ORIGINAL: *Meya*
ORIGINAL: tindra
ORIGINAL: *Meya*
ORIGINAL: tindra
så fremst det ikke har noe å si økonomisk for dere. (her er i hvertfall hallal mye dyrere enn "vanlig" kjøtt) så hadde jeg ikke orka å bry meg noe større.
Men..på en annen side så kjenner jeg at jeg tar litt tenning når man ser hvordan barnehager, skoler og ikke minst matbutikker ofte tar mer hensyn til relgion enn matintolleranse!!!
...så..litt delt på midten..
Og min erfaring, med en fot i hver leir, er STIKK MOTSATT av dette.
og min erfaring helt motsatt av din
Ja, så forskjellig kan det være, så vær så snill, ikke generaliser!
Neida..gjør ikke det.
Men som mamma til barn med allergier så oppleves det ganske urettferdig.
For vi var med på å betale til felles potten i barnehagen for brød, melk pålegg osv.
Vi har mange barn og mange allergier..bl.a cøliaki.
Å måtte dekke kostnad til brød ved siden av fellespotten..å bli ringt gang på gang "idag må dere ta med pizza, pasta, pepperkakedeig, boller, rundstykker"...you name it for det kan ikke b,hagen eller skolen dekke. eller som ho av mine som er hyperallergisk mot ris og må gå til innkjøp av rømmegrøt hver jul i både b.hage og skole. ..for så å komme på tilstellninger i skole eller b.hage og all varmmat er Hallal..for at muslimske barn skal kunne spise det. betalt av fellespotten. Håper du finner forståelse for at det koker litt i toppen noen ganger.. ikke deg eller muslimer jeg har imot.
Et annet eksempel..barneselskap.
vi inviterer hele klassen. Og når muslimske barn blir levert hos oss så får vi faktisk "ordre" om å kjøpe inn kjøttdeig eller pølser osv som ikke er av svin...mens at når dattra vår blir invitert får vi beskjed om at "hvis barnet ditt ikke kan spise det vi lager, får ho ta med kaker og mat sjøl"
Å oppleve å måtte kjøre bil 4 timer hver vei for å komme til finnland for å handle glutenfritt i en butikk medn litt utvalg...å kikke i allergihylla i butikken her vi bor..for så å kikke i frysedisken å se pose etter pose med hallalkjøtt..ja, det gjør noe "negativt" med meg.
Og det er selvfølgelig ikke DIN feil [:)]
Og jeg har god kontakt med mødre som opplever det samme over hele landsdelen..og det er vel felles for alle at det oppleves litt sårt.