halal-kjøtt i bhg

ORIGINAL: Meieriet

ORIGINAL: Sicily

ORIGINAL: Benedicte23

Tror jeg ville spurt om grunnen til det og jeg ville nok sagt at jeg reagerer på at de synes det er en selvfølge at de som ikke er muslimer skal godta dette sånn utenvidere.

Jeg er kristen og har spist kebab, og har overlevd alle gangene, det er nok halal i kebab[8D] Jeg har snakket med en pastor om dette med halal kjøtt og han mente at det ikke står noe i Bibelen om at det skulle være "farlig"/feil å spise dette som kristen. Men til vanlig ungår jeg å kjøpe dette, utenom kebaben da[;)]

Det eneste jeg har problemer med i forhold til halal, er jo at dyret er slaktet i Allahs navn og med velsignelser til Allah. For meg som kristen blir det litt feil.

excactly my point!!

det var akkurat det jeg mente også[:)]

ORIGINAL: Søta!

ORIGINAL: Bouncy Buttocks

Ser absolutt ingen som helst grunn til at man ikke kan spise halalkjøtt.... [8|]
Med mindre man er rasist og barnslig kanskje.

Fordi at? Skal man bare godta det? Godta at barn av foreldre som ikke ønsker noen religion for barnet sitt, eller vil oppdra barnet innenfor en annnen religion, blir "prakket på" et religiøst rituale?

Åja, så ungene er med på slaktinga i deres barnehage...? Gud bedre, alt man skal lese her inne.

Naturbarnehage vettu...

ORIGINAL: Nawroz

Halalkjøtt er da vanlig kjøtt, bare slakta på en religiøs måte. Skjønner ikke problemet. Smaker jo det samme [8D]

Smaken er nok den samme, ja, men det religiøse aspektet er det ikke sikkert alle synes er greit.

Men da har man jo en grunn.
Er man kristen, og føler at det er feil å spise noe som er velsignet av allah eller hva det nå er så er det helt greit for meg. Hvis det er sånn det fungerer.
Men dersom man ikke vil spise det av prinsipp rett og slett fordi muslimer ikke spiser vårt kjøtt, synes jeg det  blir utrolig barnslig.

Men man er rasist likevel??? [8|]

Det er jo det som er poenget med denne diskusjonen, om det er greit at alle barna får servert halalkjøtt i bhg, uten å ha noen alternativer å velge mellom. Ingen har mulighet til å velge det bort, uansett religiøs overbevisning - eller andre grunner.

Du var ikke like rund i formuleringene dine i begynnelsen av diskusjonen! [:D]

Ser absolutt ingen som helst grunn til at man ikke kan spise halalkjøtt.... [8|]

ORIGINAL: BølleBella

Men jeg synes det er drøyt å bli kalt rasist bare fordi man ikke vil at ungen dems skal spise halalkjøtt...
MÅ vel ikke ha en grunn vel?

Jeg synes så absolutt man MÅ ha en grunn til hvorfor man ikke ønsker at barna skal spise en eller annen type mat. >Hva den grunnen er kan vel være forskjellig, men en grunn bør man virkelig ha hvis man er i mot noe.

Har man ingen grunn som er stueren nok til at man kan utdype den drar nok mine tanker i retning rasistisk, men selvfølgelig, noen unntak finnes sikkert.

Fordi at? Skal man bare godta det? Godta at barn av foreldre som ikke ønsker noen religion for barnet sitt, eller vil oppdra barnet innenfor en annnen religion, blir "prakket på" et religiøst rituale?

Religiøst rituale? Ungene skal da ikke være med på slaktinga! De får jo kjøttet ferdig i bhg.

jeg jobber i bhg... og nå skal jeg fortelle dere en liten historie!
kjør film

Barnehagetante Peggy-Rita sto på kjøkkenet å laget mat til barna.
Lille Nils kom inn og ville hjelpe til. "Hva lager du Peggy-Rita" spurte lille Nils med stooore nysgjerrige øyne... "Jo nå skal du høre Nils. Dette er kylling som blir hengt etter beina ,mens den lever. For så å bli drept på samlebånd sammen med alle de andre kylling-kusinene og fetterne sine." svarte Peggy-Rita. "mmmmmmmmmmmm" svarte lille Nils.

Dagen etter var det barnehagetante Gerd Kårhild som sto på kjøkkenet(for i denne bhg byttet de på å lage mat, for det er viktig at man ikke forskjellsbehandler)
å laget mat. Igjen kom lille Nils inn på kjøkkenet. "Hva lager du Gerd Kårhild?" spurte lille Nils. "Jo nå skal du høre lille Nils" sa Gerd Kårhild. "i dag skal vi ha halal okse som er slaktet mens en mann sier Allah"(eller noe sånt[8D]). Nok engang tenkte Lille Nils en stund før han utbrøt "du er tjukk!"

Moralen i historien er altså: Barna gir beng i om det er halal eller reke... De bryr seg bare om om det smaker godt og at barnehagetanta som fikk baby for 7 mnd siden ikke har tatt av seg all babyvekta!!FOR HUN ER NEMLIG TJUKK!! kremt...

Vet ikke om dere har fått med dere at budsjettene til bhg ikke er driiiiit store.. så for å spare penger så er det jo bedre å kjøpe en type kjøtt som alle kan spise.. i stedet for å IKKE ha ett tilbud om mat i bhg!!!

og jeg tviler vel egentlig sterkt på om det står en imam ved vært jævla dyr som slaktes... men om det gjør det så må jeg si at jeg syns han har en ganske kjip jobb
Nordmenn har for lite å bekymre seg over...

eenig..

ORIGINAL: Søte frøken

Jeg er imot halal kjøtt, ikke på grunn av region eller rasisme. Men fordi det er tortur! Måten dyrene blir slaktet[:(]
Det er ikke humant! I bhg spiser de fisk eller så går det i grønt.

Jeg trur ikke det stemmer. Finnes lover i norge for hvordan dyr skal slaktes. De blir bedøvet før halsen skjæres over.

Kjøpte halalkalkun til nyttår jeg [:D] Knallgod!

Så for å gjøre historien kort, jeg gir beng om det er kristent, muslimsk eller norrøn måte å slakte på.

halal er digg det[:)] ser ikke problemet. Alle dyr i norge er bedøvet før slakt og dyret er dritredd før slakt uansett om det blir slaktet sånn eller slik[&o]

Er muslimer egen rase?

ORIGINAL: Søte frøken

Jeg er imot halal kjøtt, ikke på grunn av region eller rasisme. Men fordi det er tortur! Måten dyrene blir slaktet[:(]
Det er ikke humant! I bhg spiser de fisk eller så går det i grønt.

Jeg trur ikke det stemmer. Finnes lover i norge for hvordan dyr skal slaktes. De blir bedøvet før halsen skjæres over.

Søte frøken, har du sett hvordan dyr slaktes? de som ikke er halal altså. Det er ikke humat å stue dyr sammen til de er så frustrerte at de angriper hverandre, det er ikke humat å sende dem inn på et "samlebånd" til slakt, de føler frykten sitrende under slakt. (Det ville du sett/følt om du har vært på et norsk slakteri.)

Og på de værre stedene blir dyrene slengt rundt, noen dør før slakt tilogmed. Dyr får klør og tenner filt ned for å ikke drepe hverandre i frustrasjon. Kyllinger går rundt i sin egen bæsj til føttene har etset opp så de ikke kan stå, da begynner kroppen å etse opp. Dyrene henges opp i bakbena mens de fortsatt lever[:(]

Jeg tror virkelig ikke det er værre for et dyr å drepes ved å tappe blodet, har selv sett halal slakt og dyret døde omtrent momentant, det var uten bedøvelse, neo jeg syntes var ganske fælt, men i Norge er det jo påbud om bedøvelse.

Konklusjon: ikke noe værre med halal enn annen slakt[:-]

firts off, det er ikke sååå mye dyrere med halal, og det er mye lettere for de som lager mat i barnehagen og kunne få gjort alt på en gang i stedenfor og stå og lage to forskjellige retter.

Når datteren min skal i bursdag ringer jeg først og snakker med foreldrenene til den som skal ha bursdag, og tilbyr meg og ta med egene halal pølser til henne. (mange tenker ikke på at hun skal ha det, siden jeg er norsk, og datteren min "ser" norsk ut [:D] )

Det smaker det samme, det er ikke noe problem, det er liksom ikke som om de prøver og få barna til og spise østers i barnehagen...

Har med halalkjøtt i barnehagen, og får nedsatt betaling av maten, slik alergikere får. Det tok en stund før daglig leder i barnehagen fikk trumpet det igjennom hehe...

Forøvrig tror jeg at jeg må slutte å gå på møter om kvelden, for her blir det diskusjoner mens jeg er vekke ser jeg...

ORIGINAL: *Meya*

Har med halalkjøtt i barnehagen, og får nedsatt betaling av maten, slik alergikere får. Det tok en stund før daglig leder i barnehagen fikk trumpet det igjennom hehe...

Forøvrig tror jeg at jeg må slutte å gå på møter om kvelden, for her blir det diskusjoner mens jeg er vekke ser jeg...

Hehe - nei, må ikke forlate babyverden!!! [:D]

ORIGINAL: tindra

så fremst det ikke har noe å si økonomisk for dere. (her er i hvertfall hallal mye dyrere enn "vanlig" kjøtt) så hadde jeg ikke orka å bry meg noe større.

Men..på en annen side så kjenner jeg at jeg tar litt tenning når man ser hvordan barnehager, skoler og ikke minst matbutikker ofte tar mer hensyn til relgion enn matintolleranse!!!

...så..litt delt på midten..
Og min erfaring, med en fot i hver leir, er STIKK MOTSATT av dette.

og min erfaring helt motsatt av din
Ja, så forskjellig kan det være, så vær så snill, ikke generaliser!

Neida..gjør ikke det.
Men som mamma til barn med allergier så oppleves det ganske urettferdig.
For vi var med på å betale til felles potten i barnehagen for brød, melk pålegg osv.
Vi har mange barn og mange allergier..bl.a cøliaki.
Å måtte dekke kostnad til brød ved siden av fellespotten..å bli ringt gang på gang "idag må dere ta med pizza, pasta, pepperkakedeig, boller, rundstykker"...you name it for det kan ikke b,hagen eller skolen dekke. eller som ho av mine som er hyperallergisk mot ris og må gå til innkjøp av rømmegrøt hver jul i både b.hage og skole. ..for så å komme på tilstellninger i skole eller b.hage og all varmmat er Hallal..for at muslimske barn skal kunne spise det. betalt av fellespotten. Håper du finner forståelse for at det koker litt i toppen noen ganger.. ikke deg eller muslimer jeg har imot.

Et annet eksempel..barneselskap.
vi inviterer hele klassen. Og når muslimske barn blir levert hos oss så får vi faktisk "ordre" om å kjøpe inn kjøttdeig eller pølser osv som ikke er av svin...mens at når dattra vår blir invitert får vi beskjed om at "hvis barnet ditt ikke kan spise det vi lager, får ho ta med kaker og mat sjøl"

Å oppleve å måtte kjøre bil 4 timer hver vei for å komme til finnland for å handle glutenfritt i en butikk medn litt utvalg...å kikke i allergihylla i butikken her vi bor..for så å kikke i frysedisken å se pose etter pose med hallalkjøtt..ja, det gjør noe "negativt" med meg.
Og det er selvfølgelig ikke DIN feil [:)]

Og jeg har god kontakt med mødre som opplever det samme over hele landsdelen..og det er vel felles for alle at det oppleves litt sårt.

Skjønner godt at det koker i topplokket ditt jeg altså! Jeg har en venninne som har det slik som dere, bare at der glemmer barnehagen å si i fra om
ting de lager i barnehagen og Oda på 4 kommer ofte hjem fra barnehagen kjempelei seg fordi hun ikke fikk boller den dagen, eller kakao den neste.
Det må være utrolig frustrerende!

Forresten så ser jeg at halal ofte er billigere enn vanlig kjøtt. Ikke i norske matkjeder, men hos halal slaktere. Kan gå ut på grønland å få dobbelt så mye halal kjøtt fra slakter som valig kjøtt fra kiwi[:)]

Hos slakteren i nærheten av der jeg bor fortalte de hva slags praksis det var hos det aktuelle slakteriet i forhold til halal. De slakter dyret på vanlig måte, for å slakte det på den måten som muslimene gjør, er forbudt i Norge. Så er det jo viktig med bønn under slaktinga. De setter bare på cd spilleren med "slakte-bønnen"[:D][:D]

Hadde det vært slaktet på den måten som muslimene slakter dyret på, hadde jeg holdt meg langt unna. Men skal nok tåle en cd-bønn[8D]

Back
Topp