Flere som sliter med amming?

Jenta vår sovner også til puppen. Og ho suger så svakt.. Føler vi gjorde en tabbe da vi begynte med flaske :( men ser det funker til deg, hvilken flaske bruker du?

Vi har tre, avent, medela og mam. Medela er vanskeligst for henne, så den bruker jeg mye. Mam har anticolic funksjon så den er alternativ nummer to.
Helsesøster fortalt meg flere ganger at hun må bli met. Jeg prøver å fokusere på det mens jeg gir hun flaske.
 
For en dårlig råd du har fått. Gi hun erstatning, det er viktig at hun får mat og dette har jeg blitt fortalt av både min fastlege og helsesøster.
Hvis barnet går opp tilstrekkelig i vekt og man ønsker å fullamme, så er ikke det et dårlig råd. Tillegg gjør at babyen blir mett, noe som igjen gjør at babyen er mindre interessert i pupp fordi tillegget metter lenger. Melken renner også mye fortere fra flaske, og noe som fort gjør at babyen blir utålmodig ved puppen hvor den må jobbe for å få ut melken.

De fleste kan få nok og næringsrik melk, men for noen krever det mye jobb, og det er ikke nødvendigvis verdt det når det begynner å gå på helsen og psyken løs. Men det er en grunn til at ammepoliklinikken anbefaler å være gjerrig på mme'en, og det er for å hjelpe å få opp melkemengden.
 
Hvis barnet går opp tilstrekkelig i vekt og man ønsker å fullamme, så er ikke det et dårlig råd. Tillegg gjør at babyen blir mett, noe som igjen gjør at babyen er mindre interessert i pupp fordi tillegget metter lenger. Melken renner også mye fortere fra flaske, og noe som fort gjør at babyen blir utålmodig ved puppen hvor den må jobbe for å få ut melken.

De fleste kan få nok og næringsrik melk, men for noen krever det mye jobb, og det er ikke nødvendigvis verdt det når det begynner å gå på helsen og psyken løs. Men det er en grunn til at ammepoliklinikken anbefaler å være gjerrig på mme'en, og det er for å hjelpe å få opp melkemengden.
Forstår hva du mener og om vekten går opp som den skal og man kan fullamme, er jeg helt enig. Men hvis ungen gråter og er sulten og jeg ikke har nok melk, da gir jeg hun tillegg.
Jeg synes at jeg fikk litt mer melk etter at jeg sluttet å stresse for å gi tillegg.
 
Hvis barnet går opp tilstrekkelig i vekt og man ønsker å fullamme, så er ikke det et dårlig råd. Tillegg gjør at babyen blir mett, noe som igjen gjør at babyen er mindre interessert i pupp fordi tillegget metter lenger. Melken renner også mye fortere fra flaske, og noe som fort gjør at babyen blir utålmodig ved puppen hvor den må jobbe for å få ut melken.

De fleste kan få nok og næringsrik melk, men for noen krever det mye jobb, og det er ikke nødvendigvis verdt det når det begynner å gå på helsen og psyken løs. Men det er en grunn til at ammepoliklinikken anbefaler å være gjerrig på mme'en, og det er for å hjelpe å få opp melkemengden.
Helt klart at det er derfor de sier det. Men som mamma for første gang går jeg helt i oppløsning hver gang jenta mi gråter fordi jeg ikke får gitt ho nok melk. Heldigvis kommer melka lettere nå.
 
Helt klart at det er derfor de sier det. Men som mamma for første gang går jeg helt i oppløsning hver gang jenta mi gråter fordi jeg ikke får gitt ho nok melk. Heldigvis kommer melka lettere nå.

I ditt tilfelle så synes jeg de har hatt det rimelig travelt da! Melka di har da ikke nødvendigvis kommet skikkelig før nettopp?! Her har jeg fullammet i 2 uker nå, før jeg startet med mme pga vektnedgang og misfornøyd unge.. Før det har hun vært fornøyd og gått opp.. Men tydeligvis for lite melk?!
 
Vi har tre, avent, medela og mam. Medela er vanskeligst for henne, så den bruker jeg mye. Mam har anticolic funksjon så den er alternativ nummer to.
Helsesøster fortalt meg flere ganger at hun må bli met. Jeg prøver å fokusere på det mens jeg gir hun flaske.

Avent har også anti kolikk ;) her synes jeg melka kommer mye saktere i avent enn mam, så vi bruker den.
 
Det er så godt å høre at jeg er ikke alene. Har samme problem som de fleste her. Det virker ikke at jeg har nok melk og i tillegg sover hun under amming. Hun spiser ikke mer enn 2 til 3 min før hun sovner. Hun gikk ned mer enn 10% av fødselsvekten sin før vi har begynt med tillegg. Nå vekten går opp som den skal. Jeg hadde så lyst å fullamme men jeg tror det blir delamming her også. Så langt har det gått fint med flaske og hun spiser både fra flaske og pupp. Da skal vi forsette sånn.

Problemet i dag har vært at hun har ønsket mer og mer tillegg, samtidig som hun viser stor misnøye med puppen så idag har tårene rent i strie strømmer - for begynner å lure på om det er verdt det. Koser oss plutselig mer med flaska enn puppen... Skal ikke være tvang heller liksom...
 
Problemet i dag har vært at hun har ønsket mer og mer tillegg, samtidig som hun viser stor misnøye med puppen så idag har tårene rent i strie strømmer - for begynner å lure på om det er verdt det. Koser oss plutselig mer med flaska enn puppen... Skal ikke være tvang heller liksom...
Jeg har veldig lyst til å si: gå over på flaske, og gi det du har i puppen først, frem til det ikke går mer, men a en måltidsflaske klar. Kos deg med nyfødttiden, den er så kort. Her har jeg alliert meg med mannen, hvor han skal stoppe meg hvis det blir som sist (som du har det nå). Å gråte, sitte med dårlig samvittighet og bare fokusere på vekt, næring og mat er så psykisk utmattende. Men jeg vet også hvor utrolig mye enklere det er å gi råd enn å ta i mot råd. Flaskemating er vel så hyggelig som amming. Det er hva man gjør det til selv! :)
 
Jeg har veldig lyst til å si: gå over på flaske, og gi det du har i puppen først, frem til det ikke går mer, men a en måltidsflaske klar. Kos deg med nyfødttiden, den er så kort. Her har jeg alliert meg med mannen, hvor han skal stoppe meg hvis det blir som sist (som du har det nå). Å gråte, sitte med dårlig samvittighet og bare fokusere på vekt, næring og mat er så psykisk utmattende. Men jeg vet også hvor utrolig mye enklere det er å gi råd enn å ta i mot råd. Flaskemating er vel så hyggelig som amming. Det er hva man gjør det til selv! :)
Takk for gode ord og tanker. Mannen har sagt mange ganger i forkant av fødselen at jeg ikke må være like streng med meg selv- og jeg hadde jo en plan om det, men er jammen ikke lett!

Helt merkelige tanker man får om seg selv i slike situasjoner.. Føler meg helt idiot som hadde troen på meg selv denne gangen og faktisk har kjøpt inn ammepute, ammeklær osv... Sist startet vi med mme fra starten av, så da jeg fikk fullamme i 14 dager denne gangen så kom det hele som ett smell.. Hun har virker så fornøyd! Men ser nå etter vi ga tillegg at hun faktisk krever det etter puppen
 
Takk for gode ord og tanker. Mannen har sagt mange ganger i forkant av fødselen at jeg ikke må være like streng med meg selv- og jeg hadde jo en plan om det, men er jammen ikke lett!

Helt merkelige tanker man får om seg selv i slike situasjoner.. Føler meg helt idiot som hadde troen på meg selv denne gangen og faktisk har kjøpt inn ammepute, ammeklær osv... Sist startet vi med mme fra starten av, så da jeg fikk fullamme i 14 dager denne gangen så kom det hele som ett smell.. Hun har virker så fornøyd! Men ser nå etter vi ga tillegg at hun faktisk krever det etter puppen
Husk at det tar litt tid før de kjenner at de blir mette. Spesielt med flaske så kan man fort tro at de er mer sulten enn de er hvis man f.eks lager litt ekstra melk. Melken kommer såpass fort fra flaske at de gjerne kan drikke 50 ml mer enn de egentlig trenger. Vent gjerne en 5 min etter pupp med å tilby flaske dersom hun ikke viser tydelige tegn på å være mer sulten. Dersom du har syntocinin-spray så kan du gjerne sette i gang melken før du legger henne til, hvis du føler at hun er umotivert for å die.
 
Ps. Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet hvis du velger å gå primært over til flaske. Ikke ødelegg barseltiden hvis du føler at denne ammingen tar knekken på deg. Klem
 
Takk for gode ord og tanker. Mannen har sagt mange ganger i forkant av fødselen at jeg ikke må være like streng med meg selv- og jeg hadde jo en plan om det, men er jammen ikke lett!

Helt merkelige tanker man får om seg selv i slike situasjoner.. Føler meg helt idiot som hadde troen på meg selv denne gangen og faktisk har kjøpt inn ammepute, ammeklær osv... Sist startet vi med mme fra starten av, så da jeg fikk fullamme i 14 dager denne gangen så kom det hele som ett smell.. Hun har virker så fornøyd! Men ser nå etter vi ga tillegg at hun faktisk krever det etter puppen

Å ha troen på at man skal få det til er jo et sunnhetstegn, tenker jeg da. Her har jeg kjøpt inn ullammeinnlegg og kjoler som er enkle å amme med/i. Må jo i det minste satse på at det skal gå fint ;) Som deg har jeg lovet at jeg ikke skal være like streng med meg selv som sist, for jeg var jo så lettet og glad da den endelige beslutningen ble tatt om å helflaske. Det var en lifesaver for både meg og mannen. Han fikk også dårlig samvittighet, både ovenfor meg og babyen. Men det er ikke lett å ta selve avgjørelsen.

Ammeputen er for øvrig fin å flaskemate med også, så kan man ligge litt avslappet med babyen på fanget. Veldig koselig å bruke den til det (bare at min bråkte så mye at jeg ga opp hele puten). Men kos deg med puppen og ha flasken klar. Kos deg med babytiden på deres måte, og bruk ikke krefter på dårlig samvittighet. :)
 
Problemet i dag har vært at hun har ønsket mer og mer tillegg, samtidig som hun viser stor misnøye med puppen så idag har tårene rent i strie strømmer - for begynner å lure på om det er verdt det. Koser oss plutselig mer med flaska enn puppen... Skal ikke være tvang heller liksom...
:( Forstår godt hva du mener. Jeg er redd hver gang jeg gir flaske, men håper hver gang at hun klarer å fortsette med puppen i hvertfall litt til. Men som Fruktplukker sier, vi må kose oss med nyfødt tiden. :)
 
Husk at det tar litt tid før de kjenner at de blir mette. Spesielt med flaske så kan man fort tro at de er mer sulten enn de er hvis man f.eks lager litt ekstra melk. Melken kommer såpass fort fra flaske at de gjerne kan drikke 50 ml mer enn de egentlig trenger. Vent gjerne en 5 min etter pupp med å tilby flaske dersom hun ikke viser tydelige tegn på å være mer sulten. Dersom du har syntocinin-spray så kan du gjerne sette i gang melken før du legger henne til, hvis du føler at hun er umotivert for å die.

Nå gråter hun skikkelig etter mat rett etter puppen så da gir vi tillegg. De gangene hun ikke viser hun trenger det så gir vi ikke nei :) prøver med spray også :)

Må vel bare jobbe mer med tanken på at det blir flaske.. Sånn som jeg har det nå er ihvertfall ikke godt
 
Tuusen takk for trøstende ord damer
:) hjelper mye når ting står på
 
Vi brukte dr. brown sist. Litt ekstra oppvask med de rørene oppi flasken, men likte de desidert best. Blir de nå også hvis ammingen går skeis.
 
Problemet i dag har vært at hun har ønsket mer og mer tillegg, samtidig som hun viser stor misnøye med puppen så idag har tårene rent i strie strømmer - for begynner å lure på om det er verdt det. Koser oss plutselig mer med flaska enn puppen... Skal ikke være tvang heller liksom...
Amming skal ikke føles som tvang nei. Her sitter vi i to timer og ammer om gangen. Resultat? Utslitt mamma. Det er ikke lille Ella tjent med. Sender deg en god klem<3 føler med deg!
 
Amming skal ikke føles som tvang nei. Her sitter vi i to timer og ammer om gangen. Resultat? Utslitt mamma. Det er ikke lille Ella tjent med. Sender deg en god klem<3 føler med deg!
Jeg beklager på forhånd hvis dette føles upassende, det er ikke meningen! De første ukene satt jeg med puppen ute ca hele tida. Slitsomt, men det hjalp litt å innstille seg på at sånn er det bare, og å tilrettelegge litt (ha fjernkontroll, drikke, sjokolade osb sånn at jeg fikk tak i det.) En god stol og god stilling er også viktig! De første ukene var utrolig slitsomme, men nå fullammer jeg verdens mest fornøyde gutt på snart 8 mnd, og da er det liksom verdt det.

Men, du vet best hvor din grense går, og hvor sliten du orker å bli. Det er slitsomt å være sliten! Mitt innlegg er ikke ment som mas, men bare som en liten tanke på at det kan hende det blir bedre etterhvert. :) Mest sannsynlig blir det bedre, men husk at du skal overleve nå også. :)
 
Back
Topp