Foreldrepermisjon

Ah! Jeg er også lærer og har lurt veldig på dette med sommerferien. Har du snakket med skolen din om dette eller hvor har du funnet ut dette med ferien/avsp?
Det er ikke meg du spør ,men svarer alikevel :

Sist hadde jeg termin i november, da avtalte jeg med jobb at jeg gjenintredte i stillingen min da sommerferien startet, 22 juni. Tok 4-5 uker ulønnet perm før det. Jeg jobber i vgs da, og de har ikke meningsfylt arbeid til meg etter sånn 1 juni, da er det primært avvikling av muntlige og praktiske eksamener. Så jobben sparte penger på at jeg tok ulønna da, hvis det gir mening. Så bare avtal med jobb!(
 
Anbefaler å sjekke opp dette med ulønnet permisjon etter foreldrepermisjon. Det er faktisk sånn at hvis du tar ulønnet permisjon umiddelbart etter foreldrepermisjon, så mister du uansett IKKE sykepengerettighetene. Forutsetningen er at du tar ut ulønnet permisjon rett etter foreldrepermisjonen, og har avklart med arbeidsgiver at du skal begynne i jobb igjen med en gang etterpå. :)
 
Det er ikke meg du spør ,men svarer alikevel :

Sist hadde jeg termin i november, da avtalte jeg med jobb at jeg gjenintredte i stillingen min da sommerferien startet, 22 juni. Tok 4-5 uker ulønnet perm før det. Jeg jobber i vgs da, og de har ikke meningsfylt arbeid til meg etter sånn 1 juni, da er det primært avvikling av muntlige og praktiske eksamener. Så jobben sparte penger på at jeg tok ulønna da, hvis det gir mening. Så bare avtal med jobb!(

Takk for svar! Ja, er jo litt sånn hos meg også. Må nok bare høre med jobben som du sier er jo mange løsninger hvis man får hele ferie / avsp perioden fri uansett.
 
Ah! Jeg er også lærer og har lurt veldig på dette med sommerferien. Har du snakket med skolen din om dette eller hvor har du funnet ut dette med ferien/avsp?
Ja, jeg skal søke om permisjon, og da skriver jeg at jeg avholder ferie i juli og er tilbake fra 1.julo. Så da får jeg utbetalt feriepenger i Juni og vanlig lønn i juli. Men skriv til lønnkontoret tilknyttet din arb. Plass og hør om de gjør det samme, men tenker det er likt:)
 
Anbefaler å sjekke opp dette med ulønnet permisjon etter foreldrepermisjon. Det er faktisk sånn at hvis du tar ulønnet permisjon umiddelbart etter foreldrepermisjon, så mister du uansett IKKE sykepengerettighetene. Forutsetningen er at du tar ut ulønnet permisjon rett etter foreldrepermisjonen, og har avklart med arbeidsgiver at du skal begynne i jobb igjen med en gang etterpå. :)
Hvis vilkårene er oppfylt, vil den som er i ulønnet permisjon ha rett til sykepenger på 65 % av sykepengegrunnlaget fra dag 15 etter sykemeldingstidspunktet. Så det er ikke helt likt.
 
Vi tar 100% går eg ut i frå! Jobbar som lærar og er ferdig i permisjon i starten av mai, så då tar eg ulønna fram til sommarferien (midten av juni) ☺️
 
Her er planen å ta ut 100% utsette med ferie og mannen tar ut pappaperm 2 dager i uken. Slik At han tar ut gradert pappaperm samtidig som jeg da tar ut gradert foreldreperiode.. (det er ikke krav til hva jeg gjør når han tar ut pappaperm.. Og dette er noe som NAV påpeker på facebooksiden sin!)(https://www.facebook.com/232398446781629/posts/1955933954428061/?d=n&substory_index=0)

Dermed blir permisjonen min forskjøvet med ca 20%. Jeg skal også ta ut ferieuker (har spart opp ferieuker og første uttak av ferie er i slutten av året..)
Dermed beholder jeg trygderettigheter til tross for at jeg er hjemme lengre. Det blir jo 20% reduksjon i lønna mi, men jeg klarer den reduksjonen.
 
Anbefaler å sjekke opp dette med ulønnet permisjon etter foreldrepermisjon. Det er faktisk sånn at hvis du tar ulønnet permisjon umiddelbart etter foreldrepermisjon, så mister du uansett IKKE sykepengerettighetene. Forutsetningen er at du tar ut ulønnet permisjon rett etter foreldrepermisjonen, og har avklart med arbeidsgiver at du skal begynne i jobb igjen med en gang etterpå. :)
Så bra! Skal ta 2 måneder og regner med å kunne avtale dette med jobben
 
Tror jeg skal ta 80% så jeg får noen uker ekstra. Kommer nok til å ta litt ulønnet perm også. Vil prøve å utsette barnehagestart til ungen er 2 år.
 
Jobba som lærar. Viss eg er sjukmeldt i sommarferien (altså juli), får eg ta igjen 5 veker neste år? Mykje tyda på at eg blir sjukmeldt resten av svangerskapet.
 
Jobba som lærar. Viss eg er sjukmeldt i sommarferien (altså juli), får eg ta igjen 5 veker neste år? Mykje tyda på at eg blir sjukmeldt resten av svangerskapet.
Ja, da har du lovfestet rett til overføring av all ferie til neste år så lenge du ikke kan ta ut ferien pga legemeldt sykefravær. Jeg er også sykemeldt, men skal ta ut 4 uker ferie i desember og 4 uker i mai for å forlenge permisjonen min
 
Ja dvs om jeg er i fjellet å går og knekker en fot eller blir syk på annen måte i de ukene uten lønn eller like etter oppstart av jobb har jeg ikke krav på sykemelding med lønn. Det jeg mener med at jeg mister. :) I mine øyne er det en ganske stor risk å ta da man aldri vet hva som skjer med helsen ol.
Du mister ikke helt sykepengerettighetene ved ulønnet så lenge du har skriftlig avtale med arbeidsgiver om oppstartsdato. Da går du ved sykemelding 14 dager uten lønn før du deretter får 65% sykepenger av nav.
 
Ja, da har du lovfestet rett til overføring av all ferie til neste år så lenge du ikke kan ta ut ferien pga legemeldt sykefravær. Jeg er også sykemeldt, men skal ta ut 4 uker ferie i desember og 4 uker i mai for å forlenge permisjonen min
takk for svar! Trur ikkje eg rekke meir enn maks to veker i 2020. TUL-termin 30.oktober.
 
Noen som vet hvordan det fungerer når jeg er delvis ufør og delvis i jobb med provisjonslønn (men all jobb er avlyst nå siden 15/3 pga corona). Mannen er i jobb 100% og litt til.
 
Har pratet en del med venninner som har tatt 80% som kommer til å velge 100% neste gang. Så her går vi nok for 100, samtidig så vil jeg ikke komme tilbake på jobb midt på sommeren, det er noen hektiske måneder så ønsker å være litt inn i gamet før sommeren slår til.
Her blir det ikke aktuelt med ulønnet som var litt av planen mtp rettigheter man har når man kommer tilbake på jobb.
Men nå er alle livssituasjoner forskjellige så man må nesten velge det som blir best for sin familie :Heartred
 
Kan jeg spørre hva som er lurt for min del? Samboer har fast jobb, jeg har et vikariat som går ut i august foreløpig. Er veldig usikker om det er lurest å ta ut 100% med full lønn, og at jeg dermed går ulønnet fra hans permisjon går ut frem til januar. Eller om vi burde velge 80% og den totale perioden da går ut til desember? Har veldig lite lyst til at barnet skal starte i barnehage allerede i august.

Ser du har fått noen gode råd allerede, men det er en ting som ikke er nevnt. Jeg er i samme situasjon og har forstått det sånn at man mister rett til dagpenger etter ulønnet permisjon, for da har man jo ingen tapt inntekt som NAV må dekke.

Det er en liten nøtt det der. For hvis du velger 100% permisjon får du mer penger totalt sett under perm og i tillegg høyere dagpengegrunnlag, men du må sende baby tidligere i barnehagen eller ha annen barnevakt tilgjengelig.

Hvis du har barnevakt/mann som kan stille når som helst slik at du kan møte til intervjuer og ta aktuelle jobber anses du som reell arbeidssøker selv om du ikke har barnehageplass og kan få dagpenger. Du kan ikke få dagpenger hvis du MÅ være hjemme med baby.

Hvis du velger 80% får du være hjemme med baby lenger uten bekymring og uten å miste dagpenger, men du får en lavere sats for dagpenger (62,4% av 80%). Det er kjedelig hvis du blir langtidsledig.

Vet ikke selv hva jeg skal velge ennå, men lener meg mot 80% fordi jeg ikke vet hvordan arbeidsmarkedet vil være etter perm mtp Corona. Håper lyset skal gå opp for meg så jeg finner en genial løsning før vi må søke permisjonspenger.
 
Skal ta 80% lønn. Gjorde det sist også. Som det ser ut nå vil jeg da starte på jobb i slutten av juni, jobbe tre uker. Så ferie i fire uker igjen. Jeg jobber i barnehage og vi bor fem minutter unna, så jeg får utnytta ammefri + pausen min hver dag for å kjøre hjem og amme tenker jeg. Kommende storesøster starta i barnehagen da hun var ett år og to uker, det gikk kjempebra. Denne babyen blir nok å starte tilvenning når han er 11 måneder. Da er jeg jo på jobb i samme hus, og de som skal ta vare på han er jo kollegene mine, så ser absolutt ingen problemer med det :happy:
Mannen tar så mye permisjon han får til, han driver firma så han burde ikke være borte så mange måneder.. blir nok ikke tatt alle ukene dessverre. Men fram til midten av september skal han nok være hjemme. Sist fikk jeg flytta om på ferien min og slikt sånn at jeg var hjemme helt til ungen starta i barnehagen, og han mista permisjonen sin fordi firmaet var nyoppstarta og han ikke hadde mulighet til å være hjemme.
 
Jeg må dessverre starte opp permisjon fra juli som er 12 uker før termin da inntektsgrunnlaget faller bort og jeg må sikre med fp.. har da perm bare til april.... Kjipt....
 
Back
Topp