Gamlemor venter på siste barn ❤️

Gravid uke 31+0

Da har jeg jaggu rundet en uke til :love017

Takk for lykkeønskninger i går! Bortsett fra at nav godtar at jeg går til behandling på dps før og etter fødsel, så knekte møtet meg helt.. Men veldig bra det er avgjort at jeg kan fortsette på AAP, og forhåpentligvis får gubben overta permisjonen min, men ikke fordi jeg skal ha behandling, men fordi jeg for syk til å ta meg av barnet. Det blir neste utfordring. Jeg prøver enda å slikke mine sår, har bare grini siden i går, hatt mareritt i natt, og våknet 4:30 og grublet siden. Har fått skrevet mitt eget referat i dag, brukt hele dagen i dag på det. Men da kan jeg prøve å få det på avstand, for jeg vet jeg har skrevet det ned om jeg trenger det. Og kan la det gå bort nå.. Venter bare på navs referat, regner med det trigger meg like gærlig, for det var jaggu ikke noe bra møte :sorry: Men skal prøve å fokusere på det som er bra.

Neste steg er å få kommet oss til legen for legeerklæring så vi kan sende inn søknaden til gubben om permisjon. Jeg har opprinnelig time 9. September, som føles alt for lenge til nå, prøver å følge med om det kommer en avbestilling av time på Helsenorge flere ganger om dagen. Jeg håper det ikke blir noe problem så lenge legen skriver de tingene som må redegjøres for. Men vet aldri med nav.. Heldigvis er det nav eksternt som gjør dette, ikke lokalt. Men er jo over to måneders behandlingstid.

Jupp jupp. Jeg er sliten, utslitt faktisk :knegg: men nå skal det komme noen rolige dager fremover håper jeg. I dag fikk jeg forresten sms om at RSV vaksinen var kommet til apoteket! Den er jo enda ikke innlosjert i vaksinasjonsprogrammet for gravide, men vi tar ingen sjanser, så betaler den selv. Den nette sum av 2500 kr faktisk. Men jordmor setter den gratis på neste kontroll, så penger spart der da!

Og jaggu var det godt med litt penger spart, for den økonomiske karmaen vår i år altså :nailbiting::hilarious::knegg: Bilen ble kjørt til verksted forrige uke for planlagt reparasjon etter at 18 åringen rygget inn i en mur i sommer, det var irriterende nok at vi hadde kjørt over kilometerstanden, så vi fikk avkorting - så egenandelen ble ikke 2000 kr, men 8700 kr.. :nailbiting::bag: Så var det en bulk som de fant (ikke vår feil), som vi tok i samme slengen. Slapp heldigvis avkortning på den, siden det ikke var vår feil (om så hadde den pent fått være der :knegg:). Men da var vi oppe i 10700 kr.. Så tenkte vi det var greit å få unna EU kontrollen samtidig, når den først var borte en uke og det måtte gjøres innen september. Den skulle de ta første dag. Hørte ingenting, men ringte dagen etter for å være sikker. Bilen var altså IKKE godkjent :arghh: Nehei??! Hadde de ikke tenkt å si noe før vi hentet den eller? :knegg: Feilen var at ene dekket var for dårlig.. Vi kjøpte jo fire nye Continental dekk i fjor jo! :banghead: Og da måtte vi bytte fordi forstillingen var ødelagt og sleit sund dekkene (bokstavelig talt, det kom vaier ut av dekkene :schocked028), som skulle holde noen år til. Og du kan ikke kjøpe ETT nytt dekk, nei, du må ha minst to, helst fire, selvsagt. Det ble kun to dekk foråsidetsånn.. Og prisen for egenandeler, avkorting, EU kontroll, dekk, dekkomlegging og etterkontroll.. 18.000 kr :wtf::arghh: Så ringte jeg de på fredag da den skulle være ferdig, nei, de måtte lakkere på nytt.... Så fikk den ikke tilbake før tirsdag. I mens kjører vi en liten golf, familie på 8, derav en stor gravid :knegg:Tirsdag kommer, og jeg ringer, men nei, den blir ikke ferdig i dag heller..!! Så ringer dem i dag, nå var den ferdig! Og det ville bare gjøre oss oppmerksom på at det ble 25.000 kr. La oss si det slik at har mistet tredve minutter av livet mitt pga dette :knegg::arghh: Men jeg måtte bare hive meg rundt og ringe forsikringen, hadde jeg virkelig misforstått så sterkt?! Hvor vanskelig det det å plusse tall sammen! :dead: Og der var det ventetid, men når jeg nå endelig ble oppringt.. Så hadde det regnet FEIL. herregud, både sur og glad på en gang :hilarious::knegg::chicken: Så det ble på krona det jeg hadde regnet ut da. Ikke at jeg ble overlykkelig for å betale nesten 18.000 kr, men med bedre enn 25.000 kr :schocked028:wtf:

Så, denne uka her altså. Har ikke har noen god start. Nå kan det vel bare bli bedre?!

Vesla virker å ta det med ro, kjenner spark daglig, er litt bekymret for hvordan mye stress påvirker henne. Jeg sa jo ikke hvordan det gikk på dps, men fikk inntrykk av at hun ikke hadde noen problemer med å forstå hvorfor jeg var der for utredning av c-ptsd. Så hun skisserte både kartlegging og mulig behandling med EMDR etter fødsel. Så det..ja. Skal ta opp med psykologen der at vi tar det litt kuli mtp baby, svangerskap og belastning for min del, fikk beskjed av legen på nav møte i går at jeg måtte fokusere på baby og dette nå, og få sagt det til DPS. Det ble så fælt i går at jeg egentlig angret på hele babyprosjektet. For å trekke en liten ting ut av møtet, så måtte mannen min si at han følte seg diskriminert av måten han på nav ordla seg. Veileder gikk hardt ut mot familieøkning, og "til og med planlagt". Jeg blir helt opp gråten bare av å skrive det.

Men ja, jeg håper jeg kan roe ned litt nå, vite at jeg har pause fra nav så lenge jeg har dps. Veileder på nav ønsker ikke at jeg skriver til han, jeg har vært flink å oppdatere situasjonen min, men "med all respekt, det blir litt mye". Han ønsker bare tilbakemelding fra helsepersonell. Så det er helt fint det, jeg skal ikke si et ord mer til han uten legen..

Så, sånn er det. Jeg hadde håpet å komme ut med starten på vårt nye liv i går etter møtet, det gikk ikke helt sånn. Men nå kan det bare få oppover. Håper jeg :dead::knegg::chicken::hilarious:

«Til og med planlagt» :blackeye: ..en kommentar som det hadde satt meg helt ut! Fyflate for en løk!

Så ergerlig med store utgifter på bil, håper den holder i noen år fremover nå uten de store feilene :chicken:
RSV vaksinen er jeg sjeleglad jeg fikk tatt, vi fikk RS i hus i barselperioden. 2 åringen var helt ødelagt i 3 uker, lille nyfødte gikk unna det værste, men ble forkjølet.

Masse lykke til i innspurten :Heartred

Last edited:
@Mindel Æsj, for en holdning veilederen din har:smiley-angry002(og dessverre mange andre i NAV og) De tror de "eier og bestemmer" over/i livet til brukerne sine- en helt kvalm oppførsel å bli møtt med:rulez Så lei meg for måten, den manglende respekten og medmenneskeligheten du er blitt møtt med- det fortjener INGEN:sad015 Håper etterhvert du får avklaring, for å stå slik i nav-systemet gjør en sykere. For en belastning!:confused: Sender deg en stor bamseklem:hug013

«Til og med planlagt» :blackeye: ..en kommentar som det hadde satt meg helt ut! Fyflate for en løk!

Så ergerlig med store utgifter på bil, håper den holder i noen år fremover nå uten de store feilene :chicken:
RSV vaksinen er jeg sjeleglad jeg fikk tatt, vi fikk RS i hus i barselperioden. 2 åringen var helt ødelagt i 3 uker, lille nyfødte gikk unna det værste, men ble forkjølet.

Masse lykke til i innspurten :Heartred
Ja, det sendte meg langt utenfor kroppen, så gubben pratet tilbake på det (sa blant annet at han følte jeg diskriminert av han). Jeg er i tenkeboksen på hva jeg skal gjøre, for dette blir ikke bra for verken dem eller meg, at vårt "samarbeid" hindres av kjemien. Til sammenligning klaffet jeg 100 % meg hun på dps på fredag, eller den nye fastlegen jeg fikk i vår, jeg er ikke vanskelig å komme over ens med altså. Men jeg lurer sterkt på om han er høytfungerende autist, ikke at det har noe å si, men for meg som er så sårbar for ting etter mine opplevelser, så blir det helt krasj. Og det er jo en helt ærlig sak, ikke noe vondt ment. Jeg reagerer på sitt fra toneleie til sinnsstemning, og spesielt øyekontakt. Og alle andre ting som følelser av konflikt, uforutsigbarhet osv.. Jeg har gitt han halvannet år, og gitt tilbakemeldinger (mange ganger) på hva jeg trenger (forutsigbarhet, at han svarer meg, at han lager referat osv). Men blir møtt med irritasjon, avvisning osv. Eller, det er det jeg føler i alle fall. Jeg forsøker å bidra og opplyse saken min, jeg hadde laget en tekst før møtet fordi jeg fort kobler helt ut noe jeg blitt utrygg, og der avviser han meg i første setning når vi møtes, at han kan ikke forholde seg til det for jeg skriver som om jeg har C-ptsd og jeg har ikke diagnosen enda. Ok? Det er fremdeles mine opplevelser av livet og situasjonen min uansett hvorfor? Men er redd jeg gjør det vanskelig for jeg selv om jeg prøver å bytte veileder (eller sender en klage på oppførsel og ting som har blitt sagt osv, som faller utenfor NAVs mandat).

Huff, sorry, ikke meningen å buse ut her :blackeye::bag:

I hvilken uke tok du vaksinen? Jeg var lest mellom uke 30 - 36, men kjenner jeg hørte at 34 var best, men det har sikkert ikke noe å si? Så godt å høre at babyen "bare" ble forkjølet :Heartpink

Ja, det sendte meg langt utenfor kroppen, så gubben pratet tilbake på det (sa blant annet at han følte jeg diskriminert av han). Jeg er i tenkeboksen på hva jeg skal gjøre, for dette blir ikke bra for verken dem eller meg, at vårt "samarbeid" hindres av kjemien. Til sammenligning klaffet jeg 100 % meg hun på dps på fredag, eller den nye fastlegen jeg fikk i vår, jeg er ikke vanskelig å komme over ens med altså. Men jeg lurer sterkt på om han er høytfungerende autist, ikke at det har noe å si, men for meg som er så sårbar for ting etter mine opplevelser, så blir det helt krasj. Og det er jo en helt ærlig sak, ikke noe vondt ment. Jeg reagerer på sitt fra toneleie til sinnsstemning, og spesielt øyekontakt. Og alle andre ting som følelser av konflikt, uforutsigbarhet osv.. Jeg har gitt han halvannet år, og gitt tilbakemeldinger (mange ganger) på hva jeg trenger (forutsigbarhet, at han svarer meg, at han lager referat osv). Men blir møtt med irritasjon, avvisning osv. Eller, det er det jeg føler i alle fall. Jeg forsøker å bidra og opplyse saken min, jeg hadde laget en tekst før møtet fordi jeg fort kobler helt ut noe jeg blitt utrygg, og der avviser han meg i første setning når vi møtes, at han kan ikke forholde seg til det for jeg skriver som om jeg har C-ptsd og jeg har ikke diagnosen enda. Ok? Det er fremdeles mine opplevelser av livet og situasjonen min uansett hvorfor? Men er redd jeg gjør det vanskelig for jeg selv om jeg prøver å bytte veileder (eller sender en klage på oppførsel og ting som har blitt sagt osv, som faller utenfor NAVs mandat).

Huff, sorry, ikke meningen å buse ut her :blackeye::bag:

I hvilken uke tok du vaksinen? Jeg var lest mellom uke 30 - 36, men kjenner jeg hørte at 34 var best, men det har sikkert ikke noe å si? Så godt å høre at babyen "bare" ble forkjølet :Heartpink

Det er vanskelig å vite helt hva som blir best ja, særlig når det drar sånn ut i tid også med systemet. Men.. har du mulighet til å bytte veileder da? (Jeg var veldig heldig og fikk verdens beste veileder i min uføresak.. det dro ut i tid det også, men forstår deg så inderlig godt, hvor vondt det er å åpne seg og alt det vanskelige når man ikke blir møtt med noe empati eller forståelse)
Var jeg deg så ville jeg heller satset på å bytte veileder fremfor å klage i første omgang..(?)

Tok vaksinen i uke 32/33. Det var så verdt prisen, hadde gladelig betalt mer og. Men nå får vi inderlig håpe den blir innlemmet i vaksinasjonsprogrammet for gravide, det må jo koste så mye mer med innleggelser av de små.

Det er vanskelig å vite helt hva som blir best ja, særlig når det drar sånn ut i tid også med systemet. Men.. har du mulighet til å bytte veileder da? (Jeg var veldig heldig og fikk verdens beste veileder i min uføresak.. det dro ut i tid det også, men forstår deg så inderlig godt, hvor vondt det er å åpne seg og alt det vanskelige når man ikke blir møtt med noe empati eller forståelse)
Var jeg deg så ville jeg heller satset på å bytte veileder fremfor å klage i første omgang..(?)

Tok vaksinen i uke 32/33. Det var så verdt prisen, hadde gladelig betalt mer og. Men nå får vi inderlig håpe den blir innlemmet i vaksinasjonsprogrammet for gravide, det må jo koste så mye mer med innleggelser av de små.
Ja, å prøve bytte veileder blir nok det beste jeg kan få til. Eller, prøve. Er veldig, veldig skeptisk fordi jeg er så redd for å lage "krig". Han er på en helt annen planet enn meg når det gjelder å forstå situasjonen min. Alle møter vi har hatt har det kommet ut med at det ikke er nye vits å fortsette fordi vi ikke kommer noen vei. Jeg begynte på en utdanning i fjor som jeg håpet på å klare, krev hadde ikke sjans.. Og det skjønner han fortsatt ikke hvorfor. Så jeg vet ikke hvorfor, jeg kan umulig være den første han møter som ikke blir frisk fort nok? Han forstår virkelig ikke hvorfor jeg ikke blir frisk, sier det flere ganger. Vet ikke hva jeg skal svare, sorry? :bag: :depressed: Så ja, jeg er så redd han har sine egne tanker og greier som gjør det vanskelig å klage og, han føler det seg sikkert på en plass med alle de rare tingene han sier og gjør.. Men har laget et konkret og nøytralt utkast klart til å sende til dem, med enkle begrunnelser og henvisning til loven. Så vil jeg bare 1) lese referater først og 2) forhøre meg med hun på DPS om hun er enig i at dette evt medisinsk gjør meg dårligere, sånn før jeg sender det.

Takk for at du drodler litt med meg :love022

Ja, å prøve bytte veileder blir nok det beste jeg kan få til. Eller, prøve. Er veldig, veldig skeptisk fordi jeg er så redd for å lage "krig". Han er på en helt annen planet enn meg når det gjelder å forstå situasjonen min. Alle møter vi har hatt har det kommet ut med at det ikke er nye vits å fortsette fordi vi ikke kommer noen vei. Jeg begynte på en utdanning i fjor som jeg håpet på å klare, krev hadde ikke sjans.. Og det skjønner han fortsatt ikke hvorfor. Så jeg vet ikke hvorfor, jeg kan umulig være den første han møter som ikke blir frisk fort nok? Han forstår virkelig ikke hvorfor jeg ikke blir frisk, sier det flere ganger. Vet ikke hva jeg skal svare, sorry? :bag: :depressed: Så ja, jeg er så redd han har sine egne tanker og greier som gjør det vanskelig å klage og, han føler det seg sikkert på en plass med alle de rare tingene han sier og gjør.. Men har laget et konkret og nøytralt utkast klart til å sende til dem, med enkle begrunnelser og henvisning til loven. Så vil jeg bare 1) lese referater først og 2) forhøre meg med hun på DPS om hun er enig i at dette evt medisinsk gjør meg dårligere, sånn før jeg sender det.

Takk for at du drodler litt med meg :love022

Blir helt matt altså.. han er ikke lege eller psykiater, så å sitte å vurdere deg sånn gjør det bare så mye mer skamfullt og vondt. Bytt veileder :Heartred Du trenger ikke han lengre, og heller ikke å forsvare hvorfor du vil bytte annet enn dårlig personkjemi.
Mange klemmer tilbake

Gravid 31+2

Akkurat nå sitter jeg og kjenner på forsiktig hikking, så koselig! Jeg kjenner det som små regelmessig dunk øverst i magen. Ganske sikker på at hun enda ligger med hodet ned, og beina/rumpa opp. Det gjorde hun på ultralyd i uke 27 og.

Jeg har hatt litt dialog med NAV eksternt ang denne søknaden mannen skal sende, når og hvordan. F.eks må jeg søke engangsstønad for at hans søknad skal bli innvilget? Han må nemlig krysse av for at jeg ikke har rett til foreldrepenger, selv om jeg jo egentlig har det. Jeg mister den retten om jeg tar engangsstønad, så det er jo planen, siden jeg uansett ikke skal ta permisjonen.. Men så er det liksom om de nå skulle avslå at han får overta den, da må jeg jo nesten søke permisjon så jeg får opphold i oppfølgingen fra NAV, dps osv.. Jeg vil ikke klare behandling og oppfølging da. Ikke at jeg vet hvordan vi skulle fått det til punktum, med min helse..men den tid den sorg.

I denne prosessen da, så måtte jeg telle over uker. Og om vi får en plan med igangsetting en uke før termin, er det kun 8 uker til :bookworm::bag: Sistemann kom en uke før, så mulig de tenker en uke før blir for sent, hva om det blir to uker før? :bookworm::bag: Det er bare SJU uker til. Djeeez.. Det er ikke lenge til, litt sånn småpanikk i går kan du si :laughing002 Kan jo også hende sykehuset sier vi bare satser på at det går greit, og at hun kommer når hun kommer. Tiden får vise :hilarious:

Jeg sa dette til mannen, og at vi måtte ha en plan for å komme i orden her nå. Vi har ferdigstilt de to soverommene han har bygget - men det er kun seng og nattbord der enda (barna som skal dit vil sove der). Så det trengs gardiner, kommoder, pulter osv. Og dette for at to andre barn skal få kommet inn på rommene de skal overta. Blant annet da treåringen som ligger på vårt rom. Og det er jo en overgang for han og, med nytt rom, og nye rutiner med å ikke være med oss, så det burde komme i god tid før det kommer en ny baby oppi senga vår :happy119 Så det ikke blir leit både å måtte ut av rommet, og at senga vår blir tatt over av noen andre. Så dette er ting vi ikke kan vente lenge med.

Akkurat disse ukene og helgene er helt proppfull, fotballcuper to helger på rad, oppstart på skolen (mye for lærermannen min), og så skal alle trinn klemme inn møter med en gang (vi har barn på 5 ulike trinn, pluss mannen sitt), og to bortekamper som tar hele ettermiddagen og kvelden (vi bor sånn til at det tar timevis). Og alt dette med nav, oppstart på DPS, jeg tar brukt masse tid på forberedelser til dette. Og i etterkant, siden det trigger meg.. Så mange dager "ødelagt" bare pga det. Men etter denne helga tror jeg det roer seg bittelitt, så kanskje vi jeg gjør noe annet enn livet AS til uka? Så vi kan ta tak i dette andre..

Jo, vekt..:pompus: Vet ikke om det er alt stresset som er rundt Nav sist siste månedene, men jeg går ikke opp i vekt? Gått ned i flere uker nå, og nå er jeg nede i startvekt.. Satser jo på at baby tar det den trenger, men kjenner (selvsagt :shy:) en liten bekymring for det. Hun var - 4 % sist, det er jo helt innenfor normalen, men vi vet jo ikke om det var starten på en negativ trend, eller bare sånn hun er. Akkurat nå er det lenge til 15. September om vi får sjekket igjen. Men på sin andre siden, så det SF målet mitt bra, så da er det nok greit med vesla. Velger jeg å tenke! Noen andre som har opplevd det? Jeg er bare vant med at man går opp i vekt.

Og hurra! Jeg fikk tak i en enkelttime hos legen mtp erklæringen til permisjonen, en uke før jeg opprinnelig hadde bestilt time. Det er bra, eller, den krasjer med DPS timen :hilarious: Så har sendt henvendelse til DPS om jeg kan komme fra kl.8, i stedet for 8:30.. Hun rekker jo ingen før meg uansett. Da kan jeg rekke både dps og legen med et nødskrik. Jeg føler begge tingene et viktig, men akkurat nå er det å få søknaden avgårde med legeerklæring jeg tenker haster mest. Utredningen vil ta tid uansett.

Kan jo oppdatere planen litt i mens!

Av ting fremover som potensielt påvirker situasjonen min rundt og i svangerskapet:

22. August - oppstart utredning c-ptsd DPS (kan jeg ha dette tiltaket igjennom permisjonen min?)
26. August - møte med nav og lege (vil NAV la meg være i fred med dps som tiltak i permisjonen min? Om dps mener vi har noe å utrede.. )

3. September - møte med overlegen på føden ang fødsel (får vi en dato for igangsettelse?)
4. September - ny time DPS (mener hun vi har en plan om utredning og evt behandling etter fødsel?)
4. September - legetime for erklæring til NAV (skriver han det han må for at alt skal gå i orden med overtakelse av permisjon?)
Uke 36-37 - få sendt inn søknad til NAV ang overtakelse av permisjon
11. September - jordmor time
15. September - ny vektkontroll av snuppa :love017

Og nå sendte mannen melding om når det passer med utviklingssamtaler for sin egen klasse, DET hadde jeg jo glemt vi må sette av ettermiddager til :laughing002 :hilarious: Den planen om å organisere og gjøre klart til baby blir bare lengre og lengre bort :hilarious:

:flowerVelkommen uke 32! :flower

Screenshot_20250904_211722_Baby Journey.jpg

Screenshot_20250904_211734_Baby Journey.jpg

Da var vi jaggu på vei inn i uke 33 i går! Vi "feiret" dagen med time på føden, vi har innkalt til samtale stod det (visste ikke helt hva jordmor har skrevet) - men å diskutere fødsel i alle fall. Men når vi kom til overlegen var det mer "hvorfor kommer dere" :laughing002 :hilarious: Og så lurte han på hvorfor vi var innkalt til ultralyd i dag, når vi hadde en om to uker. Jaha tenkte jeg hehe. Men uansett, jeg hadde ikke forberedt meg på noen overtalelses tale akkurat, jeg ville høre argumenter. Men han var mann, utenlandsk og pratet ikke som veldig bra norsk, det gjør ikke noe altså, men ble liksom ikke så mye dialog :hilarious: Men han sa de var ikke vanskelig, lurte på når de ungene kom osv. Så han fant ut at uke 39-40 (..) var en god tid. Men han ville vente med å gi en dato, og komme tilbake i uke 36 for det. Så fikk vi ultralydundersøkelse, det var jeg ikke forberedt på, vi måtte løpe til timen, så var svett og ikke innbydende syntes jeg selv hehe. Men alt fin med lille vennen :love017 Vokste som hun skulle, ca 1800 gram i går! Og det er jo helt på gjennomsnittet. Nå er det ikke han som har tatt de andre undersøkelsene, så vi får sammenligne med hans mål fremover. Han fikk kort lår og lite hodet, men stor rundt magen - følte meg ikke truffet som den lille, tykke hobbiten jeg er :laughing002:hilarious: Vi får se hvordan hun ser ut mot hun kommer hehe!

Etter ultralydundersøkelsen ville han ha ctg, det var lettere sagt enn gjort, har ikke ctg vennlig mage :hilarious: Så måtte holde på den, det fungerer dårlig med min ME, klarer ikke slike bevegelser. Og det dukker være en halvtime :bag: Så gubben måtte sitte holde. Men det fungerte bare såder, så til slutt måtte hun bare gi opp å få gode målinger. Men har jo ingen grunn til at det ikke skulle være bra. Blodtrykket mitt var for høyt da, så måtte være igjen og måle flere ganger til de til slutt ble fornøyd.

Og det er vel ikke rart at blodtrykket var litt høyt, det har vært en veldig heftig siste halvannen uke.. Det kulminerte nok litt i går og, da måtte jeg gå å legge meg under middagen, ble så dårlig. Skyhøy puls, kaldsvettet, nervesystemet var helt ute av kontroll. Har hatt stor, stor belastning etter nav møte, det veltet hele lasset for meg. Men skal ikke ta det opp igjen, i dag har vi vært hos legen, jeg hadde time to hos dps, og fikk diskutert nav og møtet med begge. Og det var så godt, for fikk bekreftet fra dps at det ikke er rart i det hele tatt at jeg reagerer med mine ting i baggasjen. Og legen tok opp ting han reagerte på av uttalelser osv, uten at vi nevnte det, og det var ting vi hadde reagert på og, så det var godt å få pratet litt om det egentlig. Og de støttet meg begge i å sende kommentarer og tilbakemelding på referatet jeg fikk for en uke siden. Har jobbet med det én uke nå, men ikke turt å sendt. Jeg har også forsonet meg med at jeg kanskje må spørre om ny veileder, det er ingen rett man har, men jeg har såpass mye som er "feil" at jeg ikke helt ser hvordan de ikke kan være enig at det ikke er bra. Men, jeg ser hvilken tilbakemelding jeg får på det jeg sendte i dag, så tar jeg det derifra.

Men ellers fikk vi også legeerklæring til permisjonssøknaden til mannen, den inneholder alt som skal være nødvendig. Men siden vi ikke fikk noen dato på sykehuset, så må vi vente sende til 6 uker før termin (kunne brukt igangsettingsdato ellers). Vi må belage oss på at snuppa blir to måneder før vi får svar uansett.

Legen er superfin forresten, han synes vi er kjempe både tøff og heldig, og synes det er supert at vi går litt mot strømmen. Og har ikke problemer meg å forstå at dere er vår way of life, selv om veileder på nav ble sliten av sine to barn :bookworm::laughing002 Og vil at jeg nå fokusere på dette, og ikke nav og alt dette som..ja, ødelegger. Sånn virkelig, jeg blir både deppa og ser mørkt på livet. Ikke minst blir kroppen helt i ubalanse. Og det går jo ut over baby, det vil jeg jo ikke. Gått ned ett kilo til denne uka, så nå må jeg prøve komme på litt bedre spor.

Har lånt boka positiv fødsel på biblioteket, og fått strikket litt! Håper jeg får ferdig dressen jeg begynte på for seks måneder siden :bookworm::bag::hilarious: Jente har jo vært en drøm å få fordi det er så mye jeg vil strikke, men så får jeg så melkesyre av det. Og det er litt leit, så prøver å gjøre det fint igjen. Hente litt energi enn enten plass for å kunne prioritere det.

Men ja, det var en liten stort oppdatering fra her :love017

Av ting fremover som potensielt påvirker situasjonen min rundt og i svangerskapet:

22. August - oppstart utredning c-ptsd DPS (kan jeg ha dette tiltaket igjennom permisjonen min?)
26. August - møte med nav og lege (vil NAV la meg være i fred med dps som tiltak i permisjonen min? Om dps mener vi har noe å utrede.. )
3. September - møte med overlegen på føden ang fødsel (får vi en dato for igangsettelse? - Nope)
4. September - ny time DPS (mener hun vi har en plan om utredning og evt behandling etter fødsel? - virker slik)
4. September - legetime for erklæring til NAV (skriver han det han må for at alt skal gå i orden med overtakelse av permisjon? - jupp! )

Uke 36-37 - få sendt inn søknad til NAV ang overtakelse av permisjon
11. September - jordmor time
1. Oktober - ny vektkontroll :love017 og får dato til igangsetting avlove017
1. November - termin!

Kan jeg spørre om hvorfor du blir satt i gang? :)

Kan jeg spørre om hvorfor du blir satt i gang? :)
Pga tidigere raske fødsler :) Så for å gjøre det kontrollert og på sykehus. Vanskelig å finne akkurat rett punkt for når fødselen vil starte av seg selv :hilarious: Men for min del så går det litt over stokk og stein med psyken når det nærmer seg, fordi jeg ikke tør å sove, i frykt for å våkne og det er i gang osv. Eller at jeg ikke forstår det er i gang (sist kom gav før datoen, og når vi dro skjønte jeg enda ikke jeg hadde svake rier, ikke kynnere). Skrev litt om det her før i dagboka :Heartpink

Pga tidigere raske fødsler :) Så for å gjøre det kontrollert og på sykehus. Vanskelig å finne akkurat rett punkt for når fødselen vil starte av seg selv :hilarious: Men for min del så går det litt over stokk og stein med psyken når det nærmer seg, fordi jeg ikke tør å sove, i frykt for å våkne og det er i gang osv. Eller at jeg ikke forstår det er i gang (sist kom gav før datoen, og når vi dro skjønte jeg enda ikke jeg hadde svake rier, ikke kynnere). Skrev litt om det her før i dagboka :Heartpink
Åja, så bra du får den hjelpen og støtten :Heartred Er spent på om det samme vil skje meg. Om jeg må begynne på insulin så starter de den før termin. Får vite på onsdag

Åja, så bra du får den hjelpen og støtten :Heartred Er spent på om det samme vil skje meg. Om jeg må begynne på insulin så starter de den før termin. Får vite på onsdag
Ååh, ja, er mange indikasjoner på å få igangsetting, ja. De ser ikke an størrelsen da?

Ååh, ja, er mange indikasjoner på å få igangsetting, ja. De ser ikke an størrelsen da?
Nei, er vist sånn at de setter i gang unnsett om du går på insulin. Om du ikke gjør det så får du gå helt frem til termin. Her er det kun Fastende som er mitt problem etter at jeg skjerpet meg. Ligger på 5,3-5,4 og det er ikke så ille. Man skal være under 5,3. resten av dagen ligger jeg sjeldent over 6 :)

Sterkt å lese gjennom nå Mindel❤️ eg og er jo på AAP, pga betennelser i ledd etter eg fødte skuddårsspiro. Eg tenkte at både lege og nav og alt kom til å tenke "planlagt i tillegg" om graviditeten og følte nesten eg ikkje burde blitt gravid når helsa svikte og eg er på AAP. Men så slo det meg, me veit jo ikkje kvifor helsa svikte, tenk om det er starten på slutten? Då er det jo hundre ganger bedre å få det barnet nå. Og ka med alle politikere som vil at me skal få fleire barn, bør det at ein er på AAP ha så sjukt masse å sei då? Nei.
Altså det finnes alltid så enormt mange sider av ein sak, og måter å vinkle ting på. Og eg har trua på å vinkle det meste til noko positivt og stå rakrygga i valga ein tar❤️

Eg aner heller ikkje korleis den økonomiske framtida vår vil bli, og eg rekner med eg har eit møte og to med nav foran meg for å finne ut av det. Med stor sannsynlighet vil eg bli veldig dårlig etter fødselen igjen, og eg kan velge vekk amming og håpe det hjelper, men siden ammegikt ikkje er ei reel diagnose vil nok ikkje legen råde til det denne gangen heller. Som betyr at mannen nok må ta permisjon. Om me får ein plan på det før fødsel eller må wing it etterpå blir interessant å se. Takknemlig for at du deler så åpent om reisa di, det gjer at eg reflekterer meir over det og kan forbedre meg bedre ❤️

Ber om at alle søknadsprosesser skal gå radigt hos deg, at du skal få ro og fred i sinnet ditt etter dei siste dagers stress og mental påkjenning, og at babyen vokser og trives denne siste del av reisa, og fødes trygt og godt på sjukehuset ❤️
Setter pris på deg Mindel❤️

Sterkt å lese gjennom nå Mindel❤️ eg og er jo på AAP, pga betennelser i ledd etter eg fødte skuddårsspiro. Eg tenkte at både lege og nav og alt kom til å tenke "planlagt i tillegg" om graviditeten og følte nesten eg ikkje burde blitt gravid når helsa svikte og eg er på AAP. Men så slo det meg, me veit jo ikkje kvifor helsa svikte, tenk om det er starten på slutten? Då er det jo hundre ganger bedre å få det barnet nå. Og ka med alle politikere som vil at me skal få fleire barn, bør det at ein er på AAP ha så sjukt masse å sei då? Nei.
Altså det finnes alltid så enormt mange sider av ein sak, og måter å vinkle ting på. Og eg har trua på å vinkle det meste til noko positivt og stå rakrygga i valga ein tar❤️

Eg aner heller ikkje korleis den økonomiske framtida vår vil bli, og eg rekner med eg har eit møte og to med nav foran meg for å finne ut av det. Med stor sannsynlighet vil eg bli veldig dårlig etter fødselen igjen, og eg kan velge vekk amming og håpe det hjelper, men siden ammegikt ikkje er ei reel diagnose vil nok ikkje legen råde til det denne gangen heller. Som betyr at mannen nok må ta permisjon. Om me får ein plan på det før fødsel eller må wing it etterpå blir interessant å se. Takknemlig for at du deler så åpent om reisa di, det gjer at eg reflekterer meir over det og kan forbedre meg bedre ❤️

Ber om at alle søknadsprosesser skal gå radigt hos deg, at du skal få ro og fred i sinnet ditt etter dei siste dagers stress og mental påkjenning, og at babyen vokser og trives denne siste del av reisa, og fødes trygt og godt på sjukehuset ❤️
Setter pris på deg Mindel❤️
Åh, vet du, denne leste jeg i morges - og det føltes så godt, om det var ordene eller bønnen eller hva, det gjorde dagen min - tusen takk :Heartpink

Bare spør rundt prosessen med nav, hva som må inn og hvordan skrive det osv, dette ordner seg!

Har tenkt akkurat det samme, å få avklart helsa vil ta år, jeg har ikke flere år å vente.. Og jeg velger faktisk oss, jeg velger livet :love7 Og jeg skjønner du og gjør det! Vi er så heldige!

Back
Topp