Hasj

Det kommer nå an på hvor man er og hvor man kjøper det da. Kjøper man det i Amsterdam så er det trygge, regulerte steder. Det samme gjelder enkelte stater i USA hvor det er lovlig, og andre land hvor det er lovlig.

Sist jeg sjekket bor jeg i Norge og svarer derfor ut fra hvor vi bor. Men alt kan jo selvsagt vris og vendes på om man vil...og nei, jeg hadde heller ikke latt meg friste av hasj under «trygge og regulerte steder». Man kan da vel alltids finne et land der ting som regnes som kriminelt i Norge er Ok. Men det har ingen betydning for livet jeg lever i Norge :hilarious: Så ja, skaffer du hasj i Norge støtter du kriminelle og har medansvar for de skjebnene som ligger bak smugling og salg...

Hva blir for dumt? Du har ikke fått med deg at det er ulovlig i Norge og dermed ikke kan kjøpes lovlig her? Da støtter man jo kriminelle, men traff vel et ømt punkt enkelte ikke har reflektert særlig over.... og ja, jeg synes det er idioti å støtte kjøp og salg av narkotika, det er ren skjær egoisme at man ikke tenker lengre enn sin egen nesetipp og ikke tenker på folkene som lures inn i smugling og salg av narkotika. Bare fordi «det er lov i andre land» og «det kan sidestilles med øl» og andre dumme bortforklaringer hasjrøykere påstår...

Synes det er bittelitt ironisk at du anklager andre for å ikke se lengre enn egen nesetipp, når du ikke gjør det selv :)

Sist jeg sjekket bor jeg i Norge og svarer derfor ut fra hvor vi bor. Men alt kan jo selvsagt vris og vendes på om man vil...og nei, jeg hadde heller ikke latt meg friste av hasj under «trygge og regulerte steder». Man kan da vel alltids finne et land der ting som regnes som kriminelt i Norge er Ok. Men det har ingen betydning for livet jeg lever i Norge :hilarious: Så ja, skaffer du hasj i Norge støtter du kriminelle og har medansvar for de skjebnene som ligger bak smugling og salg...
Det er langt fra alle her på forumet som bor i Norge ;)

Jeg hadde bestemt meg for å ikke kommentere, men må bare:P

Man kan ikke sammenligne alkohol og hasj/marihuana er min mening;)
Alkohol lagres i blodet og forsvinner raskt ut av kroppen igjen. Alkohol er eneste rusmiddelet hvor rusen i seg selv ikke alltid er målet, men et glass øl på verandaen eller et glass vin til maten:)
Hasj og marihuana lagres i fettcellene i kroppen og ikke i blodet. THC finnes i kroppen opptil 3 dager:)
Og THC påvirker korttidsminnet, du husker mindre, og det gjelder i de 3 neste dagene... For de som røyker fast gjelder det lenger...

Studie ved universitet i Canada:
Forskere har over 4 år studert effekten av bruk av alkohol og cannabis for 4000 ungdommer.
Studien fant at cannabisbruk samsvarte med reduserte hjernebaserte ferdigheter, som arbeidsminne, impulskontroll, sanseoppfatninger.
En tilsvarende sammenheng ble IKKE funnet ved alkoholbruk;)
Konklusjonen til forskningslederen: for tiden er det ingen grunn til å tro at det finnes et trygt konsumnivå for cannabis for tenåringer!!

Jeg hadde bestemt meg for å ikke kommentere, men må bare:p

Man kan ikke sammenligne alkohol og hasj/marihuana er min mening;)
Alkohol lagres i blodet og forsvinner raskt ut av kroppen igjen. Alkohol er eneste rusmiddelet hvor rusen i seg selv ikke alltid er målet, men et glass øl på verandaen eller et glass vin til maten:)
Hasj og marihuana lagres i fettcellene i kroppen og ikke i blodet. THC finnes i kroppen opptil 3 dager:)
Og THC påvirker korttidsminnet, du husker mindre, og det gjelder i de 3 neste dagene... For de som røyker fast gjelder det lenger...

Studie ved universitet i Canada:
Forskere har over 4 år studert effekten av bruk av alkohol og cannabis for 4000 ungdommer.
Studien fant at cannabisbruk samsvarte med reduserte hjernebaserte ferdigheter, som arbeidsminne, impulskontroll, sanseoppfatninger.
En tilsvarende sammenheng ble IKKE funnet ved alkoholbruk;)
Konklusjonen til forskningslederen: for tiden er det ingen grunn til å tro at det finnes et trygt konsumnivå for cannabis for tenåringer!!

Hvem har sagt at weed bare er for rusen? Personlig synes jeg en god joint smaker helt fantastisk - og jeg er ikke en person som røyker sigaretter eller noe. Det er som å ta seg en helgevin, bare at det er en joint og man slipper bakrus, spy, gift for leveren.... :)

De som røyker fast i min krets er ikke alzheimers light - de er helt normale mennesker som jobber i banking, som lærere, de jobber på kontorer og i staten. De er overalt, og de er helt normale. Det er det nordmenn flest ikke forstår - de tror at folk som røyker weed er overdrevne karakterer de har sett på tv-serier og enkeltkarakterer fra nyhetsbildet als Frederic Hauge. De vet ikke hvor normale folk er, og hvor lite det utgjør å nyte en joint i ny og ne.

Hva har ungdom som uansett ikke har tilgang på weed med diskusjonen om det er ok for voksne å benytte seg av det? Det forstår jeg ikke :) Man diskuterer ikke at det er farlig for små barn å drikke energidrikker når man diskuterer om energidrikker er ok for voksne....

Hvem har sagt at weed bare er for rusen? Personlig synes jeg en god joint smaker helt fantastisk - og jeg er ikke en person som røyker sigaretter eller noe. Det er som å ta seg en helgevin, bare at det er en joint og man slipper bakrus, spy, gift for leveren.... :)

De som røyker fast i min krets er ikke alzheimers light - de er helt normale mennesker som jobber i banking, som lærere, de jobber på kontorer og i staten. De er overalt, og de er helt normale. Det er det nordmenn flest ikke forstår - de tror at folk som røyker weed er overdrevne karakterer de har sett på tv-serier og enkeltkarakterer fra nyhetsbildet als Frederic Hauge. De vet ikke hvor normale folk er, og hvor lite det utgjør å nyte en joint i ny og ne.

Hva har ungdom som uansett ikke har tilgang på weed med diskusjonen om det er ok for voksne å benytte seg av det? Det forstår jeg ikke :) Man diskuterer ikke at det er farlig for små barn å drikke energidrikker når man diskuterer om energidrikker er ok for voksne....
Ungdom er ikke små barn;) og i nettopp denne studien er det ungdom som er blitt studert.
Var bare et eksempel.
Vi blir nok ikke enige:P og det er helt greit!
Jeg tusler stille ut av denne tråden igjen;)

Jeg må bare si at jeg nå har endret min oppfattelse av noen her inne :o
Og er rett og slett innmari overrasket over hvor mange som synes det er helt greit å ta seg en blås.

Hadde jeg fått høre at lærerene til mine barn tok seg en joint før de dro på jobb så hadde ikke de hatt jobben sin mye lenger for å si det sånn...

Og det hadde forsåvidt vært den samme reaksjonen om de hadde drukket noen øl før jobb og.

Jeg må bare si at jeg nå har endret min oppfattelse av noen her inne :eek:
Og er rett og slett innmari overrasket over hvor mange som synes det er helt greit å ta seg en blås.

Hadde jeg fått høre at lærerene til mine barn tok seg en joint før de dro på jobb så hadde ikke de hatt jobben sin mye lenger for å si det sånn...

Og det hadde forsåvidt vært den samme reaksjonen om de hadde drukket noen øl før jobb og.

Hvem i all verden har sagt at lærere tar seg en joint før jobb??? :) Det er igjen en flott illustrasjon av den desillusjonen som finnes: hvorfor går man ut i fra at det bare er misbruk? Det faller en liksom ikke an at det er mulig å ha et lite, moderat, nytelsesbasert inntak - som utføres i fornuftige rammer? :) Er det noe med den norske sjelen som ikke er kompatibelt med denne tanken?! :p

Ungdom er ikke små barn;) og i nettopp denne studien er det ungdom som er blitt studert.
Var bare et eksempel.
Vi blir nok ikke enige:p og det er helt greit!
Jeg tusler stille ut av denne tråden igjen;)

Det med barn og energidrikker var for å ta et likt eksempel på at en gruppe mennesker som IKKE er i målgruppen - selvfølgelig kan ta skade av noe. Men like lite som at fordi energidrikker er farlige for 4åringer så må det vekk fra markedet, så forstår jeg ikke hva det skal bety at cannabis og alkohol er dårlig for ungdom skal fortelle oss. De skal ikke bruke rusmidler, kroppen er i utvikling. Det har ikke noe med bruken hos voksne mennesker å gjøre.

Hvem i all verden har sagt at lærere tar seg en joint før jobb??? :) Det er igjen en flott illustrasjon av den desillusjonen som finnes: hvorfor går man ut i fra at det bare er misbruk? Det faller en liksom ikke an at det er mulig å ha et lite, moderat, nytelsesbasert inntak - som utføres i fornuftige rammer? :) Er det noe med den norske sjelen som ikke er kompatibelt med denne tanken?! :p
Det er jo helt vanlig i andre land å ta seg en øl til lunch eller slikt, mens mange har oppfatningen at nordmenn ikke klarer det samme.
Drikkekulturen vår er helt annerledes enn i andre land. Gudene veit hvorfor det er slik.

Jeg vet ikke med dere, men hasj er for meg den grønnbrune guggen som lages av «væsken» fra marijuanaplanten. Hasj er veldig konsentrert og sterkt.

Personlig har jeg absolutt niks i mot cannabis/marijuana - altså planten som vokser og selges helt lovlig i området hvor jeg bor. Ingen slås ihjel av mannen sin pga cannabis, ingen må pumpes på sykehuset pga cannabis. Alkohol og cannabis er begge lovlige rusmidler her i området - jeg foretrekker personlig cannabis både i form av ingen bakrus, ingen hodepine, ingen svimmelhet (det være sagt så kan enkelte cannabisplanter gjøre deg mer svimmel enn andre) og at det ikke gjør folk peise rabiate skrålende voldelige ekle mennesker som ødelegger ting og spyr. Klart, man sitter ikke alene hjemme med en baby og røyker cannabis alene - men man skal da heller ikke ta seg ei øl og sitte alene hjemme med baby. For det er ikke noe annet enn et rusmiddel, og det er like lovlig å nyte som alkohol her.

Synes det er morsomt å lese hvor mange som skriver om cannabis (med det feile begrepet sogar :p ) at man er sidestilt med en tung heroinmisbruker om man av og til tar seg et lovlig, trygt, lokalt produsert, solgt under kontrollerte former, rusmidler. Men det er vel noe med at det ukjente er skummelt :)

Hasj, betegnelse på det narkotiske stoffet hasjisj (fra arabisk), som består av harpiks og pressede blomster fra spesielle sorter av hamp(Cannabis sativa). Harpiksen kan utvinnes av stengler, blader, blomster og frø, men konsentrasjonen er størst i blomstertoppene. Ren harpiks er et rødt, klebrig stoff.

I Norge er hasj ulovlig, øl er lovlig og derfor kan det ikke sammenlignes.
Røyker du hasj er du kriminell.

[QUOTE="Lovesome, post: 25533197]
Røyker du hasj er du kriminell.[/QUOTE]

Like kriminell som alle som kjører over fartsgrensen er kriminell. Alle som ikke tar inn flagget til flagglovens tidspunkter. Tungt kriminelle mennesker :) Skjønner ikke behovet for å peke finger mot noe som det utvetydelig er mye manglende info om, og ikke minst praktisk erfaring hos folk.

[QUOTE="Lovesome, post: 25533197]
Røyker du hasj er du kriminell.

Like kriminell som alle som kjører over fartsgrensen er kriminell. Alle som ikke tar inn flagget til flagglovens tidspunkter. Tungt kriminelle mennesker :) Skjønner ikke behovet for å peke finger mot noe som det utvetydelig er mye manglende info om, og ikke minst praktisk erfaring hos folk.[/QUOTE]

Jøss, dette kan da virkelig ikke sammenliknes..

Norsk lov sier det er ulovlig å være i besittelse av hasj, og derfor mener jeg det ikke kan sidestilles med øl.
Selv du må da se at det å senke flagget for sent kontra å kjøpe hasj har veldig ulike konsekvenser for samfunnet.

Mange mennesker begår kriminelle handlinger i løpet av livet uten at jeg tenker noe dårligere om de. Eller at jeg går rundt å peker finger..

Men hasjrøyk er ikke en av de.. Det er ikke lovlig i Norge, derfor må det skaffes ulovlig. Det smugles inn i landet og er begått mange flere kriminelle handlinger før den siste forbrukerne får den i hånden.
Kjøper du øl betaler du skatt og støtter næringslivet. Kjøper du hasj støtter du kriminalitet.

Når det er sagt fikk jeg ei vennine en gang jeg jobbet som frivillig, hun var fra et land hvor det var legalt og kunne skaffes legalt. Har aldri tenkt noe dårlig om henne som røyket hasj. Selv om jeg selv aldri ville gjort det eller vært sammen med henne når hun røyket.. Men hun ville heller aldri ha kjøpt det ulovlig. Og hun rørte det aldri der vi var, for det var ulovlig i landet vi var i.

Det er litt rart du kaller de kriminelle, da, om du ikke peker finger mot de? :) Kaller du de som kjører over fartsgrensa - og ja vi snakker også om de med 5kmh over - for kriminelle? :p

Det er litt rart du kaller de kriminelle, da, om du ikke peker finger mot de? :) Kaller du de som kjører over fartsgrensa - og ja vi snakker også om de med 5kmh over - for kriminelle? :p

Les denne du... Veldig greit å kunne skille mellom forbrytelser og forseelser og da ;)likevel er begge deler kriminelt da man begår straffbare handlinger.

Kriminalitet er en form for normbrudd. En vanlig definisjon er at kriminalitet er brudd på lover, der den som bryter lovene, kan risikere straff fra offentlige myndigheter hvis hun eller han blir oppdaget. Kriminalitet handler alt så om brudd på en type normer – dem vi kaller lover. Det er vanlig å dele kriminalitet i to grupper: forbrytelser og forseelser.Forbrytelser er de alvorligste, og eksempler er drap, voldtekt, ran og underslag. Eksempler på forseelser er brudd på fartsgrensene, å kjøre mot rødt lys og promillekjøring.

Les denne du... Veldig greit å kunne skille mellom forbrytelser og forseelser og da ;)likevel er begge deler kriminelt da man begår straffbare handlinger.

Kriminalitet er en form for normbrudd. En vanlig definisjon er at kriminalitet er brudd på lover, der den som bryter lovene, kan risikere straff fra offentlige myndigheter hvis hun eller han blir oppdaget. Kriminalitet handler alt så om brudd på en type normer – dem vi kaller lover. Det er vanlig å dele kriminalitet i to grupper: forbrytelser og forseelser.Forbrytelser er de alvorligste, og eksempler er drap, voldtekt, ran og underslag. Eksempler på forseelser er brudd på fartsgrensene, å kjøre mot rødt lys og promillekjøring.

Nå var *egentlig* ikke intensjonen min å starte en definisjonsdebatt ut i fra hva den norske språks ordbok sier om hva som ligger i et ord - men folks meninger inni dem selv :)

Nå var *egentlig* ikke intensjonen min å starte en definisjonsdebatt ut i fra hva den norske språks ordbok sier om hva som ligger i et ord - men folks meninger inni dem selv :)

Vel jeg visste ikke hvordan jeg ellers kunne svare...
Jeg hadde allerede skrevet at det er kriminelt å røyke hasj siden det er ulovlig. Og min mening om at det er kriminelt er støttet av lovverket..
Så ja, jeg tenker de er kriminelle.

Jeg tenker også at det er viktig at vi har fartsgrenser.. Siden du også nevnte dette...

Såklart finnes det nivåer av kriminelle handlinger, og enkelte handlinger er værre enn andre og noen gir større konsekvenser enn andre. Men ofte regulerer straffen også hva handlingen var.
Men å sammenlikne det å "glemme" å ta ned flagget i tide, mot det å bevisst oppsøke noen for få tak i narkotiske stoffer, som også er ulovlig innført i landet eller ulovlig dyrker... Det forstår jeg ikke hvordan du greier. Det er blitt begått en hel rekke kriminelle handlinger før du i det hele tatt får tak i hasjen...

Var nettopp på et foredrag med politiet på skolen til ungdommen vår. Hasj er farlig. En blir dum av det om man røyker mye. Hodet blir skadet, en blir treigere. Men det er ikke like farlig som GHB og div ecstasy. Har aldri turt å prøve det, ingen interesse av det.

Så vidt jeg drikker alkohol.

Helt helt uaktuelt.

Back
Topp