Hjemmefødsel VS sykehusfødsel

Jeg for min del kunne aldri tenkt meg å føde noe annet sted enn sykehuset. Min første lå i uoppdaget seteleie, evig takknemlig for den tangen som hjalp henne ut de siste sekundene når oksygentilførselen var sperret. Nummer 2 var ukomplisert, men rask. Nummer 3 var en stjernekikker hvor morkaken satt fast etter fødsel og jeg mistet mye blod. Selve fødselen var enkel med sine 20 minutter. Nummer 4 døde i magen i uke 28 og ble igangsatt på sykehuset.
Tankene jeg sitter igjen med er at jeg er evig takknemlig for flinke jordmødre, sykepleiere og leger. Hadde aldri turd å føde hjemme. Jeg selv kom til verden med katastrofesnitt for 41 år siden. Så i mitt hode er det ikke tvil om at fødsel kan være farlig, det er risiko og skillet mellom liv og død er lite. Jeg har respekt for det ansvaret og den jobben disse menneskene gjør❤️
Kjenner jeg blir redd på barns vegne at damer ønsker å føde uassistert hjemme. Samtidig har jeg stor respekt for at andre velger andre ting enn meg selv.

Jeg kunne tenkt meg hjemmefødsel (med jordmor) nå som jeg bor 20 min fra St. Olavs, men det er ikke et alternativ siden jeg har hatt et KS før. Med de to første bodde jeg 2 timer unna St. Olavs og det var for langt unna til at jeg i det hele tatt vurderte hjemmefødsel.

Det beste hadde jo vært om man hadde hyggeligere fødeavdelinger, altså med farger på veggene, dempet belysning +++. Og litt mer naturlig-fokuserte ansatte. Slik som den avdelingen som ble lagt ned på østlandet (husker ikke navnet). For jeg hater virkelig stemningen på sykehuset, men tryggheten er jo fin å ha. Så kan man heller bli rullet bort på "komplisert fødsel"-avdeling om det trengs. Stemmer for valgfrihet og mulighet på store sykehus som har mulighet til å ha ulike tilbud/avdelingen.

Det jeg synes er verre (og mer verdt å fokusere på) er at det legges ned lokale fødeavdelinger i utkantstrøk. Der jeg bodde før hadde mange 3 timer til St. Olavs, og jeg kjenner flere som har født på badegulvet, stua, i bilen og i ambulanse. Nedlegging påvirker folk i den forstand at de ikke har noe valg. Man kan liksom ikke flytte med jobb og barn og alt for å komme nærmere fødeavdelinger.. I tillegg mangler det vikarer i utkantstrøk, så jordmortjenesten var stengt i 3 uker om sommeren der jeg bodde.. Det bør i det minste settes av ressurser til krise-fødeavdeling og jordmor på vakt 24/7 om man er mer enn 1.5-2 time fra nærmeste sykehus. Ser med skrekk på episoder om de som bor enda lenger unna føden i nord-norge med heftige vintere:eek:

• Liker
Reactions: HCS
Helt enig i at det er skremmende at så mange fødeavdelinger legges ned. Jeg kjenner jo selv at det å bo en time fra et stort sykehus (haukeland) er for langt unna. Det hadde vært helt krise om jeg gikk i fødsel langt unna fødeavdeling. Men er liksom alltid helse og barn som skal under sparekniven hele tiden :arghh:

På haukeland har vi jo storken som er for mer naturlige fødsler. Jeg har ikke vært på den på nye storken men har hørt mye bra om den. Jeg må jo på Føde A grunnet risiko. Men etter å ha bodd der i to uker og født der føler jeg at det er et bra sted. Fine store rom, og ikke for kald og klinisk.
Men valgfrihet er bra. Er derfor jeg synes sånne diskusjoner er spennende. Folk er forskjellige.
Og hadde jeg hatt mulighet og bodd nærme sykehus kunne jeg sikkert ha vurdert assistert hjemmefødsel. Men ikke uten fagfolk tilstede. Er på mange måter en annen ro hjemme.
Ble inspirert til denne diskusjonen av ett innlegg på facebook. Og var flere mennesker som ville føde uassistert og heller ikke ha noe svangerskapsoppfølging.

På tross av at jeg nettopp mistet min mor på bakgrunn av en sykehustabbe og mistet en datter som kunne vært reddet så stoler jeg på helsevesenet. Jeg har tro på at de fleste vil hjelpe pasientene sine

Ja det er rart å ville føde uassistert.. For meg blir det som å slutte å bruke bilbelte. Ja noen ting var bedre før, men mange ting har også blitt bedre/tryggere.

Hvorfor vil så mange føde hjemme og uassistert da? Ideologi, eller blir folk påvirka av influensere, tiktok eller noe sånt? Følger ikke noen influensere og har ikke tiktok så har ikke peiling:dead:

Verden går i en litt skremmende retning synes jeg. Jeg er ganske alternativ, men vaksinerer barna mine og tar så og si imot all den helsehjelpa som tilbys. Men ble litt skremt i fjor høst når en i klassen til eldste fikk påvist meslinger.. Som viste seg å være uvaksinert. Håper foreldrene lærte noe, men av erfaring så er det vanskelig å få idealistiske mennesker til å endre mening. Tror vi trenger mer realfag inn i skolen for å få opp folks forståelse for både helse, forskning og krisene vi står ovenfor - Norge er faktisk et av landene med færrest naturfagtimer i verden! Bedre allmenn forståelse av statistikk, sannsynlighet og risiko trengs også:bookworm:

Virker litt som en trend ja. Og når noen i tillegg kaller det voldtekt å bli undersøkt under fødsel så blir jeg litt satt ut. Mange ting under en fødsel som sikkert kan gjøres bedre. Men det kan ikke sammenlignes med en voldtekt. Kvinnehelse generelt må snakkes om, løftes frem og man må sette ord på ting som er vanskelig. Bare sånn kan det bli bedre. Men å kalle det voldtekt er for meg å tråkke på yrkene til veldig mange kvinner og menn som har kunnskap om og et ønske om å hjelpe. Skulle kopiert noen av kommentarene inn her. Men vil ikke henge ut andre (selv om de kommenterer selv i offentlighet).

Mye var bra før, og mye har blitt bedre. Det med vaksiner skjønner jeg heller ikke. Hadde en bekjent som ikke ville vaksinere barna sine. Alle andre gjorde jo det med sine barn så da trengte ikke hun :bag: Om alle skal tenke slik så er det mange sykdommer som kommer tilbake.

Jeg tror man kommer langt med sunn fornuft, iblandet risikovurderinger og forståelse for helheten av hvordan ting fungerer. Vi er endel av et samfunn hvor det er mange hensyn som skal ivaretas. Ting er jo veldig sjelden svart/hvitt. Og så må jo alle ta valg som passer for seg og sine. Men ikke glemme at vi er endel av noe større enn oss selv.

Er jo en heftig og ganske avsporet debatt rundt dette akkurat nå, men helt siden forrige fødsel har jeg ønsket meg hjemmefødsel på neste. Ikke sikkert det blir noe av, men det hadde vært drømmen! Jeg hadde en veldig fin sykehusfødsel, men ting gikk veldig raskt til å være førstegangs, så jeg er allerede der at jeg tenker det kan bli styrtfødsel og da vil jeg heller ha jordmor hit enn å føde langs veien. Og så sier statistikken at hjemmefødsel MED jordmor for friske kvinner er trygt, så da forholder jeg meg til det. Tenker det er fint for kroppen å være i vandte, kjente omgivelser. Har ingenting imot sykehusfødsel (i prinsippet) - eller, jo, en ting: sykehuset her har bare ETT badekar, og det badekaret var himmelen sist. Her hjemme kan jeg jo skaffe fødebasseng og ha det garantert.

Er jo en heftig og ganske avsporet debatt rundt dette akkurat nå, men helt siden forrige fødsel har jeg ønsket meg hjemmefødsel på neste. Ikke sikkert det blir noe av, men det hadde vært drømmen! Jeg hadde en veldig fin sykehusfødsel, men ting gikk veldig raskt til å være førstegangs, så jeg er allerede der at jeg tenker det kan bli styrtfødsel og da vil jeg heller ha jordmor hit enn å føde langs veien. Og så sier statistikken at hjemmefødsel MED jordmor for friske kvinner er trygt, så da forholder jeg meg til det. Tenker det er fint for kroppen å være i vandte, kjente omgivelser. Har ingenting imot sykehusfødsel (i prinsippet) - eller, jo, en ting: sykehuset her har bare ETT badekar, og det badekaret var himmelen sist. Her hjemme kan jeg jo skaffe fødebasseng og ha det garantert.
Jeg forstår absolutt at folk ønsker å føde hjemme med jordmor. Er de fødselen uten assistanse jeg virkelig ikke forstår.

Men er du gitt at jordmor rekker frem om det blir styrtfødsel? Spør av nysgjerrighet. Jeg har styrtfødsler selv, mine fire fødsler har tatt henholdsvis 4 timer, 2 timer, 20 minutter og 5 minutter. Jeg har høyrisikosvangerskap så får jo ikke føde hjemme, men blir igangsatt i god tid før termin grunnet fare for styrtfødsel og store blødninger. Skrekken er at noe skjer når jeg er hjemme. For ambulansen vil bruke minst 20 minutter hit. Brannvesenet kan klare det på 10 minutter (de er første respondere her)

På nye føden her har nesten alle fødestuene badekar, men jeg får jo ikke bruke de uansett :arghh:

Synes dette er en spennende diskusjon, litt fordi den har tatt litt av i medier og ting ser ut til å være en slags trend blant noen.

Jeg forstår absolutt at folk ønsker å føde hjemme med jordmor. Er de fødselen uten assistanse jeg virkelig ikke forstår.

Men er du gitt at jordmor rekker frem om det blir styrtfødsel? Spør av nysgjerrighet. Jeg har styrtfødsler selv, mine fire fødsler har tatt henholdsvis 4 timer, 2 timer, 20 minutter og 5 minutter. Jeg har høyrisikosvangerskap så får jo ikke føde hjemme, men blir igangsatt i god tid før termin grunnet fare for styrtfødsel og store blødninger. Skrekken er at noe skjer når jeg er hjemme. For ambulansen vil bruke minst 20 minutter hit. Brannvesenet kan klare det på 10 minutter (de er første respondere her)

På nye føden her har nesten alle fødestuene badekar, men jeg får jo ikke bruke de uansett :arghh:

Synes dette er en spennende diskusjon, litt fordi den har tatt litt av i medier og ting ser ut til å være en slags trend blant noen.
Eneste mulige jordmor her bor i samme bygd som meg, så det er muligens raskere å få henne hit enn å kjøre til sykehuset (og få barnevakt osv). Skal gå VELDIG fort om hun ikke rekker det da. Er høyst sannsynlig lavrisikosvangerskap hos meg denne gangen også. Kjipt å være høyrisiko ser jeg for meg! Men høres ut som du får god oppfølging, viktigste er jo at mor og barn blir ivaretatt best mulig.

Men litt av noen styrtfødsler på deg da @MammaMaya , var ikke i nærheten av å føde så raskt sist! Aktiv fødsel tok under 3 timer, usikker på total lengde (9 timer fra vannavgang da).

Men litt av noen styrtfødsler på deg da @MammaMaya , var ikke i nærheten av å føde så raskt sist! Aktiv fødsel tok under 3 timer, usikker på total lengde (9 timer fra vannavgang da).
Ja... jeg er bygd for å føde sier de. Første fødsel var uoppdaget seteleie og jeg trodde jeg hadde god tid. 6 timer fra vannavgang, 4 timer med rier og jeg kom på føden med 4 cm og en fot født... og hun var ute 2 timer etterpå. Så egentlig litt usikker på hvor rask den aktive delen av fødselen var. Nummer 2 gikk det 2 timer fra 2 cm åpning... de fikk aldri med seg 4 cm. Fra vannet ble tatt på full åpning til han var ute tok det 5 minutter. Nummer 3 var 20 minutter fra de konstantere 4 cm. Og den siste var jo litt spesiell siden det var en stille fødsel i uke 28, så den var igangsatt. Så var to døgn uten at kroppen reagerte, men når den først gjorde det så tok det 5 min. Så jeg tørr dermed ikke annet enn å være på sykehuset (bor en time unna) når jeg skal føde. Og det er jo og litt av grunnen til at jeg trolig settes igang 37+0.

Godt å høre at du har jordmor nærme❤️ Her ville jo en evt. Jordmor vært en times tid unna. Selv om jeg vet at de jordmødrene som bor i nærheten hadde kommet i en fei siden jeg kjenner de.

@MammaMaya 4 cm og en fot faktisk, den kroppen din sparer ikke på kruttet nei! Krysser fingrene for fin og ukomplisert fødsel neste gang :joyful:

@MammaMaya 4 cm og en fot faktisk, den kroppen din sparer ikke på kruttet nei! Krysser fingrene for fin og ukomplisert fødsel neste gang :joyful:
Det var en opplevelse av de sjeldne :hilarious: Gamle kk i Bergen, verdens minste fødestue spesielt når det ikke var mindre enn 18 personer i rommet utenom meg og mannen. Folk stod som sild i tønne. Og jeg fikk et papir type 25×25 cm som jeg kunne dekke meg til med så jeg ikke følte meg så naken:hilarious: Det flagret jo hver gang noen bevegde seg :hilarious:

Jeg har seriøst vurdert hjemmefødsel med jordmor. Det er mye med det som hadde vært riktig og trygt for meg tror jeg. Men det kommer til å bli på sykehus, med doula og samboer. Litt usikker på hvordan kroppen kommer til å takle det å være på klinisk sykehus, for jeg har en lang historie med kreftsyk mor inn og ut fra sykehus , så sykehusinnleggelse med intense smerter er synonymt i mitt nervesystem som død og noe farlig framfor starten på et liv og noe fint. Satser på at å jobbe aktivt med å prøve å forandre det frem til fødsel vil roe det nervesystemet litt, så det ikke blir verre enn det trenger å bli:)
Men ja; det burde absolutt være fler valgmuligheter!

Det er jo en stor forskjell på jordmor til stede og uassistert!! Og som du sier, med at styrtfødsel er det jo bedre å føde med hjelp av jordmor hjemme enn langs veien alene..

Jeg ville aldri født hjemme selv. Det er greit nok at sykehus kanskje ikke er like koselig, men er veldig takknemlig for den beredskap som finnes der. Jeg har født to på sykehus før, med behov for keisersnitt og barnelege. Jeg ville aldri fått go til hjemmefødsel uansett. Men om man først skal føde hjemme, så er det jo idioti å velge å føde uten jordmor. Kan forstå at de som er friske, føder til termin uten risiko, kan vurdere hjemmefødsel med jordmor, men uten jordmor er hjernedødt

Ja... jeg er bygd for å føde sier de. Første fødsel var uoppdaget seteleie og jeg trodde jeg hadde god tid. 6 timer fra vannavgang, 4 timer med rier og jeg kom på føden med 4 cm og en fot født... og hun var ute 2 timer etterpå. Så egentlig litt usikker på hvor rask den aktive delen av fødselen var. Nummer 2 gikk det 2 timer fra 2 cm åpning... de fikk aldri med seg 4 cm. Fra vannet ble tatt på full åpning til han var ute tok det 5 minutter. Nummer 3 var 20 minutter fra de konstantere 4 cm. Og den siste var jo litt spesiell siden det var en stille fødsel i uke 28, så den var igangsatt. Så var to døgn uten at kroppen reagerte, men når den først gjorde det så tok det 5 min. Så jeg tørr dermed ikke annet enn å være på sykehuset (bor en time unna) når jeg skal føde. Og det er jo og litt av grunnen til at jeg trolig settes igang 37+0.

Godt å høre at du har jordmor nærme❤️ Her ville jo en evt. Jordmor vært en times tid unna. Selv om jeg vet at de jordmødrene som bor i nærheten hadde kommet i en fei siden jeg kjenner de.
Hvor tidlig er de andre født?

Er forsåvidt ikke redd for å føde langs veien heller, de sier vel at hvis det først går så fort så går det som regel bra, kroppen har bestemt seg og nå skal ungen ut (og det er ikke så langt til sykehuset, ambulansen kommer nok greit fram). Det ble faktisk født en unge her på soverommet vårt da de forrige eierne bodde her; uplanlagt hjemmefødsel, men de var forberedt med plastduker pga historikk med raske fødsler. Hadde vært gøy om det kunne blitt en til fødsel i hus! Sendte mail til to jordmødre i området i dag, hun ene tar visst ikke hjemmefødsler mer (hun nærmeste), men fikk kontaktinfo til ei et stykke lengre unna som skal ta hjemmefødsler. Så får vi se da, om det blir noe av! Ikke krise om ikke.

Back
Topp