Gutt forsvant fra barnehage på tur

• Trådstarter Trådstarter **SunFlower**
  • Opprettet Opprettet
Mamma har faktisk vært den som har hatt ansvaret for to gutter som forsvant en dag hun hadde senvakt. Da hadde et barn blitt hentet av hele familien sin, vi snakker foreldre, besteforeldre, tante, onkler og søsken. Og disse to guttene hadde da blitt med gjengen når de gikk ut porten. Hverken mamma eller familien fikk med seg dette. Det ble massiv leteaksjon. Han ene hadde møtt på en hyggelig dame som hadde skjønt greia, og han andre fant de nede på t-banestasjonen :O men der kan man se, hvor fort det går. Heldigvis endte denne historien godt, men det satt godt i mamma lenge lenge etterpå.

Nå jobber ikke jeg på stor men samarbeider tett. Og ja jeg tror at de som jobber i bhg har sagt det fler ganger, veldig mange ganger men økonomi styrer så mye! Jeg har aldri vært borte i at barn forsvinner på tur, og jeg har heller ikke hørt om at voksne snakker kun med hverandre! Vi er så mye ute i barnehagen hver dag at det hadde ikke blitt mye til tur og særdeles lite lærdom. Helt feil vei og gå å slutte å gjøre ting som kreves av oss istedet for å fortsette å sette lys på at det trengs fler ressurser. Og ja sikkerhet starter også i hjemmet og hvis foreldre er med barn på tur i skog og mark er det enda lettere og få gjennomført turer.

Så det er feil å sette sikkerheten først? Du tror ikke at situasjonen hadde endret seg fortere når man SÅ konsekvensen av for lav bemanning?
Når man likevel gjennomfører noe som ikke er forsvarlige så vil ingen sette inn ekstra person. Det gikk jo bra sist de var på tur!! ;)
Jeg synes dette er litt skremmende å lese, at de som jobber i barnehagen ikke mener at sikkerheten må gå først, at det er mye viktigere at man må ut på tur.
Hva om barnet som forsvinner blir påkjørt? Om du leser artikkelen var de tydeligvis i nærheten av en jernbane. Hva om barnet hadde kommet ned på sporet? Dette kunne fått alvorlige konsekvenser!
Jeg er veldig glad for at barnehagen vår setter sikkerheten først, allikevel er barna ofte på tur. Ikke bare gå-turer, ut på kjøreturer og opplevelser. Barnehagen har nå også ansatt to personer som nå skal være med ut på tur, fordi bemanningen var lav ;)

Så det er feil å sette sikkerheten først? Du tror ikke at situasjonen hadde endret seg fortere når man SÅ konsekvensen av for lav bemanning?
Når man likevel gjennomfører noe som ikke er forsvarlige så vil ingen sette inn ekstra person. Det gikk jo bra sist de var på tur!! ;)
Jeg synes dette er litt skremmende å lese, at de som jobber i barnehagen ikke mener at sikkerheten må gå først, at det er mye viktigere at man må ut på tur.
Hva om barnet som forsvinner blir påkjørt? Om du leser artikkelen var de tydeligvis i nærheten av en jernbane. Hva om barnet hadde kommet ned på sporet? Dette kunne fått alvorlige konsekvenser!
Jeg er veldig glad for at barnehagen vår setter sikkerheten først, allikevel er barna ofte på tur. Ikke bare gå-turer, ut på kjøreturer og opplevelser. Barnehagen har nå også ansatt to personer som nå skal være med ut på tur, fordi bemanningen var lav ;)

Hærrefred - nå må du roe seg ned!! Vi får tur minst en gang i uken - og 1 gang i løpet av min barnehagekarriere så har barn blitt borte for oss
Jeg har ikke sagt det ikke er forsvarlig jeg.. Det jeg ikke anser som forsvarlig det gjør jeg heller ikke. Er vi underbemannet en dag f.eks (for 6 barn pr voksen er ikke underbemanning som du skriver) da drar vi heller ikke på tur. Hvor mange doreldre opplever ikke at barna forsvinner fra de? På kjøpesenter o.l? Da er man gjerne 2 voksne pr unge.
Å gå på tur 3 voksne og 18 barn oppleves som oversiktelig og greit hos oss. Det er ikke som at barna lekte fritt også plutselig kunne vi ikke gjøre rede for de. De sto samlet for å skulle gå tilbake til barnehagen, vi voksne hjalp de få som behøvde hjelp med sekken. Disse to barna stakk av veldig kjapt med hensikt om å gjemme seg for oss voksne. Hvis vi skal kunne se på hvert eneste barn hvert eneste sekund så må man faktisk ha 1 voksen til hvert barn.

.

Hærrefred - nå må du roe seg ned!! Vi får tur minst en gang i uken - og 1 gang i løpet av min barnehagekarriere så har barn blitt borte for oss
Jeg har ikke sagt det ikke er forsvarlig jeg.. Det jeg ikke anser som forsvarlig det gjør jeg heller ikke. Er vi underbemannet en dag f.eks (for 6 barn pr voksen er ikke underbemanning som du skriver) da drar vi heller ikke på tur. Hvor mange doreldre opplever ikke at barna forsvinner fra de? På kjøpesenter o.l? Da er man gjerne 2 voksne pr unge.
Å gå på tur 3 voksne og 18 barn oppleves som oversiktelig og greit hos oss. Det er ikke som at barna lekte fritt også plutselig kunne vi ikke gjøre rede for de. De sto samlet for å skulle gå tilbake til barnehagen, vi voksne hjalp de få som behøvde hjelp med sekken. Disse to barna stakk av veldig kjapt med hensikt om å gjemme seg for oss voksne. Hvis vi skal kunne se på hvert eneste barn hvert eneste sekund så må man faktisk ha 1 voksen til hvert barn.

.

Jeg er helt rolig jeg, sagt før får aldri høyere puls av å diskutere på bv ;) Men først fremstiller du det slik at dere er "underbemannet" (og jo det er underbemanning når de som jobber der ikke opplever at det er nok voksene) og derfor vanskelig å holde oversikt over barna, og nå så har du full oversikt og sikkerheten er satt høyt. Du må nesten selv bestemme deg for hva du mener.
Jeg synes det å miste ett barn en en gang er en gang for mye.
Hvor ofte er det greit å miste barn før man gjør noe med situasjonen?
Alle barn er uforutsigbare, slik er barn. Det er også stor forskjell på barnehager og foreldrene selv.
Jeg føler iallfall et større ansvar når jeg tar vare på andres barn, de er ikke mine og dermed ett ekstra ansvar tynger meg.
Jeg svarer ut i fra ditt innlegg der du legger det frem slik at det er uforsvarlig å dra på tur med 18 barn og 3 voksene, da ser ikke jeg hvordan dere kan legge ut på tur om det er uforsvarlig. (Selv om du nå mener det er forsvarlig.) Grunnbemanningen i norske barnehager er altfor lav, men selv om bemanningen er lav skal sikkerheten til barna settes først uansett.

Dette skriver du: 18 barn på 3 voksne fører dessverre til slike situasjoner. Og mens to av oss måtte lete, så hadde den siste ansvar for de andre 16.. Kunne lett ha skjedd noe med de også da.. Men sånn er dessverre barnehager idag pga bemanning.

Man kan jo ikke tolke den på en annen måte en at du synes bemanningen er uforsvarlig og derfor oppstår slike hendelser. :)

Last edited:
Nå må jo mange kommuner også spare masse penger, og bhg blir ikke beskyttet. Det er snakk om å kutte i bemanning. Og det går utover sikkerheten. Ikke bare på ute på tur, men bare på uteområdet i bhg. Barn kan stikke av derifra også. Skal vi la være å gå ut da?

Vi blir presset fra alle kanter, med alt som blir tredd nedover hodet vårt. Og jo, vi er veldig opptatt av sikkerhet. Men så er det å finne den balansegangen.... Gjennomføre, eller avlyse og så få klager selv med begrunnelser.

Hvis jeg ikke tar feil nå så har du ditt barn i privat bhg, og der er økonomien helt annerledes enn i kommunale. Der kan de ansette ekstra personer som de vil. Godt at denne bhg gjør noe riktig også ;-)

Nå må jo mange kommuner også spare masse penger, og bhg blir ikke beskyttet. Det er snakk om å kutte i bemanning. Og det går utover sikkerheten. Ikke bare på ute på tur, men bare på uteområdet i bhg. Barn kan stikke av derifra også. Skal vi la være å gå ut da?

Vi blir presset fra alle kanter, med alt som blir tredd nedover hodet vårt. Og jo, vi er veldig opptatt av sikkerhet. Men så er det å finne den balansegangen.... Gjennomføre, eller avlyse og så få klager selv med begrunnelser.

Hvis jeg ikke tar feil nå så har du ditt barn i privat bhg, og der er økonomien helt annerledes enn i kommunale. Der kan de ansette ekstra personer som de vil. Godt at denne bhg gjør noe riktig også ;-)

Jeg er fullt klar over sparekniven i kommunene, allikevel mener jeg sikkerheten må gå først.
Og det å avlyse og ikke kunne følge rammeplanen er ett sterkt signal til både kommuner og foreldre om at her fungerer det ikke med så lav bemanning.
Det kan skje ulykker inne også, men man må jo veie risikoen. Det er en høyere risiko når man er utenfor barnehagensområde det er lettere å miste oversikten enn inne på barnehagensområde.
Mener barnehagepersonalet at sikkerheten er god nok, bemanning er god nok så gå tur. :) Men i innlegget over fremstilles det slik at det er slik vi bare må regne med for bemanningen er lav. Det er ikke greit å miste ett barn, det er svikt i rutiner når slikt skjer og det skal ikke skje.
Sikkerheten må alltid settes først, det gjør de fleste og det stoler jeg på blir gjort.
Men når jeg leser at det er fordi vi har lav bemanning og det er slik vi må regne med, ut på tur må vi selv om vi er for få så kan det jo se ut som at sikkerheten ikke er så viktig likevel? Rammeplanen er viktigere, det står at man skal ut på tur i nærområdet. Derfor reagerer jeg og mener at er sikkerheten for dårlig på tur så blir man hjemme.

Jeg er fullt klar over sparekniven i kommunene, allikevel mener jeg sikkerheten må gå først.
Og det å avlyse og ikke kunne følge rammeplanen er ett sterkt signal til både kommuner og foreldre om at her fungerer det ikke med så lav bemanning.
Det kan skje ulykker inne også, men man må jo veie risikoen. Det er en høyere risiko når man er utenfor barnehagensområde det er lettere å miste oversikten enn inne på barnehagensområde.
Mener barnehagepersonalet at sikkerheten er god nok, bemanning er god nok så gå tur. :) Men i innlegget over fremstilles det slik at det er slik vi bare må regne med for bemanningen er lav. Det er ikke greit å miste ett barn, det er svikt i rutiner når slikt skjer og det skal ikke skje.
Sikkerheten må alltid settes først, det gjør de fleste og det stoler jeg på blir gjort.
Men når jeg leser at det er fordi vi har lav bemanning og det er slik vi må regne med, ut på tur må vi selv om vi er for få så kan det jo se ut som at sikkerheten ikke er så viktig likevel? Rammeplanen er viktigere, det står at man skal ut på tur i nærområdet. Derfor reagerer jeg og mener at er sikkerheten for dårlig på tur så blir man hjemme.
Jada, jeg er enig med deg. Jeg drar ikke avgårde uten nok voksne.

Og jeg mener vi må bli flinkere til å dokumentere utad hva vi ikke får gjort med de midlene vi har.

Jeg har aldri opplevd å miste barn, og vi har rutiner på å følge opp barn når vi er ute.

Vi tok riktignok et par barn på fersken i å stikke av for noen få år siden, men vi oppdaget dem utenfor gjerdet heldigvis ;-)
Benken de hadde stått på for å klatre over gjerdet ble fjernet direkte ;-)

Jada, jeg er enig med deg. Jeg drar ikke avgårde uten nok voksne.

Og jeg mener vi må bli flinkere til å dokumentere utad hva vi ikke får gjort med de midlene vi har.

Jeg har aldri opplevd å miste barn, og vi har rutiner på å følge opp barn når vi er ute.

Vi tok riktignok et par barn på fersken i å stikke av for noen få år siden, men vi oppdaget dem utenfor gjerdet heldigvis ;-)
Benken de hadde stått på for å klatre over gjerdet ble fjernet direkte ;-)

Det at noen kjefter må dere lære dere til å bare renne av, du kan jobben din mye bedre enn kommunestyret, mye bedre enn foreldre. Du har tatt en riktig avgjørelse og synes helt ærlig at å få kjeft for det er bare å overse!!
Ja, dere burde være mye flinkere til å dokumentere hva konsekvensen for nedbemanning er. Dessverre er det slik at det er personalkostnader det er det første de sparer på. I denne situasjonen går det ut over barna våre :(

Dere oppdaget jo det raskt, det er nettopp derfor man har rutiner og nå virket de!
Noen barn er fryktelig uforutsigbare, ønsker å stikke av. Situasjoner kan oppstå, bare man får avverget de i tide :)

I en barnehage er det såpass dårlig bemanning dessverre at vi ikke har sjans til å ha øynene på alle til enhver tid.

Dårlig bemanning er det. Underbemannet betyr at man går under den standarden vi har. F.eks ved sykdom hvor vi ikke får tak i vikar eller helt ny vikar som ikke kjenner barna - da drar vi IKKE på tur..

18 barn på 3 voksne fører dessverre til slike situasjoner.

Her ser jeg at jeg glemte av en KAN dessverre. På lik linje med at barna kan falle ned fra et tre og skade seg skikkelig, få en huske i hodet og skade seg skikkelig +++ det er ting som KAN skje i barnehage men som sjeldent skjer men som vi har handlingsplaner og gode rutiner for!

Og mens to av oss måtte lete, så hadde den siste ansvar for de andre 16.. Kunne lett ha skjedd noe med de også da.. Men sånn er dessverre barnehager idag pga bemanning.

IGJEN - en konsekvens av grunnbemanning som vi kjemper for å øke men som likevel reduseres. Jeg gjør ikke jobben min hvis ikke jeg tar med barna på tur jeg.. MEN jeg opplever det ikke som uoversiktlig.

V
Jeg er helt rolig jeg, sagt før får aldri høyere puls av å diskutere på bv ;) Men først fremstiller du det slik at dere er "underbemannet" (og jo det er underbemanning når de som jobber der ikke opplever at det er nok voksene) og derfor vanskelig å holde oversikt over barna, og nå så har du full oversikt og sikkerheten er satt høyt. Du må nesten selv bestemme deg for hva du mener.
Jeg synes det å miste ett barn en en gang er en gang for mye.
Hvor ofte er det greit å miste barn før man gjør noe med situasjonen?
Alle barn er uforutsigbare, slik er barn. Det er også stor forskjell på barnehager og foreldrene selv.
Jeg føler iallfall et større ansvar når jeg tar vare på andres barn, de er ikke mine og dermed ett ekstra ansvar tynger meg.
Jeg svarer ut i fra ditt innlegg der du legger det frem slik at det er uforsvarlig å dra på tur med 18 barn og 3 voksene, da ser ikke jeg hvordan dere kan legge ut på tur om det er uforsvarlig. (Selv om du nå mener det er forsvarlig.) Grunnbemanningen i norske barnehager er altfor lav, men selv om bemanningen er lav skal sikkerheten til barna settes først uansett.

Dette skriver du: 18 barn på 3 voksne fører dessverre til slike situasjoner. Og mens to av oss måtte lete, så hadde den siste ansvar for de andre 16.. Kunne lett ha skjedd noe med de også da.. Men sånn er dessverre barnehager idag pga bemanning.

Man kan jo ikke tolke den på en annen måte en at du synes bemanningen er uforsvarlig og derfor oppstår slike hendelser. :)

Når man mister et barn på tur så GJØR man da noe med det. Det resulterer i en vurdering av HVA vi kunne ha gjort annerledes også endrer vi våre rutiner for å forsøke å unngå at slike situasjoner ikke skjer igjen. Dette er situasjoner vi i barnehagen synes er fryktelig forferdelige fordi vi blir så redde for barnet som er borte. Som personalgruppe gjør slike situasjoner noe med en, og man vil endte på turrutiner for p unngå at man kommer opp i samme situasjon - ut ifra de rammene vi har (grunnbemanning får vi ikke gjort nå med.. Roper vi for høyt så innser de at nabokommunen har dårligere grunnbemanning også prøver de å kutte mer til oss også )

Ikke nok med at det er få voksne pr antall barn, men som regel er det mye sykdom i tillegg.. Jeg har jobbet mange dager i bhg helt alene med 18 barn.. Slitsomt ja.. Gikk da ikke på tur men likevel.

Nå er det en del år siden jeg jobbet i bhg men husker at jo eldre barna var jo flere kunne hver voksen ha ansvar for.
Samt på tur til strender/vann måtte man være 1 voksen pr barn. DET var super strengt hvertfall.

Da synes jeg det er uansvarlig å ta med så mange barn på tur om man ikke klarer å holde styr på de.
Trist for barna at de må holde seg i barnehagen, men sikkerhet skal alltid gå først!
Enig. Klarer man ikke å ha kontroll på ungene så får man heller holde seg inne!! Og iallfall nå som det er så kaldt ute i tillegg!!

Altså er det slik at barnas sikkerhet blir dårligere med at barnehagen er på tur, så ja da må de la være å gå tur. Sikkerhet først uansett!!
Hvordan kan gå på tur være viktigere enn barnas sikkerhet? Klarer ikke de ansatte å ta vare på barna pga underbemanning så må man jo bare ta hensyn til det.
Jeg vil heller ha barnet mitt hjem fra barnehagen enn at barnet mitt forsvinner på tur og ingen av de voksene vet hvor barnet er.
Jeg vet bemanningen er liten i barnehagen, og går bemanningen ut over sikkerheten må man jo ta forbehold om dette. Et forbehold da er å holde barna på barnehagen sitt område. Det må du jo være enig i, du som jobber i barnehagen må vel mene at sikkerheten til barna er viktigere enn å MÅ ut på tur?
Barnehagene er pålagt å gå på tur. Hvis de sier at bemanningen er for dårlig så får de ikke medhold, så de må bare gå på tur. Det er mange tiltak som kan gjøres for å bedre sikkerheten, men selv i ettertid når et barn er blitt borte kan man se at alle rutiner (som ble sett på som godkjente) var fulgt.

Det hjelper uansett ikke nødvendigvis å bare bli i bhg. Dører og gjerder klarer mange barn å komme seg ut gjennom hvis de vil.

Her er det også Viktig å samtale godt med barna. Vi som foreldre har det største ansvar med å gi barna en god oppdragelse og lære dem en lekse eller to :) En 3-4 åring skjønner mye mer enn man skulle tro. Jeg har iallefall fortalt mine barn at på tur så skal de alltid være sammen med, og høre på de voksne! Sikkerheten i bhg starter hjemme!
Absolutt!! :)

Barnehagene er pålagt å gå på tur. Hvis de sier at bemanningen er for dårlig så får de ikke medhold, så de må bare gå på tur. Det er mange tiltak som kan gjøres for å bedre sikkerheten, men selv i ettertid når et barn er blitt borte kan man se at alle rutiner (som ble sett på som godkjente) var fulgt.

Det hjelper uansett ikke nødvendigvis å bare bli i bhg. Dører og gjerder klarer mange barn å komme seg ut gjennom hvis de vil.

Så lenge det er pålagt så er det greit å gå på bekostningen av sikkerheten til barna? De som jobber der har ingenting å si på at dette er ikke greit? De jeg kjenner som er både lærere og barnehagelærere setter sikkerheten først å går ikke uten for portene om det er uforsvarlig. Selv om det står i rammeplanen.
Det er jo jobben dems å ta vare på barna. De må da ta den avgjørelsen og ikke kommunestyret.
Som jeg skrev så må man nesten veie opp risikoen, det er høyere risiko å ta med mange barn ut av porten enn å holde de innenfor ;)

Enig. Klarer man ikke å ha kontroll på ungene så får man heller holde seg inne!! Og iallfall nå som det er så kaldt ute i tillegg!!

Godt det ikke bare er meg da som mener at sikkerhet bør alltid settes først. Altså rammeplanen kan seile sin egen sjø om barn settes i fare fordi det er uforsvarlig å ta de med utenfor portene. Nå som det er så kaldt også kan noen minutter utvikle seg til en alvorlig hendelse.

Så lenge det er pålagt så er det greit å gå på bekostningen av sikkerheten til barna? De som jobber der har ingenting å si på at dette er ikke greit? De jeg kjenner som er både lærere og barnehagelærere setter sikkerheten først å går ikke uten for portene om det er uforsvarlig. Selv om det står i rammeplanen.
Det er jo jobben dems å ta vare på barna. De må da ta den avgjørelsen og ikke kommunestyret.
Som jeg skrev så må man nesten veie opp risikoen, det er høyere risiko å ta med mange barn ut av porten enn å holde de innenfor ;)

De gangene jeg har opplevd barn som har stikki av har dette skjedd innenfor skolegården, altså ikke på tur, nå jobber jeg i småtrinnet på skolen så kanskje litt annerledes, men der er vi færre voksne pr barn og vi også har i planene at vi skal på tur og vi skal ha uteskole. Sikkerhet er selvfølgelig viktig men barn er uforutsigbare og kan like godt stikke av fra skolegården/barnehagen som på tur desverre. Det viktige er vel da og se over rutiner og at tiltak faktisk blir satt i gang med en gang noen blir borte...

Slike vurderinger gjøres ved sykdom el. Men hvis en bhg er fult bemannet så har allerede kommunen bestemt at det et forsvarlig og hver enkelt ansatt har ingenting å si nei. Man kan jo prøve å nekte - da gjør man ikke jobben sin og blir trua med sparken ;)

Jrg var en unge som kunne stikke av fra overalt, uansett. Jeg var nærmest Houdini på å komme meg ut... Helt håpløst... Så de måtte endre en del rutiner for å ha kustus på alle, men de fikk ikke lov å droppe turer fordiom.

Uff, fælt at slikt skjer, men det kan jo skje.. Håper alle barnehager bruker refleksvester på barna, men telefonnr til barnehagen/avdelingen barnet går på, slik at andre mennesker kan få dem tilbake dit om de finner et barnehagebarn alene. MEN, jeg liker ikke når barnehagene setter navn på refleksvestene til barna.. fordi et barn vil ofte stole mer på en fremmed som kan navnet til barnet, og det er ikke bra dersom det er en farlig person som finner barnet, og dermed kan stikke av med det.

En fremmed som vil hjelpe barnet trenger ikke nødvendigvis at barnet stoler på en. I alle fall ikke om man vil bruke telefonnr til bhg fra refleksvesten, for å ringe barnehagen, for da kan i alle fall barnet høre en kjent stemme over telefonen, og slik kanskje skjønne at den fremmede ikke er en slik skummel fremmed som de har blitt bedt om å ikke prate med. Evt ringe politiet, og sørge for at barnet er under oppsyn til de dukker opp.

Jeg rømte ganske ofte fra barnehagen, sjelden det blei oppdaget..
Jeg har selv jobbet i barnehage igjennom adecco (dvs mange forskjellige bhgr) og er ikke veldig overrasket da de aller fleste ansatte er mer opptatt av å snakke med hvrrandre enn å følge med på barna..
Ganske skremmende faktisk!
Bare så det er sagt, det er mange flinke ansatte, så ikke misforstå!
Gjør de aller fleste voksne det?
Da håper jeg du tok tak i det der du var...

Back
Topp