Glukosebelastning..

Fikk dere svar med en gang? Jeg mener jeg fikk det sist. Denne gangen hadde jeg med blodsukkerapparat selv, og fint var det for jeg fikk ingen svar! Det var 4,2 før og 7,2 etter. Jeg spurte de fra labben om hva verdiene skulle være på, men da begynte hun å mase om at en kunne ikke sjekke det med stikk i fingeren for dette var noe helt annet???? Tok dere stikk i fingeren ? Her tok de bare blodprøve i armen

Sniker fra desember.

Jeg måtte vente over en uke på svar fordi de sender inn blodprøvene til analyse. Hadde jeg hatt svangerskapsdiabetes hadde jeg fått svar før, så raskt som mulig. Jeg tok en blodprøve før sukkerdrikken og en etter, ingen stikk i fingeren.

Sniker fra desember.

Jeg måtte vente over en uke på svar fordi de sender inn blodprøvene til analyse. Hadde jeg hatt svangerskapsdiabetes hadde jeg fått svar før, så raskt som mulig. Jeg tok en blodprøve før sukkerdrikken og en etter, ingen stikk i fingeren.

Da er det likt som her. Jeg er glad for at jeg hadde måleapparat selv, for da er jeg ganske sikker på at det var greit [emoji4]

Jeg tok også i går. Hadde lavt fastende blodsukker, men 3+ i morgenurin. Litt rart egentlig. Fikk ikke vite noen verdier der og da, de skulle sendes inn... tok blodprøve i armen.

Jeg hadde 5,4 fastende, og 8,4 etter to timer. Altså, jeg har svangerskapsdiabetes. Egentlig akkurat som forventet, for jeg hadde det forrige gang også. Alt over 5,3 fastende og/eller 9,0 etter to timer er svangerskapsdiabetes. Og ja, en glukosebelastning skal tas som blodprøve i armen.

Vedlegg

Last edited:
Jeg hadde 5,4 fastende, og 8,4 etter to timer. Altså, jeg har svangerskapsdiabetes. Egentlig akkurat som forventet, for jeg hadde det forrige gang også. Alt over 5,3 fastende og/eller 9,0 etter to timer er svangerskapsdiabetes. Og ja, en glukosebelastning skal tas som blodprøve i armen.
Sniker fra Desember. Ganske frustrerende for legen min bruker andre retningslinjene som sier fastende skal være under 5.3 er den på 5.3 har man pr.definisjon svangerskapsdiabetes. Og to timers blodsukker skal være under 6.7.. ser det står andre retningslinjer på helsedirektoratet. Nå hadde jeg fint blodsukker, utenom fastende som var akkuratt 5.3 men ingen positive funn ellers mtp KMI,historikk osv. Vet ikke hvor jeg vil med dette men leser om forskjellige utgangspunkt til å sette diagnose og det bør jo være greit samkjørt landet over tenker jeg.

Min tur i dag - drakk akkurat den glukosevæska. Gikk greit å styrte den i seg for jeg var så tørst! Men nå ble jeg såklart veldig kvalm da...

Også min tur i dag. Verdi før drikken var 4,6. Hun sa det var helt normalt.
Drikken taklet jeg dårlig og jeg ser litt mørkt på å sitte her i 2timer nå. Men, får bare holde ut.

Hva er behandlingen om man faktisk har diabetes? Tar man insulin som gravid?

Også min tur i dag. Verdi før drikken var 4,6. Hun sa det var helt normalt.
Drikken taklet jeg dårlig og jeg ser litt mørkt på å sitte her i 2timer nå. Men, får bare holde ut.

Hva er behandlingen om man faktisk har diabetes? Tar man insulin som gravid?

Fikk ikke vite noe verdi jeg... Også hadde hun glemt meg, så jeg måtte spørre selv om ikke jeg skulle drikke væska snart, ettersom jeg allerede var et kvarter på etterskudd.

Får håpe vi klarer å holde på det, hva hvis det kommer opp igjen? Kjennes ut som om jeg må kaste opp egentlig...

Lurer også på spm du stilte! :)

Arrgh crap! Jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes... :arghh:

Fastende hadde jeg 5.3, etter 2 timer hadde jeg 8.4. Hadde jeg fått 5.2, hadde jeg ikke fått diagnosen visstnok. Fikk stikk i fingeren, hun vasket ikke tuppen med sprit først og begge deler kan visstnok påvirke resultatet. :shifty:

Nå blir det målinger 2X3 hver dag i to uker, før jeg skal inn til ny kontroll. YAY! :meh: Fikk bare beskjed om å holde meg unna alt av sukker og spise kun 2 frukt pr. dag. Heller ikke drikke juice osv.

Legen humret og mente jeg hadde vært veldig uheldig ettersom det var så i grenseland, hun følte med meg i disse førjuls-/juletider med alt som man propper i seg da. Heldigvis er jeg ikke så glad i godteri, så det skal nok gå bra!

Fastende hadde jeg 5.3, etter 2 timer hadde jeg 8.4. Hadde jeg fått 5.2, hadde jeg ikke fått diagnosen visstnok. Fikk stikk i fingeren, hun vasket ikke tuppen med sprit først og begge deler kan visstnok påvirke resultatet. :shifty:

Nå blir det målinger 2X3 hver dag i to uker, før jeg skal inn til ny kontroll. YAY! :meh: Fikk bare beskjed om å holde meg unna alt av sukker og spise kun 2 frukt pr. dag. Heller ikke drikke juice osv.

Legen humret og mente jeg hadde vært veldig uheldig ettersom det var så i grenseland, hun følte med meg i disse førjuls-/juletider med alt som man propper i seg da. Heldigvis er jeg ikke så glad i godteri, så det skal nok gå bra!

Så kjedelig [emoji30][emoji1304]

Å nei, så utrolig kjipt.
Når du må ta disse ekstra målingene fremover, er det på samme måte? Med ekkel drikke og 2t på legekontoret?
Syns det er litt rart at når du er så på grensen så blir du diagnostisert medet en gang...og at det ikke gjøres på blodprøve i armen (det tok de på meg)

Dere som har tatt den, kan noen en gang for alle definere faste?
Har vært igjennom div. der jeg må være fastende i 12 t, 6t, over natta, at jeg kan drikke vann, ikke må drikke vann. Assa, blir helt tullete av at det ikke finnes en definisjon av faste :s
Skal ta testen på tirsdag.

Leste på bv og nhi sin artikkel hvor det står at man kan drikke vann, men leser andre steder at man ikke kan..
Hjelp?

Dere som har tatt den, kan noen en gang for alle definere faste?
Har vært igjennom div. der jeg må være fastende i 12 t, 6t, over natta, at jeg kan drikke vann, ikke må drikke vann. Assa, blir helt tullete av at det ikke finnes en definisjon av faste :s
Skal ta testen på tirsdag.

Leste på bv og nhi sin artikkel hvor det står at man kan drikke vann, men leser andre steder at man ikke kan..
Hjelp?
12 t ved blodsukker. Du kan drikke spring vann.

I'm good. Fant dette i legehåndboka, som jeg regner med bør stemme:p
http://nevro.legehandboka.no/handbo...r/klinisk-kjemi/blodprover/glukosebelastning/
"Faste de siste 8-14 timer, men kan drikke vann i fasteperioden."

Og leste også der inne at det er snakk om blodprøve og ikke et stikk i fingeren! Så det skal jeg slå bordet med om de prøver seg på å stikke meg i fingeren. Nekter å leve redusert fordi prøven er blitt forurenset eller gjennomført feil [emoji14]

Back
Topp