halal-kjøtt i bhg

ORIGINAL: Søta!

ORIGINAL: HøNsElOvIsA!!

ALTSÅ MED STOR SKRIFT SÅ JEG IKKE BLIR MISSFORSTÅTT! JEG BRYR MEG VERKEN ELLER!! :)

meeeeeeeeen..
sett det på spissen da, for noen tenker garantert sånn(jeg å sikkert,siden jeg tyligvis skriver det her;) at det ikke er mer greit med halal kjøtt til ikke muslimer enn med vanlig kjøtt til muslimer!
det finnes alltid super religiøse ikke muslimer som garantert ikke godtar dette, å da må jo det også gostaes på lik linje som de som ønsker halal kjøtt til barna sine.. respekt begge veier.. å det finnes alltid noen som missliker muslimer så mye at det ikke er greit med halal i bhg eller til barna sine..

1. Jo... [8|]
2. Ja, rasister kaller vi de. Skal man respektere rasisme?

1. Det er kanskje mer greit for DEG
2. Rasisme er selvsagt ikke greit. Men man kan da ha andre grunner enn rasistiske? Hva med religiøse grunner?

ORIGINAL: Benedicte23

Hva er grunnen til at det skal serveres halal-kjøtt? Jeg tror jeg ville reagert litt på det.

Ikke veit jeg, for det har vi ikke blitt informert om. Men sikkert fordi det er enklere for bhg å forholde seg til samme mat til alle barna [:)]

ORIGINAL: Mrs Lutz
hvem har sagt at det grunner i stahet? det jeg reagerte på i dette innlegget (som er uthevet) er at man må ha en religiøs grunn for å ta avstand fra noe (eller kreve noe). Mange som har synspunkter og meninger om ting som er viktige for dem personlig og da bør det respekteres like mye uten at de må begrunne det i religion. Trenger ikke være slaktemetoder, men f.eks. barneoppdragelse eller whatever. Skal ikke foreldre som ønsker at barna ikke skal få sukkerfri saft i bhg bli respektert fordi de ikke har en religiøs begrunnelse for hvorfor de ikke vil gi ungen sin arpartem feks?[;)][8D]

Det er jo en helsemessig årsak.
Kom med noe bedre da.
de lærde strides, så ingenting kan bevises på det. det er på markedet og mange synes det er greit. det er opp til hver enkelt å bestemme og mene noe om det.

det går ikke på helse ang svinekjøtt eller halalkjøtt heller. det er personlige meninger.

ORIGINAL: Meieriet

ALTSÅ MED STOR SKRIFT SÅ JEG IKKE BLIR MISSFORSTÅTT! JEG BRYR MEG VERKEN ELLER!! :)

meeeeeeeeen..
sett det på spissen da, for noen tenker garantert sånn(jeg å sikkert,siden jeg tyligvis skriver det her;) at det ikke er mer greit med halal kjøtt til ikke muslimer enn med vanlig kjøtt til muslimer!
det finnes alltid super religiøse ikke muslimer som garantert ikke godtar dette, å da må jo det også gostaes på lik linje som de som ønsker halal kjøtt til barna sine.. respekt begge veier.. å det finnes alltid noen som missliker muslimer så mye at det ikke er greit med halal i bhg eller til barna sine..

1. Jo... [8|]

1. Det er kanskje mer greit for DEG
2. Rasisme er selvsagt ikke greit. Men man kan da ha andre grunner enn rasistiske? Hva med religiøse grunner?

Hvis man tilhører en religion som ikke aksepterer halalkjøtt så er det jo greit.
Hvilke religioner er det?

Sikhisme. Veit ikke om det er flere, jeg. Eller, jødene har vel også sin ege måte å slakte kjøttet på.

Ser absolutt ingen som helst grunn til at man ikke kan spise halalkjøtt.... [8|]
Med mindre man er rasist og barnslig kanskje.

Sign..

Halalkjøtt er da vanlig kjøtt, bare slakta på en religiøs måte. Skjønner ikke problemet. Smaker jo det samme [8D]

meeeeeeeeen..

1. Jo... [8|]

er man sterkt kristen å ikke ønsker halal til barna er man da rasist!?!?!?

Så kristne spiser ikke halal?
Den var ny?

Eller tar du det som en selvfølge at kristne også er anti-muslimer?

jøssenavn!! nå er du vel høyt på hesten din ell???
jeg bare setter eksempler jeg, om du leser alt jeg har skrevet så ser du vel at jeg driter i om de eter halal i bhg!! jeg har aldri sakt noe om at kristne er antimuslimer eller noe som helst, det er dine ord! jeg gav eksempler på at folk kan reagrer for alle er vel ikke like frisinnede når det gjelder alt!

Tror jeg ville spurt om grunnen til det og jeg ville nok sagt at jeg reagerer på at de synes det er en selvfølge at de som ikke er muslimer skal godta dette sånn utenvidere.

Jeg er kristen og har spist kebab, og har overlevd alle gangene, det er nok halal i kebab[8D] Jeg har snakket med en pastor om dette med halal kjøtt og han mente at det ikke står noe i Bibelen om at det skulle være "farlig"/feil å spise dette som kristen. Men til vanlig ungår jeg å kjøpe dette, utenom kebaben da[;)]

HVA er galt med Halal-kjøtt?

Så lenge kjøttet er stekt eller kokt så gir jeg deng i hvordan det er slaktet[8|]

Jeg synes egentlig at de foreldrene som nekter barna sine å spise vanlig kjøtt, kan ta med mat selv jeg.

Men om Halal hadde vært det eneste alternativet fordi de skal ta hensyn til muslimer.. så hadde jeg klart latt datteren min få spise det.. hun skal ikke holdes utenfor heller

ORIGINAL: Rada

HVA er galt med Halal-kjøtt?

Så lenge kjøttet er stekt eller kokt så gir jeg deng i hvordan det er slaktet[8|]

Sign..

Tror jeg ville spurt om grunnen til det og jeg ville nok sagt at jeg reagerer på at de synes det er en selvfølge at de som ikke er muslimer skal godta dette sånn utenvidere.

Jeg er kristen og har spist kebab, og har overlevd alle gangene, det er nok halal i kebab[8D] Jeg har snakket med en pastor om dette med halal kjøtt og han mente at det ikke står noe i Bibelen om at det skulle være "farlig"/feil å spise dette som kristen. Men til vanlig ungår jeg å kjøpe dette, utenom kebaben da[;)]

Det eneste jeg har problemer med i forhold til halal, er jo at dyret er slaktet i Allahs navn og med velsignelser til Allah. For meg som kristen blir det litt feil.

ORIGINAL: Sicily

Det eneste jeg har problemer med i forhold til halal, er jo at dyret er slaktet i Allahs navn og med velsignelser til Allah. For meg som kristen blir det litt feil.

excactly my point!!

ORIGINAL: Fridasinmamma

Jeg synes egentlig at de foreldrene som nekter barna sine å spise vanlig kjøtt, kan ta med mat selv jeg.

Men om Halal hadde vært det eneste alternativet fordi de skal ta hensyn til muslimer.. så hadde jeg klart latt datteren min få spise det.. hun skal ikke holdes utenfor heller
Må si meg ganske enig! Vil også tro at det er dyrere...?

ORIGINAL: *Sookie*

ORIGINAL: Fridasinmamma

Må si meg ganske enig! Vil også tro at det er dyrere...?

Vet jeg ikke.. men mener å ha hørt med folk at det skal være litt dyrere..

ORIGINAL: *Meya*

ORIGINAL: tindra

ORIGINAL: *Meya*

ORIGINAL: tindra

så fremst det ikke har noe å si økonomisk for dere. (her er i hvertfall hallal mye dyrere enn "vanlig" kjøtt) så hadde jeg ikke orka å bry meg noe større.

Men..på en annen side så kjenner jeg at jeg tar litt tenning når man ser hvordan barnehager, skoler og ikke minst matbutikker ofte tar mer hensyn til relgion enn matintolleranse!!!

...så..litt delt på midten..
Og min erfaring, med en fot i hver leir, er STIKK MOTSATT av dette.

og min erfaring helt motsatt av din
Ja, så forskjellig kan det være, så vær så snill, ikke generaliser!

Neida..gjør ikke det.
Men som mamma til barn med allergier så oppleves det ganske urettferdig.
For vi var med på å betale til felles potten i barnehagen for brød, melk pålegg osv.
Vi har mange barn og mange allergier..bl.a cøliaki.
Å måtte dekke kostnad til brød ved siden av fellespotten..å bli ringt gang på gang "idag må dere ta med pizza, pasta, pepperkakedeig, boller, rundstykker"...you name it for det kan ikke b,hagen eller skolen dekke. eller som ho av mine som er hyperallergisk mot ris og må gå til innkjøp av rømmegrøt hver jul i både b.hage og skole. ..for så å komme på tilstellninger i skole eller b.hage og all varmmat er Hallal..for at muslimske barn skal kunne spise det. betalt av fellespotten. Håper du finner forståelse for at det koker litt i toppen noen ganger.. ikke deg eller muslimer jeg har imot.

Et annet eksempel..barneselskap.
vi inviterer hele klassen. Og når muslimske barn blir levert hos oss så får vi faktisk "ordre" om å kjøpe inn kjøttdeig eller pølser osv som ikke er av svin...mens at når dattra vår blir invitert får vi beskjed om at "hvis barnet ditt ikke kan spise det vi lager, får ho ta med kaker og mat sjøl"

Å oppleve å måtte kjøre bil 4 timer hver vei for å komme til finnland for å handle glutenfritt i en butikk medn litt utvalg...å kikke i allergihylla i butikken her vi bor..for så å kikke i frysedisken å se pose etter pose med hallalkjøtt..ja, det gjør noe "negativt" med meg.
Og det er selvfølgelig ikke DIN feil [:)]

Og jeg har god kontakt med mødre som opplever det samme over hele landsdelen..og det er vel felles for alle at det oppleves litt sårt.

Ja, er jo helt enig det! Er i utgangspunktet skeptisk! Tror ikke jeg ville akseptert at det skulle serveres i bhg til min sønn, da vi er kristne.

ORIGINAL: Nawroz

Halalkjøtt er da vanlig kjøtt, bare slakta på en religiøs måte. Skjønner ikke problemet. Smaker jo det samme [8D]

Smaken er nok den samme, ja, men det religiøse aspektet er det ikke sikkert alle synes er greit.

jeg mener at foreldre som nekter dette er meget redde for forandringer. Halal er den mest humane måten å dø på når det gjelder slakting. i norge sender de 10-20 kuer inn i en trang heis, de blir ville og urolige, derretter fylles heisen med co2 så de besvimer før de blir stikki og skutt...

Jeg vil heller lære barnet mitt å spise mat hvor dyret er vist litt respekt før det dør. 

Men jeg synes det er drøyt å bli kalt rasist bare fordi man ikke vil at ungen dems skal spise halalkjøtt...
MÅ vel ikke ha en grunn vel?

Back
Topp