halal-kjøtt i bhg

ORIGINAL: Virretrille

Av ren nysgjerrighet spør jeg da: Hvorfor kan ikke muslimene da "gi opp denne delen av troen"?
Hvorfor skal kristne, jøder osv spise "dems" mat, når muslimene ikke kan spise "dems"?

Hva om det blir funnet noe som ble skrevet av Jesus, Moses eller hvem du vil,
om at Kristne ikke skal spise halal... Hva skjer i Norge da? I denne barnehagen osv...

Du trenger ikke å spise deres mat, ingen tvang!!

Phu.. Mange meininger her ja. Og eg forstår kva dere seier.

Når det kjem til mine barn og bhg, så nei. Dem skal ikkje spise Halalkjøtt, fordi det er slaktet i ein annen Gud sitt navn. Me er kristne og ber til Gud, ikkje Allah.

Så da får heller mine ikkje spise bhg sin mat, om Halalkjøtt er det eineste som vert servert, da tar eg heller med mat til dem.

Og det forventer eg at bhg tar hensyn til og ikkje prøver å spørre om ikkje ungene mine vil ha likevel, enn om mamma og pappa seier nei, for ungene seier jo dem.

ORIGINAL: Svartengel

Når det kjem til mine barn og bhg, så nei. Dem skal ikkje spise Halalkjøtt, fordi det er slaktet i ein annen Gud sitt navn. Me er kristne og ber til Gud, ikkje Allah.

Så da får heller mine ikkje spise bhg sin mat, om Halalkjøtt er det eineste som vert servert, da tar eg heller med mat til dem.

Og det forventer eg at bhg tar hensyn til og ikkje prøver å spørre om ikkje ungene mine vil ha likevel, enn om mamma og pappa seier nei, for ungene seier jo dem.

jeg tror gud og allah er samme dude[8|] bare litt forskjellig oppfatning fra menneskene bak religionene...

Kjøttet fra norske butikker er ikke slaktet i guds navn så gjør det noe om noen gir deg kjøtt slaktet i guds navn selv om man bruker et annet navn på gud?[:-]

Hvorfor skal bhg tilpasse seg muslimene i bhg slik at norske barn må ha med egen mat i bhg? Helt seriøst, vi bor fortsatt i Norge og det er de som har flyttet hit. Jeg hadde forstått at hvis jeg bodde i et muslimsk land og ikke ville at mine barn skulle spise halal-kjøtt hadde jeg tatt med egen mat til dem, bare for å vise det fra den vinkelen. Jeg vet at det mest sannsynelig er bhg som har avgjort dette og ikke muslimene som har bedt om det, men er oppgitt over norske som tenker at dem hele tiden skal tilpasse seg muslimene. Hva med de norske da!!!?!?!? Oppgitt[8|]

Jeg har ikke peiling på hvordan slaktingen foregår, hverken på "vanlig" vis eller halal vis. Det som er viktig for meg er
at maten er like bra uansett måte, med tanke på sunnhet og hygieniske forhold når den fremstilles. Så fremt det er det samme uavhengig av slaktemåte, og kostnadene ikke ble dyrere, så hadde det ikke gjort meg noen ting.

Er det slik at dyrene brukt til halal-kjøtt er slaktet på en måte som vi regner som dyremishandling, at de piner dyrene etter vår standard? I så fall hadde jeg hatt et problem med det.... hvis ikke så er det null stress[:)]

ORIGINAL: Svartengel

Vi ber også til Gud. Til Abrahams Gud. Vi bare ber ikke gjennom Jesus, vi går direkte til Gud.

ORIGINAL: Benedicte23

Til dere som er muslimer: jeg har alltid lurt, hva skjer hvis dere spiser kjøtt som ikke er slaktet i Allahs navn? For meg virker det veldig tungvindt, kan jo kun spise fisk fra norske butikker. Jeg bare lurer, ingen rasistiske baktanker. Hver gang jeg har mine muslimske venner på besøk blir det vegetar eller fisk, er godt det[;)]

Lynet slår ned om vi spiser kjøtt som ikke er slaktet halal.

Neida, ikke noe skjer. Nå... Men om vi gjør det med viten og vilje, blir det som enhver annen synd. Altså, nå er jeg av den meningen at halal er nødvendig, men de som ikke deler min mening, vil jo ikke si det samme... Og dem om det. Vi er alle ulike.

Jeg syns synd på de stakars bhg-ansatte og ikke minst sjefene som må tilpasse
seg hvert eneste barn enten det gjelder kjøtt som ikke er slaktet riktig, eller
sukker eller hva det skal være!!
Vi har mat i overflod i Norge, også sitter noen og
sutrer over at ungene får mat som ikke er avlivet på muslimsk vis, eller at
ungene skulle komme til å spise sukker (gisp) fordi noen har bursdag..

ORIGINAL: Frøgen*

Jeg syns synd på de stakars bhg-ansatte og ikke minst sjefene som må tilpasse
seg hvert eneste barn enten det gjelder kjøtt som ikke er slaktet riktig, eller
sukker eller hva det skal være!!
Vi har mat i overflod i Norge, også sitter noen og
sutrer over at ungene får mat som ikke er avlivet på muslimsk vis, eller at
ungene skulle komme til å spise sukker (gisp) fordi noen har bursdag..

Kan vi som aldri har sutret, få fortsette å ha med eget i barnehagen? Det er eneste alternativet, når hun er eneste muslim i barnehagen... Dvs, det er vel en til, men han får spise hva han vil "fordi han er liten"...

Meya: (kan ikke quote pga jeg skriver på ipad)
Ja absolutt, alle må få lov å ta med eget, men jeg syns det blir mye hysteri
over ting som man egentlig bør være takknemlig over. Det er ikke lenger
enn 1 generasjon siden man hadde mat-rasjonering i Norge, også skal man
da "forlange" både det ene og det andre fordi det er religion/livssyns basert?

Men vi har jo ikke rasjonering lenger... Skal maten mugne i kasser mens vi venter på dårligere tider?

Jeg mener at religion og livssyn bør tas like mye hensyn til som allergier. Og heldigvis deler kantinedamene på jobben, den meningen! :D

Men nå virka det ikke som denne bhg hadde bytta til halal-kjøtt pga noe annet
enn praktiske årsaker da, så sånn sett kommer ikke min mening hel til fulle i denne diskusjonen.
Jeg bare syns at diskusjoner ang mat i bhg generelt rett og slett blir for dumt.
Syns heller vi skal være glade at vi HAR mat på bordet hver dag!!

Neida, mat skal ikke mugle. Og man skal ikke leve i gamledager heller,
men somsagt syns jeg at å forlange kjøtt som er sånn og sånn blir feil.
Syns også det sender litt dårlige signaler til barna jeg. At man bare kan forlange
også blir det sånn....

mine unger skal ikke ha halal-kjøtt hvertfall..
er ikke enig i metoden og hvordan det blir gjort mange steder i verden.
synns ikke det skal tas som en selvfølge at folk vil ha det.
desuten synns jeg det blir for dumt at alle ungene i en norsk barnehage skal spise hallalkjøtt.
skal man ta hensyn til at muslimer skal ha hallal får man også ta hensyn til at norske barn spiser vanlig kjøtt.

ORIGINAL: tindra

ORIGINAL: *Meya*

så fremst det ikke har noe å si økonomisk for dere. (her er i hvertfall hallal mye dyrere enn "vanlig" kjøtt) så hadde jeg ikke orka å bry meg noe større.

Men..på en annen side så kjenner jeg at jeg tar litt tenning når man ser hvordan barnehager, skoler og ikke minst matbutikker ofte tar mer hensyn til relgion enn matintolleranse!!!

...så..litt delt på midten..
Og min erfaring, med en fot i hver leir, er STIKK MOTSATT av dette.

og min erfaring helt motsatt av din
Ja, så forskjellig kan det være, så vær så snill, ikke generaliser!

Neida..gjør ikke det.
Men som mamma til barn med allergier så oppleves det ganske urettferdig.
For vi var med på å betale til felles potten i barnehagen for brød, melk pålegg osv.
Vi har mange barn og mange allergier..bl.a cøliaki.
Å måtte dekke kostnad til brød ved siden av fellespotten..å bli ringt gang på gang "idag må dere ta med pizza, pasta, pepperkakedeig, boller, rundstykker"...you name it for det kan ikke b,hagen eller skolen dekke. eller som ho av mine som er hyperallergisk mot ris og må gå til innkjøp av rømmegrøt hver jul i både b.hage og skole. ..for så å komme på tilstellninger i skole eller b.hage og all varmmat er Hallal..for at muslimske barn skal kunne spise det. betalt av fellespotten. Håper du finner forståelse for at det koker litt i toppen noen ganger.. ikke deg eller muslimer jeg har imot.

Et annet eksempel..barneselskap.
vi inviterer hele klassen. Og når muslimske barn blir levert hos oss så får vi faktisk "ordre" om å kjøpe inn kjøttdeig eller pølser osv som ikke er av svin...mens at når dattra vår blir invitert får vi beskjed om at "hvis barnet ditt ikke kan spise det vi lager, får ho ta med kaker og mat sjøl"

Å oppleve å måtte kjøre bil 4 timer hver vei for å komme til finnland for å handle glutenfritt i en butikk medn litt utvalg...å kikke i allergihylla i butikken her vi bor..for så å kikke i frysedisken å se pose etter pose med hallalkjøtt..ja, det gjør noe "negativt" med meg.
Og det er selvfølgelig ikke DIN feil [:)]

Og jeg har god kontakt med mødre som opplever det samme over hele landsdelen..og det er vel felles for alle at det oppleves litt sårt.

Jeg har en datter med cøliaki, og har helt motsatt oppfatning av deg ift. glutenfri mat.. De fleste som skal ha barneselskap eller annet besøk er veldig flinke å ta hensyn slik at hun kan få det samme som de andre barna (iallefall noe av det)..
I barnehagen fikk vi selv velge om vi ville være med å betale kostpenger, da hun var mindre tok vi alltid med det hun måtte ha av spesialmat og betalte ikke- men så ble det mer og mer at DE kjøpte inn- og nå betaler jeg det samme i kostpenger for henne som de som ikke må ha spesialmat, selv om den er dyrere.
I skolesammenheng med oppvisninger og liknende, eller avslutninger og andre steder de har kakesalg er det ALLTID noen glutenfrie alternativ..
Enkelte matbutikker her har utrolig godt utvalg i glutenfri mat, i tillegg til helsekostbutikken.. Tilogmed den bittelille nærbutikken vår har noen få (en type brød, en type kjeks og sånn) slike produkter..

Halal-mat er det dårligere med, det har jeg kun sett på noeon få steder og da er det svindyrt ([:D]) - men så er det ikke så mange muslimer her heller da..

ORIGINAL: Bouncy Buttocks

For det første: om deres unger ble servert halal-kjøtt i barnehagen så ville dere ikke merket det, en gang. Ingen barn ville kommet hjem og vendt seg mot Mekka for å be kveldsbønn før leggetid, og ingen ville begynt å mase om å gå i moskéen.

Jeg tviler på at muslimene ville merket at kjøttet ikke er halal. Er jo bare å si at det er det.

Men vi har jo ikke rasjonering lenger... Skal maten mugne i kasser mens vi venter på dårligere tider?

Jeg mener at religion og livssyn bør tas like mye hensyn til som allergier. Og heldigvis deler kantinedamene på jobben, den meningen! :D

Som mor til en allergiker er jeg helt uenig.. [;)] Jeg syns IKKE disse kan sidestilles (men har ikke noe imot om ungene spiser halal-kjøtt da, så jeg krangler bare for å krangle [:D])

ORIGINAL: Froskegele

Jeg har en datter med cøliaki, og har helt motsatt oppfatning av deg ift. glutenfri mat.. De fleste som skal ha barneselskap eller annet besøk er veldig flinke å ta hensyn slik at hun kan få det samme som de andre barna (iallefall noe av det)..
I barnehagen fikk vi selv velge om vi ville være med å betale kostpenger, da hun var mindre tok vi alltid med det hun måtte ha av spesialmat og betalte ikke- men så ble det mer og mer at DE kjøpte inn- og nå betaler jeg det samme i kostpenger for henne som de som ikke må ha spesialmat, selv om den er dyrere.
I skolesammenheng med oppvisninger og liknende, eller avslutninger og andre steder de har kakesalg er det ALLTID noen glutenfrie alternativ..
Enkelte matbutikker her har utrolig godt utvalg i glutenfri mat, i tillegg til helsekostbutikken.. Tilogmed den bittelille nærbutikken vår har noen få (en type brød, en type kjeks og sånn) slike produkter..

Halal-mat er det dårligere med, det har jeg kun sett på noeon få steder og da er det svindyrt ([:D]) - men så er det ikke så mange muslimer her heller da..

Som regel er det dyrt ja. Ett kilo nuggets koster 110 kroner... Eller litt over ett kg kanskje, er usikker... Ett kilo kyllingkjøttboller koster det samme, men varer heldigvis til to middager.

Det er blitt bedre utvalg nå da, på innvandrerbutikkene, selv om det er dyrt fremdeles, har det blitt billigere, og mye mer utvalg da, de siste par årene. Før var det kjøttdeig, frosne kuber med lammekjøtt eller noen ganger okse, og frosne kyllinger. Nå får vi til og med kyllingfilleter... Det var jubel i stua da det kom for ett par års tid siden. Og kyllingvinger.

Det er bedre for de som bor nærmere Sverige da hehe.

ORIGINAL: BølleBella

ORIGINAL: Bouncy Buttocks

For det første: om deres unger ble servert halal-kjøtt i barnehagen så ville dere ikke merket det, en gang. Ingen barn ville kommet hjem og vendt seg mot Mekka for å be kveldsbønn før leggetid, og ingen ville begynt å mase om å gå i moskéen.

Jeg tviler på at muslimene ville merket at kjøttet ikke er halal. Er jo bare å si at det er det.

Ja, det er jo heldigvis ikke vi som får straffen om vi blir lurt.

Heldigvis tar barnehagen dette på alvor, og hun spiser kun halal.

Back
Topp