Fy fy mat :D

Slutta å røyke samme dag som jeg fant ut at jeg var gravid. Var ikke vanskelig i det hele tatt. Ellers spiser jeg ikke så mye fy fy mat utenom spekeskinke, men den blir lagt på hylla nå :)

Ellers drikker jeg kaffe som vanlig faktisk. Vet at man ikke skal gjøre det, men har noen venninner som ikke brydde seg om dette og det kom ut noen store friske unger av det. Jeg tror at man må ha et normalt syn på mat, så klart man skal ikke spise alt og man må ha sunn fornuft, men om man så spiser litt spekeskinke eller drikker litt mer kaffe en dag tror jeg ikke det har så mye si (bare at man ikke overdriver)... Tror man blir reddere for ting om man skal analysere alt man stapper i munnen sin. Men det er så klart min mening :)

Slutta å røyke samme dag som jeg fant ut at jeg var gravid. Var ikke vanskelig i det hele tatt. Ellers spiser jeg ikke så mye fy fy mat utenom spekeskinke, men den blir lagt på hylla nå :)

Ellers drikker jeg kaffe som vanlig faktisk. Vet at man ikke skal gjøre det, men har noen venninner som ikke brydde seg om dette og det kom ut noen store friske unger av det. Jeg tror at man må ha et normalt syn på mat, så klart man skal ikke spise alt og man må ha sunn fornuft, men om man så spiser litt spekeskinke eller drikker litt mer kaffe en dag tror jeg ikke det har så mye si (bare at man ikke overdriver)... Tror man blir reddere for ting om man skal analysere alt man stapper i munnen sin. Men det er så klart min mening :)
Jeg er så enig med deg!! :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Sitter med liten spire her i magen og har akkurat funnet denne gruppa :) Dette er nummer to.

Må bare tilføye her at alle gravide får tilbud om å ta test for toksoplasmose som er i spekemat ol. Jeg fikk påvist at jeg var immun mot dette i forrige svangerskap. Er mange som har hatt det uten å vite det.

Så da kan man vel spise både fersk spekemat og biff som ikke er helt gjennomstekt?

Sitter med liten spire her i magen og har akkurat funnet denne gruppa :) Dette er nummer to.

Må bare tilføye her at alle gravide får tilbud om å ta test for toksoplasmose som er i spekemat ol. Jeg fikk påvist at jeg var immun mot dette i forrige svangerskap. Er mange som har hatt det uten å vite det.

Så da kan man vel spise både fersk spekemat og biff som ikke er helt gjennomstekt?

Hei! Ble litt interessert og søkte på nettet og fant en link med gode svar :-)
http://m.klikk.no/kvinneguiden/helse/article763852.ece

Kaffe blir litt savnet her! Jeg vet at man kan drikke 1-2 kopper, men samtidig står det at man eeegentlig bør drikke så lite som mulig så foreløpig har jeg kuttet helt. Jeg har kjøpt koffeinfri i steden og da kan jeg jo drikke så mye jeg vil :) Ellers kommer jeg til å savne øl og vin og endel pålegg slik som spekemat og leverpostein som visstnok også er fyfy! hjelpe meg! Ørret er visst heller ikke "lov". Første jeg tenkte når jeg så oversikten var "hjelp jeg kommer til å sulte" haha! Men spørs jo hvor bokstavelig man skal ta alt. Jeg kommer til å være veldig forsiktig frem til jeg har vært til legen i hvertfall og kan spørre litt der :)

Kva med mozarella?? :P

Leverpostei er ikke fy-fy! Men Svolværpostei er! Det er laget av rå fiskerogn, derfor er det nei-mat ;-) leverpostei er en flott måte å få tilført jern i kosten!

Jeg tenker at det egentlig er enkelt: alt av kjøtt/fisk/fugl bør være godt stekt/kokt (ja, vet det er enkelte unntak, men som hovedregel).

Alkohol selvfølgelig

Og jeg holder meg også unna alt med kunstig søtstoff (light-brus, sukkerfritt snop, saft) fordi kunstig søtstoff kan påvirke utviklinga av nervesystemet hos barn - både inni og utenfor magen. Mener at å gi unger lightbrus er nesten like ille som å gi dem en drink...

Kan vi spise kaviar? :)

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Jeg tror jeg er litt hysterisk når det gjelder mat mens jeg er gravid :P Men jeg klarer helt fint å nyte svangerskapet likevel :) Det er da så mye annet godt jeg kan spise enn akkurat det som er anbefalt å holde seg unna :) hehe
Men det er selvfølgelig opp til hver enkelt :)

Jeg spiser ikke spekemat av noe slag, og heller ikke upasteuriserte oster..
Pluss at jeg er veldig nøye på at biffen og kyllingen/fisken er godt stekt! Spiser ikke av skinke å sånn kjøttpålegg som ikke er nylig åpnet osv...

Hva med røkt laks og røkt ørret for å ha sammen med egg?

Her egentlig ikke tenkt så mye på det, men må kanskje begynne med det nå da..

Husk at sukkerfrie produkter inneholder aspartam noe som er skadelig for både forsteret og små barn.. Jeg har helt slutta med lettbrus og tyggis, veldig mange tyggiser inneholder hormonforstyrrende stoff også så jeg holder meg langt unna tyggis ;s jeg høres kanskje helt hysterisk ut nå men jeg vil ikke spise/drikke noe jeg vet kan skade den lille.

Husk at sukkerfrie produkter inneholder aspartam noe som er skadelig for både forsteret og små barn.. Jeg har helt slutta med lettbrus og tyggis, veldig mange tyggiser inneholder hormonforstyrrende stoff også så jeg holder meg langt unna tyggis ;s jeg høres kanskje helt hysterisk ut nå men jeg vil ikke spise/drikke noe jeg vet kan skade den lille.

Aspartam og lignende er skadelig for mams også :))

Sent from my iPad using BV Forum

stimorol inneholder ikke disse stoffene, men extra gjør..

jeg drikker litt pepsi max om jeg har lyst på det, det er nesten min enesnte fy fy om dagen. ellers kommer jeg til å la ting som rå serrrano,rå brie og rå tunfisk være.. men kommer til å spsei både biff og sushi.. norsk kjøtt som er skikkelig stekt utenpå og rosa inni har jeg ikke troen på skader noen. og sushi er lov,bortsett fra tunfisk,heldigvis!!!

Skikkelig varmebehandlet er nesten alt mulig trygt, så synes ikke det er noe stort problem selv om jeg er veldig glad i spekemat og ost.

Extra, derimot, kommer jeg ikke til å slutte med, men trappe ned..

Back
Topp