Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari

Om alle skal tenke slik så er det mange sykdommer som kommer tilbake.
Jeg forstår absolutt at folk ønsker å føde hjemme med jordmor. Er de fødselen uten assistanse jeg virkelig ikke forstår.Er jo en heftig og ganske avsporet debatt rundt dette akkurat nå, men helt siden forrige fødsel har jeg ønsket meg hjemmefødsel på neste. Ikke sikkert det blir noe av, men det hadde vært drømmen! Jeg hadde en veldig fin sykehusfødsel, men ting gikk veldig raskt til å være førstegangs, så jeg er allerede der at jeg tenker det kan bli styrtfødsel og da vil jeg heller ha jordmor hit enn å føde langs veien. Og så sier statistikken at hjemmefødsel MED jordmor for friske kvinner er trygt, så da forholder jeg meg til det. Tenker det er fint for kroppen å være i vandte, kjente omgivelser. Har ingenting imot sykehusfødsel (i prinsippet) - eller, jo, en ting: sykehuset her har bare ETT badekar, og det badekaret var himmelen sist. Her hjemme kan jeg jo skaffe fødebasseng og ha det garantert.

Eneste mulige jordmor her bor i samme bygd som meg, så det er muligens raskere å få henne hit enn å kjøre til sykehuset (og få barnevakt osv). Skal gå VELDIG fort om hun ikke rekker det da. Er høyst sannsynlig lavrisikosvangerskap hos meg denne gangen også. Kjipt å være høyrisiko ser jeg for meg! Men høres ut som du får god oppfølging, viktigste er jo at mor og barn blir ivaretatt best mulig.Jeg forstår absolutt at folk ønsker å føde hjemme med jordmor. Er de fødselen uten assistanse jeg virkelig ikke forstår.
Men er du gitt at jordmor rekker frem om det blir styrtfødsel? Spør av nysgjerrighet. Jeg har styrtfødsler selv, mine fire fødsler har tatt henholdsvis 4 timer, 2 timer, 20 minutter og 5 minutter. Jeg har høyrisikosvangerskap så får jo ikke føde hjemme, men blir igangsatt i god tid før termin grunnet fare for styrtfødsel og store blødninger. Skrekken er at noe skjer når jeg er hjemme. For ambulansen vil bruke minst 20 minutter hit. Brannvesenet kan klare det på 10 minutter (de er første respondere her)
På nye føden her har nesten alle fødestuene badekar, men jeg får jo ikke bruke de uansett
Synes dette er en spennende diskusjon, litt fordi den har tatt litt av i medier og ting ser ut til å være en slags trend blant noen.
Ja... jeg er bygd for å føde sier de. Første fødsel var uoppdaget seteleie og jeg trodde jeg hadde god tid. 6 timer fra vannavgang, 4 timer med rier og jeg kom på føden med 4 cm og en fot født... og hun var ute 2 timer etterpå. Så egentlig litt usikker på hvor rask den aktive delen av fødselen var. Nummer 2 gikk det 2 timer fra 2 cm åpning... de fikk aldri med seg 4 cm. Fra vannet ble tatt på full åpning til han var ute tok det 5 minutter. Nummer 3 var 20 minutter fra de konstantere 4 cm. Og den siste var jo litt spesiell siden det var en stille fødsel i uke 28, så den var igangsatt. Så var to døgn uten at kroppen reagerte, men når den først gjorde det så tok det 5 min. Så jeg tørr dermed ikke annet enn å være på sykehuset (bor en time unna) når jeg skal føde. Og det er jo og litt av grunnen til at jeg trolig settes igang 37+0.Men litt av noen styrtfødsler på deg da @MammaMaya , var ikke i nærheten av å føde så raskt sist! Aktiv fødsel tok under 3 timer, usikker på total lengde (9 timer fra vannavgang da).

Det var en opplevelse av de sjeldne@MammaMaya 4 cm og en fot faktisk, den kroppen din sparer ikke på kruttet nei! Krysser fingrene for fin og ukomplisert fødsel neste gang![]()
Gamle kk i Bergen, verdens minste fødestue spesielt når det ikke var mindre enn 18 personer i rommet utenom meg og mannen. Folk stod som sild i tønne. Og jeg fikk et papir type 25×25 cm som jeg kunne dekke meg til med så jeg ikke følte meg så naken
Det flagret jo hver gang noen bevegde seg 
Det er jo en stor forskjell på jordmor til stede og uassistert!! Og som du sier, med at styrtfødsel er det jo bedre å føde med hjelp av jordmor hjemme enn langs veien alene..Er jo en heftig og ganske avsporet debatt rundt dette akkurat nå, men helt siden forrige fødsel har jeg ønsket meg hjemmefødsel på neste. Ikke sikkert det blir noe av, men det hadde vært drømmen! Jeg hadde en veldig fin sykehusfødsel, men ting gikk veldig raskt til å være førstegangs, så jeg er allerede der at jeg tenker det kan bli styrtfødsel og da vil jeg heller ha jordmor hit enn å føde langs veien. Og så sier statistikken at hjemmefødsel MED jordmor for friske kvinner er trygt, så da forholder jeg meg til det. Tenker det er fint for kroppen å være i vandte, kjente omgivelser. Har ingenting imot sykehusfødsel (i prinsippet) - eller, jo, en ting: sykehuset her har bare ETT badekar, og det badekaret var himmelen sist. Her hjemme kan jeg jo skaffe fødebasseng og ha det garantert.
Hvor tidlig er de andre født?Ja... jeg er bygd for å føde sier de. Første fødsel var uoppdaget seteleie og jeg trodde jeg hadde god tid. 6 timer fra vannavgang, 4 timer med rier og jeg kom på føden med 4 cm og en fot født... og hun var ute 2 timer etterpå. Så egentlig litt usikker på hvor rask den aktive delen av fødselen var. Nummer 2 gikk det 2 timer fra 2 cm åpning... de fikk aldri med seg 4 cm. Fra vannet ble tatt på full åpning til han var ute tok det 5 minutter. Nummer 3 var 20 minutter fra de konstantere 4 cm. Og den siste var jo litt spesiell siden det var en stille fødsel i uke 28, så den var igangsatt. Så var to døgn uten at kroppen reagerte, men når den først gjorde det så tok det 5 min. Så jeg tørr dermed ikke annet enn å være på sykehuset (bor en time unna) når jeg skal føde. Og det er jo og litt av grunnen til at jeg trolig settes igang 37+0.
Godt å høre at du har jordmor nærmeHer ville jo en evt. Jordmor vært en times tid unna. Selv om jeg vet at de jordmødrene som bor i nærheten hadde kommet i en fei siden jeg kjenner de.