Flere som sliter med amming?

Hmm snakket med stemor om rotetimene lille har fra 23 tiden og til klokken 3. Hun foreslo å gi henne et par-tre skjeer tynn tynn velling rundt klokken 23, men jeg tenker at det er aaalt for tidlig? Hun er jo bare 2 mnd gammel? :eek:

Må du ikke finne på. Slik jeg har forstått det er vel rotetimene helt normalt når man ammer fordi babyen fyller opp til flere timer søvn?
Er det for lite mat så skal man gi mme, ikke velling så tidlig. Men uansett bør vel dette være i samråd med hs
 
Hmm snakket med stemor om rotetimene lille har fra 23 tiden og til klokken 3. Hun foreslo å gi henne et par-tre skjeer tynn tynn velling rundt klokken 23, men jeg tenker at det er aaalt for tidlig? Hun er jo bare 2 mnd gammel? :eek:

Hadde ikke begynt med velling nå nei
 
Må du ikke finne på. Slik jeg har forstått det er vel rotetimene helt normalt når man ammer fordi babyen fyller opp til flere timer søvn?
Er det for lite mat så skal man gi mme, ikke velling så tidlig. Men uansett bør vel dette være i samråd med hs

Rotetime er vanlig ja, for å tanke opp. Jeg er bare glad min har flyttet sin til 20-23 i stedet for 23-02 sånn av hensyn til min nattesøvn...
 
Takk for innspill. Er helt enig og akkurat det jeg tenkte selv. Synes det er rart hvor lite folk vet og hvilke råd de kommer med... Skulle likt om snuppa flyttet det fra 23-3 til 20-23 ellernoe i stedet jeg også :p
 
Hmm snakket med stemor om rotetimene lille har fra 23 tiden og til klokken 3. Hun foreslo å gi henne et par-tre skjeer tynn tynn velling rundt klokken 23, men jeg tenker at det er aaalt for tidlig? Hun er jo bare 2 mnd gammel? :eek:
Det var sikkert anbefalingen for veldig mange år siden. Helt på jordet i dag ;)
 
Da må visst denne tråden fram igjen :(
Ikke problemer sånn sett, men en frøken som spiser lite. For noen dager siden hadde jeg veldig fulle pupper og ofte spreng om natten. Nå kjennes de konstant tomme! Jeg har lagt henne til hver 2-3 time på dagtid (oftere om kvelden) men så lenge hun ikke vil ha mer så økes heller ikke produksjonen. Prøver jeg å legge henne til for tidlig så skriker hun. Både i går natt og i natt var bleien tørr ved første skift og det har aldri skjedd før. Resten av døgnet er de godt våte heldigvis. Bør jeg gå i gang med pumping for å hjelpe produksjonen opp igjen eller må jeg stole på at hun gjør det selv etterhvert? Hun er ellers veldig opplagt og fornøyd.
 
Da må visst denne tråden fram igjen :(
Ikke problemer sånn sett, men en frøken som spiser lite. For noen dager siden hadde jeg veldig fulle pupper og ofte spreng om natten. Nå kjennes de konstant tomme! Jeg har lagt henne til hver 2-3 time på dagtid (oftere om kvelden) men så lenge hun ikke vil ha mer så økes heller ikke produksjonen. Prøver jeg å legge henne til for tidlig så skriker hun. Både i går natt og i natt var bleien tørr ved første skift og det har aldri skjedd før. Resten av døgnet er de godt våte heldigvis. Bør jeg gå i gang med pumping for å hjelpe produksjonen opp igjen eller må jeg stole på at hun gjør det selv etterhvert? Hun er ellers veldig opplagt og fornøyd.
Leste at etterhvert som melken har stabilisert seg så vil puppene føles tommere enn før, men at man likevel kan ha nok melk altså! Så lenge hun ikke virker misfornøyd ville jeg nok ha latt henne regulert det selv.

Hvor lenger går det mellom de våte bleiene du savner da? Har selv ei frøken som ikke tisser stort når hun sover.. Føler ofte bleien er relativt tom når hun får første måltid (og da har det gått mange timer siden sist måltid) men hvis jeg skifter etter måltidet så er det masse der. Bæsjer ikke når hun sover heller..
 
Det er heldigvis ikke slik at vi skal gå med spreng i et år eller to.
Tomt er det ikke, bare passe.
La ungen selvregulere, sånn innen rimelighetens grenser, ikke over 4 timer på dagen kanskje.

Har hun jevnt våte bleier på dagen er det greit det. Men trenger ikke bytte på på natta om de ikke har bæsjet. I praksis mer eller mindre slutta å bytte på natta jeg, om hun ikke er veldig urolig, eller at jeg kjenner lukta eller hører at hun gjør det.

Våte bleier på morgenen, men somregel bæsjet hun ikke på natt lenger nei.

Lenge til hun skal veies? Har du evt mulighet til å gå på åpen helsestasjonen om dere har det? Så lenge hun legger på seg et ikke mangel på spreng noe problem
 
Da må visst denne tråden fram igjen :(
Ikke problemer sånn sett, men en frøken som spiser lite. For noen dager siden hadde jeg veldig fulle pupper og ofte spreng om natten. Nå kjennes de konstant tomme! Jeg har lagt henne til hver 2-3 time på dagtid (oftere om kvelden) men så lenge hun ikke vil ha mer så økes heller ikke produksjonen. Prøver jeg å legge henne til for tidlig så skriker hun. Både i går natt og i natt var bleien tørr ved første skift og det har aldri skjedd før. Resten av døgnet er de godt våte heldigvis. Bør jeg gå i gang med pumping for å hjelpe produksjonen opp igjen eller må jeg stole på at hun gjør det selv etterhvert? Hun er ellers veldig opplagt og fornøyd.
Jeg er enig med de over. La ungen regulere selv. Pumping for å øke (etter å ha prøvd selv) er jeg ingen fan av. Men om du orker så prøver du. :) det jeg har lært i løpet av mine 7 uker som mamma er at lave skuldre og riktig mat gjør susen. Og så vidt jeg husker har du hatt babyperioder før ? :)

Lykke til! Håper det løser seg:)
 
Jeg visste vel egentlig hva dere kom til å svare ;)
Jeg får se det an noen dager til før jeg ev. pumper litt. Men synes det er rart at i forrige uke så hadde vi en periode hvor det var såpass mye melk at hun spiste en pupp til hvert måltid helt fram til kvelden. Ammet storesøster på den måten til hun var flere mnd gammel, så trodde kanskje det ville stabilisere seg slik nå også. Men nå virker det som hun tømmer begge til alle måltider...
Den tørre bleien har det vært kun en av i døgnet og det er fra siste kveldspupp og til første nattmåltid. Etter det har hun våte bleier til hvert skift. Bæsje gjør hun kun en gang i uken og aldri på nattestid, men pleier å skifte for å vekke henne slik at hun spiser seg mett.
Vet ikke om jeg orker veiestyret, selv om det er åpen helsestasjon i nærheten. Men hvis denne følelsen av at hun ikke spiser nok vedvarer så ringer jeg nok til helsesøster.
Takk for svar :-*
 
Lillemor vil plutselig bare ha den ene puppen! Hun vrir seg unna og skriker hvis jeg legger henne til den høyre puppen? Det startet i går. Noen som har tips?? :(
 
Sliter i og for seg ikke med ammingen, men lille legger ikke veldig godt på seg. Selv ved at jeg vekker og legger til ofte ligger han på gjennomsnitt 150 gram i uken. Gått opp 80 gram siden fredag. Helsesøster er ikke bekymret for han, men vil at vi bare følger med sånn at han ikke flater ut eller går ned.
 
Lillemor vil plutselig bare ha den ene puppen! Hun vrir seg unna og skriker hvis jeg legger henne til den høyre puppen? Det startet i går. Noen som har tips?? :(
Har ingen erfaring, men har du prøvd tvillingstilling? Det kan også hjelpe å synge for henne for å roe ned. Funker til en viss grad her hvertfall:)
 
Lillemor vil plutselig bare ha den ene puppen! Hun vrir seg unna og skriker hvis jeg legger henne til den høyre puppen? Det startet i går. Noen som har tips?? :(
Kan hun ha vondt i øret? Forsøkt å trykke litt på det for å se om hun reagerer?
 
Kan hun ha vondt i øret? Forsøkt å trykke litt på det for å se om hun reagerer?
skal prøve når hun våkner, men jeg er egentlig litt usikker på om det kan ha noe med henne å gjøre. Har prøvd både tvillingstilling og liggende amming uten at det er noe bedre :(
 
Åå nå er jeg så irritert!! Gammeldagse slektninger som tror de kan alt så mye bedre går meg noe innmari på nervene! Her er det økedag i dag og lille har hengt masse på puppen. Fikk besøk av en eldre slektning som spør i en nedlatende tone hvorfor jeg ikke gir mme i tillegg når hun tydeligvis ikke er fornøyd med det hun får fra meg. Og legger til at hun er jo ganske stor, bare for å understreke at jeg neppe gjør henne mett.

I hodet mitt tenker jeg at det er flott at hun har lagt på seg og er blitt akkurat 5 kg nå. Er stolt av meg selv som har stått i det de dagene det har vært slitsomt, og å få slike kommentarer istedenfor klapp på skulderen er bare så utrolig kjipt. Skulle ønske folk kunne bare drite en lang marsj i å blande seg inn i ammingen til andre med mindre de gir uttrykk for at de ønsker råd. Og ihvertfall droppe tonen som gjør at jeg føler at det er galt at jeg ikke gir tillegg. Ååh det var godt å få det ut en plass!
 
Back
Topp