Tusen takk for svar!
Jeg får vel legge til at jeg ikke alltid har spist like asketisk, men jeg merket i høst at jeg følte meg dårlig hver gang jeg hadde spist noe som inneholdt sukker eller raske karbohydrater og kuttet derfor ut alt slik fra da av. Tenkte overhodet ikke på diabetes da, men nå begynner jeg jo å lure på om jeg egentlig har en begynnende vanlig diabetes, siden jeg har kjent ubehag relatert til sukker/raske karbohydrater siden i høst. Nå har jeg jo kuttet ut enda mer i redsel for å øke blodsukkeret, så nå føler jeg nesten at det er minimalt med ting jeg kan spise. Fiskepålegg virker ganske trygt og er jo veldig sunt, men jeg begynner å bli lei, så prøvde med ost...
Skal målingen gjøres to timer etter påbegynt eller to timer etter avsluttet måltid? Jeg har målt to timer etter påbegynt måltid, men idag merket jeg bittelitt symptomer på stigende blodsukker igjen ca tre timer etter påbegynt måltid. Var 5,7 to timer etter påbegynt måltid og 6.0 tre timer etter påbegynt måltid. Begge er vel greie verdier, men kanskje jeg måler til feil tid?
Godt å høre at du spiser yoghurt med müsli! Jeg har så lyst på gresk yoghurt, og ble litt fortvilet over at jeg ikke kan spise det en gang. Jeg bør kanskje droppe honning (selv om det ikke var mye)? Har du forresten link til en god, diabetikervennlig oppskrift på müsli?
Jeg sjekker fastende blodsukker på morgenen, men ikke før måltid ellers, nei. Kanskje det rett og slett ikke har noe med maten jeg spiser å gjøre, men hormoner at blodsukkeret igår ble så høyt, da. Isåfall veldig vanskelig å få oversikt over hva det er greit å spise, hvis det varierer fra dag til dag...
Godt å høre at det ikke er krisehøyt med 8,6 og at høye enkeltmålinger ikke har så stor betydning. Leste nemlig i veilederen for svangerskapsdiabetes at med tre eller flere målinger over 6,7 i løpet av en to ukers periode, skulle man bli henvist til spesialisthelsetjenesten. Ikke at det ville være noen katastrofe å bli henvist dit, men jeg vil jo helst ha et så lavt blodsukker at det ikke er fare på ferde...