Hasj

Prøvde når jeg var tenåring. Rusen er ikke verre enn å være full.
Men nå som voksen og har barn så ville jeg ikke gjort det igjen. Men jeg drikker heller ikke alkohol. Syns ingen rus har noe å gjøre rundt barn.
Det «alkohol er lovlig mens hasj er ulovlig» syns jeg er et litt dårlig argument, hadde alkohol kommet på markedet nå og ikke vært en del av tradisjonen i verden, så hadde det ikke vært lovlig.
Syns ikke det er verre at folk tar seg en joint i stedet for å drikke alkohol, så lenge de ikke kjører bil, omgås barn osv så spiller det ingen rolle for min del. Rus er rus.

Signerer denne. ;)

Rusen blir den samme, og vi er en gjeng som heller tar oss en joint og to i stedet for mye alkohol.
Blir ikke bakfull heller.

Det kommer an på.
I flere land så er det lovlig til medisinsk bruk, de har noen slag som ikke gir rus på samme måte.
Her er det ikke lovlig. Det man derimot kan gjøre om man har kroniske smerter er å søke om sativex spray, som er svindyrt, men som ofte har bedre effekt enn smertestillende.
Så lenge det er ulovlig, så er det uaktuelt for meg å tenke på i det hele tatt.
Nå får jeg snart en datter, så ville aldri gjort det rundt henne uansett.
Kommer i tillegg til å unngå alkohol i nærheten av henne, jeg liker ett glass vin nå og da, men jeg har ett komplisert forhold til alkohol og foreldre som drikker.

Den diskusjonen den blir litt dom man ser det fra sin side. Min bror er helt ute å kjøre og man kan skylde på hasj. Men sannheten er at han var psykisk syk før han begynte med hasj men fikk ikke hjelp. Han har også store problemer med alkohol. Alkohol er det han reagerer mest på og blir aggressiv og voldelig, hasj blir han bare lat og rolig av. Spørs også hva man kommer borti av det der, mye er tilsatt ekstra stoffer og er da ikke reint. Hasj kan ofte blir tilsatt noe oppkvikkende( heroin, kokain, amfetamin men husker ikke hvem av de som var vanligst) og man får en annen reaksjon. Etanol er lettere å selge og mye dødeligere enn ren marihuana og cannabis. Jeg tar ikke noe ulovlig men drikker også sjeldent alkohol.

Jeg har aldri prøvd hasj, sikkert fordi det er ulovlig...? Derav vanskelig å sammenligne. Men syns ikke man skal sitte å «ruse» seg forran barna. Om noen tar et glass en kveld eller et glass til maten ser jeg ikke på det som noe ille. Men man skal ikke være «full»/«høg» forran sine barn.

Hasj i medisinsk bruk kunne jeg vert for. Etter å ha sitt min far kjempe mot kreft og smerter som ikke en kan prøve å tenke seg en gang, kunne jeg fint stemt for hasj i medisinsk bruk og smertelindring.

Prøvde når jeg var tenåring. Rusen er ikke verre enn å være full.
Men nå som voksen og har barn så ville jeg ikke gjort det igjen. Men jeg drikker heller ikke alkohol. Syns ingen rus har noe å gjøre rundt barn.
Det «alkohol er lovlig mens hasj er ulovlig» syns jeg er et litt dårlig argument, hadde alkohol kommet på markedet nå og ikke vært en del av tradisjonen i verden, så hadde det ikke vært lovlig.
Syns ikke det er verre at folk tar seg en joint i stedet for å drikke alkohol, så lenge de ikke kjører bil, omgås barn osv så spiller det ingen rolle for min del. Rus er rus.
Nå er ikke jeg helt anti hasj her altså, jeg er bare døds redd for narkotika og ikke hasj i den sammenheng men det at det kanskje er så fort å prøve noe mer når man har krysset den terskelen. De fleste jeg kjenner har prøvd en gang i ungdomsårene. Men ville bare påpeke at det er jo forskjell på å drikke seg drita og å bare ta seg en øl/et glass vin. Og derfor kan man heller ikke sammenligne det å feks røyke seg fjern og å bare ta seg et glass med noe man ikke merker noe særlig. Men enig i at dette uansett ikke skal gjøres foran/med barn tilstedet.

Nå er ikke jeg helt anti hasj her altså, jeg er bare døds redd for narkotika og ikke hasj i den sammenheng men det at det kanskje er så fort å prøve noe mer når man har krysset den terskelen. De fleste jeg kjenner har prøvd en gang i ungdomsårene. Men ville bare påpeke at det er jo forskjell på å drikke seg drita og å bare ta seg en øl/et glass vin. Og derfor kan man heller ikke sammenligne det å feks røyke seg fjern og å bare ta seg et glass med noe man ikke merker noe særlig. Men enig i at dette uansett ikke skal gjøres foran/med barn tilstedet.
Det kommer an på. Noen takler ett glass uten å endre personlighet eller å bli annerledes, andre gjør ikke det. Gjør man ikke det, så bør man la vær. Barn legger merke til sånt.

Jeg forholder meg til norsk lovverk, og her er hasj ulovlig. Så jeg ser ikke helt poenget med å sammenlikne med øl.
Hvis jeg skulle tatt et utgangspunkt i at begge var lovlig, så tenker jeg med hasj som med røyking at det er ubehagelig å skulle bli utsatt for ufrivillig passiv røyking. Og det ville ikke vært aktuelt for meg i festlig setting.

Jeg vet ikke med dere, men hasj er for meg den grønnbrune guggen som lages av «væsken» fra marijuanaplanten. Hasj er veldig konsentrert og sterkt.

Personlig har jeg absolutt niks i mot cannabis/marijuana - altså planten som vokser og selges helt lovlig i området hvor jeg bor. Ingen slås ihjel av mannen sin pga cannabis, ingen må pumpes på sykehuset pga cannabis. Alkohol og cannabis er begge lovlige rusmidler her i området - jeg foretrekker personlig cannabis både i form av ingen bakrus, ingen hodepine, ingen svimmelhet (det være sagt så kan enkelte cannabisplanter gjøre deg mer svimmel enn andre) og at det ikke gjør folk peise rabiate skrålende voldelige ekle mennesker som ødelegger ting og spyr. Klart, man sitter ikke alene hjemme med en baby og røyker cannabis alene - men man skal da heller ikke ta seg ei øl og sitte alene hjemme med baby. For det er ikke noe annet enn et rusmiddel, og det er like lovlig å nyte som alkohol her.

Synes det er morsomt å lese hvor mange som skriver om cannabis (med det feile begrepet sogar :p ) at man er sidestilt med en tung heroinmisbruker om man av og til tar seg et lovlig, trygt, lokalt produsert, solgt under kontrollerte former, rusmidler. Men det er vel noe med at det ukjente er skummelt :)

Det kommer an på. Noen takler ett glass uten å endre personlighet eller å bli annerledes, andre gjør ikke det. Gjør man ikke det, så bør man la vær. Barn legger merke til sånt.
Jojo selvfølgelig er jo sant det. Men jeg mener man uansett ikke skal drikke foran barn. Er fort gjort å tro man ikke endrer seg selv om
Man gjør det.

Jeg vet ikke med dere, men hasj er for meg den grønnbrune guggen som lages av «væsken» fra marijuanaplanten. Hasj er veldig konsentrert og sterkt.

Personlig har jeg absolutt niks i mot cannabis/marijuana - altså planten som vokser og selges helt lovlig i området hvor jeg bor. Ingen slås ihjel av mannen sin pga cannabis, ingen må pumpes på sykehuset pga cannabis. Alkohol og cannabis er begge lovlige rusmidler her i området - jeg foretrekker personlig cannabis både i form av ingen bakrus, ingen hodepine, ingen svimmelhet (det være sagt så kan enkelte cannabisplanter gjøre deg mer svimmel enn andre) og at det ikke gjør folk peise rabiate skrålende voldelige ekle mennesker som ødelegger ting og spyr. Klart, man sitter ikke alene hjemme med en baby og røyker cannabis alene - men man skal da heller ikke ta seg ei øl og sitte alene hjemme med baby. For det er ikke noe annet enn et rusmiddel, og det er like lovlig å nyte som alkohol her.

Synes det er morsomt å lese hvor mange som skriver om cannabis (med det feile begrepet sogar :p ) at man er sidestilt med en tung heroinmisbruker om man av og til tar seg et lovlig, trygt, lokalt produsert, solgt under kontrollerte former, rusmidler. Men det er vel noe med at det ukjente er skummelt :)
Har ikke sett noen her sammenligne hasjrøykere med heroinmisbrukere. Men jeg har aldri møtt noen som har lovlig eller ulovlig røyket hasj noenlunde jevnlig uten at det har vært avhengighet involvert. Da tenker jeg ikke på de som har prøvd en gang eller to, for ti år siden osv. Men jeg kjente mange som røyker hasj, fra der jeg vokste opp, er ikke i noen sosial overklasse på så måte. En av mine venner tjente til livets opphold med å frakte narkotika av ymse slag fra ene delen av Norge til en annen. Flere jeg har datet/bodd i kollektiv med osv har også brukt hasj. Og av alle i min omgangskrets som brukte hasj, så var det «må ha en når jeg våkner», og «godt med en blås etter frokost/før jobb» og «må ta en etter jobb» og «etter sex er det deilig med litt røyk» og «på fest må man jo få kose seg». Har hatt like mange venner som drikker alkohol uten at jeg så de starte dagen med en øl.
Har hatt en alkoholiker i familien også. Så har sett forskjellen. I min erfaring er hasj langt mer vanedannende. Muligens fordi det er ulovlig og dermed fører det til at folk bruker det i lukkede grupper og at det fører til en annen form for konsum enn alkohol, men spørsmålet er jo ikke om det burde legaliseres. Spørsmålet for tråden er jo om det kan sammenlignes, og slik som det ligger ann nå, i Norge, med den måten øl/hasj brukes her, så er det ikke sammenlignbart.
Hasj lukter dessuten stygt og er godt merkbart, så naboer som sitter ute og røyker det er til langt mer sjenanse enn naboer som tar seg en øl på terrassen. Men det handler jo om passiv røyking, som er en uting uansett om du putter dop i røyken eller ikke.

jeg mener sånn rus-messig, så er ikke hasj verre enn alkohol, og alkohol hadde ikke vært lovlig om det ble «oppfunnet» nå.
Klar over at ulovlige ting kan være dumt mtp jobb osv, men man hører ofte argumentene «alkohol er lovlig, hasj er ulovlig», som at det menes at alkohol er helt trygt og bare kos fordi det er lovlig.

Er ikke hasj tatt i bruk som medisin i enkelte tilfeller? Cannabis ?

Jeg har prøvd hasj flere ganger i ungdommen, men ville ikke prøvd igjen nå. Hadde det vært lovlig kunne jeg sikkert gjort det nå også. Ville ikke meldt fra til politiet om noen røyket hasj med meg, med mindre de gjorde det på en måte som påvirker barna eller livet deres på andre måter. Jeg har ikke satt meg inn i om det burde vært legalisert eller ikke, men min personlige erfaring er at det ikke er verre enn øl. Samtidig føler jeg det stort sett er en grunn til at ting er ulovlig, og det er sikkert mye jeg ikke vet om hasj.

Er ikke hasj tatt i bruk som medisin i enkelte tilfeller? Cannabis ?
Jo. Cannabis blir brukt til veldig mye.
For eksempel kreft pasienter som smertelindring, Parkinsons pasienter (kan ta bort delvis eller hele skjelvingen så de faktisk får slappet av i kroppen).
Det kan hjelpe på ptsd, og andre psykiske lidelser.
Cannabis olje blir brukt mye her i Storbritannia. Den typen du ikke blir høy av. Du kan få det av veterinæren til hunder og katter som sliter med angst for eksempel. Eller du kan ta deg en tur på cannabis kafé for å drikke kaffe med cannabis olje (den typen man ikke blir høy av).

Helt uaktuelt. Sies at det ikke er farligere enn alkohol, men inngangsporten til sterkere og narkotiske stoffer tror jeg blir kortere..

Helt uaktuelt. Sies at det ikke er farligere enn alkohol, men inngangsporten til sterkere og narkotiske stoffer tror jeg blir kortere..

Men å "tro" er kilden til mye falsk info. Hvorfor er tro, sterkere enn fakta? :)

Problemet med cannabis/weed/marijuana er at det pga ulovligheten i mange land, blir solgt av dealere. Weed er billigere enn herion og amfetamin, og det er klart at en dealer har lyst å tjene lettere, raskere penger. Spør flere som har vært i miljøene hvordan de endte opp på tyngre stoffer: de får en gratisprøve hos dealern sin på litt heroin... Og voila, har dealeren gjort de avhengige. Dette kan man f.eks høre i podcasten til Kevin Kildal.

Forklar meg hvorfor man "magisk" åpner en port til tyngre stoffer, om man kjøper seg litt weed av og til på en kaffebar? :) Det har ingen ting med hverandre å gjøre, og ingen i hele verden som nyter å slappe av til litt weed har lyst på hjertebanken til amfetamin :p

Helt uaktuelt!!
Jeg hadde meldt til politiet om noen jeg var med røyka hasj.

Det har eg gjort, men oppdaga det når eg satt på i minibuss. Ringte politi frå baksetet då sjåfør røyka og. Politiet stoppa dei etter eg var gått av. Eg kom inn og gav forklaring dagen etter men pga kjørestil i rundkjøring, der dei kom kjørende så fort at minibuss hadde halvparten av dekkene på vegen, så trengte dei ikkje så mykje meir av meg.

Back
Topp