Fy fy mat :D

Jeg prøver å holde meg unna den maten vi skal holde oss unna. Er egentlig ikke noe stort problem. Værre er det med kaffe, men tar ett par kopper om dagen. Hjemme prøver jeg å drikke koffeinfri kaffe. Alkohol holder jeg meg selvfølgelig unna :) Drikker stort sett bare vann med isbiter. Koser meg med ett glass cola eller solo i helgene.

Aspartam og lignende er skadelig for mams også :))

Sent from my iPad using BV Forum

Ja det er jeg klar over men er mer skadelig for barn enn for voksene og nå når jeg har et lite nurk i magen så holder jeg meg HELT unna alt med aspartam i.. Er veldig glad i cola zero men gikk heldigvis greit å gå over til vanlig cola selvom jeg ikke drikker så mye, bare et glass eller to hvis jeg skal kose meg med en film på tv :) var ikke klar over alt jeg har prakket i meg før jeg ble gravid.. Nå i ettertid kommer jeg til å passe mer på hva det er jeg spiser..

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg tenker sånn at det er veldig overdrevet alt dette som skal være farlig. Jeg spiser hva jeg vil, men jeg passer på at jeg får i meg nok næring og holder meg unna de største fy-fyene som muggost og rusmidler :) for meg er det nok at jeg har klart å kutte ned på red bull , og slutta å røyke :) det er jo totalt hysteri for alt for tiden! Nei, her synes jeg det er mange nok ting som er krevende med å skulle bli mamma. Jeg trenger ikke å lage en hobby av å være hysterisk :) det å spise variert å sunt er jo ikke noe jeg gjør fordi jeg er gravid. Det gjelder også vann som tørstedrikk. Det er viktig å ta vare på seg selv også! Utover det så spiser jeg det jeg vil! Men dette er min mening! Jeg mener for all del ikke at det ikke er bra å følge med på hva som er fy-fy mat for gravide! Det er bare at graviditeten burde ikke være det som skal til for å kutte ned på dårlige vaner :)

Ja det er jeg klar over men er mer skadelig for barn enn for voksene og nå når jeg har et lite nurk i magen så holder jeg meg HELT unna alt med aspartam i.. Er veldig glad i cola zero men gikk heldigvis greit å gå over til vanlig cola selvom jeg ikke drikker så mye, bare et glass eller to hvis jeg skal kose meg med en film på tv :) var ikke klar over alt jeg har prakket i meg før jeg ble gravid.. Nå i ettertid kommer jeg til å passe mer på hva det er jeg spiser..

Flink jente! Bra bebisen kom å sa ifra til mamsen sin at hun måtte slutte å ha i seg sånne farlige ting! :))

Jeg spiste faktisk 2!!! Ganske rå biffer før jeg visste om graviditeten!! :O Oh no..

Jeg spiser også litt feta.. Lestnoen steder at det var greit siden det er pasteurisert..:/

Jeg trodde man bare måtte holde seg unna melkeprodukter som ikke er pasteutisert.... Så hvis den er det, burde det vel hå bra?!

all pasturiesrt ost er ok! står på pakkene! :)

Hvor lenge spiser dere av kjøttpåleggspakkene etter di er åpnet?? Legger alltid over i en tett boks når jeg åpner pakker...

Er det ikke ca en uke de sier? Jeg må innrømme at jeg blir lit gal av dette matstyret. Tror man skal prøve å være forsiktig, men ikke bli hysterisk. Det skal faktisk mye til for at det går galt, men man vil selvfølgelig det beste for sitt ufødte barn. Jeg drømmer om knekkebrød med majoones, salami og agurk....

Jeg blir veldig sjokkert over at noen kvinner i norge ikke følger retningslinjene som det Norske helsedirektoratet har lagt får gravide. At de vell viten setter sitt ufødte barn i fare, det er ikke for ingenting at de ber gravide holde seg unna kjøtt som ikke er varmebehandlet, melkeprodukter som er upasteurisert og begrense koffein (som det også er masse av i cola, ikke bare i kaffe).
Selv om det er liten sjanse for at barnet blir smittet når det gjelder kjøttet, vil du virkelig ta sjansen ??? Kunne du tilgitt deg selv om det gikk galt? Synes det er helt forferdelig å gamle med helsen/livet til en forsvarsløs baby.

Det å kalle det "hysterisk" er naivt i mine øyne. Synes det sier en hel del om de som ikke følger retningslinjene det norske helsedirektoratet har lagt enn de som gjør det.

Hvis man er forvirret og ikke helt henger med på hva man kan spise og ikke er det en kjempefin oversikt på matportalen.no og det står også en del på helsedirektoratet .no ;)

Jeg blir veldig sjokkert over at noen kvinner i norge ikke følger retningslinjene som det Norske helsedirektoratet har lagt får gravide. At de vell viten setter sitt ufødte barn i fare, det er ikke for ingenting at de ber gravide holde seg unna kjøtt som ikke er varmebehandlet, melkeprodukter som er upasteurisert og begrense koffein (som det også er masse av i cola, ikke bare i kaffe).
Selv om det er liten sjanse for at barnet blir smittet når det gjelder kjøttet, vil du virkelig ta sjansen ??? Kunne du tilgitt deg selv om det gikk galt? Synes det er helt forferdelig å gamle med helsen/livet til en forsvarsløs baby.

Det å kalle det "hysterisk" er naivt i mine øyne. Synes det sier en hel del om de som ikke følger retningslinjene det norske helsedirektoratet har lagt enn de som gjør det.

Hvis man er forvirret og ikke helt henger med på hva man kan spise og ikke er det en kjempefin oversikt på matportalen.no og det står også en del på helsedirektoratet .no ;)

Enig!!! Hvorfor risikere noe?

Jeg prøver så godt jeg kan å følge rådene til helsedirektoratet. Men bestemoren samboern (hun vet fremdele ikke at jeg er gravid) skal alltid prakke i oss mat når vi er på besøk, og det er helt greit, eneste er at hun er veeeldig gammeldags, og kaster ALDRI mat, når hun baker, bruker hun melk og egg som alltid er gått ut på dato( hun synes nemlig bakverket blir best da):p Og sann generellt ellers er det ikke mye i det huset der som er bra dato på, så her går det veldig mye i:Nei takk, jeg har nettopp spist jeg( så rumler magen min 2 minutt etterpå):p
Nei off, ting blir nok bedre om noen uker når vi skal fortelle det til familien;)

Hehe.. :P Når det er varmebehandlet så går det jo bra .

Poenget mitt var ikke at man ikke skal følge rettningslinjene. Dette er anbefalninger for å sikre flest mulig. Det kan faktisk være listeria i kokt skinke også men noe må vi jo spise. Eller at man får servert skitten salat et sted, noen har laget mat med skitne fingre etc. Men vi skal leve også, jeg utsetter ikke mitt ufødte barn for noe så vidt jeg vet, men man vet aldri og 100 % kontroll har man ikke. Jeg spiser ostesmørbrød med god samvittighet :) da er salamien stekt. Jeg blir heller ikke crazy om jeg ved uvitenhet har spist noe jeg egentlig ikke skal, det vil for det meste gå bra. Eller man kan rett og slett være drituheldig. Det er uansett ikke noe vits i å få dårlig samvittighet for å finne ut i ettertid at man ikke har fulgt rettningslinjene 100 %.

Man får gjøre så godt man kan ja :) men må innrømme at jeg blir litt provosert når folk spiser ting som er imot anbefalingene med viten og vilje. Man skal jo sette barnet foran seg selv syns jeg da :) Men dette er bare min mening :)

Poenget mitt var ikke at man ikke skal følge rettningslinjene. Dette er anbefalninger for å sikre flest mulig. Det kan faktisk være listeria i kokt skinke også men noe må vi jo spise. Eller at man får servert skitten salat et sted, noen har laget mat med skitne fingre etc. Men vi skal leve også, jeg utsetter ikke mitt ufødte barn for noe så vidt jeg vet, men man vet aldri og 100 % kontroll har man ikke. Jeg spiser ostesmørbrød med god samvittighet :) da er salamien stekt. Jeg blir heller ikke crazy om jeg ved uvitenhet har spist noe jeg egentlig ikke skal, det vil for det meste gå bra. Eller man kan rett og slett være drituheldig. Det er uansett ikke noe vits i å få dårlig samvittighet for å finne ut i ettertid at man ikke har fulgt rettningslinjene 100 %.
Enig. Nå må man huske på at man setter seg selv i en bil også, og det er større risiko for å krasje enn å spise en forgiftet salami..

To gutteklumper født 08&13 og lilleklump termin 01.12.14 :) <3

Enig. Nå må man huske på at man setter seg selv i en bil også, og det er større risiko for å krasje enn å spise en forgiftet salami..

To gutteklumper født 08&13 og lilleklump termin 01.12.14 :) <3
Det er det samme som å sette seg i en bil, uten bilbelte å kjøre over fartsgrensen... Med andre ord : Du øker sjansen får at noe kan gå galt ;) Det er deres velg også deres konsekvenser om det faktisk skulle skje noe.
Jeg er ikke villig til å ta sjansen .

Det er det samme som å sette seg i en bil, uten bilbelte å kjøre over fartsgrensen... Med andre ord : Du øker sjansen får at noe kan gå galt ;) Det er deres velg også deres konsekvenser om det faktisk skulle skje noe.
Jeg er ikke villig til å ta sjansen .

Så enig! Man kan ikke påvirke alt, men det man kan påvirke bør man ta hensyn til

DET ER PALMEOLJE I FREIA PÅSKEEGG!! Trodde ikke det ble brukt palmeolje lengre men der tok jeg feil.. Kjenner jeg blir ganske irritert/sint når de har palmeolje i godteri!... Jeg er veldig glad i de eggene men blir ikke å spise flere før de har fjernet palmeoljen...

Har hørt at det er palmeolje i både mikro popkorn og kvikklunsj, men jeg tror at det finns palmeolje i myyye mer enn det som vi ikke er klar over;)

De selger jo enda Palmolive dusj såpe shampoo, balsam og deo osv :) Har sett flere dokumentarer om dette og synes det er helt forferdelig å se :(

Back
Topp