Gravid uke 20, usikker på far. Brainstorme?

Jøss! Hun var heldig da! Må jo være utrolig vanskelig å se en så stor likhet på 3D vel? Og på ett spedbarn liksom.. Tror hun var ett unikum altså
Nei dattera mi lignet veldig på pappan sin også. Hele munnen og ansiktsuttrykkene hun hadde på 3D var veldig like, ingen tvil der heller :)
Men noen er vel omvendt at man ikke ser så bra trekk osv, jeg vet ikke :)
 
Men folkens. Tenk på dette. Jeg er 19+4 i dag. Babyen er 17+4.

Regner man tilbake 17+4 dager fra i dag, kommer man til 27.august, som da vil være unnfangelsedagen. MEN dette er kun basert på OM det faktisk skiller hele 2 uker mellom meg og baby, noe det sansynligvis ikke gjør. La oss si at det skiller 9 dager, eller bare 7. Da er plutselig unnfangelsen 20-22 august. Noe som stemmer mye bedre overens med samleie 15. august og evt eggløsning på den tiden (som også stemmer bedre med den syklusen jeg kjenner meg selv best for å ha) for meg, så gir det mer mening at babyen sansynligvis er litt eldre enn 17+4 (altså nærmere meg enn 2 ukers mellomrom) enn at UL skulle slått så feil at babyen er 1 -2 uker yngre enn hva man tror for øyeblikket. Ikke bare skulle jeg vært mindre på vei, men babyen skulle vært yngre. OG, det er i tilegg lite sansynlig at jeg plutselig har eggløsninng, på det tidspunkte (31.aug.) jeg ellers ville hadd mens til vanlig. og blir gravid, på DEN dagen.. Fordi det er det dere sier at jeg måtte blitt, om det skal stemme med hvor langt jeg er på vei nå, som jo da ikke har endret seg på 3 ultralyder, 1 i uke 8, 1 i uke 13, og en nå 22.12 da jeg var 18+5.

Er det seriøst ingen av dere som er skeptisk til at jeg skulle kunnet blitt gravid på akkurat den 31.aug. Og babyen hadde begynt å vokse f.o.m da?

Kontra at babyen kanskje er nærmere meg i mine 19+4 uker, enn at vi absolutt er skilt med akkurat 2 uker?

Jeg har prøverør, og jeg vet derfor eksakt når det ble befruktet.
Men, når egget løsner og en har sex samme dag, kan egget bli befruktet innen kort tid.

Så du kan absolutt ha blitt gravid samme dag som samleie. Egget bruker da noen dager på å vandre og feste seg. Delingen og utviklingen av egget skjer kontinuerlig.

Jeg tok 3D ul på førstemann. Det var utrolig kult, og jeg så med en gang likhet til meg. Han hadde min nese.
Så en kan absolutt se likhetstrekk på 3d ul:)

Lykke til.
 
Jeg tviler ikke på at man kan bli gravid samme dag, men det jeg tviler på er at jeg skulle blitt det, på ett tidspunkt jeg ellers alltid har hatt mens. Og ikke er i nærheten av EL tiden.. Det er der tvilen kommer inn hos meg.

Og derfor gir det mer mening at babyen kanskje står meg nærmere enn 2 ukers forskjell, og da ergo er litt eldre enn 17+4.. typ 18+2 da foreksempel.. at det skiller 9-10 dager mellom oss, og babyen ville blitt unnfanget 22august, altså 7 dager etter samleie og EL.
 
Hvis dere alle tenker og bruker kalenderen litt så vil dere komme frem til at *trommevirvel* nr 1 er pappaen!

Fordi: Det er høyst usannsynlig at babyen er yngre enn 17 uker.
Man kunne se kjønn såvidt 6 uker før ord ul.

Kandidat nr 1 passer perfekt med uker på vei og termin men en antagelse av at befruktningen skjedde rundt 23-27 aug. Altså fordi egget bruker 4 dager fra eggløsningsdagen på å feste seg. Dvs at egget ble ikke penetrert av sædcellen før den 19 aug UANSETT! Og høyst vanlig tar det 7 dager eller mer fra samleie til befruktning. Derfor to uker FØR slingringsmonn, som de fleste her bør vite.

Hun har da vært på 3 ul som alle tilsier kandidat 1. Mtp unnfangelse og termin. Hvordan kan han nr 2 være far til denne babyen hvis baby allerede var der den 31??
Om baby var nr 2 sin var ikke befruktning i nærheten av eggløsning heller. Hvordan kan det da stemme!?

Nr EEEEEN!!!
 
Men folkens. Tenk på dette. Jeg er 19+4 i dag. Babyen er 17+4.

Regner man tilbake 17+4 dager fra i dag, kommer man til 27.august, som da vil være unnfangelsedagen. MEN dette er kun basert på OM det faktisk skiller hele 2 uker mellom meg og baby, noe det sansynligvis ikke gjør. La oss si at det skiller 9 dager, eller bare 7. Da er plutselig unnfangelsen 20-22 august. Noe som stemmer mye bedre overens med samleie 15. august og evt eggløsning på den tiden (som også stemmer bedre med den syklusen jeg kjenner meg selv best for å ha) for meg, så gir det mer mening at babyen sansynligvis er litt eldre enn 17+4 (altså nærmere meg enn 2 ukers mellomrom) enn at UL skulle slått så feil at babyen er 1 -2 uker yngre enn hva man tror for øyeblikket. Ikke bare skulle jeg vært mindre på vei, men babyen skulle vært yngre. OG, det er i tilegg lite sansynlig at jeg plutselig har eggløsninng, på det tidspunkte (31.aug.) jeg ellers ville hadd mens til vanlig. og blir gravid, på DEN dagen.. Fordi det er det dere sier at jeg måtte blitt, om det skal stemme med hvor langt jeg er på vei nå, som jo da ikke har endret seg på 3 ultralyder, 1 i uke 8, 1 i uke 13, og en nå 22.12 da jeg var 18+5.

Er det seriøst ingen av dere som er skeptisk til at jeg skulle kunnet blitt gravid på akkurat den 31.aug. Og babyen hadde begynt å vokse f.o.m da?

Kontra at babyen kanskje er nærmere meg i mine 19+4 uker, enn at vi absolutt er skilt med akkurat 2 uker?
Hvis babyen hadde vært nærmere deg, feks en uke eller nærmere to i alder, så hadde du fått en annen termin, fordi ungen hadde vært langt større. De vokser veldig mye på bare en uke. Jeg syns det virker mer sannsynlig at ungen er litt stor for alderen (altså at den måles 2-3 dager eldre enn det den er) enn at den er opp til to uker for liten for alderen.

Når babyens størrelse er som den er, tilsier det unnfangelse 29., og det høres veldig usannsynlig ut at det kan skje med 14 dager gammel sperm. Dersom unnfangelse har skjedd 1-2 uker før den 29. har babyen vokst veldig langsomt ift hva som er normalt (men jevn da, siden termin er ca lik på alle ultralyder).

Jeg hadde eggløsning 9. september, noe jeg med sikkerhet vet pga testing, men ungen har vokst litt fortere og er derfor målt å være litt eldre. Den gestasjonsalderen jeg har fått på ul tilsier eggløsning 5. september, noe jeg slett ikke hadde.
 
Last edited:
Hvis dere alle tenker og bruker kalenderen litt så vil dere komme frem til at *trommevirvel* nr 1 er pappaen!

Fordi: Det er høyst usannsynlig at babyen er yngre enn 17 uker.
Man kunne se kjønn såvidt 6 uker før ord ul.

Kandidat nr 1 passer perfekt med uker på vei og termin men en antagelse av at befruktningen skjedde rundt 23-27 aug. Altså fordi egget bruker 4 dager fra eggløsningsdagen på å feste seg. Dvs at egget ble ikke penetrert av sædcellen før den 19 aug UANSETT! Og høyst vanlig tar det 7 dager eller mer fra samleie til befruktning. Derfor to uker FØR slingringsmonn, som de fleste her bør vite.

Hun har da vært på 3 ul som alle tilsier kandidat 1. Mtp unnfangelse og termin. Hvordan kan han nr 2 være far til denne babyen hvis baby allerede var der den 31??
Om baby var nr 2 sin var ikke befruktning i nærheten av eggløsning heller. Hvordan kan det da stemme!?

Nr EEEEEN!!!
Jeg kom frem til pappa nr to med kalenderbruk.

At egget bruker tid på å feste seg gjør ikke babyen yngre - delingen og utviklingen pågår i stort tempo selv om egget ikke er festet enda, og unnfangelse gjelder følgelig fra befruktningsdag og ikke fra festningsdag.

Det kan ta en uke fra samleie til befruktning, men bare hvis eggløsning skjer en uke etter samleie. Når egget først er løst dør det etter en liten dag eller to dersom det ikke befruktes.

Jeg syns det virker mer sannsynlig at babyen har vokst bittelitt fortere enn "normalt", slik at størrelsen tilsier at den ble unnfanget to dager (29.) før den faktisk ble (31.). Selv hadde jeg eggløsning 9. sept, men babys størrelser har gitt en termin som tilsier befruktning 5. sept.
 
Du taf feil Der tar en uke etter befruktning. Dette er veldig vanlig. Om du søker selv på det vil du raskt komme frem til det selv. Det er og umulig mtp eggløsning (12-15-16)og tidspunkt for samleie med kandidat to( 31) at der ble baby av dette da førstemann var der to uker før rett ved eggløsning;)

Termin sier 22mai. Med far en stemmer dette men med far to går der ikke opp.

Man skal ikke telle fra selve samleiedagen:)



Må le litt av alle dere som kommer frem til kandidat to:p Dere er alle mødre her , dette må dere da kunne;)
 
Du taf feil Der tar en uke etter befruktning. Dette er veldig vanlig. Om du søker selv på det vil du raskt komme frem til det selv. Det er og umulig mtp eggløsning (12-15-16)og tidspunkt for samleie med kandidat to( 31) at der ble baby av dette da førstemann var der to uker før rett ved eggløsning;)

Termin sier 22mai. Med far en stemmer dette men med far to går der ikke opp.

Man skal ikke telle fra selve samleiedagen:)



Må le litt av alle dere som kommer frem til kandidat to:p Dere er alle mødre her , dette må dere da kunne;)
Vel, hvis du ler av det, så får vel jeg le av deg.

Skjønner ikke hva du mener med at "det tar en uke fra befruktning". Befruktning/unnfangelse er det øyeblikket hvor sædcellen kommer inn i egget. Det skjer ikke en uke etter eggløsning, for egget lever kun 1-2 døgn etter eggløsning hvis det ikke blir befruktet.

Det stemmer dog at sæd kan leve i kvinnen i opp til en uke. Dersom eggløsning skjer ila en uke etter samleie, kan altså denne "gamle" sæden befrukte egget. Men når egget først er befruktet, tar det slett ikke en uke før det er befruktet.

Etter befruktning kan det gå opp til to uker før egget fester seg i livmorveggen. Imidlertid har ikke det befruktede egget ligget brakk disse ukene, det har delt seg og utviklet seg og blitt akkurat like stort som det hadde blitt hvis det hadde festet seg tidligere.

Jeg sier ikke at det umulig kan være nr 1, men baby er i så fall ganske liten for alderen, faktisk 1-2 uker mindre enn normalen (dog følger den sin kurve, så sunn og frisk er den jo uansett). Det er mer sannsynlig at det er nr 2, og at baby har størrelse som om den er et par dager eldre enn den er.
 
Jeg tror du tenker feil. Du sier par dager større enn den er osv. Hvis det er far 2 er babyen 2uker og en dag yngre enn antatt! Det er ganske lite sannsynlig.

Om svangerskapet:
Beregnet termindato: Søndag 22. mai 2016
Svangerskapsuke: 19 uker, 5 dager (138 dager)
Tid igjen til termindato: 20 uker, 4 dager (144 dager)
Sannsynlig befruktningsdato: Fredag 28. august 2015


Ukeplan for svangerskapet:
Uke 0 Torsdag 13. august 2015
Uke 1 Torsdag 20. august 2015
Uke 2 Torsdag 27. august 2015
Uke 3 Torsdag 3. september 2015
Uke 4 Torsdag 10. september 2015
Uke 5 Torsdag 17. september 2015

Damen kunne ikke blitt befruktet av mannen den 31 om befruktning skjedde to dager - totalt 13-14 dager før heller. Uke 0-1 er den uken befrukningen skjer og derfor er befruktning altså FERDIG før den 31.

Altså om det var nr 2 som var far hadde ternin blitt satt til nærmere midten av juni.
 
Jeg tror du tenker feil. Du sier par dager større enn den er osv. Hvis det er far 2 er babyen 2uker og en dag yngre enn antatt! Det er ganske lite sannsynlig.

Om svangerskapet:
Beregnet termindato: Søndag 22. mai 2016
Svangerskapsuke: 19 uker, 5 dager (138 dager)
Tid igjen til termindato: 20 uker, 4 dager (144 dager)
Sannsynlig befruktningsdato: Fredag 28. august 2015


Ukeplan for svangerskapet:
Uke 0 Torsdag 13. august 2015
Uke 1 Torsdag 20. august 2015
Uke 2 Torsdag 27. august 2015
Uke 3 Torsdag 3. september 2015
Uke 4 Torsdag 10. september 2015
Uke 5 Torsdag 17. september 2015

Damen kunne ikke blitt befruktet av mannen den 31 om befruktning skjedde to dager - totalt 13-14 dager før heller. Uke 0-1 er den uken befrukningen skjer og derfor er befruktning altså FERDIG før den 31.

Altså om det var nr 2 som var far hadde ternin blitt satt til nærmere midten av juni.
Nei, det er du som tenker feil.
Befruktning skjer ikke i 0-1, men i uke 2, altså 29. august:
ImageUploadedByBV Forum1451377997.993316.jpg
Uke 0 og 1 er tiden før befruktning. Altså er ungen målt til å være et par dager eldre enn den er.

Dersom far nr 1 var faren ville hun vært opp til to uker lenger på vei;
ImageUploadedByBV Forum1451378121.704601.jpg

Med far nr 1 kan befruktning ha skjedd senest en uke etter samleie, altså 22. august. Det ville gitt termin 17. mai og mor ville vært en uke lenger på vei;
ImageUploadedByBV Forum1451378266.604016.jpg
 
Jeg synes det høres ut som Nr 2, ut i fra terminkalkulatoren. Samtidig, hvis du regner fra dato du hadde sex med Nr 2, så havner du i uke 20 nå. Som også passer med hvor du er i svangerskapet pt, i tillegg til termin. Når du regner fra samleie må du begynne fra uke 2, slik at samleie dato er uke2 og uken etter er uke 3 osv, fordi de første 2 ukene bare er tilleggsuker for å gjøre det lettere å regne, da man regner ut i fra forrige mens. Hvis det skulle vært Nr 2, så hadde du vært i uke 22. Det er også mulig at UL regner feil med +- noen dager, men ikke uker

Det er sant at spermen kan leve en stund, og det er antatt opptil en uke, men realiteten er noen dager, Og kanskje 3-5. Selv om du har hatt regelmessig mens så kan EL og mens forskyves innimellom av forskjellige grunner :) så hvis det skulle vært nr1, høres det ut som at han måtte hatt sperm som levde minst 1,5 uke før det ble reelt ut i fra ul og termin, som er umulig.
 
Wow.. Jeg ser det som liten sansynlighet for pappa 2.. Rett å slett fordi det ikke passer med noen ting.. og befruktning har ikke skjedd 29 dere.. den er skjedd SENEST 27... ergo sansynligvis tidligere enn det.. Altså nærmere 22... Med eggløsning ca 14-15 august, som jo passer bedre med min syklus, som så å si ALDRI har forandret seg...stemmer det mye bedre spør du meg..
 
Og det er TOTALT 17 uker og 2 dager siden samleie med nr.2. Hvis det skal stemme med han måtte jeg blitt BEFRUKTET DEN DAGEN, og enda hadde jeg skullet ligget 3 dager bak enn hva jeg gjør pr dags dato. Noe jeg ALDRI har blitt satt til, på noen av UL'ene. På UL i uke 13 ble jeg flyttet tilbake 2 dager. På Ordninær UL ble jeg flyttet frem 1 dag igjen.

Ergo har foster allerede levd noen dager før samleie med 2 i mitt hode passer best altså.. Med mindre hele min syklus plutselig har snudd seg helt på hodet, og endret alt, noe det forsåvidt aldri har gjort før..
 
Ifølge min søster som selv er 2 barnsmor, så skulle jeg hadd termin ca 13.juni om det er kandidat 2.

På mitt UL papir står det sansynlig fødsel innen 8.mai - 5. Juni.

Jeg blir så stresset av dette. Søvnløs og dårlig :(
Du har kanskje funnet ut av det selv... Om du får termin 13. Juni, så er befruktning rundt 17-20. September...
 
Men for all del, dere kan ha rett, det er rett å slett ingen som kan vite. Men jeg tror selv, at jeg skulle hatt mens i slutten av August. Noe jeg ikke hadde. Det forteller meg at noe hadde skjedd da allerede..
 
Skjønner at dette er frustrerende for deg. Syns du skal følge din egen magefølelse, fram til barnet er født og tatt test. Selv ville jeg ha tenkt:

1. Eggløsning var mellom 15.-21. August (neppe etter dette hvis nr. 1 er far). Da har egget gått i dvale 1-2 uker, som er sjeldent, men et kjent fenomen for spesialister på området. En fastlege har neppe hørt om dette.

2. Eggløsning var 31.august, men fosteret er litt større enn gjennomsnittet for den uken, som også er vanlig....ul termin er ikke 100% korrekt, gjerne 1-3 dager +-. Har selv blitt satt fram to dager på OUL, selvom jeg visste sikkert når EL var (el-test og temp)

Lykke til :) Kanskje de kan oppdatere oss når barnet er født?
 
En annen ting å tenke er på er kjønnet du venter, men det er absolutt ikke sikkert. Og det er at siden du venter gutt, er det større sannsynlighet for at du har hatt samleie nærme EL. Forskning viser at guttesædceller er raskere, men har kortere levetid. Jentesædcellene er tregere i svømmingen, men overlever lenger.
 
Får vel enes om å være uenige her. Orker ikke gjenta meg selv i det uendelige. Trådstarter har tydeligvis en overbevisning og magefølelse om far nr. 1. Blir spennende med fasit, da.
 
Last edited:
Back
Topp