Foreldrepermisjon

Har dere lagt en plan? Tar dere 100% lønn eller 80% lønn? Vi heller mot 80%. Har ikke lyst til å miste sykerettighetene ved å ta ulønnet permisjon da jeg har fått beskjed om at man gjør det om man tar feks 2 mnd uten lønn.

Anbefaler deg å søke opp og lese deg opp om dette med ulønnet permisjon etter foreldrepermisjon. :) Det er ikke nødvendigvis sånn at du mister sykepengerettighetene dine hvis du blir syk mens du har ulønnet permisjon, så lenge visse vilkår er oppfylt. Ja, normalt sett så er det sånn at ved ulønnet permisjon, så mister man rettigheter - som feks. rett til sykepenger ved sykemelding. Dette står det noe om i folketrygdloven. MEN, du har fortsatt retten til sykepenger dersom du tar ulønnet permisjon umiddelbart etter endt foreldrepermisjon.

Her kan du blant annet finne info om dette: :)

https://www.tekna.no/lonn-og-arbeid...-i-ulonnet-permisjon-etter-foreldrepermisjon/
 
Jeg må dessverre starte opp permisjon fra juli som er 12 uker før termin da inntektsgrunnlaget faller bort og jeg må sikre med fp.. har da perm bare til april.... Kjipt....

Ikke hvis du blir syk/sykemeldt, da kan du få sykepenger frem til permisjon starter 3 uker før termin. Eller du kan søke dagpenger hvis det er vikariat som utløper/oppsigelse og få dagpenger i de 12 ukene. Du tjener mer hvis du er så «heldig» at du trenger sykemelding. Hvis du får dagpenger er det 62,4% av inntekt, også faller du innenfor unntaksregel som gjør at de beregner lønn av de beste månedene med inntekt før arbeidsledighet. Det kan også hende du kan få lønn til fødsel hvis du har svangerskapspenger, men da må du be om en skjønnsmessig vurdering av NAV.
 
Anbefaler deg å søke opp og lese deg opp om dette med ulønnet permisjon etter foreldrepermisjon. :) Det er ikke nødvendigvis sånn at du mister sykepengerettighetene dine hvis du blir syk mens du har ulønnet permisjon, så lenge visse vilkår er oppfylt. Ja, normalt sett så er det sånn at ved ulønnet permisjon, så mister man rettigheter - som feks. rett til sykepenger ved sykemelding. Dette står det noe om i folketrygdloven. MEN, du har fortsatt retten til sykepenger dersom du tar ulønnet permisjon umiddelbart etter endt foreldrepermisjon.

Her kan du blant annet finne info om dette: :)

https://www.tekna.no/lonn-og-arbeid...-i-ulonnet-permisjon-etter-foreldrepermisjon/
Takk! Vi har endt med at vi søker permisjon med 100% lønn. Så tar jeg ut 2mnd ulønnet før 4 uker ferie før pappapermen starter :)
 
Jeg tar hele fellesperioden. Vurderer å ta med 80% ettersom jeg nå har fast jobb og vi vil holde jenta hjemme frem til januar helst. Da vil min permisjon være slutt 20 juli. Vet noen om jeg da kan ta ut ferie før jeg starter igjen, og om jeg kan overføre ferieuker jeg ikke har brukt i år? Evt hvor mange ferieuker er maks antallet man kan bruke for å forlenge permisjonen?
 
Jeg tar hele fellesperioden. Vurderer å ta med 80% ettersom jeg nå har fast jobb og vi vil holde jenta hjemme frem til januar helst. Da vil min permisjon være slutt 20 juli. Vet noen om jeg da kan ta ut ferie før jeg starter igjen, og om jeg kan overføre ferieuker jeg ikke har brukt i år? Evt hvor mange ferieuker er maks antallet man kan bruke for å forlenge permisjonen?
Ja, du kan ta ut ferie. 4 uker og 1 dag er maks per år for NAV. Jeg tar ut 4 uker ferie i desember, slik at jeg forlenger permisjonen min. Også tar jeg ut 4 uker igjen i mai. Til sammen 8 uker også sparer jeg de to siste ukene til høst/jul.

Du skal kunne overføre ferie, men med mindre du er sykmeldt kan arbeidsgiver be om at du avvikler ferien før permisjon, så du må nesten gjøre avtale med arbeidsgiver. :)
 
Noen lærere her som har en god løsning? Helst med 100% dekning og minst mulig ulønnet.. jeg går ut i permisjon i høstferien.
 
100% + han forlenger med sin ferie. Regner med hun begynner i barnehagen når hun er rundt året da evt, om vi ikke fikser dagmamma en liten periode. Mannen jobber skift mens jeg jobber dagtid. Er bare snakk om 6 skift vi jobber likt i løpet av en periode på 5 uker.
 
Noen lærere her som har en god løsning? Helst med 100% dekning og minst mulig ulønnet.. jeg går ut i permisjon i høstferien.
Hva tenker du på? Lengst mulig permisjon eller minst mulig ulønna?
 
Noen lærere her som har en god løsning? Helst med 100% dekning og minst mulig ulønnet.. jeg går ut i permisjon i høstferien.

Ja, det blir likt for meg.. eller går ut uka etter høstferien. Så jeg skal på jobb igjen 4.juni, også er det jo rett på ferie etter 2 uker.. Han skal ha perm til 15 september, men så får vel han forlenget med 4 uker ferie..

Men må vel bli barnehage etter det tenker jeg, om vi ikke finner en løsning som fungerer frem til nyttår.
 
Hva tenker du på? Lengst mulig permisjon eller minst mulig ulønna?
Med forrige barn fikk jeg avtale med jobben om å gjeninntre i stillingen min 20 juni. Hadde da 6-7 uker ulønna, og var hjemme sammenhengende fra høstferien til planleggingsdager i august. Mannen tok sin permisjon fra ca 1 august til barnehagestart. Denne gangen har jeg tidligere termin, så tror jeg vil starte på jobb rundt 5 juni. Mannen tar da ca 2 uker med perm, jobber litt igjen og tar ut resten av permisjonen.

Her i kommunen får vi og må betale for barnehageplass fra 1 årsdagen.
 
Jeg skal ha min kvote + fellesperioden. Tar med 100% lønn, da det sies at det er det lureste økonomisk. Også har jeg begynt å spare til ulønnet, tenker kanskje 3 måneder ulønnet, 4 uker ferie, også tar mannen sine 15 uker gradert (får ikke fått vikar for hans stilling) og jeg begynner jobbe 60% ut 2021, også jobber jeg 80% en stund etter det. (Har 100% stilling, men søker permisjon for 20%/40%) Mamma er hjemmeværende på dagtid, så ho skal passe barnet de dagene jeg/vi jobber, også får vi jo kontantstøtte da vi ikke søker bhgplass neste år, men venter til 2022. Ikke sikkert vi får før august, men kan hende jeg søker før.
 
Vi skal ha 100%.

Jeg har sett at flere fra oss som jobber på skoler. Hvordan regner dere med ferie? Vi har jo 8 uker ferie i sommertiden. Jeg planlegger at jeg skal begynne å jobbe bare i det neste skoleåret, men jeg er litt usikkert om hvordan jeg skulle regne med ferie....
Kan jeg regne med 8 uker ferietid i den neste sommeren også?
 
Vi skal ha 100%.

Jeg har sett at flere fra oss som jobber på skoler. Hvordan regner dere med ferie? Vi har jo 8 uker ferie i sommertiden. Jeg planlegger at jeg skal begynne å jobbe bare i det neste skoleåret, men jeg er litt usikkert om hvordan jeg skulle regne med ferie....
Kan jeg regne med 8 uker ferietid i den neste sommeren også?
Jeg forstår ikke hva du mener med denne setningen.
 
Kan noen forklare hvorfor det lønner seg økonomisk å ta 100%? :wideyed:
 
Men i og med at flere som tar ut 100% også tar 4 uker ulønnet permisjon etterpå .. jeg får det ikke til å gå opp. Men nå er ikke matte min sterkeste side. (Med tanke på at 100% vs 80% er spesielt mer gunstig finansielt.)
 
Men i og med at flere som tar ut 100% også tar 4 uker ulønnet permisjon etterpå .. jeg får det ikke til å gå opp. Men nå er ikke matte min sterkeste side. (Med tanke på at 100% vs 80% er spesielt mer gunstig finansielt.)
Fordi at gjennom de 49 ukene kan man sette til side litt penger, regner med at noen også bruker feriepenger og evt tilgode fra skatten. Det er mer utbetalt ved 100% enn 80%. Selv NAV forteller det :)
 
Back
Topp