Yummy_mummy
Februar 2014 Miss Gode Råd <3
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Septemberlykke 2016
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Oktoberlykke2020❤
Når du spør om hva som er lurt, mener du da økonomisk eller for å få lengst mulig tid med barnet? Økonomisk vil det alltid lønne seg å ta 100%, man vil tape økonomisk på 80%. Det flere gjør er å bruke ferie for å forlenge tiden hjemme. Får dere tilbake noe på skatten kan dette spares til en evt må gå ulønnet hjemme, i tillegg kan den som er i jobb spe på med neste års ferie. Husk at barn som er født i oktober har lovfestet rett til bhg plass fra oktober. Du behøver derfor ikke ha 1. aug som oppstartsdato. Frist for å søke bhg er 1. mars. Tror du at du vil være i jobb igjen før mannens permisjon er over? Hvis ikke (og dere ikke har bhg plass) har dere jo kontantstøtte fra barnet fyller 13 mnd. Beløpet ligger på 7500kr i mnd, hvis du får dagpenger i tillegg kan det kanskje være nok til å klare seg hjemme en stund?Kan jeg spørre hva som er lurt for min del? Samboer har fast jobb, jeg har et vikariat som går ut i august foreløpig. Er veldig usikker om det er lurest å ta ut 100% med full lønn, og at jeg dermed går ulønnet fra hans permisjon går ut frem til januar. Eller om vi burde velge 80% og den totale perioden da går ut til desember? Har veldig lite lyst til at barnet skal starte i barnehage allerede i august.
Gjelder det samme for novemberbarn, altså at barnet kan ha rett på plass fra november? Jeg vil nok komme meg ut i jobb med en gang min permisjon er over, er ung og frisk og satser på jeg får en ny stilling nokså fort.
Åh, tusen takk for så gode forklaringer!! Da tror jeg vi har funnet en ordning som kan være helt perfekt for vår situasjon. Stor lettelse da jeg MÅ planlegge alt i good tid.