Gamlemor venter på siste barn ❤️

A - 11 dager :Heartpink

Takk for hyggelige hilsener :shy: :love7

Dagene både flyr og snegler seg avgårde, på ett vis vil jeg at de skal gå fort så vi kommer på andre siden. Men jeg vet dette er siste barnet, så har lyst å nyte hver eneste sekund, og griner litt hver dag for det enda. Tenk at vi aldri skal oppleve dette igjen :shy: Å prøve, oppleve å bli gravid, bære et barn under hjertet, kjenne spark og symbiose, ja til og med fødsel. Selv om jeg er så fantastisk ydmyk og glad for at jeg har fått gjort det så mye mer enn folk flest.

Vi sliter med ammingen, eller mat, vekt og alt dette. Akkurat som sist. Det er veldig tøft, men jeg var mentalt bedre forberedt denne gang. Det skulle ikke forundre meg at det tungebåndet denne gang og, for like prinsesse klarer ikke få tak på puppen. Enden på visa ble at jeg ble tilbydd ammeskjold på sykehuset, det klarte hun få tak på, og jeg vet overlykkelig. Jeg kunne leve med det! Så da dro vi hjem og jeg tenkte det løste seg. Helt til jordmor kom hjem to dager etterpå, og vi veide, og hun hadde gått ned i vekt. Det er nå 6 dager siden, og vi har fått vekt hjem for å følge med, må gi litt tillegg, som egentlig ødelegger, for hun klarer ikke komme seg på puppen med skjold lengre alle ganger. Suger ikke rett, legger tungen feil, det flyter jo inn uten å trenge suge med flaske.. Og hun blir helt i koma av det, så sover masse etter det, jeg får ikke til å gi puppen osv, bare sover og et trøtt. Vi ga masse mat på flaske første dag jordmor hadde vært her, for å få vekta til å snu. Det gjorde den, men etter det har det ikke skjedd noe. Jeg snikveide i går, da var det ned. Men vi skal ikke veie for mye, vanskelig å se de store bildet inn men veier for ofte. Det store bildet vil nok viser en oppgang på 80 gram på en uke, om vi er heldig. Som da egentlig er fra første dagen med masse mme inn. Og bare halvparten av anbefalt at hun legger på seg på en uke.

Så det blir litt alt oppsiktslukende, for ammingen er SÅ viktig for meg. Og jeg føler den flasken ødelegger alt. Men samtidig er jeg jo lei meg for at hun evt r så svak at hun trenger den, og ikke bruke energi på puppen. Så bane hensyn å ta. Hun er under tre kilo, så liten og svak sånn sett.

Men utover det er det greit med oss! :shy::Heartpink Ungene har regnskap på hvem sin har holdt, og hvor lenge :laughing002 Minste storebror har hørt si overbeskyttende, men det far roet seg litt nå. I går fikk hun bør jeg i bhg å hente, han dro alle barna med til bilstolen for å vise fram, så stolt!

En liten lyd fra oss :Heartpink
Det høres veldig likt ut som de problemene vi hadde med vekt i starten, og enda har. Hvis ammingen er veldig viktig vil jeg varmt anbefale at du pumper for å stimulere produksjonen siden baby ikke stimulerer nok når hun får flaske i tillegg ❤️ Min største tabbe var at jeg ikke pumpet konsekvent gjennom den krevende startfasen. Jeg skal ikke drukne deg i velmente råd, men hvis du vil er innboksen min åpen.

Jeg håper det går seg til snarlig, sender en stor klem ❤️

Det høres veldig likt ut som de problemene vi hadde med vekt i starten, og enda har. Hvis ammingen er veldig viktig vil jeg varmt anbefale at du pumper for å stimulere produksjonen siden baby ikke stimulerer nok når hun får flaske i tillegg ❤️ Min største tabbe var at jeg ikke pumpet konsekvent gjennom den krevende startfasen. Jeg skal ikke drukne deg i velmente råd, men hvis du vil er innboksen min åpen.

Jeg håper det går seg til snarlig, sender en stor klem ❤️
Jeg ammer heldigvis mest, venter på hjelpebryst i dag, har ikke så god erfaring med det fra før, men prøver igjen! Har du testet det? Hvordan går det med ammetreningen nå?

Og takk for tips, siden jeg ammer med skjold burde jeg pumpe minst en gang om dagen, men jeg har ikke lyst å gi det på flaske :banghead::bag: om jeg tar det ute av puppen blir det flaske i stedet for pupp, for da er det tomt noen timer. Så det synes jeg er kjipt..

A - 12 dager

I morgen kommer helsesøster, jeg vet hun ikke har gått opp mye.. Så spent på hva hun sier. Vi veide i går onsdag, da var det opp 80 gram siden torsdag. Men den vekta kom kun fra vi dyttet inn masse mme fra torsdag til fredag forrige uke, så ikke gått opp noe mer etter det.. Men heller ikke ned. Har gitt 50 ml tillegg resten av uka, men problemet blir det det ikke blir tillegg, men i stedet for da hun da ikke orker i pupp. Så da hjelper det liksom ikke. Har kjøpt hjelpebryst som kom til apoteket idag, så håper jeg vi får det til, det er litt knot, spesielt når jeg bruker skjold og, :knegg: Skal ikke være bare-bare. Men håper vi kan fase ut flasken, og bruke det heller, da kan vi få inn litt ekstra oppi ammingen, og puppene blir stimulert, og forhåpentligvis utgjør det en forskjell. Merker nemlig at hun suger feil etter at hun av og til får flaske, så har helst ikke lyst å gi det. Men ungen må ha mat, det er jo prioritering nr. 1.

I går pratet jeg via video med en ammehjelper, følte meg heller lur der jeg lå med pattene ute på video med et fremmed menneske. Skulle teste litt slik tilbakelent amming, så nydelig positur, vi vet jo alle hvordan puppene etter et par barn ikke akkurat ligger midt på brystkassa når du ligger :laughing002 Men hun observerte og beroliget meg, hun tenkte dette kom til å ordne seg. Kan jo poste det hun sa til meg, for det kan jo være nyttig for andre og. "Ved lav vektoppgang kan det være for lite melk i brystet, nok melk i brystet men barnet får ikke tak i den av en eller annen grunn, eller nok melk og barnet drikker nok men ikke absorberer næringen i den. Den siste kan vi se bort fra, det er ekstremt sjeldent. De andre årsakene kan forekomme enkeltvis eller i kombinasjon. Et barn som ikke spiser nok, blir dårligere til å die og produksjonen kan gå ytterligere ned. Likedan kan man øke mengden ved å stimulere/amme med div grep som vindusviskerteknikk/melkekompresjoner, og da vil barnet bli mer energisk og hjelpe bedre til å opprettholde produksjonen selv". Hun sier og det er lettest å gi litt tillegg så hun raskt får litt energi og kan bruke seg selv til å øke kapasiteten sin videre, og øke/opprettholde min mengde melk.

Ellers er det fantastisk å ha mannen hjemme, han har gått all in med å ordne mat og holde orden, og ser familielivet litt annerledes nå som han har tid og kapasitet til å fokusere på det. Jeg er litt av den ettergivende typen, noe som gjør at ungene sluntrer litt unna fordi jeg ikke alltid orket alle kampene. Nå som han er mer til stede (både fysisk og mentalt), så kan vi ta litt flere kamper. Bare små ting, som å følge opp oppgavene vi har gitt dem, eller henge opp etter seg i gangen når de kommer fra skolen osv. Han ser også forbedringspotensiale i ting som ikke fungerer, så det er bra :knegg: var litt drama under prinsesse A sin første leveuke, for vi kjøpte blodtrykksapparat pga mitt ustabile blodtrykk. Så viste det seg at han hadde veldig høyt blodtrykk. Jeg ble veldig bekymret og lei meg, han er overvektig fra før og var redd livsstilen nå tok han litt igjen. Det toppet seg dag to på sykehuset hvor jeg spurte om de kunne måle hans og når de kom inn for mitt. Og jordmor sa han måtte ringe legen.. Så det gjorde han, og fikk time ganske raskt samme dag. Legen til selvsagt opp overvekten (ville gi han slankemedisin), og satt opp time til slik døgnmåling av blodtrykk. Til nå hadde vi uansett satt oss ned og funnet ut en plan, for å redusere både vekt og stress i livet. Og det skulle ikke mer til, litt mer fokus på kosthold, stressmestring, ikke minst at vi fikk styret med fødsel osv overstått, så er blodtrykket normalt igjen. Takk og lov at det ikke var noe kronisk, og at det reagerer å tiltak. Så da får vi fortsette reisen med å ta litt bedre valg fremover.

Dette i kombinasjon med barseltårene var jo helt grusomt for min del :hungover: :bag: :knegg: Men jeg er jo så glad i han, og så forelsket jeg blir når han snuser på lille prinsesse og sier han er så glad vi gjorde dette :shy: og så i andre øyeblikk er jeg livredd for at han skal dø av hjerteinfarkt eller slag pga høyt blodtrykk.. Og ikke få oppleve dette :Heartpink jeg skjønner jo det det er hormonene som gjør det litt sånn på spissen, men sånn ble det for meg, og jeg har et behov for at han passer på oss, hele familien, i en sårbar situasjon, og det føltes også truende på en rar måte..

I dag kom vi oss omsider ut av huset, far skulle ha pastavalse :knegg: han har gått all in for å ordne sunn og hjemmelaget mat, så det..er dyrt :laughing002 men veldig fint brukte penger da. Litt sånn kommel med å komme seg ut med en nyfødt, spesielt når jeg knoter med maten. Så ikke bare å amme hvor som helst. Men jeg håper det ordner seg, jeg gleder meg til dette er i orden og vi kan gjøre det vi vil, når vi vil det, og jeg ikke trenger felle tårer for dette. Har grini men hoven siste uka.. Vil bare at ting skal ordne seg :shy::Heartpink

Last edited:
Og lille prinsesse :shy::love7:Heartpink Hun fyller sine nå 3070 gram helt perfekt, ser fyldig ut :shy::knegg: Og så eksotisk som mørk, din er helt sykt da alle vår har vært helt blonde :Heartpink Hun er litt gylden i huden og hun på øynene, men det kunne henge i litt sa helsesøster :-)

Vedlegg

• 20251024_172438.jpg
    20251024_172438.jpg
    1,5 MB · Visninger: 57
Og lille prinsesse :shy::love7:Heartpink Hun fyller sine nå 3070 gram helt perfekt, ser fyldig ut :shy::knegg: Og så eksotisk som mørk, din er helt sykt da alle vår har vært helt blonde :Heartpink Hun er litt gylden i huden og hun på øynene, men det kunne henge i litt sa helsesøster :-)

Så utrolig skjønn lillesøster er :love017 :Heartpink:love7:sad010 Håper ammingen og sugeinterressen til lille kommer seg. Mini ble født i uke 36+1 og var så trøtt, så orket nesten ikke å suge noe som helst før han sovnet igjen, og jeg hadde mrokakerester dom satt fast som hindret melken i tillegg( fant vi ut i ettertid) Viktig å legge til lille så mye som mulig, og pumpe og pumpe for å stimulere puppestellet❤️ Melka kom seg fort etter morkakerestene kom ut. Jeg pumpet og ga mini melka på vanlig medela-flasker. Før jeg la lille på puppen igjen. Lille fikk etterhvert mer sugetrang og mer våkenhet❤️ Kose deg masse med hele den fiiine familien din, og nyyyyt kosemosetid med lillemor:love017

Åååh, aldeles nydelig❤️
Men for ein oppstart på dokk, skjønne godt at tankene spinne rundt både mannen sitt blodtrykk og lille skjønne A sin seige vektoppgang❤️ men utrulig godt jobba av deg å stå i det med litt meir ro enn sist, og forberedt på kampen og det å skulle få til amming, det vil lønne seg, det er eg heilt sikker på :love017 :smiley-angelic001

Så utrolig skjønn lillesøster er :love017 :Heartpink:love7:sad010 Håper ammingen og sugeinterressen til lille kommer seg. Mini ble født i uke 36+1 og var så trøtt, så orket nesten ikke å suge noe som helst før han sovnet igjen, og jeg hadde mrokakerester dom satt fast som hindret melken i tillegg( fant vi ut i ettertid) Viktig å legge til lille så mye som mulig, og pumpe og pumpe for å stimulere puppestellet❤️ Melka kom seg fort etter morkakerestene kom ut. Jeg pumpet og ga mini melka på vanlig medela-flasker. Før jeg la lille på puppen igjen. Lille fikk etterhvert mer sugetrang og mer våkenhet❤️ Kose deg masse med hele den fiiine familien din, og nyyyyt kosemosetid med lillemor:love017
Hvordan merket du morkakerester? Har tenkt man sikkert får feber osv da? Har tenkt at dere er lengste renselse jeg har hatt, to er det to uker straks, og skifter bind flere ganger om dagen. Er bare rent god hele tiden dog. Mensen for 9 måneder å ta igjen :laughing002

Jeg får ikke pumpet så mye som jeg burde sikkert, men det er litt fordi jeg vil at det er melk der når hun vil ha (blir ca 10-12 ganger i døgnet). Pumpet første dagen vi kom hjem fra sykehuset (fått beskjed om å pumpe en gang om dagen når jeg bruker skjold), og da ble det helt krise når det ikke var noe igjen der inne etter sju timer. Så synes det er vanskelig å finne middelvei her.

Åååh, aldeles nydelig❤️
Men for ein oppstart på dokk, skjønne godt at tankene spinne rundt både mannen sitt blodtrykk og lille skjønne A sin seige vektoppgang❤️ men utrulig godt jobba av deg å stå i det med litt meir ro enn sist, og forberedt på kampen og det å skulle få til amming, det vil lønne seg, det er eg heilt sikker på :love017 :smiley-angelic001
Krysser fingrene for at vi redder ammingen :Heartpink Akkurat nå virker det helt umulig, men håper det løser seg.

Hvordan merket du morkakerester? Har tenkt man sikkert får feber osv da? Har tenkt at dere er lengste renselse jeg har hatt, to er det to uker straks, og skifter bind flere ganger om dagen. Er bare rent god hele tiden dog. Mensen for 9 måneder å ta igjen :laughing002

Jeg får ikke pumpet så mye som jeg burde sikkert, men det er litt fordi jeg vil at det er melk der når hun vil ha (blir ca 10-12 ganger i døgnet). Pumpet første dagen vi kom hjem fra sykehuset (fått beskjed om å pumpe en gang om dagen når jeg bruker skjold), og da ble det helt krise når det ikke var noe igjen der inne etter sju timer. Så synes det er vanskelig å finne middelvei her.

Jordmødrene var veldig bekymret fordi at jeg blødde så mye etter pks, jeg sa bare at de mengdene er jeg vant til(jeg blør mye, såpass at jeg har jernmangelanemi). Jeg skjønte ikke hvorfor melka aldri kom ordentlig igang, for det har aldri vært et problem før med de andre. Uansett stress eller ei. Hadde ikke feber heller..
Tror det var 6 dager etter fødsel?! så kjenner jeg et "plopp" i magen også bare fosser det ut blod og klumper av buksebenene mine.. løper inn i dusjen og er blod langs hele veien jeg har gått.. jeg setter på vannet og drar av buksene og det fosser ut med blod de første 2 minuttene også roer det seg(heldigvis). Så jeg velger å se ann, men regnet selv da med at det var de morkakerestene de snakket om:bag: og etter det kom melka seg❤️ Jeg pumpet hver 2 time på dagen, og hver 3 på natta. Mini bare sov og måtte vekkes de første 14 dagene. Etterspørsel sørger jo for mer melk, altså dess mer enn pumper, dess mer melk produseres!

Jordmødrene var veldig bekymret fordi at jeg blødde så mye etter pks, jeg sa bare at de mengdene er jeg vant til(jeg blør mye, såpass at jeg har jernmangelanemi). Jeg skjønte ikke hvorfor melka aldri kom ordentlig igang, for det har aldri vært et problem før med de andre. Uansett stress eller ei. Hadde ikke feber heller..
Tror det var 6 dager etter fødsel?! så kjenner jeg et "plopp" i magen også bare fosser det ut blod og klumper av buksebenene mine.. løper inn i dusjen og er blod langs hele veien jeg har gått.. jeg setter på vannet og drar av buksene og det fosser ut med blod de første 2 minuttene også roer det seg(heldigvis). Så jeg velger å se ann, men regnet selv da med at det var de morkakerestene de snakket om:bag: og etter det kom melka seg❤️ Jeg pumpet hver 2 time på dagen, og hver 3 på natta. Mini bare sov og måtte vekkes de første 14 dagene. Etterspørsel sørger jo for mer melk, altså dess mer enn pumper, dess mer melk produseres!
Skjønner! Takk, greit å høre hvordan det ville utartet seg. Godt melka kom etterpå!

Ha du flaske alle disse gangene? Jeg har så lite lyst å gi flaske (selv med utpumpet), er nok der det butter veldig hos meg. Nå prøvde vi hjelpebryst i går, men hun fikk ikke i seg, hun tok 10 ml Av de 40 ml vi hadde oppi. Så måtte gi resten på flaske..

Og takk for tips, siden jeg ammer med skjold burde jeg pumpe minst en gang om dagen, men jeg har ikke lyst å gi det på flaske :banghead::bag: om jeg tar det ute av puppen blir det flaske i stedet for pupp, for da er det tomt noen timer. Så det synes jeg er kjipt..
Husker det blei ein del pumping dei første månedene her. Ho ammet forsatt. Bruke skjold i starten også. Slutta vel med flaske rundt 3-4? Måneder. Så ammet eg til sammen i 3 år.

Skjønner! Takk, greit å høre hvordan det ville utartet seg. Godt melka kom etterpå!

Ha du flaske alle disse gangene? Jeg har så lite lyst å gi flaske (selv med utpumpet), er nok der det butter veldig hos meg. Nå prøvde vi hjelpebryst i går, men hun fikk ikke i seg, hun tok 10 ml Av de 40 ml vi hadde oppi. Så måtte gi resten på flaske..

Jeg har alltid brukt pumpe, har gjerne veldig mye melk(som jeg fryser ned). Måtte kun bruke flaske med nr 5(innlagt på NFI, der jeg først begynte å pumpe 36 timer etter pks og melke kom fort) og med nr 6 da han var så slapp og sugesvak- ammingen gikk seg til helt fint, så snart han bare kviknet litt til:)

Husker det blei ein del pumping dei første månedene her. Ho ammet forsatt. Bruke skjold i starten også. Slutta vel med flaske rundt 3-4? Måneder. Så ammet eg til sammen i 3 år.
Så fint å høre! Må nok bare innse at det kan gå helt fint, og håpe på det beste. Fin du avvent skjoldet etterhvert? Brukte du det pga vanskelig tak, eller sår

Jeg har alltid brukt pumpe, har gjerne veldig mye melk(som jeg fryser ned). Måtte kun bruke flaske med nr 5(innlagt på NFI, der jeg først begynte å pumpe 36 timer etter pks og melke kom fort) og med nr 6 da han var så slapp og sugesvak- ammingen gikk seg til helt fint, så snart han bare kviknet litt til:)
Hvor lang tid tok det før han kviknet til? Husker du? :bookworm:

Hvor lang tid tok det før han kviknet til? Husker du? :bookworm:

Var 14 dager der han nesten bare sov og vi måtte vekke han hver 3 time døgnet rundt for mat! Han er født i uke 36+1

Så fint å høre! Må nok bare innse at det kan gå helt fint, og håpe på det beste. Fin du avvent skjoldet etterhvert? Brukte du det pga vanskelig tak, eller sår
Ja husker ikkje kor tid eg avventa da kanskje etter dei første ukene. Brukte da vel egentlig for sugataket. Følte brystet mitt var litt stort haha. Men pumpa og ammet og gjorde så godt eg kunne. Og til slutt så gjekk da fint å kun amme. Så alt går fint til slutt når ein gjer sitt beste. Kontakta Ammehjelpen ein del også og snakka med ein flott dame på email om da eg var usikker på.

Jeg ammer heldigvis mest, venter på hjelpebryst i dag, har ikke så god erfaring med det fra før, men prøver igjen! Har du testet det? Hvordan går det med ammetreningen nå?
Jeg har prøvd hjelpebryst, han ble bare sinna for slangen uansett hvordan den lå :sorry: lang historie i korte trekk; etter å ha gjort alt og prøvd alt - det ordnet seg ikke for oss. Det hender jeg legger han til og han kobler seg på for kos, men jeg har ingen melk igjen.

Håper at hjelpebryst hjelper dere og at det går seg til ettersom vesla vokser og blir sterkere ❤️

Å herregud for en nydelig liten skatt :love7 Tenk at du har lagd den perfekte lille jenta der! Gleder meg ikke mindre nå til Februar :shy:

Back
Topp