For eller imot abort

ORIGINAL: AB

Jeg skrev at jeg var imot.
Det gjelder alle tilfeller... Når en sædcelle møter et egg er et liv skapt, et barn som har rett til å leve.
Å ta abort er å ta bort barnets rett til å leve, vokse opp og utfolde seg. Det er aldri et barns feil at det blir unnfanget. Vi må ta ansvar for våre handlinger!!!!

å når det gjelder å ta abort pga et handikap eller liknende kjenner jeg at det raser inn i meg.
Jeg er redd at en dag kommer vi til å ha et sorterings samfunn, der de som vil ha jente, men har gutt i magen tar abort. Der de som går med et barn med downs syndrom el liknende tar abort..
Hvor blir mangfoldet i samfunnet vårt av da??

... Jeg er kanskje en av få som mener at abort burde vært ulovlig og straffbart i de fleste tilfeller, men jeg vet jo at det kommer aldri til å skje. Derfor synes jeg også faren skal få mer å ha sagt i forhold til abort, det finnes fedre som ønsker barna sine, men som aldri får en sjans fordi moren tar abort. Dette synes jeg er feil...

... Men selv om jeg er imot, har jeg ikke annet enn kjærlighet og omsorg for de som opplever nettopp abort. For folk kommer alltid til å væer uenige, men vi trenger hverandre på tross av det...

Veldig godt skrevet ABEnig meg deg

Jeg er for selvbestemt abort, så lenge det er kvinnen som bestemmer og ikke omstendighetene (mann, familie osv), og hun har fått informasjon om fordeler og ulemper både med abort og med å få barn.

Men jeg tror aldri jeg ville gjort det selv. Heldigvis har jeg sluppet å havne i en situasjon hvor jeg måtte vurdert det. *Krysser fingrene for at det fortsetter sånn*

Jeg er for selvbestemt abort, så lenge det er kvinnen som bestemmer og ikke omstendighetene (mann, familie osv), og hun har fått informasjon om fordeler og ulemper både med abort og med å få barn.

Men jeg tror aldri jeg ville gjort det selv. Heldigvis har jeg sluppet å havne i en situasjon hvor jeg måtte vurdert det. *Krysser fingrene for at det fortsetter sånn*

Jeg bare lurer... hvorfor er det kun kvinnen som skal bestemme? og ikke mannen også??

Men jeg tror aldri jeg ville gjort det selv. Heldigvis har jeg sluppet å havne i en situasjon hvor jeg måtte vurdert det. *Krysser fingrene for at det fortsetter sånn*

Jeg bare lurer... hvorfor er det kun kvinnen som skal bestemme? og ikke mannen også??

Fordi det er hun som må bære fram barnet, som risikerer å ødelegge sin egen kropp, og som til syvende og sist mest sannsynlig ender opp med ansvaret for barnet dersom forholdet skulle skjære seg. Noe jeg har STOR tro på at et forhold vil gjøre dersom mannen tvinger kvinnen til å bære fram et barn hun ikke vil ha. Men jeg tror nok at to personer i et fast forhold vil diskutere saken med hverandre før beslutningen tas. (Skulle liksom en voldtektsmann skulle få bestemme om offeret hans skulle få lov til å ta abort?)

I utgangspunktet mente jeg forøvrig at ingen mann, familie eller økonomisk situasjon bør kunne tvinge en kvinne til å ta abort.

Jeg tror også at mange som tar abort har tenkt for lite gjennom situasjonen, og har kanskje i overkant mye panikk for hvordan det vil bli å få et barn, og for lite informasjon om hvilke psykiske ting man kan måtte gå gjennom hvis man tar en "unødvendig" abort. Jeg er for god og nøytral rådgivning til kvinner som vurderer abort, nettopp for at hun skal kunne ta et bevisst og opplyst valg.

For meg selv kan jeg si at jeg tror jeg ville angre mye mer på en abort enn på å få et barn som ikke var planlagt. Det har jeg vært overbevist om siden jeg var 17. Da begynte jeg med p-piller...

Er for selvbestemt abort!!!!!

Så visst en mann faktisk har lyst på barnet, så kan han bare glemme det visst dama vil ta abort?
Nei, nå må vi damene sannelig skjerpe oss.. En mann har like mye rett på barnet som vi damer har, det er da ikke dem sin feil at de ikke kan bære fram barna... Visst en mann ikke kan tvinge kvinnen til å ta abort, hvorfor  har kvinnen da rett til å fjerne et barn fra verden som er ønsket av faren?? Bare fordi vi er de heldige som må bære frem barnet...

nei, vet dere hva.. Vi kvinner skal ha alt det mannfolka har, men de har ikke krav på noe av det vi har tydligvis...

beklager utbruddet, men sånt provoserer meg en smule..

Så visst en mann faktisk har lyst på barnet, så kan han bare glemme det visst dama vil ta abort?
Nei, nå må vi damene sannelig skjerpe oss.. En mann har like mye rett på barnet som vi damer har, det er da ikke dem sin feil at de ikke kan bære fram barna... Visst en mann ikke kan tvinge kvinnen til å ta abort, hvorfor  har kvinnen da rett til å fjerne et barn fra verden som er ønsket av faren?? Bare fordi vi er de heldige som må bære frem barnet...

nei, vet dere hva.. Vi kvinner skal ha alt det mannfolka har, men de har ikke krav på noe av det vi har tydligvis...

helt enig...

æ e for abort... sunst ikkje d e rikti at man ska nektes å ta abort vest d sku uhell.. som d gjerne gjør selv om man går på prevensjon.. må man ha sæ kjøtt så må man d[8D]

ORIGINAL:AB

Jeg skrev at jeg var imot.
Det gjelder alle tilfeller...
Når en sædcelle møter et egg er et liv skapt, et barn som har rett til å leve.
Å ta abort er å ta bort barnets rett til å leve, vokse opp og utfolde seg. Det er aldri et barns feil at det blir unnfanget. Vi må ta ansvar for våre handlinger!!!!

Hallo?

Du er i mot abort uansett hvordan jenta er blitt gravid?
"Vi må begynne å ta ansvar for våre handlinger"?

Er det jenta som ble voldtatt sin feil at hun ble gravid?
Du synes tydeligvis at det er mer rett at hun blir ødelagt psykisk resten av livet og eventuell tar sitt eget liv på grunn av det, enn at hun tar abort?

Og i saker utenom voldtekt:
Hva tror du det gjør med en kvinne/jente å bli tvunget til å gå gjennom et svangerskap og en fødsel mot sin vilje??
Hvordan tror du forholdet hennes til mannen hennes vil bli (fyllt av bitterhet, hat og sinne) - og hvordan tror du ikke at hennes psyke vil kunne bli etter å ha opplevd noe sånn?

Verden er ikke svart/hvitt - en kan bli gravid med prevensjon - og ikke bare ved uforskiktighet. Men da mener du vel at jenter ikke skal ha sex før de er villige til å ta ansvar for en baby?

"Vi er de heldige som får bære frem barnet"?
Jeg hadde en grusom fødsel og har utviklet fødselsangst på grunn av den - jeg hadde gladelig latt mannen min både gå gravid og født for at jeg skulle få slippe.
Det er MIN kropp og det e rMIN psyke som skal gjennom en graviditet og fødsel. Ingen mann, dame eller samfunn har noen rett til å bestemme over MIN kropp.

Du har en skremmende holdning som ikke viser noen som helst forståelse eller kunnskap om menneskets psyke.

Mange som er for abort ser ofte begge sider, mens du som er i mot abort ser kun en side - fosterets.

ORIGINAL: Almalexia

Jeg synes ikke kvinner er heldige som får lov til å gå gravide i 9 mndr. Tviler på det er så mangen som ville gjort det, uten å få en belønning på slutten!

Min kropp, mine regler! Sånn er det bare...

Enig med deg Almalexia!!!!!!!!!!!!!!!

ORIGINAL: Rosapute

Men siden det er kvinnen som må gå gravid er det til syvende og sist hennes avgjørelse. Hvis bare mannen har lyst på barnet så kan han ikke tvinge kvinnen til å gå gravid i 9mnd og føde. Det er selvfølgelig urettferdig ovenfor mannen, men når vi mennesker er laget slik at bare kvinner kan være fram bern så er det ikke noe å gjøre med det.

my point exactly lenger opp i tråden. Kan ikke tvinge en kvinne til å bære frem et barn fordi det er i hennes kropp det skjer, sånn er det bare!

ORIGINAL: RitaCeciie

Syns det er greit om du er blitt voldtatt. Men ellers er jeg imot.

Hmmm...det ligger jo nesten 50/50 her jo....Trodde det skulle ligge mange fler på "for"-siden!
Jeg er imot. Har ikke noe problem med å skjønne hvorfor man kan ville ta en fordet! Jeg syns utrolig synd på de som har måttet ta et slikt valg, uansett situasjon! Det må være utrolig tungt å leve med i ettertid...Og jeg håper jeg aldri vil finne meg selv i en situasjon hvor abort blir sett på som den "beste" utveien.
Jeg liker ikke selve handlingen, kommer aldri til å gjøre det heller. Det betyr ikke at jeg ser ned på personer som har tatt det valget fordet!
Jeg har like mye rett til å ikke like det, som at dere er for....

Må bare si at jeg har ingen tro på at fæle skremselsmetoder, parader utenfor abortklinikker osv. er den rette veien å gå. Jeg har mer tro på å gi mer støtte til kommende mødre i vanskelige situasjoner, som f.eks obligatoriske samtaler før man får ta valget, informasjon om hva slags støtte man kan få,  kanskje tilbud om å få snakke med mødre som valgte å beholde selv i en vanskelig situasjon osv... 

Å få de til å få enda mer dårlig samvittighet enn det de allerede har er ikke rette veien å gå...

Verden er ikke svart/hvitt - en kan bli gravid med prevensjon - og ikke bare ved uforskiktighet. Men da mener du vel at jenter ikke skal ha sex før de er villige til å ta ansvar for en baby?

Ja, det mener jeg faktisk..

å jeg har å hatt en forferdelig fødsels opplevelse.. jeg vet at det å føde ikke er en dans på roser..  Det er greit at du mener noe anna enn meg, vi trenger ikke være enige...

å når det gjelder voldtekt, så er jeg enig, det er et sårt tema og der synes jeg selv det er vanskelig å skulle mene at den som er blitt voldtatt skal måtte bære fram barnet... Så der har jeg ikke noe svar. Å det håper jeg ytterst få opplever for det må være grusomt...

Jeg vet jeg har et syn som få deler med meg, men heldigvis har vi yttringsfrihet[:)]

Hmmm...det ligger jo nesten 50/50 her jo....Trodde det skulle ligge mange fler på "for"-siden!
Jeg er imot. Har ikke noe problem med å skjønne hvorfor man kan ville ta en fordet! Jeg syns utrolig synd på de som har måttet ta et slikt valg, uansett situasjon! Det må være utrolig tungt å leve med i ettertid...Og jeg håper jeg aldri vil finne meg selv i en situasjon hvor abort blir sett på som den "beste" utveien.
Jeg liker ikke selve handlingen, kommer aldri til å gjøre det heller. Det betyr ikke at jeg ser ned på personer som har tatt det valget fordet!

Signerer denne

ORIGINAL: Dråpe

Jeg er imot. Har ikke noe problem med å skjønne hvorfor man kan ville ta en fordet! Jeg syns utrolig synd på de som har måttet ta et slikt valg, uansett situasjon! Det må være utrolig tungt å leve med i ettertid...Og jeg håper jeg aldri vil finne meg selv i en situasjon hvor abort blir sett på som den "beste" utveien.
Jeg liker ikke selve handlingen, kommer aldri til å gjøre det heller. Det betyr ikke at jeg ser ned på personer som har tatt det valget fordet!

Må bare si at jeg har ingen tro på at fæle skremselsmetoder, parader utenfor abortklinikker osv. er den rette veien å gå. Jeg har mer tro på å gi mer støtte til kommende mødre i vanskelige situasjoner, som f.eks obligatoriske samtaler før man får ta valget, informasjon om hva slags støtte man kan få,  kanskje tilbud om å få snakke med mødre som valgte å beholde selv i en vanskelig situasjon osv... 

Å få de til å få enda mer dårlig samvittighet enn det de allerede har er ikke rette veien å gå...

Godt skrevet - enig med deg[:)]

Jeg er for abort,synes man bør kunne få ha en mulighet til å få hjelp hvis man av ulike grunner ikke kan bære frem barnet.Men det er jo selvfølgelig de som bruker abort som prevensjon,og det er jeg imot.Så det kan egentlig ikke bli noe for eller imot-svar,dette her.Jeg har selv måttet gjennomføre en abort tidligere,av grunner jeg ikke vil gå inn på her,og det henger over meg ennå,det er den tyngste avgjørelsen jeg har måttet ta noensinne"

Men ja,jeg er for.

herregud. dere som er imot abobort, syntes dere det er bedre at man tar abbort eller at et barn blir født i et ustabilt hjem gjerne med kun en forelder som ikke er klar for å ta seg av et barn?  De som tar abbort tar det som oftest ikke for sin egen del men for barnets!

herregud. dere som er imot abobort, syntes dere det er bedre at man tar abbort eller at et barn blir født i et ustabilt hjem gjerne med kun en forelder som ikke er klar for å ta seg av et barn? De som tar abbort tar det som oftest ikke for sin egen del men for barnets!

Det er noe som heter adopsjon... å selv om mange tar abort fordi de "tenker" på barnet, så finnes det en del som tenker på seg selv...

Back
Topp