Fy fy mat :D

Spekemat, salami, rå egg/bløtkokt egg, myke oster og alkohol.
Røkelaks spiser jeg kun hvis den er røkt og ikke sprayet med røyksyre.
Hva er grunnen til at du ikke spiser væskesmaksatt "røke"laks? (Rent bortsett fra smaken)
Begge deler er jo former for konservering.


Sendt fra min iPhøøøne
 
Hva er grunnen til at du ikke spiser væskesmaksatt "røke"laks? (Rent bortsett fra smaken)
Begge deler er jo former for konservering.


Sendt fra min iPhøøøne
Noe med kjemien i røyksyre er ikke bra i (overdådige) mengder. Jeg blir dårlig av det i små mengder. Og det er ikke like bra for å preserve mat som hos gammeldags røyking.
Og til sammenligning e stoffer brukes og unødvendig i konservering og er like unødvendig som røyksyre. Jeg forsøker å leve så giftfritt som mulig rett og slett fordi det gir bedre helse både for meg og mitt ufødte barn og dets eventuelle barn.

Det er viktig å vite hva ferdigmat består av fordi mye mat inneholder for mye gift.
 
Hatt det på samme måte som deg med kaffi. På begynnelsen skjønte jeg ikke åssen jeg skulle klare å redusere ned men plutselig smakte det ikke... Smaker med noen dråper på morraen på jobb nå. Fått nytt kaffimerke også så det kan ha noe å si.... Ellers er iskaffe veldig godt :)

Ja, det er sant, iskaffe er veldig godt:) Det drikker jeg også faktisk. Fant ut til min store glede at butikken hadde begynt å selge iskaffepulverposer som man blander med melk igjen:) Rart at kald kaffe er godt og ikke varm;)
 
Ja, det er sant, iskaffe er veldig godt:) Det drikker jeg også faktisk. Fant ut til min store glede at butikken hadde begynt å selge iskaffepulverposer som man blander med melk igjen:) Rart at kald kaffe er godt og ikke varm;)

Ja så di var tilbake i butikken :) lager kjapt sjøl med brasero pulverkaffi, litt vann, isbiter og melk. Kanskje litt sukker i :)
 
Spiser ikke spekemat eller upateuriserte oster eller rå tunfisk. Ellers spiser jeg det jeg har lyst på.. Drikker Max to kopper kaffe, sushi, spiser bløtkokte egg, røkelaks fra nyåpnede pakke osv... Holder meg til det matportalen sier! Norske egg inneholder ikke salmonella, spiser jo rå egg i feks aioli.. Er ikke bekymret!!


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Ja så di var tilbake i butikken :) lager kjapt sjøl med brasero pulverkaffi, litt vann, isbiter og melk. Kanskje litt sukker i :)

Oi, det må jeg teste ut:) Sikkert litt bedre å drikke også med tanke på alt sukkeret som er i de posene;) Iskaffe smaker jo så godt nå i sommervarmen også:)
 
Jeg føler anbefalingene fra matportalen, og syns faktisk det går overraskende greit :) Prøver å begrense bruken av halvfabrikata o.l. til vanlig, og prøver å spise variert. Føler meg trygg på at baby får det han trenger :)
 
Noe med kjemien i røyksyre er ikke bra i (overdådige) mengder. Jeg blir dårlig av det i små mengder. Og det er ikke like bra for å preserve mat som hos gammeldags røyking.
Og til sammenligning e stoffer brukes og unødvendig i konservering og er like unødvendig som røyksyre. Jeg forsøker å leve så giftfritt som mulig rett og slett fordi det gir bedre helse både for meg og mitt ufødte barn og dets eventuelle barn.

Det er viktig å vite hva ferdigmat består av fordi mye mat inneholder for mye gift.
Litt treg til å følge denne tråden ;) men: et e-stoff kan jo liksågodt være ufarlig, bare så det er sagt, e-stoffer er bare et eu-godkjent kodesystem for tilsetnungsstoffer i mat, mange av de er naturlige og helt ufarlige :)
Kunstige stoffer kan være mindre skadelige enn deres naturlige motpart og, som salisylsyre vs acetylsalisylsyre. Så naturlig er heller ikke nødvendigvis bra.
og gift er alt i store mengder, det er kun et spm om konsentrasjon.

Som realfagsnerd med biologibakgrunn er potensielt hormonskadelige stoffer (som plastmyknere) det eneste jeg bekymrer meg for (når jeg følger de generelle kostholdsrådene) siden disse har effekt ved uhyre lav konsentrasjon og påvirker våre ufødte barns fruktbarhet.




Sendt fra min iPhøøøne
 
Jeg savner ørret og spekemat. Tror jeg skal legge noe spekemat i fødebaggen når den tid kommer, så jeg kan knaske på ei spekepølse etter at bolla er født :D "Bare" 4 mnd igjen!
 
Jeg tror man kan spise oppdrettsørret. Det er fra ferskvann de samler opp giftstoffene. Oppdrettsanlegg er i sjø.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Jeg savner ørret og spekemat. Tror jeg skal legge noe spekemat i fødebaggen når den tid kommer, så jeg kan knaske på ei spekepølse etter at bolla er født :D "Bare" 4 mnd igjen!
Jeg savner også spekemat!! Lyst på det hele tiden... Kanskje jeg og skal ha det med i fødebagen, forrige gang måtte det ligge klart i kjøleskapet til jeg kom hjem :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Holder meg unna alt som jeg skal, hvorfor risiskere.

Men jeg har hele tiden fått beskjed at jeg kan spise spekeskine om den er stekt godt f.eks pizza :) det av JM
 
Jeg savner også spekemat!! Lyst på det hele tiden... Kanskje jeg og skal ha det med i fødebagen, forrige gang måtte det ligge klart i kjøleskapet til jeg kom hjem :)


Sent from my iPhone using BV Forum

Klarer vel kanskje å vente til jeg kommer hjem jeg også.. Hva har vel noen dager til og fra å si etter å ha ventet i flere mnd?! Heeelt i starten av graviditeten unnet jeg meg tuppen på en liten snackpølse, og det angrer jeg på nå.. :p Det var i grunn det som trigget lysten jeg har nå :/
 
Savner blåmuggost osv. jeg! Det gleder jeg meg til :)
 
Savner blåmuggost osv. jeg! Det gleder jeg meg til :)
Jeg gjør det også :( Går det an å spise Brie?
SÅ har jeg lyst på sushi ...Men alle sier at det ikke er lov ;(
 
Du kan da absolutt spise sushi - så lenge fisken har vært frosset. Ikke tunfisk og kveite men laks går helt fint :):):) og du kan spise alle oster også om de har blitt varmebehandlet f.eks på en pizz!


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg var mye flinkere i starten å holde meg unna diverse fy mat og sånn. Nå er ikke jeg en som er veldig glad i den maten som er på fy lista da, så slipper egentlig å tenke på det.

Men jeg savner veldig å kunne ta en kald cider med isbiter i denne varmen. Og trangen er størst når vi griller sammen med andre. Noen flere som savner alkohol? Jeg er ikke alkoholiker altså, bare glad i å ta en cider til grillmaten liksom.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg synes det er grusomt å skulle ha biffen gjennomstekt....:/


Sent from my iPad using BV Forum
 
Er vanskeligere enn jeg trodde det ville bli. :-( Savner roastbiff, spekemat og blodig biff helt sykt. Og det irriterer meg at jeg ikke kan drikke mer enn en halvliter cola om dagen (i helgene, drikker ikke brus ellers i uka). Jeg eeelsker cola! Spesielt om sommeren! :-(

Sent from my D5503 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp