Godt voksne prøvere (35+)

Er 41 har tre fikk i 20 åra og 30 åra mista nå i MA 8+1 . Statistisk sett så skulle jeg miste når hver fjerde graviditet går i SA/MA
Tror vi er mange som henger oss opp i den alderen . Det er så mange som er mellom 40 og 46 som har masse egg og blir gravide . Man har de som også blir gravide og tar abort . Det er ikke sånn at når man er 40 så kommer man til å slite fælt . Tror vi må slappe litt av :p

Var mer dårlig i starten i 20 åra enn de to siste . Aner jo ikke noe mer da vi mista . Men føler ikke noe dårligere form nå enn når jeg var 25 . Veier det samme og er frisk .

Dere som er gravid nå i godt voksen alder og har vært gravid før som yngre, hva var den største forskjellen dere kjente mest på kroppen som gravid? Syns dere det er tyngre nå når dere er eldre i forhold til yngre? Jeg var gravid som 21 åring og som 26åring (er nå 41) og i 20-årene var jeg veldig overvektig. Nå er jeg for første gang normalvektig pga vektoperasjon i 2019. Føler selv jeg kanskje hadde taklet både svangerskap og fødsel bedre nå, men kroppen er jo eldre… så vet jo ikke.
Absolutt ikke tyngre. Kanskje tvert imot. :)

Det som jeg begynner å bli mer og mer redd for, ettersom syklus etter syklus resultererer i negative tester eller kjemiske graviditeter, er om det gode egget aldri kommer til å slippe? Om jeg kun har dårlige egg igjen?

Har tenkt mye på om det er grunnen til at jeg ikke er blitt gravid, når jeg nå er inne i PP 8 eller 9. Jeg ble veldig bekymret da jeg leste dette i et intervju med Jon Hausken:

Dersom vi ser på eggløsning kun i sammenheng med alder, så forklarer Hausken at det i gjennomsnitt er 1 av 10 egg som er normale når du er 40 år.
– Det vil si at du har 10 prosent sjanse for å bli gravid. Statistisk dukker det altså opp et brukbart egg kun hver tiende måned. Derfor kan det ta tid å lykkes. Når du er 42 år gammel, går det statistisk 20 måneder mellom hvert brukbare egg, sier Hausken.
[...] For gjennomsnittskvinnen er det slutt på brukende egg når hun er 41 år gammel. Halvparten av kvinnene kan fremdeles få barn, men for halvparten er det for sent. Men det er bare noen få som blir gravide når de er 45-46 år gamle.

Han er jo eksepert på fertilitet, men jeg håper jo innerst inne at han tar feil. Er det kun pga. dårlige egg at noen ikke blir gravide etter 40? Om man har fått friske barn tidligere, er det bare uflaks/dårlige egg som stopper nå? Vet at eggene gradvis blir dårligere med alder. Jeg hadde totalt 10 follikler på ultralyd i mai, kan det altså være slik at samtlige av de er dårlige fordi jeg nærmer meg 42? :confused:

Det som jeg begynner å bli mer og mer redd for, ettersom syklus etter syklus resultererer i negative tester eller kjemiske graviditeter, er om det gode egget aldri kommer til å slippe? Om jeg kun har dårlige egg igjen?

Har tenkt mye på om det er grunnen til at jeg ikke er blitt gravid, når jeg nå er inne i PP 8 eller 9. Jeg ble veldig bekymret da jeg leste dette i et intervju med Jon Hausken:

Dersom vi ser på eggløsning kun i sammenheng med alder, så forklarer Hausken at det i gjennomsnitt er 1 av 10 egg som er normale når du er 40 år.
– Det vil si at du har 10 prosent sjanse for å bli gravid. Statistisk dukker det altså opp et brukbart egg kun hver tiende måned. Derfor kan det ta tid å lykkes. Når du er 42 år gammel, går det statistisk 20 måneder mellom hvert brukbare egg, sier Hausken.
[...] For gjennomsnittskvinnen er det slutt på brukende egg når hun er 41 år gammel. Halvparten av kvinnene kan fremdeles få barn, men for halvparten er det for sent. Men det er bare noen få som blir gravide når de er 45-46 år gamle.

Han er jo eksepert på fertilitet, men jeg håper jo innerst inne at han tar feil. Er det kun pga. dårlige egg at noen ikke blir gravide etter 40? Om man har fått friske barn tidligere, er det bare uflaks/dårlige egg som stopper nå? Vet at eggene gradvis blir dårligere med alder. Jeg hadde totalt 10 follikler på ultralyd i mai, kan det altså være slik at samtlige av de er dårlige fordi jeg nærmer meg 42? :confused:
Kan sikkert stemme med den statistikken. Jeg ble ikke gravid før i PP 12. Hadde da kun èn kjemisk på veien. Og er 43 år.
Skal på ultralyd i morgen, for første gang (er da i uke 10+3). Vet jo ikke om fosteret er friskt eller helt deformert pga dårlig egg .....veldig redd.....jeg har ikke kapasitet til å ta meg av et fullt pleietrengende barn.

Kan sikkert stemme med den statistikken. Jeg ble ikke gravid før i PP 12. Hadde da kun èn kjemisk på veien. Og er 43 år.
Skal på ultralyd i morgen, for første gang (er da i uke 10+3). Vet jo ikke om fosteret er friskt eller helt deformert pga dårlig egg .....veldig redd.....jeg har ikke kapasitet til å ta meg av et fullt pleietrengende barn.
Det kan jeg tenke meg er nervepirrende. Men når det har gått bra så langt, håper jeg det betyr at alt er normalt. :)

Jeg har jo hatt minst to kjemiske (som jeg vet om), kan det bety at alle mine gode egg er brukt opp? Er veldig redd for det.

Det kan jeg tenke meg er nervepirrende. Men når det har gått bra så langt, håper jeg det betyr at alt er normalt. :)

Jeg har jo hatt minst to kjemiske (som jeg vet om), kan det bety at alle mine gode egg er brukt opp? Er veldig redd for det.
Da jeg ble gravid med yngstemann, hadde jeg 3 kjemiske på rad, før spiren endelig satt på PP 5.
Da var vel jeg 40-41 år....
På kun 2-3 år, har prøvetiden over doblet seg. Og det kan jo være pga eggkvalitet, men også kun tilfeldigheter.

Da jeg ble gravid med yngstemann, hadde jeg 3 kjemiske på rad, før spiren endelig satt på PP 5.
Da var vel jeg 40-41 år....
På kun 2-3 år, har prøvetiden over doblet seg. Og det kan jo være pga eggkvalitet, men også kun tilfeldigheter.
Har du vært på ultralyd i noen av syklusene i prøveperiodene, og sett hvor mange folliker du hadde totalt?

Joiner dere her jeg!
Blir 38 i år, ønsker oss veldig en tredje. Litt redd for at det allerede skal være for sent. Syklus har gått «som ei klokke» i alle år. Og nå er de siste syklusene mellom 50-70 dager. Temper, og studerer meg grønn på grafene, for å se om det ser ut til at kroppen får til eggløsning. Jeg nærmer meg CD 70 nå, men trur jeg hadde el mellom CD 49-54.
Har hatt mye sykdom siste året og akkurat begynt å få hodet over vann, så jeg holder litt fast i håpet om at de lange syklusene er kroppen som egentlig prøver å komme i gang igjen! Men har også legetime i juni for å ta litt blodprøver.

Hvordan gikk det på ultralyd?
Oppløftende å se noen graviditeter i tråden her :)

Hvordan gikk det på ultralyd?
Oppløftende å se noen graviditeter i tråden her :)
Da jeg sa at jeg hadde ingen symptomer på graviditet, ble hun ganske alvorlig, og pratet om at jeg var jo i den alderen hvor sjansene var høye for at fosteret gikk til grunne.
Men sannelig var det en liten en inni der. Ble målt til hva jeg også hadde regnet med frem til: 10+3

Vedlegg

• IMG_20230606_120728.jpg
    IMG_20230606_120728.jpg
    1,3 MB · Visninger: 67
Da jeg sa at jeg hadde ingen symptomer på graviditet, ble hun ganske alvorlig, og pratet om at jeg var jo i den alderen hvor sjansene var høye for at fosteret gikk til grunne.
Men sannelig var det en liten en inni der. Ble målt til hva jeg også hadde regnet med frem til: 10+3
Gratulerer! Det var veldig koselig å høre!

Så fantastisk! Du er jo dobbelt heldig her; foster som utvikler seg som det skal, pluss ingen symptomer å slite med. :)

Jeg er 9+1 i dag, men egentlig ut fra eggløsning bare 8+2/3. Men på tul på onsdag ble jeg satt tilbake til 6 uker, så jeg regner med at jeg går gjennom en MA. Dette var første PP etter at vi fikk datter i juli i fjor.

Hvordan går det med dere andre prøvere i denne gruppen? Noen flere som er blitt gravide?
Hei, er 6+4 i dag og skal på TUL på mandag. Da er jeg 7+0, (eller 6+2 i følge fastlegen som regner utifra 28dg syklus). Så blir spennende å se «fasiten» på mandag ❤️

Jeg er 9+1 i dag, men egentlig ut fra eggløsning bare 8+2/3. Men på tul på onsdag ble jeg satt tilbake til 6 uker, så jeg regner med at jeg går gjennom en MA. Dette var første PP etter at vi fikk datter i juli i fjor.
Men fikk du se hjerteaksjon på fosteret? Og kanskje hadde eggløsning senere enn du tror?

Back
Topp