For eller imot abort

ORIGINAL: *~Tammis~*

ORIGINAL: suprAnirac

I 1979 fikk vi kvinner lov til å bestemme ovenfor vår egen kropp når det gjelder abort, innenfor tidsrammen på 12 uker.
Tenk over hvordan det var før i tiden. De som ikke fikk invilget abort, etc. De tok abort selv, hjemme, med strikkepinner.
Stakkars desperate jenter og kvinner der ute...

De i dag som bruker abort som pervansjonsmiddel. Tatt abort flere ganger. Hadde de hatt det bedre med å sitte der med flere småbarn?
Tviler. Er de ikke modne nok for å tenke over pervansjon, og heller bruke abort som en løsning, opptill flere ganger, ja da er de ikke modne nok til å være mamma for evt. de småbarna heller. (de har vi vel hørt utallige eksempler på)

Å ta abort er ett vanskelig valg uansett. Selv om den venninna som bruker det som prevansjon, tar lett på det. Tror dere innerst inne at alle de tar lett på det? Jeg tror ikke det. Jeg tror ikke de har det lett med seg selv. Og de følelsene har de kanskje lagt lokk på, for det er vanskelig å kjenne på de. For de vet jo som alle andre, at de valgene en tar, må en leve med for resten av livet. Selv om hun venneinna tilsynelatende tar lett på det, eller at hun sier hun driter i det. Så innerst inne så tror jeg hun ikke klarer å kjenne på de følelsene hun går med.

Synes det er trist å høre om de som har tatt abort utallige gang, fordi det ikke passer de, og de IKKE bruker prevansjon. Synes det er trist om jenta skulle sitte der alene med 3-4 barn også, uten å klare å ta vare på barna og seg selv!

Det å ta abort flere ganger, blir også en avgjørelse for legen å ta. Det er bergrenset hvor mange ganger en kan utføre en abort også.

(blir en voldtatt så har en 72 timer på å få summet seg til å ta angrepillen)

Abort tror jeg en velger når det er det beste valget. Og det kan den jenta, og bare den jenta vite, om det er det beste valget.
Uansett grunn, for ung, for gammel, downs syndrom, voldtekt, incest, glemt pilla, umodenhet, psykiske årsaker, er narkoman, sykdom, økonomi, har allerede mange barn, you name it!

Jeg skal ikke gjøre meg til gud her, å si at den grunnen er bedre egnet for abort, enn den årsaken der. For det kan jeg ikke vite noe om!
Og det er den kvinnen som må leve med valget, abort eller ikke. Derfor vil jeg tro at hun vet best!

I Norge er det selvbestemt abort, og det er jeg jaggu gla for!
Jeg er gla for at jeg har den muligheten til å bestemme over min kropp og mitt liv.
Jeg er gla for at kvinnene før meg, kjempet for selvbestemt abort.
Jeg er gla for at jeg blir tiltrodd, at jeg vet hva som er det beste for meg og evt. barn.

Jeg er for abort.

En klok og vis kvinne har talt!!!

Meget klok. Jeg var både for og i mot inn til jeg leste dette innlegget, nå er jeg bare for. 

ORIGINAL: AB

herregud. dere som er imot abobort, syntes dere det er bedre at man tar abbort eller at et barn blir født i et ustabilt hjem gjerne med kun en forelder som ikke er klar for å ta seg av et barn? De som tar abbort tar det som oftest ikke for sin egen del men for barnets!

Det er noe som heter adopsjon... å selv om mange tar abort fordi de "tenker" på barnet, så finnes det en del som tenker på seg selv...

Men er mange som ikke er klare for å bære frem et barn heller, og det er da hverken bra for barnet eller moren. syntes du fortsatt de skal gjennomføre svangerskapet da?

ORIGINAL: Isse

ORIGINAL: Tyren85

jeg er imot, men er for i visse situasjoner

Men er mange som ikke er klare for å bære frem et barn heller, og det er da hverken bra for barnet eller moren. syntes du fortsatt de skal gjennomføre svangerskapet da?

.. men sex det kan de ha? Er man voksen nok til å ha sex, bør man være voksen nok til å ta ansvaret det innebærer.. for det er faktisk et ansvar!!!

.. men sex det kan de ha? Er man voksen nok til å ha sex, bør man være voksen nok til å ta ansvaret det innebærer.. for det er faktisk et ansvar!!!

men det vet du like godt som meg at VELDIG mange ikke er. Og man har ikke bare sex for å lage barn.  Syntes man skal heller tenke på om barnet kan få en trygg og god oppvekts enn å tenke på at det "MÅ" bli født selvom det kan få et jævli liv.

men det vet du like godt som meg at VELDIG mange ikke er. Og man har ikke bare sex for å lage barn. Syntes man skal heller tenke på om barnet kan få en trygg og god oppvekts enn å tenke på at det "MÅ" bli født selvom det kan få et jævli liv.

HVorfor tror du sex eksisterer? ja, i de fleste tilfeller er det en god ting[:D], men det er for at menneske rasen skal bestå det opprinnelig er ment... mener jeg da... Det er ikke barnets feil at det ble skapt, det er mannen og kvinnens feil.. Er man ikke klar for å ta ansvaret for et barn, er man ikke klar for sex. Å få barn er en "risiko" i så måte. Jeg hører det du sier om at de ikke får en trygg og god oppvekst, men jeg tror mange av de som ikke virker klare til å ta ansvaret, kunne blitt veldig gode foreldre jeg.

å en ting min mann nevnte som jeg er enig med han i:
Visst vi kvinner vil beholde barnet og mannen ikke vil, ja da forventer vi at han betaler barnebidrag i 18 år, men visst mannen ønsker å beholde barnet, men kvinnen vil ta abort, ja da kan hun gjøre det uten mannens samtykke.. Kunne ikke hun klare å ofre 9 månder av sitt liv for at barnet for et liv hos faren?

men det vet du like godt som meg at VELDIG mange ikke er. Og man har ikke bare sex for å lage barn. Syntes man skal heller tenke på om barnet kan få en trygg og god oppvekts enn å tenke på at det "MÅ" bli født selvom det kan få et jævli liv.

HVorfor tror du sex eksisterer? ja, i de fleste tilfeller er det en god ting[:D], men det er for at menneske rasen skal bestå det opprinnelig er ment... mener jeg da... Det er ikke barnets feil at det ble skapt, det er mannen og kvinnens feil.. Er man ikke klar for å ta ansvaret for et barn, er man ikke klar for sex. Å få barn er en "risiko" i så måte. Jeg hører det du sier om at de ikke får en trygg og god oppvekst, men jeg tror mange av de som ikke virker klare til å ta ansvaret, kunne blitt veldig gode foreldre jeg.

å en ting min mann nevnte som jeg er enig med han i:
Visst vi kvinner vil beholde barnet og mannen ikke vil, ja da forventer vi at han betaler barnebidrag i 18 år, men visst mannen ønsker å beholde barnet, men kvinnen vil ta abort, ja da kan hun gjøre det uten mannens samtykke.. Kunne ikke hun klare å ofre 9 månder av sitt liv for at barnet for et liv hos faren?

ærlig talt du kan ikke sammenligne penger og det å gå gravid og bære frem et barn altså.

ærlig talt du kan ikke sammenligne penger og det å gå gravid og bære frem et barn altså.

Hvorfor skal en mann jobbe og slite i 18 år og gi 18% til en unge han ikke vil ha da?
visst en kvinne ikke kan slite i 9 månder og føde en unge? (jeg har født en unge jeg og, jeg vet å jeg sammenlikner...)

Hvorfor skal en mann jobbe og slite i 18 år og gi 18% til en unge han ikke vil ha da?
visst en kvinne ikke kan slite i 9 månder og føde en unge? (jeg har født en unge jeg og, jeg vet å jeg sammenlikner...)

å betale et ekstra beløp i mnd i 18 år kan man ikke sammenligne med å gå gravid og å føde altså. Mange blir veldig syke når de er gravide, er mange som ikke tåler det hverken psykisk eller fysisk. og det samme gjelder en fødsel.

Jeg sa til pappan til tobias at han også kunne velge.
Jeg valgte å beholde - og ga han valget om å være involvert eller ikke involvert. Dvs betale bidrag og ha rettigheter... eller ikke betale bidrag og ikke ha rettigheter.
Han var usikker lenge, men til slutt skulle han ta ansvar.. han skulle være pappa og blablabla...
Da jeg sendte melding etter at tobias ble født fikk jeg svaret: "Å, så jeg fikk ikke velge om jeg ville være pappa eller ikke..."

Så det er ikke alle som forventer dette - men når de sier en ting så regner man med at de står for det og ikke backer ut som en jævla drittsekk når ungen faktisk ER der...
Så joda... enkelte mammaer gir pappan et valg...
Men å si at en mor skal bære fram et barn i 9 mnd.. føde barnet og så gi det til noen andre - bare for å la vær å ta en abort.. det syns jeg vitner om mangel på respekt for andre kvinners kropp.. Men som du selv sier - det er MIN mening...

men så bra at du gav han muligheten til å velge...

.. å nå sier jeg god natt... har sikkert provosert nok for flere årtier jeg nå[8|]
Sov godt alle sammen!!![:D]

Er for selvbestemt abort, selv om jeg ikke tror jeg ville gjort det igjen.  Men er imot abort som prevensjonsmiddel.  Tallene stiger.

ORIGINAL: Lindiloo

Er for selvbestemt abort, selv om jeg ikke tror jeg ville gjort det igjen.  Men er imot abort som prevensjonsmiddel.  Tallene stiger.

Enig!

Men jeg kunne aldri ha gjort det igjen... Var en altfor tøff avgjørelse for meg, + den psykiske knekken jeg fikk to år etter[&o]

ORIGINAL: LaOna

å betale et ekstra beløp i mnd i 18 år kan man ikke sammenligne med å gå gravid og å føde altså. Mange blir veldig syke når de er gravide, er mange som ikke tåler det hverken psykisk eller fysisk. og det samme gjelder en fødsel.

Signerer - blir helt på jordet å sammenligne de to tingene.[8|]

hvor har du det i fra? [8|]

Antall svangerskapsavbrudd har falt siden 1980- og 1990-tallet. Spesielt har antall aborter blant tenåringer falt. De siste årene har tallene vært stabile.

jeg er for at man faktisk kan ta et valg om man skulle bi gravid (ved en "feil"), men egentlig ikke ønsker barn pga spesielle grunner (sykdom o.l). men jeg er IMOT av noen bruker abort som et prevansjonsmiddel og at abort noen ganger er en enkel utvei!
jeg hadde nok aldri tatt abort selv!

Ca 6000 av de som tar abort i året er gift\samboer....Jeg hadde vel egentlig sett for meg at de fleste var uten partner av en eller annen grunn... Syns det er litt trist jeg... Norge burde ha flere støtte systemer der.

Antall svangerskapsavbrudd har falt siden 1980- og 1990-tallet. Spesielt har antall aborter blant tenåringer falt. De siste årene har tallene vært stabile.

Og en annen viktig ting er at det ofte ikke skilles på spontan og provosert abort i disse "aborttallene" så andelen av provosert abort er ikke så høy som tallet viser..

ORIGINAL: kurtine

Og en annen viktig ting er at det ofte ikke skilles på spontan og provosert abort i disse "aborttallene" så andelen av provosert abort er ikke så høy som tallet viser..

Hvor har du det fra? Bare lurer. Kan ikke se at tallet har steget jeg heller, men tallene fra statistisk sentralbyrå er antall "utførte selvbestemte aborter". Tviler på at en spontan abort regnes som det samme som "selvbestemt". Men hvis du tenker på noen andre tall, som er mye større, så tror jeg på deg altså.

Dette er tall for provoserte aborter:
I 1979, det første året selvbestemt abort var tilgjengelig i Norge, ble det foretatt 15,7 abortinngrep per 1000 kvinner. Overgangen til selvbestemt abort ga ingen umiddelbar endring i aborttallene. Hyppigheten av aborter har siden vist synkende tendens, og 2002-raten er den laveste som er registrert siden abortloven trådte i kraft. Dette året ble det foretatt 12,7 svangerskapsavbrudd per 1000 kvinner i alderen 15 – 49 år. 

Aborttallene blant tenåringer er i dag lavere enn på 1980-tallet, da tallet lå mellom 20 og 23 per 1000 kvinner. Tallene falt ytterligere i 1990-årene, og raten for 2005 er den laveste som er registrert for denne aldersgruppen. 

ORIGINAL: Dråpe

ORIGINAL: kurtine

Hvor har du det fra? Bare lurer. Kan ikke se at tallet har steget jeg heller, men tallene fra statistisk sentralbyrå er antall "utførte selvbestemte aborter". Tviler på at en spontan abort regnes som det samme som "selvbestemt". Men hvis du tenker på noen andre tall, som er mye større, så tror jeg på deg altså.

Dette er tall for provoserte aborter:
I 1979, det første året selvbestemt abort var tilgjengelig i Norge, ble det foretatt 15,7 abortinngrep per 1000 kvinner. Overgangen til selvbestemt abort ga ingen umiddelbar endring i aborttallene. Hyppigheten av aborter har siden vist synkende tendens, og 2002-raten er den laveste som er registrert siden abortloven trådte i kraft. Dette året ble det foretatt 12,7 svangerskapsavbrudd per 1000 kvinner i alderen 15 – 49 år. 

Aborttallene blant tenåringer er i dag lavere enn på 1980-tallet, da tallet lå mellom 20 og 23 per 1000 kvinner. Tallene falt ytterligere i 1990-årene, og raten for 2005 er den laveste som er registrert for denne aldersgruppen.  

Back
Topp