Flere som sliter med amming?

395g vektoppgang på to uker må vel være OK? Likevel nevnte HS mme...!
Jeg skjønner ikke helt poenget.
Jeg fortalte at hun ikke bæsjer hver dag og at det som står på ammehjelpen stresset meg litt.
Hun var ikke enig, og mente at det er normalt. Likevel sa hun at vi kan prøve å gi henne mme etter pupp og se om hun vil ha.
De virker ikke akkurat som noen ammeforkjempere disse helsesøstrene?

Jeg fortalte at hun ikke bæsjer hver dag og at det som står på ammehjelpen stresset meg litt.
Hun var ikke enig, og mente at det er normalt. Likevel sa hun at vi kan prøve å gi henne mme etter pupp og se om hun vil ha.
Blir for dumt! Hadde ikke gitt mme!

Ok :) Her var HS litt usikker på om det er melkebelegg eller litt trøske. Jeg har en pupp som fremdeles er litt sår, ser nesten ut som den har blemmer fordi hun suger så hardt. Men ingen andre symptomer. Så jeg tror ikke vi begynner med noe behandling enda...
Det ville vel smittet fort over på andre brystet om det var sopp på det som er litt sårt?
Ja, det hadde nok smittet over til andre siden. Du kan prøve å tørke bort belegget med en våt mesoft eller noe. melkebelegg går bort.

Hææ??
Nei nå mååå de gi seg. Helsesøstra her sa at 150-250 gram i uka var det de var fornøyd med. Men noen går ikke opp så mye som 150 gram heller..
Virker hun misfornøyd da? Hvilken sammenheng anbefalte hs mme liksom?
Helsesøstre landet om burde ha fått seg skikkelig opplæring fra ammehjelper

Hææ??
Nei nå mååå de gi seg. Helsesøstra her sa at 150-250 gram i uka var det de var fornøyd med. Men noen går ikke opp så mye som 150 gram heller..
Virker hun misfornøyd da? Hvilken sammenheng anbefalte hs mme liksom?
Helsesøstre landet om burde ha fått seg skikkelig opplæring fra ammehjelper
Ja, hun var jo fornøyd med vektoppgang og ungen generelt. Hun er ikke misfornøyd. Skriker så og si aldri. Smiler og grynter og er skikkelig opplagt når hun er våken. Promper og raper uten anstrengelse. Men det var den bæsjen, som HS i utgangspunktet sa ikke var noe galt med. Det var i forbindelse med den at hun nevnte mme.
Hun bæsjer altså ikke hver dag lenger, men har heller megableier med en dag eller to mellom. Noen barn starter tidligere enn andre med å bæsje sjeldnere sa HS, og så lenge avføringen er normal (gul og kornete), så trengte vi ikke tenke på det. Ja, hvis vi ikke ville gi litt mme da.
Herrefred, det høres jo helt latterlig ut. Hun burde vel heller beroliget meg og bedt meg stole på at hun får nok fra puppen.

Ja, det hadde nok smittet over til andre siden. Du kan prøve å tørke bort belegget med en våt mesoft eller noe. melkebelegg går bort.
HS anbefalte også Farris med sitron som behandling dersom det viser seg å være trøske. Leser her på BV at det er et tullete og udokumentert kjerringråd?

Ja, hun var jo fornøyd med vektoppgang og ungen generelt. Hun er ikke misfornøyd. Skriker så og si aldri. Smiler og grynter og er skikkelig opplagt når hun er våken. Promper og raper uten anstrengelse. Men det var den bæsjen, som HS i utgangspunktet sa ikke var noe galt med. Det var i forbindelse med den at hun nevnte mme.
Hun bæsjer altså ikke hver dag lenger, men har heller megableier med en dag eller to mellom. Noen barn starter tidligere enn andre med å bæsje sjeldnere sa HS, og så lenge avføringen er normal (gul og kornete), så trengte vi ikke tenke på det. Ja, hvis vi ikke ville gi litt mme da.
Herrefred, det høres jo helt latterlig ut. Hun burde vel heller beroliget meg og bedt meg stole på at hun får nok fra puppen.
Tror noen HS'er er så redd for å presse nybakte mødre ene eller andre veien, så alt er liksom normalt eller greit..

Hvis nesten 200gram per uke ikke er bra nok, hva i all verden er bra nok da?? :o

Ja jeg hører også at hun svelger så noe får hun da i seg.. Så mye tyder på at melka mangler næring...

Melka di mangler nok ikke næring, men det kan være at du har litt overproduksjon så hun får i seg mye at den tynne melka som kommer først og lite av den fete melka som kommer til slutt :) og så er det også slik at barn som fullammes ofte vokser litt i rykk og napp, så lenge de er fornøyde, spiser godt og har våte bleier er det ingen grunn til å veie så ofte. Når man veier ofte blir det så små marginer at bare full/tom urinblære/tarm slår vil kunne gi ett missvisende resultat på vekta.

anbefaler deg å gå på ammehjelpen.no og lese litt om overproduksjon der samt å kontakte en ammehjelper. veldig mange helsesøstre har alt for lite/utdatert kunnskap om amming, så sliter man der er ammehjelpen riktig plass å søke hjelp :)

Jeg får kraftige stikninger i brystene mellom amminger og i motsatt bryst når jeg ammer. Trodde først det var sopp, men hs mente det er utdrivningssmerter siden det ikke gjør vondt når i brystet jeg ammer. Hadde aldri hørt om det før, så måtte Google, og helt ufarlig, men ubehagelig.. Alt man skal gå gjennom som jeg ikke hadde en fjerneste anelse om... ;p

Melka di mangler nok ikke næring, men det kan være at du har litt overproduksjon så hun får i seg mye at den tynne melka som kommer først og lite av den fete melka som kommer til slutt :) og så er det også slik at barn som fullammes ofte vokser litt i rykk og napp, så lenge de er fornøyde, spiser godt og har våte bleier er det ingen grunn til å veie så ofte. Når man veier ofte blir det så små marginer at bare full/tom urinblære/tarm slår vil kunne gi ett missvisende resultat på vekta.

anbefaler deg å gå på ammehjelpen.no og lese litt om overproduksjon der samt å kontakte en ammehjelper. veldig mange helsesøstre har alt for lite/utdatert kunnskap om amming, så sliter man der er ammehjelpen riktig plass å søke hjelp :)

Ikke overproduksjon ihvertfall. Nå ble det sånn at vi måtte starte med mme pga 40 gram vektnedgang dagen etter jeg var på helsestasjon. Angrer så på det idag fordi hun har krevd mme etterpå.

Har vært i kontakt med ammehjelpen som har gitt meg råd om æ droppe mme helt og ha tre døgn med forsøk på å øke kun med Pupp. Kjenner jeg er veldig skeptisk siden hun har fått mme til hvert måltid i over 2 uker da...

Helsesøstrene føler jeg nesten er forkjempere av mme

Hvis nesten 200gram per uke ikke er bra nok, hva i all verden er bra nok da?? :o
Hun hadde ingenting å si på vektoppgangen, eller noe annet for den saks skyld. Men jeg nevnte at ammehjelpen skriver at hvis de ikke har daglig avføring de første 4 ukene så får de for lite mat. Og selv om hun mente at det ikke var riktig for alle, og helst trolig ikke for min lille frøken, så tok hun altså opp dette med mme.

Hun hadde ingenting å si på vektoppgangen, eller noe annet for den saks skyld. Men jeg nevnte at ammehjelpen skriver at hvis de ikke har daglig avføring de første 4 ukene så får de for lite mat. Og selv om hun mente at det ikke var riktig for alle, og helst trolig ikke for min lille frøken, så tok hun altså opp dette med mme.

Hs her var heller ikke enig i det med daglig avføring!! Og heller ikke de på barsel

• Liker
Reactions: Bee
Hs her var heller ikke enig i det med daglig avføring!! Og heller ikke de på barsel
Nei, de var enige alle som var på jobb der. Virket nesten som hun ble usikker da jeg nevnte det som står på nett hos ammehjelpen.

Det høres rart ut. 395g er langt over gjennomsnittet. Jeg synes man må bruke litt sunt fornuft her. Hvis det var meg ville jeg se hvordan ungen klarer seg uten mme eller eventuelt redusert gradvis, du kjenner barnet ditt best.

Både lege og Jordmor fortalt meg at det er normalt om de ikke bæsjer hver dag uavhengige av alder.

Jeg synes det hjalp noe å pumpe etter amming, men litt styrete...
Har siste døgnet bare pumpet en gang, og heller latt henne ligge MYE til brystet. Måltidene blir helt hulter til bulter, men det får så være. Natten har også bestått av mye amming. I tillegg fikk jeg tak i nesespray som virker til å hjelpe. Nå drikker hun en stund og er ikke lenger frustrert på venstrepuppen. Tror ikke det er like mye i begge enda, men håper det kommer seg ved hyppig amming!
Nå har jeg pumpet etter hvert måltid og det hjelper. Men problemet er at hun har variert matlyst. Noen ganger får hun ikke nok og andre ganger vil hun ikke mat. Vi har redusert mme nå og hun får bare to ganger om dagen, før var det 4 ganger. Og da gikk vi ned fra 180ml til 120 om dagen. Hun virker mest sulten på kveldstid og da får hun mme etter flere runder på puppen.

Det høres rart ut. 395g er langt over gjennomsnittet. Jeg synes man må bruke litt sunt fornuft her. Hvis det var meg ville jeg se hvordan ungen klarer seg uten mme eller eventuelt redusert gradvis, du kjenner barnet ditt best.
Jeg gir ikke mme jeg altså ;) Jeg tror hun klarer seg fint på mm. Og skulle det bli mye uro på kvelden så har jeg jo som regel litt pumpemelk i bakhånd.

Back
Topp