Gutt på 4 år som bare vil gå i kjoler

Ja, det hadde jeg latt han, på samme måte som jeg hadde latt datteren min gå i typiske "gutteplagg" om hun ønsket det. For mange er den utkledningsbiten en fase, og for de der det er et tidlig signal om noe annet så tror jeg det er alfa og omega at de blir møtt med forståelse og aksept hjemmefra hele veien.
 
Her får gutten lov å prøve kjoler og spenner når vi er hjemme, men jeg forteller ham at han ikke trenger ha på det når vi skal noe sted. Da kan han ha på gutteklær igjen. Jeg ønsker å være tydelig på at det er forskjell på kjønnene, og ser ikke noe galt med det som hjelper på det,- for eksempel fargekoder/kleskoder. Men prøving av diverse her hjemme synes jeg er helt greit, jeg forstår at det er spennende med jenteting for ham også. Og det er helt ok at han leker med dukker hvis han vil det. Men jeg vil gi ham en tydelig kjønnsidentitet, jeg tror mange gjør det enklere for mange å bli forvirret på det området fordi alt er greit og alle kan være like, man må prøve ut alt og alt kan være riktig. Eneste mot strømmen her nå tenker jeg, men noen må være det også ;-)

Jeg tenker at klær er ikke det som definerer deg. Vi foreldre må slutte å kalle ting for gutte og jente ting. I huset vårt er det ingenting som heter gutte og jente farger, leker osv. Min sønn ønsket seg en rosa Elsa genser og han var så fornøyd og stolt. Selvom han er typisk gutt og leker med biler. Det er vi som skaper fe bildene for barna våres hva som er sånn og sånn.

Man kan fint gå i kjole å være sikker på sin identitet
 
Jeg tenker at klær er ikke det som definerer deg. Vi foreldre må slutte å kalle ting for gutte og jente ting. I huset vårt er det ingenting som heter gutte og jente farger, leker osv. Min sønn ønsket seg en rosa Elsa genser og han var så fornøyd og stolt. Selvom han er typisk gutt og leker med biler. Det er vi som skaper fe bildene for barna våres hva som er sånn og sånn.

Man kan fint gå i kjole å være sikker på sin identitet

Hvorfor må vi egentlig slutte å ha forskjell på typisk gutt og jenteting? Det er to forskjellige kjønn uansett hvor mye likestilling, toleranse og hva annet folk vil ha. Det er forskjell på kjønnene, og det vil det alltid være.
 
Hvorfor må vi egentlig slutte å ha forskjell på typisk gutt og jenteting? Det er to forskjellige kjønn uansett hvor mye likestilling, toleranse og hva annet folk vil ha. Det er forskjell på kjønnene, og det vil det alltid være.
Fordi f.eks når det gjelder leker og farger så lærer barna at det er «gutte og jente» leker og det blir feil i mine øyne. Barn har ikke begrep om dette, og de må få lov til å leke med det de vil uten at de skal høre fra andre barn at det er gutte leke og det er jente farge
 
Jeg tenker at klær er ikke det som definerer deg. Vi foreldre må slutte å kalle ting for gutte og jente ting. I huset vårt er det ingenting som heter gutte og jente farger, leker osv. Min sønn ønsket seg en rosa Elsa genser og han var så fornøyd og stolt. Selvom han er typisk gutt og leker med biler. Det er vi som skaper fe bildene for barna våres hva som er sånn og sånn.

Man kan fint gå i kjole å være sikker på sin identitet
Så enig med deg
 
Hvorfor må vi egentlig slutte å ha forskjell på typisk gutt og jenteting? Det er to forskjellige kjønn uansett hvor mye likestilling, toleranse og hva annet folk vil ha. Det er forskjell på kjønnene, og det vil det alltid være.

Men hva hadde du tenkt om noen sier at du ikke får ha på deg enkelte klær som voksen fordi det er guttetøy, enkelte aktiviteter fordi det er gutteaktiviteter, eller jobb, eller lønn, fordi det tilhører guttene? Hvis det ikke er greit for voksne er et ikke greit for barn heller syns jeg :) Det er større forskjeller innad kjønn enn mellom kjønn på stort sett alt utenom utseendet på kjønnsorganene tross alt.
 
Hvorfor må vi egentlig slutte å ha forskjell på typisk gutt og jenteting? Det er to forskjellige kjønn uansett hvor mye likestilling, toleranse og hva annet folk vil ha. Det er forskjell på kjønnene, og det vil det alltid være.

Kjønn er et spektrum, og det bekymrer meg litt at du skriver "likestilling, toleranse, og hva annet folk vil ha" som om de tingene er negative ting.
Hvilke forskjeller mener du det er mellom det du ser på som to ulike kjønn?
 
Hvorfor må vi egentlig slutte å ha forskjell på typisk gutt og jenteting? Det er to forskjellige kjønn uansett hvor mye likestilling, toleranse og hva annet folk vil ha. Det er forskjell på kjønnene, og det vil det alltid være.
Fordi ting er ting. Å åpne opp spekteret for hva man kan like og ikke like gjør ikke at noen kan bli usikre på hvilket kjønn de er, det fører bare til at veldig mange får lov til å kle seg i /gjøre det de liker.

Er enkelt eksempel :Spør din egen mor om hun spilte organisert fotball som barn/ungdom. Spør din far om det samme. I dag er fotball den barneidretten med flest aktive jenter i Norge. Er ikke det forbanna flott at jenter og kan drive med noe de syns er gøy?
 
Her får gutten lov å prøve kjoler og spenner når vi er hjemme, men jeg forteller ham at han ikke trenger ha på det når vi skal noe sted. Da kan han ha på gutteklær igjen. Jeg ønsker å være tydelig på at det er forskjell på kjønnene, og ser ikke noe galt med det som hjelper på det,- for eksempel fargekoder/kleskoder. Men prøving av diverse her hjemme synes jeg er helt greit, jeg forstår at det er spennende med jenteting for ham også. Og det er helt ok at han leker med dukker hvis han vil det. Men jeg vil gi ham en tydelig kjønnsidentitet, jeg tror mange gjør det enklere for mange å bli forvirret på det området fordi alt er greit og alle kan være like, man må prøve ut alt og alt kan være riktig. Eneste mot strømmen her nå tenker jeg, men noen må være det også ;-)
Hva er egentlig en tydelig kjønnsidentitet? Jeg ønsker at du utdyper litt rundt dette.
 
Klart det, inkluderer heller. Barn skal få ha barndommen
 
Hvorfor må vi egentlig slutte å ha forskjell på typisk gutt og jenteting? Det er to forskjellige kjønn uansett hvor mye likestilling, toleranse og hva annet folk vil ha. Det er forskjell på kjønnene, og det vil det alltid være.
Jeg ser litt hva du mener. Jeg syns det tipper for mye over til at de som velger å skille kjønn gjør noe ordentlig galt..
Jeg kan være så ærlig og si at jeg ikke kommer til å bruke rosa på gutten min (bruker ikke så ofte rosa på jenta heller, da jeg liker best andre farger).
Med leker så lar jeg dem styre selv, jeg pakker ikke bort dukker hvis minsten skal leke, eller bilene hvis frøkna skal leke. Men jeg går ikke inn for at frøkna SKAL leke med biler eller at minsten SKAL leke med dukker, bare for å vise at her i huset lar vi dem leke med det de vil :p
De får styre selv:)
 
Hva er egentlig en tydelig kjønnsidentitet? Jeg ønsker at du utdyper litt rundt dette.
Jeg mener å oppdra gutten til å vite at han er gutt, og at det er mange forskjeller mellom gutter og jenter. Og at det er helt greit å bare like jenter (hvis han gjør det), han trenger ikke prøve ut alt mulig. Idag er det slik i samfunnet, at man skal være så åpen til alt, i den grad at man helst bør prøve ut å være både med gutter og jenter, for å "se hva som passer best". Det mener jeg skaper forvirring. Jeg tror noen er født homofile, men definitivt at det oftest er miljøskapt fordi man skal være så utrolig politisk korrekt og prøve ut alt. Slik er samfunnet idag. Og greit er det med de som er født homofile, men det er ikke greit for de som egentlig ikke er det, men får "hen-kulturen" pakket på seg fra de er små.. Alt er greit, alt er lov, prøv alt.....oog det blir mye forvirring og psykiske problemer for stakkars mennesker som egentlig ikke hadde trengt å være forvirret.
 
Jeg mener å oppdra gutten til å vite at han er gutt, og at det er mange forskjeller mellom gutter og jenter. Og at det er helt greit å bare like jenter (hvis han gjør det), han trenger ikke prøve ut alt mulig. Idag er det slik i samfunnet, at man skal være så åpen til alt, i den grad at man helst bør prøve ut å være både med gutter og jenter, for å "se hva som passer best". Det mener jeg skaper forvirring. Jeg tror noen er født homofile, men definitivt at det oftest er miljøskapt fordi man skal være så utrolig politisk korrekt og prøve ut alt. Slik er samfunnet idag. Og greit er det med de som er født homofile, men det er ikke greit for de som egentlig ikke er det, men får "hen-kulturen" pakket på seg fra de er små.. Alt er greit, alt er lov, prøv alt.....oog det blir mye forvirring og psykiske problemer for stakkars mennesker som egentlig ikke hadde trengt å være forvirret.
Hva er forskjellene mellom gutter og jenter? Bortsett fra forplantningsorganene?
 
Nope, skriver under på denne jeg :) Det er fint at de liker å prøve ting. Men jeg vil også gi barna mine en identitet, så de slipper å være superforvirret. Å la dem velge fritt, blir litt rart for meg, dessverre.

Dere tenker kidsa ble superforvirret av å tasse rundt i kjole?
 
Jeg mener å oppdra gutten til å vite at han er gutt, og at det er mange forskjeller mellom gutter og jenter. Og at det er helt greit å bare like jenter (hvis han gjør det), han trenger ikke prøve ut alt mulig. Idag er det slik i samfunnet, at man skal være så åpen til alt, i den grad at man helst bør prøve ut å være både med gutter og jenter, for å "se hva som passer best". Det mener jeg skaper forvirring. Jeg tror noen er født homofile, men definitivt at det oftest er miljøskapt fordi man skal være så utrolig politisk korrekt og prøve ut alt. Slik er samfunnet idag. Og greit er det med de som er født homofile, men det er ikke greit for de som egentlig ikke er det, men får "hen-kulturen" pakket på seg fra de er små.. Alt er greit, alt er lov, prøv alt.....oog det blir mye forvirring og psykiske problemer for stakkars mennesker som egentlig ikke hadde trengt å være forvirret.

Huff ja, hater at samfunnet vårt er mer åpent nå. At folk får være homofile uten å bli steinet til døde. At kvinner får være ledere, at menn kan jobbe i barnehage. At kvinner får gå i bukser på jobb, og menn kan ha rosa skjorte.
At barna våre kan vokse opp i et samfunn der de kan bli den de vil, enten det er å gå med slips eller skjørt.

Vis meg forskningen som tilsier at de stakkars guttene som bruker kjole er forvirret og har psykiske problemer.
 
Dere tenker kidsa ble superforvirret av å tasse rundt i kjole?
Ja. Jeg mener det. Ett barn på 4 år vet ikke så mye uansett. Så det at man forteller en unge at h*n kan «velge» hvilket kjønn vil være, uansett hva som er festet mellom bena, blir for meg å forvirre en unge. Du er enten født med penis, eller vagina. Vanskeligere er det ikke
 
Hva er forskjellene mellom gutter og jenter? Bortsett fra forplantningsorganene?
Vel.. Faktisk ganske mye. På generelt grunnlag, slev om det aldri er regler uten unntak: Vi tenker forskjellig. For de fleste er det slik at menn har en del like interesser, kvinner likeså. Pga hva man fra naturens side heller mot. Det er flere kvinner enn menn som liker diverse dilldall-ting, omsorgsbiten i livet, vise følelser feks. (mange eks man kunne ta). Menn og kvinner er meget forskjellig bygd i kroppen. Menn er sterkere. Vi har helt forskjellige hormoner i kroppen (som også styrer tankene mye) +++++.
 
Huff ja, hater at samfunnet vårt er mer åpent nå. At folk får være homofile uten å bli steinet til døde. At kvinner får være ledere, at menn kan jobbe i barnehage. At kvinner får gå i bukser på jobb, og menn kan ha rosa skjorte.
At barna våre kan vokse opp i et samfunn der de kan bli den de vil, enten det er å gå med slips eller skjørt.

Vis meg forskningen som tilsier at de stakkars guttene som bruker kjole er forvirret og har psykiske problemer.
Du drar den kanskje liiitt langt nå eller? Ingen her har sagt at de tingene du nevner er noe vi vil ha.. Ikke jeg i alle fall. Les gjerne hva jeg skrev tidligere om igjen før du angriper.. (Åpent og åpent. Nå er det slik at hvis du mener eller tør å ytre noe negativt om "fri" seksualitet (prøv alt, ingenting er rart eller forbudt), blir du hetset eller kritisert (fikk jo et fint og klassisk eksempel her..). Alle er nå livredde for å tråkke den lille prosenten homofile/lesbiske/bifile/trans/mix alt, det er også greit - på tærne). Nei, en rosa skjorte gjør ingen superforvirret, ei heller homofile eller usikre på eget kjønn. Men slik samfunnet mener alle nå må forklare barna sine at ting er, gjør det. Når man skal ha hen, ikke ha noen gutte og jente-ting eller farger, må si at alt er normalt ifht seksualitet (eksplisitt forklart fra de er i bhg), og man lærer barna sine at det ikke er noen forskjell på kjønnene,- ja, da blir de forvirret. Har selvfølgelig ingen forskning å vise til, men det er da plenty av historier der ute som viser at mange er dypt deprimerte der ute fordi de ikke vet om de hører til osv - mange av dem er det skapt en forvirring hos mener jeg. Og at det er mer psykologiske problemer nå enn før vet vi. Hva de kommer av kan diskuteres, men å være usikker på eget kjønn og legning, er definitivt en ting flere sliter med.
 
Back
Topp