For eller imot abort

jess, supert. det er storveis at man kan skille person og sak og veldig enig med deg Oktober07, at det er like mye å dømme hvis man dømmer noen fordi de er for eller imot abort!
og Julita: må være ok at folk selv gjør seg opp en mening om hva man selv mener er "gode nok" grunner for å ta abort og ikke, så lenge man ikke dermed sagt dømmer andre hvis de tar abort av andre grunner? alle gjør seg jo opp meninger om dette, på samme måte som du gjør deg opp meninger om at det er helt ok med abort. men forstår hva du mener altså! bare synes det er stor forskjell på å gjøre seg opp mening om det og på å prakke det på andre som er eller har vært i en situasjon som har gjort at vedkommende har mått ta stilling til om de skal ta abort eller ikke

Jeg velger å ikke svare på enten for eller imot. jeg syntes det kommer helt ann på situasjonen og synters du burde ha flere alternativ.

ORIGINAL: lykkeligemeg

jess, supert. det er storveis at man kan skille person og sak og veldig enig med deg Oktober07, at det er like mye å dømme hvis man dømmer noen fordi de er for eller imot abort!
og Julita: må være ok at folk selv gjør seg opp en mening om hva man selv mener er "gode nok" grunner for å ta abort og ikke, så lenge man ikke dermed sagt dømmer andre hvis de tar abort av andre grunner? alle gjør seg jo opp meninger om dette, på samme måte som du gjør deg opp meninger om at det er helt ok med abort. men forstår hva du mener altså! bare synes det er stor forskjell på å gjøre seg opp mening om det og på å prakke det på andre som er eller har vært i en situasjon som har gjort at vedkommende har mått ta stilling til om de skal ta abort eller ikke

Joda, men nødvendigvis.. når en har en mening om hva en tycker er "gode nok grunner".. som i "er du blitt voldtatt er det OK med abort".. så sier man jo da nødvendigvis at om en velger å ta abort uten å ha blitt voldtatt, så har en ingen rett til å velge abort i øynene til de som har den meningen at de og de kravene må være "oppfylt" før en kan ta valget om abort med "god samvittighet".

joda, men man må likevel ha rett til å ha den meningen, mener jeg da. vi har jo alle ulike meninger om alt mulig annet her i verden uten at man trenger å gå og føle seg fordømt av den grunn, det er jo bare sånn. men jeg må presisere igjen at jeg aldri ville gått til en person som ville velge å ta abort og prakke på henne mine meninger om saken! i så fall måtte det jo være hvis hun virkelig inntrengende ba meg om å si det til henne, og selv da ville jeg jo vært veldig forsiktig. men vi lever i en verden full av mennesker med forskjellige meninger om alt mulig, man kan ikke kalle det å fordømme alle som ikke har samme mening som en... mener nå jeg da.

ORIGINAL: *Stella*

Jeg er for retten til selvbestemt abort, men det skulle vært meeeeeeeget sterke grunner for at jeg skulle benyttet meg av det selv (dvs, om det ikke var min forlovedes barn, så hade jeg nok gjort det (altså, voldtekt/misbruk. Utro er jeg ikke, så det ville vært ufrivillig fra min side, og derfor ville jeg nok kunne tatt abort pga overgrepet jeg hadde vært utsatt for)) Jeg hadde en prat me han som nå er min forlovede da vi var svært ferkse, omkring "hva om pillene svikter, og jeg likevel blir gravid?" og vi var heldigvis enige om at selv om det ikke ville være ideelt, så ville vi da blitt foreldre. Å ha den sikkerheten, gjorde meg i stand til å

Men uansett er jeg absolutt for den retten vi har til selvbestemt abort, og vil ikke sette meg til dom over hva andre velger.

(men jeg blir trist når jeg tenker på de som bruker det nærmest som prevensjon, man kan forebygge litt der ja... Likevel, er det virkelig bedre for barnet å fødes inn i en situasjon der det ikke er ønket, av en mor som ikke vil/kan ta seg av det?)

signerer

kommer veldig ann på hva grunnen til abort er... men er egentlig imot

ORIGINAL: Oktober07

Julita: det handler jo ikke om grunnen for det, spørsmålet som er formulert i denne tråden er, For eller i mot abort. det er jo det vi skal svare på, og da er det selve aborten som er noe å mene om...

ORIGINAL: Julita

Julita: det handler jo ikke om grunnen for det, spørsmålet som er formulert i denne tråden er, For eller i mot abort. det er jo det vi skal svare på, og da er det selve aborten som er noe å mene om...

Meen.. det er jo det folk svarer på.. grunnene til hvorfor en er "for" eller "imot", "imot med forbehold".. eller "for med forbehold"...

Meen.. det er jo det folk svarer på.. grunnene til hvorfor en er "for" eller "imot", "imot med forbehold".. eller "for med forbehold"...

Det er sant det du sier der... men ikke alle[:D]

Nopes [:)], mener jo selvfølgelig at alle har rett til å mene loquesea om en ting som abort sånn rent generelt, men det er ikke til å stikke under en stol at det er et veldig personlig tema.. Og da synes jeg at det blir litt dumt å ha veeeldig bastante meninger om saken. Enten man er pro eller con [:)]. 

Jeg er i utgangspunktet i mot abort, men er IKKE firkantet som mange abortmotstandere KAN være (eks min mor) har man blitt voldtatt for eks forstår jeg godt at mn tar abort, hadde nok gjort det samme selv.
MEn, det har seg slik at fra jeg var 12 år gammel har jeg blitt matet med abortfilmer skjønner dere. har sett på ultralyd og i farger hvordan det utføres, hvordan barnet reagerer osv..ALTOFR STERKT FOR MEG. Nå må det sies at disse filmene er hentet fra USA, slik at barnet er større enn det som er i Norge, men utførselen er det samme. Så det er grunnen til at jeg er imot. Min mor (som er ekstrem abortmotstanderr) hadden en plakat på veggen hjemme hos oss hvor det sto: Når noen sier at en abort er en sak mellom kvinnen og hennes lege, glemmer de noen". Akkurat den likte jeg. Dere skjønner, min mening er at det er et BARN det er snakk om her, ikke en ting som ikke har følelser, så jeg mener og tror (og utifra det jeg har  sett på videoene og uttalelser fra leger) at barnet føler smerten når det blir utført abort. MEN, kan ikke si noe for sikkert opptil det er 8 uker gammelt inni mors mage.  Men etter det mener jeg å ha sett abortinngrep på ultralyd fra barrnet var nesten 3 mnd (fra usa) Dette er altså MIN mening utifra det jeg har SETT på video, lest og sett bilder av. Men likevel forstår jeg situasjonene til kvinenne hvis de velger bort barnet og dømmer dem ikke. Men klarer ikke helt å forstå at legene kan utføre slike inngrep dag ut og inn og se det jeg har sett. Håper ingen anngriper meg nå her assa..bare forteller min mening som sagt.

ORIGINAL: sas

Jeg er i utgangspunktet i mot abort, men er IKKE firkantet som mange abortmotstandere KAN være (eks min mor) har man blitt voldtatt for eks forstår jeg godt at mn tar abort, hadde nok gjort det samme selv.
MEn, det har seg slik at fra jeg var 12 år gammel har jeg blitt matet med abortfilmer skjønner dere. har sett på ultralyd og i farger hvordan det utføres, hvordan barnet reagerer osv..ALTOFR STERKT FOR MEG. Nå må det sies at disse filmene er hentet fra USA, slik at barnet er større enn det som er i Norge, men utførselen er det samme. Så det er grunnen til at jeg er imot. Min mor (som er ekstrem abortmotstanderr) hadden en plakat på veggen hjemme hos oss hvor det sto: Når noen sier at en abort er en sak mellom kvinnen og hennes lege, glemmer de noen". Akkurat den likte jeg. Dere skjønner, min mening er at det er et BARN det er snakk om her, ikke en ting som ikke har følelser, så jeg mener og tror (og utifra det jeg har  sett på videoene og uttalelser fra leger) at barnet føler smerten når det blir utført abort. MEN, kan ikke si noe for sikkert opptil det er 8 uker gammelt inni mors mage.  Men etter det mener jeg å ha sett abortinngrep på ultralyd fra barrnet var nesten 3 mnd (fra usa) Dette er altså MIN mening utifra det jeg har SETT på video, lest og sett bilder av. Men likevel forstår jeg situasjonene til kvinenne hvis de velger bort barnet og dømmer dem ikke. Men klarer ikke helt å forstå at legene kan utføre slike inngrep dag ut og inn og se det jeg har sett. Håper ingen anngriper meg nå her assa..bare forteller min mening som sagt.

oj - du har virkelig blitt foret[&:] Det er da ingern som har grunn til å angripe deg for dette![:)]

ORIGINAL: kurtine

oj - du har virkelig blitt foret[&:] Det er da ingern som har grunn til å angripe deg for dette![:)]

Kan jo være at noen gjør det, for det er jo noe der jeg har skrevet som kan virke støtende på noen som for eks har tatt abort. Men måtte bare få frem min personlige mening og grunnen til det uten at jeg dømmer noen kvinner. Aldri gjort det og kommer aldri til å gjøre det( men har en mor som er så forbanna firkantet at alle hadde hatet henne hvis hun hadde fått sagt sin mening.

Er for. Mener hver enkelt må bestemme selv, men har ikke sansen for at folk bruker det som prevasjon. Ville nok aldrig ha tatt abort selv vis jeg frivillig hadde hatt ubeskyttet sex.

I 1979 fikk vi kvinner lov til å bestemme ovenfor vår egen kropp når det gjelder abort, innenfor tidsrammen på 12 uker.
Tenk over hvordan det var før i tiden. De som ikke fikk invilget abort, etc. De tok abort selv, hjemme, med strikkepinner.
Stakkars desperate jenter og kvinner der ute...

De i dag som bruker abort som pervansjonsmiddel. Tatt abort flere ganger. Hadde de hatt det bedre med å sitte der med flere småbarn?
Tviler. Er de ikke modne nok for å tenke over pervansjon, og heller bruke abort som en løsning, opptill flere ganger, ja da er de ikke modne nok til å være mamma for evt. de småbarna heller. (de har vi vel hørt utallige eksempler på)

Å ta abort er ett vanskelig valg uansett. Selv om den venninna som bruker det som prevansjon, tar lett på det. Tror dere innerst inne at alle de tar lett på det? Jeg tror ikke det. Jeg tror ikke de har det lett med seg selv. Og de følelsene har de kanskje lagt lokk på, for det er vanskelig å kjenne på de. For de vet jo som alle andre, at de valgene en tar, må en leve med for resten av livet. Selv om hun venneinna tilsynelatende tar lett på det, eller at hun sier hun driter i det. Så innerst inne så tror jeg hun ikke klarer å kjenne på de følelsene hun går med.

Synes det er trist å høre om de som har tatt abort utallige gang, fordi det ikke passer de, og de IKKE bruker prevansjon. Synes det er trist om jenta skulle sitte der alene med 3-4 barn også, uten å klare å ta vare på barna og seg selv!

Det å ta abort flere ganger, blir også en avgjørelse for legen å ta. Det er bergrenset hvor mange ganger en kan utføre en abort også.

(blir en voldtatt så har en 72 timer på å få summet seg til å ta angrepillen)

Abort tror jeg en velger når det er det beste valget. Og det kan den jenta, og bare den jenta vite, om det er det beste valget.
Uansett grunn, for ung, for gammel, downs syndrom, voldtekt, incest, glemt pilla, umodenhet, psykiske årsaker, er narkoman, sykdom, økonomi, har allerede mange barn, you name it!

Jeg skal ikke gjøre meg til gud her, å si at den grunnen er bedre egnet for abort, enn den årsaken der. For det kan jeg ikke vite noe om!
Og det er den kvinnen som må leve med valget, abort eller ikke. Derfor vil jeg tro at hun vet best!

I Norge er det selvbestemt abort, og det er jeg jaggu gla for!
Jeg er gla for at jeg har den muligheten til å bestemme over min kropp og mitt liv.
Jeg er gla for at kvinnene før meg, kjempet for selvbestemt abort.
Jeg er gla for at jeg blir tiltrodd, at jeg vet hva som er det beste for meg og evt. barn.

Jeg er for abort.

Kan jo være at noen gjør det, for det er jo noe der jeg har skrevet som kan virke støtende på noen som for eks har tatt abort. Men måtte bare få frem min personlige mening og grunnen til det uten at jeg dømmer noen kvinner. Aldri gjort det og kommer aldri til å gjøre det( men har en mor som er så forbanna firkantet at alle hadde hatet henne hvis hun hadde fått sagt sin mening. [&:] 
[:@]

Veldig bra skrevet suprAnirac [:)]

jess, signerer [:)]

Men det er en annen ting jeg har tenkt litt på når det gjelder abort. Barnefaren. Synes noen ganger det er urettferdig at han ikke har noen rettigheter liksom. Er jo hans barn også. Jeg forstår jo det at hvis kvinnen velger abort er det forbasket urettferdig at hun skal føde likevel fordi faren ønsker det. Men jeg tenkte litt den andre veien. At kvinnen ønsker barnet mens faren IKKE vil ha barnet. Hvorfor kan man ikke få det til sånn da at hvis han på død og liv ikke vil ha det men ikke har noe han skal ha sagt fordi det er kvinnen som bærer barnet om han da kan slippe å betale barnebidrag iallefall og aldri ta kontakt med barnet siden han i utgangspunktet ikke ville ha det??
Er bare en tanke altså. Vi kvinner er jo dem som bestemmer alt, mens mannen har ingenting han skal ha sagt...Ikke så greit for dem. Så var bare en ide jeg kom med. Noen synspunkter eller andre forslag?

Men det er en annen ting jeg har tenkt litt på når det gjelder abort. Barnefaren. Synes noen ganger det er urettferdig at han ikke har noen rettigheter liksom. Er jo hans barn også. Jeg forstår jo det at hvis kvinnen velger abort er det forbasket urettferdig at hun skal føde likevel fordi faren ønsker det. Men jeg tenkte litt den andre veien. At kvinnen ønsker barnet mens faren IKKE vil ha barnet. Hvorfor kan man ikke få det til sånn da at hvis han på død og liv ikke vil ha det men ikke har noe han skal ha sagt fordi det er kvinnen som bærer barnet om han da kan slippe å betale barnebidrag iallefall og aldri ta kontakt med barnet siden han i utgangspunktet ikke ville ha det??
Er bare en tanke altså. Vi kvinner er jo dem som bestemmer alt, mens mannen har ingenting han skal ha sagt...Ikke så greit for dem. Så var bare en ide jeg kom med. Noen synspunkter eller andre forslag?

Jeg kan se at det må være tungt for en blivende far å måtte være vitne til at partneren hans tok abort mot hans vilje ja, men samtidig tenker jeg at sånn må det bare være. Det foregår i kvinnens kropp og når ikke hun vil, kan det heller ikke kreves at hun gjennomgår et svangerskap og en fødsel fordi han vil det. Mennesker bestemmer over egen kropp.

Kondom, kanskje? [:)] Evt. strilisere seg om man overhodet aldri ønsker seg barn?

Det å slippe å betale bidrag, (imot) og aldri ta kontakt med barnet... det siste der blir for mye å love. Alt forandrer seg. Om 10 år så har helt sikker barnefar det annerledes, og ser på saken med andre øyne. Og barnet har begynt å spørre om sin far. Hva da?

En er to om å danse tango. En er to om ansvaret og konsekvensen.

Nå vet jeg ikke hvor mye kr det er snakk om ang. bidrag. Mener det er ut ifra inntekt?

Det går til barnet's ve og vel.

Back
Topp