halal-kjøtt i bhg

ORIGINAL: MiLfYwAy

ORIGINAL: tindra

ORIGINAL: *Meya*

så fremst det ikke har noe å si økonomisk for dere. (her er i hvertfall hallal mye dyrere enn "vanlig" kjøtt) så hadde jeg ikke orka å bry meg noe større.

Men..på en annen side så kjenner jeg at jeg tar litt tenning når man ser hvordan barnehager, skoler og ikke minst matbutikker ofte tar mer hensyn til relgion enn matintolleranse!!!

...så..litt delt på midten..
Og min erfaring, med en fot i hver leir, er STIKK MOTSATT av dette.

og min erfaring helt motsatt av din
Ja, så forskjellig kan det være, så vær så snill, ikke generaliser!

Neida..gjør ikke det.
Men som mamma til barn med allergier så oppleves det ganske urettferdig.
For vi var med på å betale til felles potten i barnehagen for brød, melk pålegg osv.
Vi har mange barn og mange allergier..bl.a cøliaki.
Å måtte dekke kostnad til brød ved siden av fellespotten..å bli ringt gang på gang "idag må dere ta med pizza, pasta, pepperkakedeig, boller, rundstykker"...you name it for det kan ikke b,hagen eller skolen dekke. eller som ho av mine som er hyperallergisk mot ris og må gå til innkjøp av rømmegrøt hver jul i både b.hage og skole. ..for så å komme på tilstellninger i skole eller b.hage og all varmmat er Hallal..for at muslimske barn skal kunne spise det. betalt av fellespotten. Håper du finner forståelse for at det koker litt i toppen noen ganger.. ikke deg eller muslimer jeg har imot.

Et annet eksempel..barneselskap.
vi inviterer hele klassen. Og når muslimske barn blir levert hos oss så får vi faktisk "ordre" om å kjøpe inn kjøttdeig eller pølser osv som ikke er av svin...mens at når dattra vår blir invitert får vi beskjed om at "hvis barnet ditt ikke kan spise det vi lager, får ho ta med kaker og mat sjøl"

Å oppleve å måtte kjøre bil 4 timer hver vei for å komme til finnland for å handle glutenfritt i en butikk medn litt utvalg...å kikke i allergihylla i butikken her vi bor..for så å kikke i frysedisken å se pose etter pose med hallalkjøtt..ja, det gjør noe "negativt" med meg.
Og det er selvfølgelig ikke DIN feil [:)]

Og jeg har god kontakt med mødre som opplever det samme over hele landsdelen..og det er vel felles for alle at det oppleves litt sårt.

Skjønner godt at det koker i topplokket ditt jeg altså! Jeg har en venninne som har det slik som dere, bare at der glemmer barnehagen å si i fra om
ting de lager i barnehagen og Oda på 4 kommer ofte hjem fra barnehagen kjempelei seg fordi hun ikke fikk boller den dagen, eller kakao den neste.
Det må være utrolig frustrerende!

Det er like kjedelig når barnet ikke kunne spise pizza fordi de ikke gadd si ifra om at det manglet halalkjøtt...

Jeg får aldri tak i halalkjøtt i noen vanlige butikker, men allergihyllene på Meny er da spekket med alt mulige alternativer. Samme på Coop også... Men ikke noe halalkjøtt. Ikke finnes det noe spennende halalkjøtt i Norge uansett, bortsett fra noen få ting i spesialforetninger.

Vi har forresten for under ett år siden, fått tak i kyllingnuggets for første gang. Og kyllingburgere. Og i år var første gangen på 15 år jeg spiste pinnekjøtt som ikke var hjemmelaget.

ORIGINAL: Sunshine1983

Hos slakteren i nærheten av der jeg bor fortalte de hva slags praksis det var hos det aktuelle slakteriet i forhold til halal. De slakter dyret på vanlig måte, for å slakte det på den måten som muslimene gjør, er forbudt i Norge. Så er det jo viktig med bønn under slaktinga. De setter bare på cd spilleren med "slakte-bønnen"[:D][:D]

Hadde det vært slaktet på den måten som muslimene slakter dyret på, hadde jeg holdt meg langt unna. Men skal nok tåle en cd-bønn[8D]

Derfor spiser de færreste norske kyllinger... Eller nå finnes det visst noe som er slaktet halal også, og kasettspillere har de kutta ut for lenge siden, det er muslimer som slakter, og de sier "bismillah" før hver kylling... I Guds navn. Eller, de overvåker slakten, for det er jo mekanisk slakt.

Av ren nysgjerrighet spør jeg da: Hvorfor kan ikke muslimene da "gi opp denne delen av troen"?
Hvorfor skal kristne, jøder osv spise "dems" mat, når muslimene ikke kan spise "dems"?

Hva om det blir funnet noe som ble skrevet av Jesus, Moses eller hvem du vil,
om at Kristne ikke skal spise halal... Hva skjer i Norge da? I denne barnehagen osv...

ORIGINAL: Virretrille

Av ren nysgjerrighet spør jeg da: Hvorfor kan ikke muslimene da "gi opp denne delen av troen"?
Hvorfor skal kristne, jøder osv spise "dems" mat, når muslimene ikke kan spise "dems"?

om at Kristne ikke skal spise halal... Hva skjer i Norge da? I denne barnehagen osv...

Ærlig talt, vi BER ikke om at noen skal gjøre det. At barnehagen velger det, er da jaggu ikke alltid vår feil.

Jeg spiser ikke noe... Om det ble slaktet i Guds navn i Norge, så hadde jeg spist det, men det blir det jo ikke...

altså, jeg bryr meg ikke, og spiser det jeg får. hadde heller ikke reagert på at sønnen min hadde fått servert halalkjøtt i bhg. om de derimot skulle kutta ut både svin og ku pga religion og sjansen er stor for at sønnen min ikke tåler fisk så ville jeg nok åpna kjeften. da kunna jo han bare fått kylling.

det JEG reagerer på er hvorfor vi nordmenn skal være så j*vlig greie å inrette oss etter andres religion, når de over hodet ikke gjør det dersom vi kommer til deres land. altså, om jeg risikerer å bli skutt fordi at jeg ikke kler meg som jeg "MÅ" i et land så drar jeg ikke dit. Når noen kommer hit og er fra en annen religion, da krever de at vi skal innrette oss etter dem [8|] og det skal liksom gå utover oss nordmenn, som bor og lever i vårt eget land at andre religioner har sine regler?

jeg bryr meg ikke om hva de gjør hjemme altså, ei heller hva de får servert på restaurant, men sånn som det at noen "krevde" å få servert sånn og sånn mat i fengsel, det reagerer jeg på. Komme hit og ikke følge lover og regler for så å kreve å få det som de vil når de liksom skal ta en straff??

Jeg syns vi skal respektere andres religion, men også at de skal respektere vår.[:)]

ORIGINAL: inamaria

altså, jeg bryr meg ikke, og spiser det jeg får. hadde heller ikke reagert på at sønnen min hadde fått servert halalkjøtt i bhg. om de derimot skulle kutta ut både svin og ku pga religion og sjansen er stor for at sønnen min ikke tåler fisk så ville jeg nok åpna kjeften. da kunna jo han bare fått kylling.

det JEG reagerer på er hvorfor vi nordmenn skal være så j*vlig greie å inrette oss etter andres religion, når de over hodet ikke gjør det dersom vi kommer til deres land. altså, om jeg risikerer å bli skutt fordi at jeg ikke kler meg som jeg "MÅ" i et land så drar jeg ikke dit. Når noen kommer hit og er fra en annen religion, da krever de at vi skal innrette oss etter dem [8|] og det skal liksom gå utover oss nordmenn, som bor og lever i vårt eget land at andre religioner har sine regler?

jeg bryr meg ikke om hva de gjør hjemme altså, ei heller hva de får servert på restaurant, men sånn som det at noen "krevde" å få servert sånn og sånn mat i fengsel, det reagerer jeg på. Komme hit og ikke følge lover og regler for så å kreve å få det som de vil når de liksom skal ta en straff??

Jeg syns vi skal respektere andres religion, men også at de skal respektere vår.[:)]

Men en ting, er man sikre på at det er muslimer som har KREVD dette da??? Eller er det barnehagen som har tilbudt dette?

Jeg krevde ALDRI å få nedsatt betaling av maten i barnehagen, men fikk det fordet, fordi barnehagen mente det var rett og rimelig, så mye mat som vi tar med til henne....

ORIGINAL: BitzyhogJulia

Eneste grunnen til at jeg evt ikke ville støtte det er pga måten dyra blir avlivet på....

Jeg er alt for gla i dyr til å støtte at man henger de med hodet ned og kutter av strupen så hjertet pumper mest mulig blod ut av kroppen på dyret - bedøvelsessprøyte eller ei!! for meg blir det akkurat det samme som at man flår levende katter og eter hunder....!![:@]

Det er vel like ille å spise gris eller ku som å spise hund. Jeg skjønner ikke hvorfor det er eklere å spise hund? Ikke at jeg ville spist hund selv, men det er jo kun fordi vi ikke har dem som matdyr i norge, men som kjæledyr, men du skjønner sikkert poenget mitt[8D]

anser ikke det som noe som helst problem. mat er mat[:)]

Men en ting, er man sikre på at det er muslimer som har KREVD dette da??? Eller er det barnehagen som har tilbudt dette?

Jeg krevde ALDRI å få nedsatt betaling av maten i barnehagen, men fikk det fordet, fordi barnehagen mente det var rett og rimelig, så mye mat som vi tar med til henne....

jeg sa aldri noe om at dette var noe som var krevd av muslimer. ikke missforstå meg.
Var derfor jeg skrev det med fengsel som eksempel. et forslag eller at foreldre betaler ekstra for at deres barn skal få spesialmat er greit nok, men når man sitter inne for å ha gjort noe kriminellt, da blir det helt feil for meg at de skal sitte der å kreve! Jeg synes heller ikke noe om at barnehagen velger å gjøre hele matordningen etter andres religion når vi faktisk lever i et kristent land! Da synes jeg det faktisk er de av andre religioner som burde betale eller legge fram forslag om at DERES (IKKE ALLE) barna får halal-kjøtt.[:)]

jeg er ikke rassistisk på noen måte, og mener ikke å støte noen, men jeg har fått et lite inntrykk av at noen er fæle til å kreve. sånn er det helt sikkert blandt nordmenn også, men jeg har ikke hørt om tilfeller hvor nordmenn har dratt til andre land å pressa seg på med kristen religion.

selv er jeg ateist, så for meg spiller det ærlig talt ingen rolle, men jeg vil ikke at min sønn skal få lærdom verken om gud eller allah i barnehagen. det blir feil for meg.

Ærlig talt, vi BER ikke om at noen skal gjøre det. At barnehagen velger det, er da jaggu ikke alltid vår feil.

Jeg spiser ikke noe... Om det ble slaktet i Guds navn i Norge, så hadde jeg spist det, men det blir det jo ikke...

Dere BER ikke om akkurat det nei..
MEN nå er det vil ingen ikke muslimer som har bedt om at barna skal få halal..
Og det var et spørsmål, jeg har ikke skrivd (enda) hva min mening er...
Hadde jeg skrivd i samme innlegg at jeg kun ville ha halal, så hadde ikke du reagert på den måten [:)]

ORIGINAL: BølleBella

Hvis det skulle blitt servert halalkjøtt i barnehagen til ungen min så skulle jeg blitt informert om det! 

hehe vet du hvordan kjøttet hu nå spiser blir slaktet da?

Hadde jeg skrivd i samme innlegg at jeg kun ville ha halal, så hadde ikke du reagert på den måten [:)]

Uhm, jeg bare poengterte at vi ikke ber om det, men at folk velger det, skal vel ikke vi straffes for...

Uhm, jeg bare poengterte at vi ikke ber om det, men at folk velger det, skal vel ikke vi straffes for...

Skrev jeg at dere ba om det? Nei...
Det var et spørsmål, som du tydeligvis ikke kunne svare på..
Så da skjønner jeg ikke hvorfor du tok deg tid til å skrive og lage din egen oppfatning av et spørsmål!

ORIGINAL: lykkeligmamman

ORIGINAL: BølleBella

Hvis det skulle blitt servert halalkjøtt i barnehagen til ungen min så skulle jeg blitt informert om det! 

hehe vet du hvordan kjøttet hu nå spiser blir slaktet da?

Hu eter ikke kjøtt [8D]

Det eneste jeg vet om kjøttet JEG spiser er at det er norskt. Men om det er halal vil jeg veldig gjerne vite det!

jeg sa aldri noe om at dette var noe som var krevd av muslimer. ikke missforstå meg.
Var derfor jeg skrev det med fengsel som eksempel. et forslag eller at foreldre betaler ekstra for at deres barn skal få spesialmat er greit nok, men når man sitter inne for å ha gjort noe kriminellt, da blir det helt feil for meg at de skal sitte der å kreve! Jeg synes heller ikke noe om at barnehagen velger å gjøre hele matordningen etter andres religion når vi faktisk lever i et kristent land! Da synes jeg det faktisk er de av andre religioner som burde betale eller legge fram forslag om at DERES (IKKE ALLE) barna får halal-kjøtt.[:)]

jeg er ikke rassistisk på noen måte, og mener ikke å støte noen, men jeg har fått et lite inntrykk av at noen er fæle til å kreve. sånn er det helt sikkert blandt nordmenn også, men jeg har ikke hørt om tilfeller hvor nordmenn har dratt til andre land å pressa seg på med kristen religion.

Veldig enig i alt du skriver.

Har lest gjennom hele tråden, og det folk reagerer på er tydeligvis at de må "tilpasse seg" under påskudd av at "dem tilpasser seg ikke oss da lixåm".

For det første: om deres unger ble servert halal-kjøtt i barnehagen så ville dere ikke merket det, en gang. Ingen barn ville kommet hjem og vendt seg mot Mekka for å be kveldsbønn før leggetid, og ingen ville begynt å mase om å gå i moskéen.

For det andre: det er faen ikke rart det blir krig i verden hvis alle handlinger er motivert av hvem som gjør hva mot hvem. Noe så smålig! Hvis dere vil påberope dere å komme fra en kultur som er mer menneskevennlig enn de som ikke tillater andre religioner enn islam, så bør dere ikke nedlate dere til den samme tankegangen selv. Da er dere jo akkurat like gode, og bør være forsiktige med å uttale dere nedlatende om denne måten å møte andre kulturer på. Selvmotsigende og tanketomme høns.

bla bla bla bla bla ukeblad......

ORIGINAL: Bouncy Buttocks
For det første: om deres unger ble servert halal-kjøtt i barnehagen så ville dere ikke merket det, en gang. Ingen barn ville kommet hjem og vendt seg mot Mekka for å be kveldsbønn før leggetid, og ingen ville begynt å mase om å gå i moskéen.

Johooho, å være muslim er sjempesmittsåmt.

Så lenge det ikke hadde kostet noe mer i kostpenger enn det gjør i dag, hadde det ikke brydd meg.

Til dere som er muslimer: jeg har alltid lurt, hva skjer hvis dere spiser kjøtt som ikke er slaktet i Allahs navn? For meg virker det veldig tungvindt, kan jo kun spise fisk fra norske butikker. Jeg bare lurer, ingen rasistiske baktanker. Hver gang jeg har mine muslimske venner på besøk blir det vegetar eller fisk, er godt det[;)]

Back
Topp