Gutt forsvant fra barnehage på tur

Den historien er grusom og man blir ikke bedre om man selv ikke vil se sine egne feil.
Og jeg ser samme type logikk i denne tråden også, og det er skremmende. Håper ikke det er representativt for majoriteten av bhg iallfall.
 
Etter å ha lest denne tråden kjenner jeg at jeg har mest lyst å holde neste hjemme til skolestart.
Høres ut på enkelte her som at vi som foreldre skal være glade for at ungene kommer hjem i livet og at det ikke er noen selvfølge.
Man må kunne forvente at barnehagen setter sikkerheten til barna først, ellers feiler de stort i mine øyne. Blir ikke sikkerheten prioritert, så synes jeg de kan legge ned, for det som betyr mest for meg er at ungen min lever enda når den blir henta i barnehagen.
 
Og jeg ser samme type logikk i denne tråden også, og det er skremmende. Håper ikke det er representativt for majoriteten av bhg iallfall.

Ja, det jeg prøver å få frem. Men jeg som er dum som mener at sikkerhet skal alltid gå først. Det betyr noen ganger å ta upopulære valg, sånn er det :(
 
En venninne av meg som jobber i bhg har hatt 18 unger alene ofte, og jeg forstår godt at slike hendelser kan skje. Er helt på trynet at barns sikkerhet skal risikeres ved å ikke ha nok voksne rundt.
 
Jeg har opplevd at barn som har vært allergiske har fått i seg noe de har vært allergiske for. Et barn med laktoseintoleranse puttet hånden i smøret mens den voksne henter vann. Og en annen som ikke tålte appelsin fikk en båt av en vikar - MEN det barnet med laktoseintoleranse tålte litt melk hvis vi sa ifra til foreldrene så de holdt seg unna det senere på dagen. Og barnet som fikk appelsin får bare noen prikker rundt munnen og ikke noe ubehag. I slike tilfeller vet vi at det ikke er farlig for barnet og har snakket mye med foreldrene om hvor grensen skal gå.

Når man har barn med eggallergi, melkeallergi (der barnet blir sykt), nøtteallergi osv hvor barna blir syke av det så har vi forbud mot å ha med f.eks egg og nøtter i barnehage. Barnet med melkeallergi sitter aldri alene i nærheten av melkeprodukter osv. Dette er det minste foreldre kan forvente!! Da har man helt egne rutiner og handlingsplaner i forhold til de konkrete barna.

Vet at en del barnehager har gode rutiner på allergi, men ikke alle har! Barnehage som skulle lage vafler, men hadde ikke melkefritt alternativ, så da lot de ungen få et knekkebrød mens de andre spiste vafler (det er jo dårlig gjort, ikke farlig, og bedre enn å gi vaffel). Men hvis folk er skikkelig allergiske, så må faktisk alle ungene som har spist allergenet vaskes nøye (evt bytte tøy), feie og vaske gulv og passe på under måltid. Varierer veldig hvor alvorlig barnehagene tar allergi. Heldigvis er mange flinke, men noen er helt elendige!!!!!
 
Den historien er grusom og man blir ikke bedre om man selv ikke vil se sine egne feil.
Helt enig.
Kjenner til den saken personlig. Desverre innså ikke eier sine egne feil; at de ikke har nok voksne. Hadde ikke den ene personen vært alene på avdelingen, så hadde sjansen for at dette skjedde vært myyyye mindre. Ingen lar barn være alene hjemme selv om hjemmet hadde vært helt barnesikret.
 
Vet at en del barnehager har gode rutiner på allergi, men ikke alle har! Barnehage som skulle lage vafler, men hadde ikke melkefritt alternativ, så da lot de ungen få et knekkebrød mens de andre spiste vafler (det er jo dårlig gjort, ikke farlig, og bedre enn å gi vaffel). Men hvis folk er skikkelig allergiske, så må faktisk alle ungene som har spist allergenet vaskes nøye (evt bytte tøy), feie og vaske gulv og passe på under måltid. Varierer veldig hvor alvorlig barnehagene tar allergi. Heldigvis er mange flinke, men noen er helt elendige!!!!!

Dette med å ikke tilby ett alternativ er jeg heeelt enig i ja!! Under bursdagsfeiringer får barna velge mellom smoothie og frultsalat. Vi hadde et barn som er allergisk mot myyye, så den smoothien barna velger var ikke ett alternativ. På tidligere barnehager hadde barnet fått litt oppskjært frukt bare da.. Jeg snakket med mor og gikk ordnet en smoothievariant som han også kan få! Det tilbys alltid ett lite godt alternativ for de med allergier hos oss. Hvis ikke så dropper vi det ;)
 
Dessverre kommer vi til å ende opp med barnehager med 1 voksen på 16 barn som normen til slutt slik det kuttes i tilskudd til barnehager landet over!
 
Det var forslaget her men ble heldigvis møtt med stor motbør og nedstemt
Det kommer til å bli normen etter hvert slik stortinget legger til rette for tilskudd til bhg. dessverre :(
 
Jeg kan med hånda på hjerte å si jeg aldri har kjeftet på de ansatte i barnehagen ;)
Jeg stoler på dems avgjørelse, men det er skremmende å lese at vi som foreldre kan bare regne med at barnehagen mister ett barn, spiser ting de er allergiske mot osv.
Nei vi skal ikke regne med det!
Skal vi regne med at når vi blir lagt inn på sykehus så kan vi dø? For det er for få ansatte? Skal vi regne med at bussen kræsjer når vi tar den til jobb for buss sjåføren har vært for lenge på jobb?
Nei vi skal ikke regne med at uhell skjer, for vi som ansatte har en jobb og det er så enkelt at sikkerhet settes først. Mener man det er uforsvarlig å gå på tur gjør man ikke det, mener man det er forsvarlig så gjør man det.
Så enkelt er det, for de ansatte er de som har ansvaret for barna ikke kommunestyret.
Og jeg må si at det er jo litt skremmende at det tas så lett på allergi, at jo det kan skje. Altså barn kan dø, om de er allergiske nok om de får i seg noe. Det forventer jeg at de i barnehagen forstår hvor alvorlig allergi er.
Å hvorfor bry seg om kjeft? Jeg får kjeft på jobb hver eneste dag, jeg blir spyttet på, truet, slått, sparket. Kan ikke la seg påvirke av det, mener man avgjørelsen er rett så la det skrelle av.
Sånn er det i yrker man møter mennesker, noen mennesker må kjefte uansett. Dems problem ikke de ansatte! Å at det at noen kjefter skal påvirke sikkerheten, er ikke bra.
Du som er utdannet vet hva som er forsvarlig eller uforsvarlig og da må man stå for avgjørelsen sin.
Jeg som mor leverer det som betyr mest for meg i hele verden, jeg stoler på at når dere er på tur så har dere oversikt, og jeg sitter ikke hjemme å forventer at jeg får telefon om at barnet mitt er vekk.
Synes heller ikke man kan sammenligne barnehage med foreldre, det er ikke de ansattes egne barn. Når jeg har med nabobarna i skogen har jeg ekstra øye til de, de er ikke mine.
Man kan mene at "i dag er det forsvarlig å gå på tur". Allikevel kan det skje ting som ikke skal skje!
 
Dessverre kommer vi til å ende opp med barnehager med 1 voksen på 16 barn som normen til slutt slik det kuttes i tilskudd til barnehager landet over!

Desverre er det den veien det går... Ser jo bare på sfo personalet. Der kan 1 voksen ha nesten 20 barn alene. Nå er det snakk om større barn men alikevel, mye kan skje der også :( redd det går samme vei med barnehagene. For det er som jeg har prøvd å få frem tidligere her at økonomi styrer desverre alt for mye. Vi skal klare mer med mindre bemanning for hvert eneste år...
 
Man kan mene at "i dag er det forsvarlig å gå på tur". Allikevel kan det skje ting som ikke skal skje!

Takk! Det er tydeligvis ikke så enkelt å forstå dette. Dersom jeg ikke føler at det er trygt å gå på tur så går jeg naturligvis ikke på tur. Men ting KAN skje... så enkelt er det bare. Det som skjer på tur kan også skje i selve barnehagen. Det er like sannsynlig at et barn klarer å stikke av der. F.eks. under pauseavvikling (som vi faktisk har krav på og behov for) så er vi 2 på avdeling. Når det ene barnet har behov for hjelp på do, mens ett annet barn gråter og trenger en voksen - da sier det seg selv at det er MULIGHET for at et barn klarer å snike seg ut? Hva mener egentlig folk at vi skal gjøre uten flere personer? Skal jeg nekte å komme på jobb? Voksentettheten er det den er, og vi gjør alle vårt ytterste for at barna i barnehagen skal være trygge til enhver tid.
 
Takk! Det er tydeligvis ikke så enkelt å forstå dette. Dersom jeg ikke føler at det er trygt å gå på tur så går jeg naturligvis ikke på tur. Men ting KAN skje... så enkelt er det bare. Det som skjer på tur kan også skje i selve barnehagen. Det er like sannsynlig at et barn klarer å stikke av der. F.eks. under pauseavvikling (som vi faktisk har krav på og behov for) så er vi 2 på avdeling. Når det ene barnet har behov for hjelp på do, mens ett annet barn gråter og trenger en voksen - da sier det seg selv at det er MULIGHET for at et barn klarer å snike seg ut? Hva mener egentlig folk at vi skal gjøre uten flere personer? Skal jeg nekte å komme på jobb? Voksentettheten er det den er, og vi gjør alle vårt ytterste for at barna i barnehagen skal være trygge til enhver tid.
Amen.
 
Back
Topp