Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Masse lykke tilTi minutter til nav møte, håper vi kommer ut og kan starte på resten av vårt liv![]()
![]()
![]()

Ti minutter til nav møte, håper vi kommer ut og kan starte på resten av vårt liv![]()
![]()
![]()

Men skal prøve å fokusere på det som er bra.
men nå skal det komme noen rolige dager fremover håper jeg. I dag fikk jeg forresten sms om at RSV vaksinen var kommet til apoteket! Den er jo enda ikke innlosjert i vaksinasjonsprogrammet for gravide, men vi tar ingen sjanser, så betaler den selv. Den nette sum av 2500 kr faktisk. Men jordmor setter den gratis på neste kontroll, så penger spart der da!

Bilen ble kjørt til verksted forrige uke for planlagt reparasjon etter at 18 åringen rygget inn i en mur i sommer, det var irriterende nok at vi hadde kjørt over kilometerstanden, så vi fikk avkorting - så egenandelen ble ikke 2000 kr, men 8700 kr.. 
Så var det en bulk som de fant (ikke vår feil), som vi tok i samme slengen. Slapp heldigvis avkortning på den, siden det ikke var vår feil (om så hadde den pent fått være der
). Men da var vi oppe i 10700 kr.. Så tenkte vi det var greit å få unna EU kontrollen samtidig, når den først var borte en uke og det måtte gjøres innen september. Den skulle de ta første dag. Hørte ingenting, men ringte dagen etter for å være sikker. Bilen var altså IKKE godkjent
Nehei??! Hadde de ikke tenkt å si noe før vi hentet den eller?
Feilen var at ene dekket var for dårlig.. Vi kjøpte jo fire nye Continental dekk i fjor jo!
Og da måtte vi bytte fordi forstillingen var ødelagt og sleit sund dekkene (bokstavelig talt, det kom vaier ut av dekkene
), som skulle holde noen år til. Og du kan ikke kjøpe ETT nytt dekk, nei, du må ha minst to, helst fire, selvsagt. Det ble kun to dekk foråsidetsånn.. Og prisen for egenandeler, avkorting, EU kontroll, dekk, dekkomlegging og etterkontroll.. 18.000 kr 
Så ringte jeg de på fredag da den skulle være ferdig, nei, de måtte lakkere på nytt.... Så fikk den ikke tilbake før tirsdag. I mens kjører vi en liten golf, familie på 8, derav en stor gravid
Tirsdag kommer, og jeg ringer, men nei, den blir ikke ferdig i dag heller..!! Så ringer dem i dag, nå var den ferdig! Og det ville bare gjøre oss oppmerksom på at det ble 25.000 kr. La oss si det slik at har mistet tredve minutter av livet mitt pga dette 
Men jeg måtte bare hive meg rundt og ringe forsikringen, hadde jeg virkelig misforstått så sterkt?! Hvor vanskelig det det å plusse tall sammen!
Og der var det ventetid, men når jeg nå endelig ble oppringt.. Så hadde det regnet FEIL. herregud, både sur og glad på en gang 

Så det ble på krona det jeg hadde regnet ut da. Ikke at jeg ble overlykkelig for å betale nesten 18.000 kr, men med bedre enn 25.000 kr 

..en kommentar som det hadde satt meg helt ut! Fyflate for en løk!

(og dessverre mange andre i NAV og) De tror de "eier og bestemmer" over/i livet til brukerne sine- en helt kvalm oppførsel å bli møtt med
Så lei meg for måten, den manglende respekten og medmenneskeligheten du er blitt møtt med- det fortjener INGEN
Håper etterhvert du får avklaring, for å stå slik i nav-systemet gjør en sykere. For en belastning!
Ja, det sendte meg langt utenfor kroppen, så gubben pratet tilbake på det (sa blant annet at han følte jeg diskriminert av han). Jeg er i tenkeboksen på hva jeg skal gjøre, for dette blir ikke bra for verken dem eller meg, at vårt "samarbeid" hindres av kjemien. Til sammenligning klaffet jeg 100 % meg hun på dps på fredag, eller den nye fastlegen jeg fikk i vår, jeg er ikke vanskelig å komme over ens med altså. Men jeg lurer sterkt på om han er høytfungerende autist, ikke at det har noe å si, men for meg som er så sårbar for ting etter mine opplevelser, så blir det helt krasj. Og det er jo en helt ærlig sak, ikke noe vondt ment. Jeg reagerer på sitt fra toneleie til sinnsstemning, og spesielt øyekontakt. Og alle andre ting som følelser av konflikt, uforutsigbarhet osv.. Jeg har gitt han halvannet år, og gitt tilbakemeldinger (mange ganger) på hva jeg trenger (forutsigbarhet, at han svarer meg, at han lager referat osv). Men blir møtt med irritasjon, avvisning osv. Eller, det er det jeg føler i alle fall. Jeg forsøker å bidra og opplyse saken min, jeg hadde laget en tekst før møtet fordi jeg fort kobler helt ut noe jeg blitt utrygg, og der avviser han meg i første setning når vi møtes, at han kan ikke forholde seg til det for jeg skriver som om jeg har C-ptsd og jeg har ikke diagnosen enda. Ok? Det er fremdeles mine opplevelser av livet og situasjonen min uansett hvorfor? Men er redd jeg gjør det vanskelig for jeg selv om jeg prøver å bytte veileder (eller sender en klage på oppførsel og ting som har blitt sagt osv, som faller utenfor NAVs mandat).«Til og med planlagt»..en kommentar som det hadde satt meg helt ut! Fyflate for en løk!
Så ergerlig med store utgifter på bil, håper den holder i noen år fremover nå uten de store feilene
RSV vaksinen er jeg sjeleglad jeg fikk tatt, vi fikk RS i hus i barselperioden. 2 åringen var helt ødelagt i 3 uker, lille nyfødte gikk unna det værste, men ble forkjølet.
Masse lykke til i innspurten![]()

Ja, det sendte meg langt utenfor kroppen, så gubben pratet tilbake på det (sa blant annet at han følte jeg diskriminert av han). Jeg er i tenkeboksen på hva jeg skal gjøre, for dette blir ikke bra for verken dem eller meg, at vårt "samarbeid" hindres av kjemien. Til sammenligning klaffet jeg 100 % meg hun på dps på fredag, eller den nye fastlegen jeg fikk i vår, jeg er ikke vanskelig å komme over ens med altså. Men jeg lurer sterkt på om han er høytfungerende autist, ikke at det har noe å si, men for meg som er så sårbar for ting etter mine opplevelser, så blir det helt krasj. Og det er jo en helt ærlig sak, ikke noe vondt ment. Jeg reagerer på sitt fra toneleie til sinnsstemning, og spesielt øyekontakt. Og alle andre ting som følelser av konflikt, uforutsigbarhet osv.. Jeg har gitt han halvannet år, og gitt tilbakemeldinger (mange ganger) på hva jeg trenger (forutsigbarhet, at han svarer meg, at han lager referat osv). Men blir møtt med irritasjon, avvisning osv. Eller, det er det jeg føler i alle fall. Jeg forsøker å bidra og opplyse saken min, jeg hadde laget en tekst før møtet fordi jeg fort kobler helt ut noe jeg blitt utrygg, og der avviser han meg i første setning når vi møtes, at han kan ikke forholde seg til det for jeg skriver som om jeg har C-ptsd og jeg har ikke diagnosen enda. Ok? Det er fremdeles mine opplevelser av livet og situasjonen min uansett hvorfor? Men er redd jeg gjør det vanskelig for jeg selv om jeg prøver å bytte veileder (eller sender en klage på oppførsel og ting som har blitt sagt osv, som faller utenfor NAVs mandat).
Huff, sorry, ikke meningen å buse ut her
I hvilken uke tok du vaksinen? Jeg var lest mellom uke 30 - 36, men kjenner jeg hørte at 34 var best, men det har sikkert ikke noe å si? Så godt å høre at babyen "bare" ble forkjølet![]()
Ja, å prøve bytte veileder blir nok det beste jeg kan få til. Eller, prøve. Er veldig, veldig skeptisk fordi jeg er så redd for å lage "krig". Han er på en helt annen planet enn meg når det gjelder å forstå situasjonen min. Alle møter vi har hatt har det kommet ut med at det ikke er nye vits å fortsette fordi vi ikke kommer noen vei. Jeg begynte på en utdanning i fjor som jeg håpet på å klare, krev hadde ikke sjans.. Og det skjønner han fortsatt ikke hvorfor. Så jeg vet ikke hvorfor, jeg kan umulig være den første han møter som ikke blir frisk fort nok? Han forstår virkelig ikke hvorfor jeg ikke blir frisk, sier det flere ganger. Vet ikke hva jeg skal svare, sorry?Det er vanskelig å vite helt hva som blir best ja, særlig når det drar sånn ut i tid også med systemet. Men.. har du mulighet til å bytte veileder da? (Jeg var veldig heldig og fikk verdens beste veileder i min uføresak.. det dro ut i tid det også, men forstår deg så inderlig godt, hvor vondt det er å åpne seg og alt det vanskelige når man ikke blir møtt med noe empati eller forståelse)
Var jeg deg så ville jeg heller satset på å bytte veileder fremfor å klage i første omgang..(?)
Tok vaksinen i uke 32/33. Det var så verdt prisen, hadde gladelig betalt mer og. Men nå får vi inderlig håpe den blir innlemmet i vaksinasjonsprogrammet for gravide, det må jo koste så mye mer med innleggelser av de små.
Så ja, jeg er så redd han har sine egne tanker og greier som gjør det vanskelig å klage og, han føler det seg sikkert på en plass med alle de rare tingene han sier og gjør.. Men har laget et konkret og nøytralt utkast klart til å sende til dem, med enkle begrunnelser og henvisning til loven. Så vil jeg bare 1) lese referater først og 2) forhøre meg med hun på DPS om hun er enig i at dette evt medisinsk gjør meg dårligere, sånn før jeg sender det. 
Ja, å prøve bytte veileder blir nok det beste jeg kan få til. Eller, prøve. Er veldig, veldig skeptisk fordi jeg er så redd for å lage "krig". Han er på en helt annen planet enn meg når det gjelder å forstå situasjonen min. Alle møter vi har hatt har det kommet ut med at det ikke er nye vits å fortsette fordi vi ikke kommer noen vei. Jeg begynte på en utdanning i fjor som jeg håpet på å klare, krev hadde ikke sjans.. Og det skjønner han fortsatt ikke hvorfor. Så jeg vet ikke hvorfor, jeg kan umulig være den første han møter som ikke blir frisk fort nok? Han forstår virkelig ikke hvorfor jeg ikke blir frisk, sier det flere ganger. Vet ikke hva jeg skal svare, sorry?![]()
Så ja, jeg er så redd han har sine egne tanker og greier som gjør det vanskelig å klage og, han føler det seg sikkert på en plass med alle de rare tingene han sier og gjør.. Men har laget et konkret og nøytralt utkast klart til å sende til dem, med enkle begrunnelser og henvisning til loven. Så vil jeg bare 1) lese referater først og 2) forhøre meg med hun på DPS om hun er enig i at dette evt medisinsk gjør meg dårligere, sånn før jeg sender det.
Takk for at du drodler litt med meg![]()
Du trenger ikke han lengre, og heller ikke å forsvare hvorfor du vil bytte annet enn dårlig personkjemi.
Sistemann kom en uke før, så mulig de tenker en uke før blir for sent, hva om det blir to uker før? 
Det er bare SJU uker til. Djeeez.. Det er ikke lenge til, litt sånn småpanikk i går kan du si
Kan jo også hende sykehuset sier vi bare satser på at det går greit, og at hun kommer når hun kommer. Tiden får vise 
Så det ikke blir leit både å måtte ut av rommet, og at senga vår blir tatt over av noen andre. Så dette er ting vi ikke kan vente lenge med.
Vet ikke om det er alt stresset som er rundt Nav sist siste månedene, men jeg går ikke opp i vekt? Gått ned i flere uker nå, og nå er jeg nede i startvekt.. Satser jo på at baby tar det den trenger, men kjenner (selvsagt
) en liten bekymring for det. Hun var - 4 % sist, det er jo helt innenfor normalen, men vi vet jo ikke om det var starten på en negativ trend, eller bare sånn hun er. Akkurat nå er det lenge til 15. September om vi får sjekket igjen. Men på sin andre siden, så det SF målet mitt bra, så da er det nok greit med vesla. Velger jeg å tenke! Noen andre som har opplevd det? Jeg er bare vant med at man går opp i vekt.
Så har sendt henvendelse til DPS om jeg kan komme fra kl.8, i stedet for 8:30.. Hun rekker jo ingen før meg uansett. Da kan jeg rekke både dps og legen med et nødskrik. Jeg føler begge tingene et viktig, men akkurat nå er det å få søknaden avgårde med legeerklæring jeg tenker haster mest. Utredningen vil ta tid uansett.
Den planen om å organisere og gjøre klart til baby blir bare lengre og lengre bort 

Og så lurte han på hvorfor vi var innkalt til ultralyd i dag, når vi hadde en om to uker. Jaha tenkte jeg hehe. Men uansett, jeg hadde ikke forberedt meg på noen overtalelses tale akkurat, jeg ville høre argumenter. Men han var mann, utenlandsk og pratet ikke som veldig bra norsk, det gjør ikke noe altså, men ble liksom ikke så mye dialog
Men han sa de var ikke vanskelig, lurte på når de ungene kom osv. Så han fant ut at uke 39-40 (..) var en god tid. Men han ville vente med å gi en dato, og komme tilbake i uke 36 for det. Så fikk vi ultralydundersøkelse, det var jeg ikke forberedt på, vi måtte løpe til timen, så var svett og ikke innbydende syntes jeg selv hehe. Men alt fin med lille vennen
Vokste som hun skulle, ca 1800 gram i går! Og det er jo helt på gjennomsnittet. Nå er det ikke han som har tatt de andre undersøkelsene, så vi får sammenligne med hans mål fremover. Han fikk kort lår og lite hodet, men stor rundt magen - følte meg ikke truffet som den lille, tykke hobbiten jeg er 
Vi får se hvordan hun ser ut mot hun kommer hehe!
Så måtte holde på den, det fungerer dårlig med min ME, klarer ikke slike bevegelser. Og det dukker være en halvtime
Så gubben måtte sitte holde. Men det fungerte bare såder, så til slutt måtte hun bare gi opp å få gode målinger. Men har jo ingen grunn til at det ikke skulle være bra. Blodtrykket mitt var for høyt da, så måtte være igjen og måle flere ganger til de til slutt ble fornøyd.
Og vil at jeg nå fokusere på dette, og ikke nav og alt dette som..ja, ødelegger. Sånn virkelig, jeg blir både deppa og ser mørkt på livet. Ikke minst blir kroppen helt i ubalanse. Og det går jo ut over baby, det vil jeg jo ikke. Gått ned ett kilo til denne uka, så nå må jeg prøve komme på litt bedre spor.

Jente har jo vært en drøm å få fordi det er så mye jeg vil strikke, men så får jeg så melkesyre av det. Og det er litt leit, så prøver å gjøre det fint igjen. Hente litt energi enn enten plass for å kunne prioritere det.
og får dato til igangsetting avlove017Pga tidigere raske fødslerKan jeg spørre om hvorfor du blir satt i gang?![]()
Men for min del så går det litt over stokk og stein med psyken når det nærmer seg, fordi jeg ikke tør å sove, i frykt for å våkne og det er i gang osv. Eller at jeg ikke forstår det er i gang (sist kom gav før datoen, og når vi dro skjønte jeg enda ikke jeg hadde svake rier, ikke kynnere). Skrev litt om det her før i dagboka 
Åja, så bra du får den hjelpen og støttenPga tidigere raske fødslerSå for å gjøre det kontrollert og på sykehus. Vanskelig å finne akkurat rett punkt for når fødselen vil starte av seg selv
Men for min del så går det litt over stokk og stein med psyken når det nærmer seg, fordi jeg ikke tør å sove, i frykt for å våkne og det er i gang osv. Eller at jeg ikke forstår det er i gang (sist kom gav før datoen, og når vi dro skjønte jeg enda ikke jeg hadde svake rier, ikke kynnere). Skrev litt om det her før i dagboka
![]()
Er spent på om det samme vil skje meg. Om jeg må begynne på insulin så starter de den før termin. Får vite på onsdagÅåh, ja, er mange indikasjoner på å få igangsetting, ja. De ser ikke an størrelsen da?Åja, så bra du får den hjelpen og støttenEr spent på om det samme vil skje meg. Om jeg må begynne på insulin så starter de den før termin. Får vite på onsdag
Nei, er vist sånn at de setter i gang unnsett om du går på insulin. Om du ikke gjør det så får du gå helt frem til termin. Her er det kun Fastende som er mitt problem etter at jeg skjerpet meg. Ligger på 5,3-5,4 og det er ikke så ille. Man skal være under 5,3. resten av dagen ligger jeg sjeldent over 6Ååh, ja, er mange indikasjoner på å få igangsetting, ja. De ser ikke an størrelsen da?
Åh, vet du, denne leste jeg i morges - og det føltes så godt, om det var ordene eller bønnen eller hva, det gjorde dagen min - tusen takkSterkt å lese gjennom nå Mindeleg og er jo på AAP, pga betennelser i ledd etter eg fødte skuddårsspiro. Eg tenkte at både lege og nav og alt kom til å tenke "planlagt i tillegg" om graviditeten og følte nesten eg ikkje burde blitt gravid når helsa svikte og eg er på AAP. Men så slo det meg, me veit jo ikkje kvifor helsa svikte, tenk om det er starten på slutten? Då er det jo hundre ganger bedre å få det barnet nå. Og ka med alle politikere som vil at me skal få fleire barn, bør det at ein er på AAP ha så sjukt masse å sei då? Nei.
Altså det finnes alltid så enormt mange sider av ein sak, og måter å vinkle ting på. Og eg har trua på å vinkle det meste til noko positivt og stå rakrygga i valga ein tar
Eg aner heller ikkje korleis den økonomiske framtida vår vil bli, og eg rekner med eg har eit møte og to med nav foran meg for å finne ut av det. Med stor sannsynlighet vil eg bli veldig dårlig etter fødselen igjen, og eg kan velge vekk amming og håpe det hjelper, men siden ammegikt ikkje er ei reel diagnose vil nok ikkje legen råde til det denne gangen heller. Som betyr at mannen nok må ta permisjon. Om me får ein plan på det før fødsel eller må wing it etterpå blir interessant å se. Takknemlig for at du deler så åpent om reisa di, det gjer at eg reflekterer meir over det og kan forbedre meg bedre
Ber om at alle søknadsprosesser skal gå radigt hos deg, at du skal få ro og fred i sinnet ditt etter dei siste dagers stress og mental påkjenning, og at babyen vokser og trives denne siste del av reisa, og fødes trygt og godt på sjukehuset
Setter pris på deg Mindel![]()
Og jeg skjønner du og gjør det! Vi er så heldige!