halal-kjøtt i bhg

ORIGINAL: *Meya*

ORIGINAL: Qualitas

ORIGINAL: inamaria

ORIGINAL: Bouncy Buttocks

Men dere ber jo, til syvende og sist, til Allah dere også, selv om dere går igjennom Jesus. Det er jo Gud, Abrahams Gud, som oppfyller bønnene. 

tror du på at jesus er guds sønn?

For kristne tror på en Gud som har en sønn som heter Jesus.. som ble korsfestet, døde, stod opp igjen 3 dag og dro opp igjen til himmelen.. sitter ved guds høyre hånd..så lenge det ikke er Allah jeg snakker om nå så mener jeg at det er to forskjellige
Hva med Abraham? Og mener du da at kristne arabere som sier Allah, ikke er kristne?

jeg som selv ikke er kristen mener at det blir helt feil, ja.
for i den kristene religionen finnes det ingen gud som heter Allah. hvis de vil kalle guden sin allah så burde de nok revurdere hvilken religion de tilhører

Du driter deg ut nå, du vet det? Slå opp betydningen av det arabiske ordet Allah. Hvorfor kan ikke folk i det minste prøve å sette seg inn i hva de preiker om før de skal uttale seg om alt mulig rart?

jeg driter meg jo ikke ut. det er jo som flere andre her sier at gud og allah ikke kan være den samme, da allah ikke har jesus som sønn. Allah tilhører islam, gud tilhører kristendommen. kristne bruker bare gud som navn, mens muslimer bruker Allah.

om Kim i norge hadde hatt en sønn som het peter, så hadde jo ikke han vært den samme som kim i usa med en fetter som het peter fordi om de på mange måter ble oppfattet som veldig like.

Abraham hadde to sønner.. ut fra de to går det to ulike historier.. Islam og Kristen troen..[:)]

Nope. Islam og Jødedommen.

Kristendommen kommer ihvertfall fra der det å.. Islam tilhører jo Hagar sin side ihvetfall... men er ikke det som er poenget mitt Meya.. Poenget er at når jeg sier Gud så tenker jeg ikke bare på navnet, men på historie og veien til Gud.. derfor det blir feil for meg å si jeg tror på Allah.. kan vi ikke bare la det ligge med det?[:)]

ORIGINAL: komli87

ta det på engelsk da vettu [:)] kristne engelskmenn har jo samme gud som kriste nordmenn [:)]

Nei, i england seie de jo "GOD", så det e jo ein heilt aen gud det då, ifølge deg.

HAHAHAHAHAHA, å herregud..

nei, absolutt ikke. handler ikke i hovedsak om navnet, men hvilken religion navnet tilhører. allah er muslimenes gud.

Abrahams Gud.

"Father o'Father, why do you do it, why do you wiggle all day, why do you carve those statues of wood, when there is such a far better way. There is only One God"

Men dere ber jo, til syvende og sist, til Allah dere også, selv om dere går igjennom Jesus. Det er jo Gud, Abrahams Gud, som oppfyller bønnene. 

For kristne tror på en Gud som har en sønn som heter Jesus.. som ble korsfestet, døde, stod opp igjen 3 dag og dro opp igjen til himmelen.. sitter ved guds høyre hånd..så lenge det ikke er Allah jeg snakker om nå så mener jeg at det er to forskjellige
Hva med Abraham? Og mener du da at kristne arabere som sier Allah, ikke er kristne?

for i den kristene religionen finnes det ingen gud som heter Allah. hvis de vil kalle guden sin allah så burde de nok revurdere hvilken religion de tilhører

Du driter deg ut nå, du vet det? Slå opp betydningen av det arabiske ordet Allah. Hvorfor kan ikke folk i det minste prøve å sette seg inn i hva de preiker om før de skal uttale seg om alt mulig rart?

jeg driter meg jo ikke ut. det er jo som flere andre her sier at gud og allah ikke kan være den samme, da allah ikke har jesus som sønn. Allah tilhører islam, gud tilhører kristendommen. kristne bruker bare gud som navn, mens muslimer bruker Allah.

om Kim i norge hadde hatt en sønn som het peter, så hadde jo ikke han vært den samme som kim i usa med en fetter som het peter fordi om de på mange måter ble oppfattet som veldig like.

Abraham hadde to sønner.. ut fra de to går det to ulike historier.. Islam og Kristen troen..[:)]

Kristendommen kommer ihvertfall fra der det å.. Islam tilhører jo Hagar sin side ihvetfall... men er ikke det som er poenget mitt Meya.. Poenget er at når jeg sier Gud så tenker jeg ikke bare på navnet, men på historie og veien til Gud.. derfor det blir feil for meg å si jeg tror på Allah.. kan vi ikke bare la det ligge med det?[:)]

Selvsagt er det feil for deg. Du snakker jo norsk...

ta det på engelsk da vettu [:)] kristne engelskmenn har jo samme gud som kriste nordmenn [:)]

Nei, i england seie de jo "GOD", så det e jo ein heilt aen gud det då, ifølge deg.

nei, absolutt ikke. handler ikke i hovedsak om navnet, men hvilken religion navnet tilhører. allah er muslimenes gud.

Abrahams Gud.

"Father o'Father, why do you do it, why do you wiggle all day, why do you carve those statues of wood, when there is such a far better way. There is only One God"

but two different storys... god natt[:D]

nå begynner det å bli litt festlig at noen bare ikke skal gi seg her... [:D]

Når det kommer til saken.. Jeg kunne ønske at de fleste barnehager nå kunne ta hensyn til både religion OG allergi når de skal fore barna våre.. Har liksom kommet så langt syns jeg.. Til og med det lille stedet jeg bor med en muslim i barnehagen så henger det oppe plakater så alle skal være klar over det (fordi det er viktig for familien..)

Burde ikke koste så mye ekstra, men det, og tiden det tar å yte forskjellsbehandling for alle, har jeg lite greie på...

Gud=gud
Allah=gud
Dios=gud
God=gud
Dieu=gud

Flere språk jeg har glemt?

Selvsagt er det feil for deg. Du snakker jo norsk...

oi, du skjønner det virkelig ikke du.. hvor mange ganger må jeg si det ikke handler om navnet?? Jeg orker virkelig ikke diskutere hvis du skal prøve å gjøre deg dum med vilje..

det er ikke bare navnet!

ORIGINAL: hissigproppen

ORIGINAL: Love07

Men muslimene som bor er er jo ikke gjester

den er jeg veldig enig i [:)] de bor her som oss, og er like norske som oss.

men det handler om å tilpasse seg samfunnet man flytter til [:)]

Akkurat som de norske pensjonistene som flytter til Spania og Thailand gjør [:D][:D]

HAHA! Ja, nemlig! Ingen snakker om hvordan gater stenges av til fordel for 17. mai-feiring og innfødte tvinges til å snakke norsk i disse landene, nei.

tvinges til?? [:D][:D] dagens. det er vel strengt talt noe de gjør for å tjene penger.. sjarmere nordmenn som skal på ferie

Så når Carl I. og resten av pensjonistene drar til Spania og lager seg norske områder hvor de forlanger at spanske ansatte skal bruke norsk som eneste språk, så er det den spanske befolkningen som prøver å sjarmere...? Greit nok å være uvitende, men da må man jo bare slutte å late som man har peiling.

Overnevnte er jo en stor idiot, og dem finnes det mange av. Jeg ville ikke gjort det, og mener ikke det er riktig. Jeg mener at vi skal respektere og tilpasse oss det landet vi reiser til, men jeg kan ikke endre hele verden, og er desverre ikke like god som gutten i "pay it forward" heller, så jeg kan ikke gjøre annet enn å selv gjøre det jeg synes er riktig. har aldri lata som jeg har mer peiling enn jeg har. jeg skriver hva jeg tror/vet, og om det ikke er riktig så ok, greit nok, da er det vel ikke det.
Men akkurat den der med Allah og gud(den kristne) som samme person, den er jeg IKKE enig i [:)]

ORIGINAL: hissigproppen

Gud=gud
Allah=gud
Dios=gud
God=gud
Dieu=gud

Flere språk jeg har glemt?

Gott, på tysk. Khoda på persisk. Jahve på hebraisk.

Når sant skal sies, så er det en del kristne arabere som heller bruker uttrykket Rabbi/Rabb når de snakker om Gud, for å tydeliggjøre at de er ulike fra muslimene, men det er stort sett konvertitter som har ett markeringsbehov ofte, som gjør det, og happyclappingchristians ala pinsemenigheter osv, og ikke feks ortodokse eller katolikker.

ORIGINAL: Renate Røverdatter

"Allah betyr Gud, eller «den ene sanne Gud» på arabisk.
Ordet forbindes hovedsakelig med islam. Det er navnet på den sanne Guden forkynt av Muhammed. Ordet anvendes også av arabisktalende jøder, kristne og bahá'íer."

http://no.wikipedia.org/wiki/Allah

Allah er Gud, på et annet språk enn norsk..så enkelt er det.

Den linken skulle vært her for noen par-tre-fem sider siden, kjenner jeg[:-]

Har ikke orket å lese alle svarene, men hvordan gikk denne tråden fra halal kjøtt i barnehagen til å diskutere Allah og Gud egentlig??
Er jo kjøttet det er snakket om vel, ikke gudene??
Ser jo hvordan disse to tingene kan henhe sammen, men nå er det jo ikke snakk om å be til allah hver dag det er snakk om, men maten.. Kan man ikke holde disse to tingene separert i barnehage sammenheng en gang??

Overnevnte er jo en stor idiot, og dem finnes det mange av. Jeg ville ikke gjort det, og mener ikke det er riktig. Jeg mener at vi skal respektere og tilpasse oss det landet vi reiser til, men jeg kan ikke endre hele verden, og er desverre ikke like god som gutten i "pay it forward" heller, så jeg kan ikke gjøre annet enn å selv gjøre det jeg synes er riktig. har aldri lata som jeg har mer peiling enn jeg har. jeg skriver hva jeg tror/vet, og om det ikke er riktig så ok, greit nok, da er det vel ikke det.
Men akkurat den der med Allah og gud(den kristne) som samme person, den er jeg IKKE enig i [:)]

Ja, man skal respektere den kulturen man bosetter seg i som innflytter.

Det er imidlertid INGEN TING ved det å utøve islam som er respektløst, så lenge det ikke bryter noen norske lover (og det gis dispensasjon for det i islam, såvidt jeg har skjønt, om det er noe). Vi har full religionsfrihet her i landet. At man må møtes på halvveien noen ganger er ikke mangel på respekt fra noens side, det er slik det er å leve ved siden av hverandre. Hvis du har et problem med det så vil jeg si at du motsier mye i den norske kulturen. Tilpass deg!

ORIGINAL: Bouncing Buttplug

Håper for Guds skyld, og for din egen, at det er du som finner ut at det er feil. Konseptet "Jesus som Guds sønn" er bare så far fetched, at det er totalt usansynlig.

Wow.. snakk om å pisse på andres tro da du..[:-]

Jepp. Innbyr ikke akkurat til respekt og forståelse.

ORIGINAL: Renate Røverdatter

"Allah betyr Gud, eller «den ene sanne Gud» på arabisk.
Ordet forbindes hovedsakelig med islam. Det er navnet på den sanne Guden forkynt av Muhammed. Ordet anvendes også av arabisktalende jøder, kristne og bahá'íer."

http://no.wikipedia.org/wiki/Allah

Allah er Gud, på et annet språk enn norsk..så enkelt er det.

og budskapet er vel her at muslimene mener at det er deres historie/fortelling som er sant?

for meg er alt dette bare eventyr. men når de blir fortalt på to forskjellige måter kan det vel ikke handle om samme person. eller jo, det kan jo selvfølgelig, men at en religion tar feil.

Blir litt som en vandrerhistorie da.. den blir forandret mer og mer på veien.

Enig!Det er jammen på tide.Hvis de skal bo her så får de jammen leve som oss.
ORIGINAL: zarafina

Jeg kjenner at jeg bare er dritt lei av at alt skal tilpasses hele tiden, kanskje heller muslimene skal tilpasse seg oss litt?

Ja, man skal respektere den kulturen man bosetter seg i som innflytter.

Det er imidlertid INGEN TING ved det å utøve islam som er respektløst, så lenge det ikke bryter noen norske lover (og det gis dispensasjon for det i islam, såvidt jeg har skjønt, om det er noe). Vi har full religionsfrihet her i landet. At man må møtes på halvveien noen ganger er ikke mangel på respekt fra noens side, det er slik det er å leve ved siden av hverandre. Hvis du har et problem med det så vil jeg si at du motsier mye i den norske kulturen. Tilpass deg!

å møtes på halvveien har jeg ingen ting i mot og det mener jeg jeg har fått fram også. det jeg har noe i mot er at andres religion skal påtvinges folk som ikke ønsker det. sånn som halalkjøtt feks. jeg kunne sikkert spist det. sikkert ikke noe forskjell på smaken, og for meg som ikke er religiøs så har ikke slaktingen noe å si. Men når hele bhg pluttselig skal få det servert for at halvparten er muslimer syns jeg det blir litt rart. Var ikke flertallet i norge kristne for noen år tilbake? før det kom innvandrere, flyktninger eller inngiftede? (dette er et seriøst og saklig spørsmål). hadde jeg mot all formodning satt min fot innen for en moske ville jeg fulgt reglene der, fordi jeg da var på "deres mark", men dersom mine barn skulle blitt påkrevs hijab i skolen i respekt for islam, da hadde jeg ærlig talt reagert.. der er den gjensidige respekten og det med å møtes på halvveien vettu. alle og enhver burde kunne følge sin religion [:)]

Back
Topp