Flere som sliter med amming?

Ene puppen er nå hard,rød og det virker ikke som det kommer noe melk! Sulten som bare det - så nå måtte vi gi tillegg gitt!!
Mer bekymret for puppen som
Jeg ikke får tømt hverken med hånd elller pumpe ....
Har du prøvd å legge et varmt håndkle rundt puppen og melke den over vasken eller i dusjen?
 
Har du prøvd å legge et varmt håndkle rundt puppen og melke den over vasken eller i dusjen?

Jepp.. Kom ikke ut en dråpe!
Men prøvde nesespray igjen nå (prøvde tidligere i dag også uten hell) la til jenta og jammen fikk hun tømt rimelig bra :) skal en tur i dusjen for å massere litt etterpå! For har fortsatt en liten rød kul.. Men det sprenger ikke og puppen er ikke sprengt og hard! :)
 
Så bra at det løsnet! Du kan prøve å bytte ammestilling sånn at haken hennes melker mot klumpen.
 
Så bra at det løsnet! Du kan prøve å bytte ammestilling sånn at haken hennes melker mot klumpen.

Ja skal forsøke det neste gang - prøvde det tidligere idag også, men da nektet hun å ta puppen skikkelig så ble bare gråting! Men sist nå
Tok hun puppen greit så kanskje det funker :)

Var rimelig stresset for brystbetennelse en stund her - så nå var det godt at det løsnet :)
 
Jepp.. Kom ikke ut en dråpe!
Men prøvde nesespray igjen nå (prøvde tidligere i dag også uten hell) la til jenta og jammen fikk hun tømt rimelig bra :) skal en tur i dusjen for å massere litt etterpå! For har fortsatt en liten rød kul.. Men det sprenger ikke og puppen er ikke sprengt og hard! :)
Kjempebra at det løsnet!! :)
 
Vi kom hjem fra sykehuset på onsdag, med pumpe og mme. Jeg hadde visst lite melk, jenta vår hadde gått ned 9 % av fødselsvekta. Den pumpa stressa meg, og vi fikk beskjed om å gi ho mat fra kopp. Noe som stressa meg enda mer. Nå legger jeg ho til brystet men ho suger dårlig. På ammepol sa ho at vi skulle være gjerrige med erstatninga. Nå ligger ho hos pappan og bare gråter. Og det gjør mor også. For jeg føler at jeg ikke kan tilfredsstille ungen min.
 
Vi kom hjem fra sykehuset på onsdag, med pumpe og mme. Jeg hadde visst lite melk, jenta vår hadde gått ned 9 % av fødselsvekta. Den pumpa stressa meg, og vi fikk beskjed om å gi ho mat fra kopp. Noe som stressa meg enda mer. Nå legger jeg ho til brystet men ho suger dårlig. På ammepol sa ho at vi skulle være gjerrige med erstatninga. Nå ligger ho hos pappan og bare gråter. Og det gjør mor også. For jeg føler at jeg ikke kan tilfredsstille ungen min.
Kjenner meg igjen i tårer og følelsen av å ikke tilfredsstille ungen:( det er utrolig vondt. Men selv har jeg roet meg litt fordi jenta mi er utrolig fornøyd og våken :) her går det nå nesten bare i mme om dagen men gir ikke opp. Holdt på med amming, pumping og erstatning i snart 6 uker og får mindre og mindre melk men kjøpt ammete i dag for å se om det er noe virkning.

Du er veldig tidlig og melken har nok ikke kommet ordentlig enda heller. Så hold ut og prøv å ta det med ro. Det har ikke jeg gjort og tror det har bidratt til nedgangen også
 
Vi kom hjem fra sykehuset på onsdag, med pumpe og mme. Jeg hadde visst lite melk, jenta vår hadde gått ned 9 % av fødselsvekta. Den pumpa stressa meg, og vi fikk beskjed om å gi ho mat fra kopp. Noe som stressa meg enda mer. Nå legger jeg ho til brystet men ho suger dårlig. På ammepol sa ho at vi skulle være gjerrige med erstatninga. Nå ligger ho hos pappan og bare gråter. Og det gjør mor også. For jeg føler at jeg ikke kan tilfredsstille ungen min.

Uff.. Vet hvordan du har det!
Sist fikk vi beskjed om å gi erstatning fra sprøyte, noe jeg slet skikkelig med. I dag ga vi for første gang mme her, og vi ga med flaske - føltes mye bedre enn å gi med kopp/sprøyte for meg!!
Pumper du da? Jeg får ikke ut en dråpe med pumpa dessverre.

Hva la de i gjerrige da? Vi har bestemt oss for å gi dersom hun viser ønske om det nå - men gir alltid begge puppene først.
Husk at delamming absolutt er en aktuell ting da.. Jeg ga pupp først og flaske etterpå til vår førstefødte var 7 eller 9 mnd. Da fikk han det viktigste fra morsmelken selv om jeg ikke hadde nok. Når ble hun født? Melka kan fortsatt komme for din del :)
 
Vi kom hjem fra sykehuset på onsdag, med pumpe og mme. Jeg hadde visst lite melk, jenta vår hadde gått ned 9 % av fødselsvekta. Den pumpa stressa meg, og vi fikk beskjed om å gi ho mat fra kopp. Noe som stressa meg enda mer. Nå legger jeg ho til brystet men ho suger dårlig. På ammepol sa ho at vi skulle være gjerrige med erstatninga. Nå ligger ho hos pappan og bare gråter. Og det gjør mor også. For jeg føler at jeg ikke kan tilfredsstille ungen min.
Men i alle dager... Tenk at de skal stresse deg opp sånn..9% er helt innenfor normalen. Det skal være under 10%. Lite melk? Hvor mange dager siden er det du fødte? Legg bort pumpen å am så mye du kan. Det er mange som ikke får til å pumpe i heletatt, og å pumpe med en skrikende unge ved siden av deg gjør deg garantert mer stresset enn det gjør nytte.

Jeg har tre barn, og jeg har gått igjennom samme stresset hver gang. Den siste perioden før melken kommer er det vanlig at ungen gråter en del, og man blir helt svett og trist fordi man blir stresset av at babyen kobler seg på, gråter, kobler seg på, gråter, virrer med hodet, såre brystvorter, gråt, bytte bryst, babyen kobler av, gråter, du har skuldrene oppunder ørene pga du er anspent av å prøve å få babyen til å få riktig tak, det gjør vondt pga såre brystvorter, etterier osv.

Pust med magen, dette får du til! Jeg er sikker på at melken kommer snart. Legg babyen til så mye du orker og kan.

Neste tøffe etappe er når melken faktisk kommer, og puppene blir som betong og alt er vondt, og du ikke får av deg genseren på egenhånd fordi du ikke klarer å løfte på armene. Da ammer du deg gjennom det og så kan man etter hvert kose seg med ammingen.

Ps. Har du prøvd brystskjold? Vet at mange fraråder det, men hvis det hjelper babyen med å få tak, så er det verdt et forsøk. Bare vær obs på at du kanskje må bruke litt tid på å evt. avvenne babyen etterpå..
 
Uff.. Vet hvordan du har det!
Sist fikk vi beskjed om å gi erstatning fra sprøyte, noe jeg slet skikkelig med. I dag ga vi for første gang mme her, og vi ga med flaske - føltes mye bedre enn å gi med kopp/sprøyte for meg!!
Pumper du da? Jeg får ikke ut en dråpe med pumpa dessverre.

Hva la de i gjerrige da? Vi har bestemt oss for å gi dersom hun viser ønske om det nå - men gir alltid begge puppene først.
Husk at delamming absolutt er en aktuell ting da.. Jeg ga pupp først og flaske etterpå til vår førstefødte var 7 eller 9 mnd. Da fikk han det viktigste fra morsmelken selv om jeg ikke hadde nok. Når ble hun født? Melka kan fortsatt komme for din del :)
Ho kom på mandag så vi er ganske ferske begge to:)
Pumper innimellom. Prøvde nå og fikk ut ca 15 ml tilsammen på ti min. Ikke rart lillefrøken er sulten. Men merker det kommer mer melk nå ja. Om bare ho klarer å suge skikkelig.

Tror ho på ammepol mente at vi skulle drøye erstatning så lenge ungen virker tilfreds. Men nå er ho ikke det. Så nå gir vi før vi legger oss.

Mamma snakka også om delamming, tror det er en mulig løsning hvis det ikke tar seg opp. Blir stressa av å ikke vite hvor mye ho får i seg
 
Ho kom på mandag så vi er ganske ferske begge to:)
Pumper innimellom. Prøvde nå og fikk ut ca 15 ml tilsammen på ti min. Ikke rart lillefrøken er sulten. Men merker det kommer mer melk nå ja. Om bare ho klarer å suge skikkelig.

Tror ho på ammepol mente at vi skulle drøye erstatning så lenge ungen virker tilfreds. Men nå er ho ikke det. Så nå gir vi før vi legger oss.

Mamma snakka også om delamming, tror det er en mulig løsning hvis det ikke tar seg opp. Blir stressa av å ikke vite hvor mye ho får i seg

Jeg får ikke ut noe på pumpa og klarte knapt å håndmelke 10 ml tidligere her. Veiing før og etter amming (amming jeg selv følte var veldig lite effektiv) viste 20 ml. Så pumping viser egentlig veldig lite ;)

Her har frøkna virket tilfreds fram til idag, men likevel ikke gått opp nok.. Så vet hvordan det føles å være usikker på hvor mye de får i seg ja! Synes Det å gi når barnet ikke virker fornøyd høres ut som en god plan jeg! Det kan være det vi ender på også - håper fortsatt melkemengden kan øke nok til at jeg kan fullamme, men har ikke helt troen. Ga tillegg på formiddagen idag. Har ammet hver 2 time på dagen og hun har vært fornøyd etter 2 pupper/1 pupp. Nå før sengetid så ville hun ha mer og fikk tillegg. Men spent på om det er "nok" i forhold til vekta..

Jeg hadde god erfaring med delamming sist altså - så det er på ingen måte nederlag :)

Haha.. Må le litt.. Rart hvor mye mer "fornuft" kan klarer å se når det ikke gjelder en selv.. Jeg VET jo st det ikke er krise med ammingen.. At delamming kan fungere godt ++ men når det kommer til meg selv så klarer jeg ikke å hente fram fornuften og går i kjelleren
 
Jeg får ikke ut noe på pumpa og klarte knapt å håndmelke 10 ml tidligere her. Veiing før og etter amming (amming jeg selv følte var veldig lite effektiv) viste 20 ml. Så pumping viser egentlig veldig lite ;)

Her har frøkna virket tilfreds fram til idag, men likevel ikke gått opp nok.. Så vet hvordan det føles å være usikker på hvor mye de får i seg ja! Synes Det å gi når barnet ikke virker fornøyd høres ut som en god plan jeg! Det kan være det vi ender på også - håper fortsatt melkemengden kan øke nok til at jeg kan fullamme, men har ikke helt troen. Ga tillegg på formiddagen idag. Har ammet hver 2 time på dagen og hun har vært fornøyd etter 2 pupper/1 pupp. Nå før sengetid så ville hun ha mer og fikk tillegg. Men spent på om det er "nok" i forhold til vekta..

Jeg hadde god erfaring med delamming sist altså - så det er på ingen måte nederlag :)

Haha.. Må le litt.. Rart hvor mye mer "fornuft" kan klarer å se når det ikke gjelder en selv.. Jeg VET jo st det ikke er krise med ammingen.. At delamming kan fungere godt ++ men når det kommer til meg selv så klarer jeg ikke å hente fram fornuften og går i kjelleren
Det er alltid mye lettere å gi råd til andre enn å følge dem selv. Jeg syns det er godt å vite at det ikke bare er vi som sliter.
 
Det er alltid mye lettere å gi råd til andre enn å følge dem selv. Jeg syns det er godt å vite at det ikke bare er vi som sliter.

Ja det er noe med det.
Ammingen er jammen ikke enkel ihvertfall - ensomt mye jobbing og
Tunge tider
 
Idag har jeg en skikkelig tung dag i forhold til ammingen igjen.. Lillemor får helt tydelig ikke nok av meg og har fått 3 runder med tillegg idag!

Jeg kjenner jeg ikke ønsker "styret" med flaske i tillegg til pupp og ønsker så gjerne å fullamme. Synes det er så rart at ikke melka øker så ofte som hun har ligget til! I tillegg merker jeg at hun pga tillegget suger svakere (er for mett til å ammes hver andre time som jeg egentlig skal)... Ser for meg at redningen kunne ha vært pumping - men det fungerer jo ikke på meg.. Håndmelking gjør vel ikke samme susen og det kommer minimalt ut der også gitt...

I tillegg føler jeg at jeg møter ulike meninger og tips overalt... Tror jeg ringer ammehjelp i morgen for å høre hva de tenker..

Synes det er vanskelig å vite hvor mye tillegg vi bør gi og hvor ofte - og HVORDAN skal jeg unngå at det virker inn negativt, men heller positivt, i forhold til melkemengden
 
Det er så godt å høre at jeg er ikke alene. Har samme problem som de fleste her. Det virker ikke at jeg har nok melk og i tillegg sover hun under amming. Hun spiser ikke mer enn 2 til 3 min før hun sovner. Hun gikk ned mer enn 10% av fødselsvekten sin før vi har begynt med tillegg. Nå vekten går opp som den skal. Jeg hadde så lyst å fullamme men jeg tror det blir delamming her også. Så langt har det gått fint med flaske og hun spiser både fra flaske og pupp. Da skal vi forsette sånn.
 
Vi kom hjem fra sykehuset på onsdag, med pumpe og mme. Jeg hadde visst lite melk, jenta vår hadde gått ned 9 % av fødselsvekta. Den pumpa stressa meg, og vi fikk beskjed om å gi ho mat fra kopp. Noe som stressa meg enda mer. Nå legger jeg ho til brystet men ho suger dårlig. På ammepol sa ho at vi skulle være gjerrige med erstatninga. Nå ligger ho hos pappan og bare gråter. Og det gjør mor også. For jeg føler at jeg ikke kan tilfredsstille ungen min.
For en dårlig råd du har fått. Gi hun erstatning, det er viktig at hun får mat og dette har jeg blitt fortalt av både min fastlege og helsesøster.
 
Det er så godt å høre at jeg er ikke alene. Har samme problem som de fleste her. Det virker ikke at jeg har nok melk og i tillegg sover hun under amming. Hun spiser ikke mer enn 2 til 3 min før hun sovner. Hun gikk ned mer enn 10% av fødselsvekten sin før vi har begynt med tillegg. Nå vekten går opp som den skal. Jeg hadde så lyst å fullamme men jeg tror det blir delamming her også. Så langt har det gått fint med flaske og hun spiser både fra flaske og pupp. Da skal vi forsette sånn.
Jenta vår sovner også til puppen. Og ho suger så svakt.. Føler vi gjorde en tabbe da vi begynte med flaske :( men ser det funker til deg, hvilken flaske bruker du?
 
Back
Topp