halal-kjøtt i bhg

ORIGINAL: *Meya*

ORIGINAL: inamaria

ORIGINAL: Love07

Men muslimene som bor er er jo ikke gjester

den er jeg veldig enig i [:)] de bor her som oss, og er like norske som oss.

men det handler om å tilpasse seg samfunnet man flytter til [:)]

Nå har ikke jeg flyttet hit, jeg er jo norsk, men jeg er muslim, og jeg tilpasser meg, men går ABSOLUTT IKKE på akkord med min tro.

Kan jeg ikke få jobb med hijab, vell fint, da søker jeg en annen jobb, jeg tar ikke av hijab for en jobb...

på lik linje med at du ikke krever noe fra bhg, så beundrer jeg at du ikke prøver å islamisere eller presse religionen på kristne/nordmenn uten religion [:)] jeg har absolutt ingen ting i mot deg, og syns det er fint at du følger din religion, samtidig som du ikke tvinger den på andre [:)]

ORIGINAL: Qualitas

ORIGINAL: Sicily

ORIGINAL: Leilani

Følte bare for å skyte inn noen religionsgreier her;
  • Gud og Allah er samme guden, forskjellen er at de kristne regner Jesus som Guds sønn, mens muslimene mener han er en profet (som meya nevnte). Om noen mener han er en annen gud på grunn av deres syn på hvem Jesus er, burde de kanskje lese skriftene sine på nytt...
  • Jesus var jøde, sånn forresten. Jødene har egne spiseregler. Om man leser i DGT ser man hvilke dyr som er "rene" og "urene". Grunnen til at kristne ikke trenger å bry seg om slike spiseregler lengre er at Jesus i DNT sa noe ala "det er det som kommer ut av munnen din som betyr noe, ikke det som kommer inn". Derfor burde ikke kristne bry seg om de spiser halal eller ikke - Jesus har sagt at det ikke gjør noe.
 (Jeg tar gjerne imot rettelser om jeg har misforstått noe)

Men hvis Allah ikke hadde en sønn som het Jesus og Gud har det.. da er de for meg ikke samme person

Sign.. Det er en ganske fundamental forskjell. Allah og den kristne Gud er ikke den samme, selv om mange liker å hevde det.
Og igjen, trekker jeg fram konseptet ABRAHAMS GUD... Hva sier det deg? Eller forkaster du Abraham.

dette blir bare for dumt... Ja begge religionene tror på Abraham og at han er skapt av Gud... Men når de to religionene har forskjellige syn på Gud og Allah så er de ikke like FOR DEM . De fleste kristne tror på det som står i bibelen og om Jesus som er guds sønn. Og da er det DET vi tror på..

Dette her er snakk om folk tro, og la nå folk få tro hva de vil. Slik jeg ser det så kan du for all del sitte å si Gud og Allah er samme type.. men JEG tror du en dag vil finne ut at det er feil..

hvorfor ikke bare la denne delen av diskusjonen ligge død når det uansett er snakk om den enkeltes tro?

Håper for Guds skyld, og for din egen, at det er du som finner ut at det er feil. Konseptet "Jesus som Guds sønn" er bare så far fetched, at det er totalt usansynlig.

Jeg kan si så mye som at JA helt fra starten var Gud og Allah den samme. Fornøyd? [8D] MEN det jeg prøver å si er at historien går to helt forskjellige veier med Abrahams to sønner.. vår historie går etter Saras Sønn og dere etter Hagars sønn.. Og veien til Gud er helt anderledes for oss enn for dere.. så for meg når jeg skal si at ja jeg tror på Allah så betyr det at ja jeg tror på den historien dere har med Allah, og det blir feil. For oss er Saras slektstre den som bringer frem Guds sønn og Hagars side er et sidesprang fra Abrahams side..

Konseptet "Jesus som Guds sønn" er bare så far fetched, at det er totalt usansynlig.   dette sitatet syns jeg er unødvendig.. dette kommer helt ann på troen.

ta det på engelsk da vettu [:)] kristne engelskmenn har jo samme gud som kriste nordmenn [:)]

Nå motsier du deg selv.

å ? så kristne engelskmenn tror ikke på en gud som har jesus som sønn altså?

ORIGINAL: Bouncy Buttocks

ORIGINAL: hissigproppen

Akkurat som de norske pensjonistene som flytter til Spania og Thailand gjør [:D][:D]

HAHA! Ja, nemlig! Ingen snakker om hvordan gater stenges av til fordel for 17. mai-feiring og innfødte tvinges til å snakke norsk i disse landene, nei.

[:D][:D]

Men dere ber jo, til syvende og sist, til Allah dere også, selv om dere går igjennom Jesus. Det er jo Gud, Abrahams Gud, som oppfyller bønnene. 

tror du på at jesus er guds sønn?

For kristne tror på en Gud som har en sønn som heter Jesus.. som ble korsfestet, døde, stod opp igjen 3 dag og dro opp igjen til himmelen.. sitter ved guds høyre hånd..så lenge det ikke er Allah jeg snakker om nå så mener jeg at det er to forskjellige
Hva med Abraham? Og mener du da at kristne arabere som sier Allah, ikke er kristne?

jeg som selv ikke er kristen mener at det blir helt feil, ja.
for i den kristene religionen finnes det ingen gud som heter Allah. hvis de vil kalle guden sin allah så burde de nok revurdere hvilken religion de tilhører

Du driter deg ut nå, du vet det? Slå opp betydningen av det arabiske ordet Allah. Hvorfor kan ikke folk i det minste prøve å sette seg inn i hva de preiker om før de skal uttale seg om alt mulig rart?

Å kan ikke bare du få det inn at det er ikke bare det det er snakk om.. Mulig de var samme person da det hele startet, men å tro på en gud betyr ikke bare å tro på guden, men også på historien .. og i dette tilfellet er det to helt forskjellige historier

ORIGINAL: HøNsElOvIsA!!

ALTSÅ MED STOR SKRIFT SÅ JEG IKKE BLIR MISSFORSTÅTT! JEG BRYR MEG VERKEN ELLER!! :)

meeeeeeeeen..
sett det på spissen da, for noen tenker garantert sånn(jeg å sikkert,siden jeg tyligvis skriver det her;) at det ikke er mer greit med halal kjøtt til ikke muslimer enn med vanlig kjøtt til muslimer!
det finnes alltid super religiøse ikke muslimer som garantert ikke godtar dette, å da må jo det også gostaes på lik linje som de som ønsker halal kjøtt til barna sine.. respekt begge veier.. å det finnes alltid noen som missliker muslimer så mye at det ikke er greit med halal i bhg eller til barna sine..

men jeg bryr meg mindre :)

Trykke rpå liker knappen

ta det på engelsk da vettu [:)] kristne engelskmenn har jo samme gud som kriste nordmenn [:)]

Nå motsier du deg selv.

Du sier først at Gud og Allah ikke kan være det samme. Man kan ha forskjellige navn på forskjellige språk (går ut fra det var det du mente, selv om du sa like navn...) uten at man er den samme. Så fortsetter du med å si at Gud og God er den samme, bare at de sier navnene sine annerledes på forskjellige språk. Ser du hvordan det kan virke forvirrende?

Håper for Guds skyld, og for din egen, at det er du som finner ut at det er feil. Konseptet "Jesus som Guds sønn" er bare så far fetched, at det er totalt usansynlig.

Hvis man først skal snakke om far fetched så kan man vel trygt plassere troen på en dømmende gud i samme kategori, men det blir fryktelig usaklig hvis det skal trekkes ned på det nivået.

gud? [8|]

Allah er gud på arabisk... Fikk du ikke til dette med google og å slå opp ting og sånn?

som jeg skrev i innlegget over, så er det mange i verden som har samme navn uten å være samme person

Allah og Gud refererer til samme guddom. Likens Jahve, som er navnet jødene bruker. Hvorfor så bastant på noe du ikke vet så mye om?

hvordan kan de være den samme når den ene har en sønn som den andre ikke har da? [8|] jeg er fullt klar over at jeg ikke vet alt for mye om noen av religionene, siden jeg driter i alt som har med det å gjøre, men til og med jeg skjønner jo at de ikke kan være den samme fordi om det er veldig mange likheter. jeg har verken noe i mot kristne eller muslimer, så jeg skriver ikke for å provosere heller, hvis det er sånn du har oppfattet det.

Men dere ber jo, til syvende og sist, til Allah dere også, selv om dere går igjennom Jesus. Det er jo Gud, Abrahams Gud, som oppfyller bønnene. 

For kristne tror på en Gud som har en sønn som heter Jesus.. som ble korsfestet, døde, stod opp igjen 3 dag og dro opp igjen til himmelen.. sitter ved guds høyre hånd..så lenge det ikke er Allah jeg snakker om nå så mener jeg at det er to forskjellige
Hva med Abraham? Og mener du da at kristne arabere som sier Allah, ikke er kristne?

for i den kristene religionen finnes det ingen gud som heter Allah. hvis de vil kalle guden sin allah så burde de nok revurdere hvilken religion de tilhører

Du driter deg ut nå, du vet det? Slå opp betydningen av det arabiske ordet Allah. Hvorfor kan ikke folk i det minste prøve å sette seg inn i hva de preiker om før de skal uttale seg om alt mulig rart?

jeg driter meg jo ikke ut. det er jo som flere andre her sier at gud og allah ikke kan være den samme, da allah ikke har jesus som sønn. Allah tilhører islam, gud tilhører kristendommen. kristne bruker bare gud som navn, mens muslimer bruker Allah.

om Kim i norge hadde hatt en sønn som het peter, så hadde jo ikke han vært den samme som kim i usa med en fetter som het peter fordi om de på mange måter ble oppfattet som veldig like.

Abraham hadde to sønner.. ut fra de to går det to ulike historier.. Islam og Kristen troen..[:)]

Akkurat som de norske pensjonistene som flytter til Spania og Thailand gjør [:D][:D]

HAHA! Ja, nemlig! Ingen snakker om hvordan gater stenges av til fordel for 17. mai-feiring og innfødte tvinges til å snakke norsk i disse landene, nei.

tvinges til?? [:D][:D] dagens. det er vel strengt talt noe de gjør for å tjene penger.. sjarmere nordmenn som skal på ferie

Å kan ikke bare du få det inn at det er ikke bare det det er snakk om.. Mulig de var samme person da det hele startet, men å tro på en gud betyr ikke bare å tro på guden, men også på historien .. og i dette tilfellet er det to helt forskjellige historier

Fair enough, men når man begynner å forlange at kristne arabere skal bytte ut ordet Allah med Gud, så er man rimelig langt borte fra alt som har med historien å gjøre, og det blir vanskelig å diskutere på et slikt grunnlag. Det blir som å si at engelskmenn skal slutte å si cup, og begynne å si kopp - for det er jo dét det heter, lizzåm! Noen ganger lurer jeg på hvordan enkelte her inne i det hele tatt har greid å reprodusere.

Nei, i england seie de jo "GOD", så det e jo ein heilt aen gud det då, ifølge deg.

HAHAHAHAHAHA, å herregud..

Fair enough, men når man begynner å forlange at kristne arabere skal bytte ut ordet Allah med Gud, så er man rimelig langt borte fra alt som har med historien å gjøre, og det blir vanskelig å diskutere på et slikt grunnlag. Det blir som å si at engelskmenn skal slutte å si cup, og begynne å si kopp - for det er jo dét det heter, lizzåm! Noen ganger lurer jeg på hvordan enkelte her inne i det hele tatt har greid å reprodusere.

ja jeg har ikke tvunget noen til noe[8D] Jeg mener bare man må få si det man føler er riktig.. Og for meg føles det helt feil å si Allah da veien til Allah er helt frskjellig fra Veien til Gud[8D]

tvinges til?? [:D][:D] dagens. det er vel strengt talt noe de gjør for å tjene penger.. sjarmere nordmenn som skal på ferie

Så når Carl I. og resten av pensjonistene drar til Spania og lager seg norske områder hvor de forlanger at spanske ansatte skal bruke norsk som eneste språk, så er det den spanske befolkningen som prøver å sjarmere...? Greit nok å være uvitende, men da må man jo bare slutte å late som man har peiling.

Nå motsier du deg selv.

Du sier først at Gud og Allah ikke kan være det samme. Man kan ha forskjellige navn på forskjellige språk (går ut fra det var det du mente, selv om du sa like navn...) uten at man er den samme. Så fortsetter du med å si at Gud og God er den samme, bare at de sier navnene sine annerledes på forskjellige språk. Ser du hvordan det kan virke forvirrende?

gud og god er begge navn for den kristene gud, noe allah ikke er

Dette var vist en av de trådene jeg bare ikke orker å lese igjennom alle svarene, og det er ikke ofte.
Var veldig nysgjerrig på vedlegget som er lagt med da, men orket ikke bla meg igjennom :p

Uansett.. Whatever sier jeg bare til hovedspørsmålet.. Bare det ikke går ut over prisen  :)

gud og god er begge navn for den kristene gud, noe allah ikke er

Det er jo det for kristne arabere...!??

jeg driter meg jo ikke ut. det er jo som flere andre her sier at gud og allah ikke kan være den samme, da allah ikke har jesus som sønn. Allah tilhører islam, gud tilhører kristendommen. kristne bruker bare gud som navn, mens muslimer bruker Allah.

om Kim i norge hadde hatt en sønn som het peter, så hadde jo ikke han vært den samme som kim i usa med en fetter som het peter fordi om de på mange måter ble oppfattet som veldig like.

Abraham hadde to sønner.. ut fra de to går det to ulike historier.. Islam og Kristen troen..[:)]

Nope. Islam og Jødedommen.

ORIGINAL: komli87

Nei, i england seie de jo "GOD", så det e jo ein heilt aen gud det då, ifølge deg.

HAHAHAHAHAHA, å herregud..

nei, absolutt ikke. handler ikke i hovedsak om navnet, men hvilken religion navnet tilhører. allah er muslimenes gud.

Back
Topp