FEBRUAR 2018

SÅ FANTASTISK!!! :Heartred:Heartred:Heartred Gratulerer så mye!!!
Jeg har ikke fulgt like godt med i gruppen de siste ukene. Men har skjønt at du har hatt en nervepirrende reise. Sååå glad på dine vegner!!!
:wav

Tusen takk! Ja, det har vært veldig nervepirrende, både fordi jeg har mistet så mange ganger før og fordi gyn ikke så noe på ul 6+0. Kombinasjonen av at jeg har hatt en god følelse mesteparten av dette forsøket og at vi nå har sett en spire med hjerteslag, gjør at jeg faktisk tror at det vil gå bra. :-)

Er så glad for deg! [emoji173]️

Har du hatt MA før? Hvor lenge etter kan jeg sette inn frys..?

Tusen takk! :-)

Ja, jeg har hatt en MA. Den ble oppdaget i uke 11 og embryoet hadde sluttet å utvikle seg 6+3. Min MA gikk ikke helt etter boka, så det jeg forteller må du ikke tenke at gjelder alle, for det er ganske uvanlig. Jeg måtte ha to medisinske aborter + utskrapning og i tillegg plukket fastlegen ut noe som satt fast i livmorhalsen over en måned etter utskrapningen, så det var mye styr og tok lang tid før jeg kom igang med prøving igjen. For de fleste er jo en medisinsk abort tilstrekkelig. Dette var før jeg begynte med IVF, men legen sa at jeg burde ha en normal mens etter abortblødningen før vi begynte å prøve igjen. Det samme gjaldt da jeg hadde svangerskap utenfor livmoren og opererte bort en eggleder. Da måtte jeg ha en vanlig mens og så kunne vi begynne på IVF-forsøk på mensen etterpå. Dette var ferskforsøk, da. Har aldri fått noen på frys, dessverre, så kan ikke uttale meg om det. De fleste leger vil imidlertid at man har en vanlig mens før man prøver igjen naturlig, men noen få sier at det bare er å prøve når man føler seg klar for det. Når det gjelder IVF, har jeg derimot aldri hørt at man kan starte før man har hatt en vanlig mens.

Blodprøven 23 dpo var på 600. 4 dager etter, på fredag, var den på 700noe, i går tok jeg ny(4dager etter den siste), å i dag snakket jeg med legen som fortalte at prøven hadde steget til 1200å noe.
Hva skjer?? Jeg skjønner jo at dette ikke kan gå bra med den lave stigningen mellom de prøvene, men jeg skjønner ingenting. Skal inn å ta ny prøve i morgen og vurdere om vi skal framskynde ul. Har hatt litt vage smerter på høyre side i eggstokk området i dag, så er bekymret for exu. Hadde også en ny liten blødning i dag.

Er du rundt seks uker? Hva sier legen da? Da jeg hadde exu, blødde jeg litt til og fra i en uke og gyn mente at jeg hadde hatt en abort siden det ikke var noe i livmoren. Jeg kunne ikke skjønne det, for jeg hadde blødd altfor lite i forhold til de andre abortene jeg hadde hatt. Hcg sank imidlertid fra rundt 700 til rundt 300 på to dager, så da burde alt ha vært greit og jeg fikk ingen videre oppfølging.

Etter noen uker begynte jeg å få litt svake smerter på siden som varte over flere uker. Samtidig økte graviditetssymptomene som hadde vært borte en stund. Tok en graviditetstest igjen som viste gravid 2-3 uker og hcg lå på ca 1000. Var først hos en privat lege som ikke kunne se noe galt og mente at jeg hadde rester i livmoren som han ville fjerne med et lite inngrep, men jeg insisterte på å bli henvist til sykehuset fordi jeg hadde en følelse av at det var et svangerskap utenfor livmoren. Var da hos samme lege som mange uker tidligere hadde sagt at jeg hadde hatt en spontanabort, på tross av sparsom blødning. Han ble da sikker på at det var en exu, selv om han heller ikke kunne se noe på ul. Jeg ble operert dagen etterpå, en lørdag faktisk, i et forsøk på å finne graviditeten, og de fant den i den venstre egglederen. Dette var i det som skulle ha vært uke 10, så vidt jeg husker, og det hadde begynt å sive blod fra egglederen, så det var på høy tid å finne ut av det. Forteller dette fordi det er langtifra sikkert at de vil se noe på ultralyd dersom det skulle være i egglederen.

Jeg fikk aldri sterke smerter, men hadde murring, stikking og verking i eggstokkområdene på begge sider av magen som kom og gikk over flere uker, men som økte i intensitet/varighet/hyppighet etter hvert. På slutten, da jeg virkelig begynte å mistenke exu, var det av og til vondt når jeg satte foten ned når jeg gikk. Kjente det som et støt i magen. Det samme skjedde når jeg kjørte over dumper i veien. Det rare var at jeg kjente noe på begge sider, så kunne ikke fortelle legen noe om hvilken side det var på. (Dette var naturlig graviditet, så var ingen overstimulering).

Tror det er lurt å fortsette å ta hcg og så kan du eventuelt spørre legen om tidligere ul, men som sagt ikke sikkert at de ser noe. De så ingenting hos meg med samme hcg-nivå som du har. Mitt hcg-nivå lå og svingte mellom rundt 900 og 1200 i dagene før jeg ble operert.

Masse lykke til! Har legen sagt at det ikke er håp for at det kan gå? Håper i hvert fall at det ikke er en exu.

Uff ja. Å legen min er helt ubrukelig på graviditet. Han sa i går at dette ser jo bra ut, for prøven din har steget fra 6-700! Så jeg bare «what? Nei, det er ikke spesielt bra for den skal ca dobles annenhver dag», å igjen i dag, så sier han at dette så jo positivt ut...
Mannen ringte legen sin på hans hjemsted, å de har visst ei dame på kontoret som har fått inn og hatt kurs i innvendig ul nå, så jeg venter på tlf fra henne å håper jeg får komme inn dit.
Håper på en MA. Evt bo eller sa. For om det er en exu så nekter jeg å ta i mot cellegift. De får heller gå inn å fjerne eggledere og what evner, for vi må jo ha ivf uansett så

Kjedelig at du har en dårlig lege! Når det er sagt, har jeg faktisk lest om en dame som opplevde at hun ikke hadde noen som helst stigning mellom to målinger og mener å huske at hun i tillegg hadde litt svak stigning etterpå, men svangerskapet gikk bra. Lette nemlig desperat etter gode historier en gang jeg hadde dårlige hcg-verdier. Dette er nok unntak, selvsagt, men mitt prinsipp er egentlig å ikke gi opp før legen sier at alt håp er ute.

Ja, har lest at det faktisk er en økt sannsynlighet ved assistert befruktning, for egget «svever» jo inne der i flere dager før det fester seg.

Jeg har hørt at det er økt sannsynlighet ved IVF fordi egget kan få litt fart når de sender det ut av innsettskateteret og bli "skutt opp" i egglederen. De er visstnok mer bevisste nå på å legge det forsiktig fra seg enn hva de var tidligere.

Jeg har vært på ultralyd og der var det en bitteliten spire med bankende hjerte! :-) Alt så bra ut med fostersekk, spire, hjerte og det gule legemet.

Er så glad og lettet at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg! :-) Fikk heldigvis en annen og veldig grundig lege denne gangen. Han brukte tid og beveget ultralydapparatet millimeter for millimeter over fostersekken mens han nistirret på datamaskinen, og plutselig så han pulsering! :-) Jeg og mannen og sykepleieren så det også. Lille embryo ble målt til 0,43 cm og uke 6+1. Jeg er egentlig 6+4 idag, og han sa at han godt kunne skrive 6+4 for det var umulig å måle helt presist når det var så lite. Det var ikke nødvendig sa jeg, for det viktigste er at det er noe som lever der inne. :-) Da stemte den gode følelsen jeg har hatt mesteparten av dette forsøket (med unntak av en del dager jeg har vært skikkelig bekymret) og det er faktisk en liten en på vei til oss! Måtte det bare holde helt til oktober/november. :-)

Jeg spurte etterpå om han var sikker på at det bare var en, men det ville han ikke egentlig svare på. Han så jo egentlig ikke etter flere og da han oppdaget spiren, glemte jeg å spørre om han kunne se etter en til. Han sa at det får være en bonus på neste ultralyd hvis det er en til der. Fikk ny time hos han andre uka etter påske. Har heldigvis en ultralyd uka før det også etter henvisning fra Rikshospitalet og så må jeg fundere litt på om jeg skal avbestille den private ultralyden jeg har bestilt til neste uke eller ta den. Jeg er jo beroliget akkurat nå, men to uker uten å vite at alt fortsatt er bra, er veldig lenge.

Ellers sa han at jeg var litt overstimulert med noe væske i buken, men at det ikke gjorde noe og nesten var litt positivt. Det forklarer kanskje delvis den store magen og at jeg fortsatt kjenner eggstokkene murre...

Så bra at du fikk høre hjerte[emoji4] Synes det er så dumt at leger uttaler seg før de vet helt sikkert. Skaper så uro og bekymring unødvendig. Godt du fikk en annen lege i dag som var litt mer omstendig. Gratulerer så masse! Nå skal det bli baby(er) på dere[emoji173]️

Jeg har vært på ultralyd og der var det en bitteliten spire med bankende hjerte! :-) Alt så bra ut med fostersekk, spire, hjerte og det gule legemet.

Er så glad og lettet at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg! :-) Fikk heldigvis en annen og veldig grundig lege denne gangen. Han brukte tid og beveget ultralydapparatet millimeter for millimeter over fostersekken mens han nistirret på datamaskinen, og plutselig så han pulsering! :-) Jeg og mannen og sykepleieren så det også. Lille embryo ble målt til 0,43 cm og uke 6+1. Jeg er egentlig 6+4 idag, og han sa at han godt kunne skrive 6+4 for det var umulig å måle helt presist når det var så lite. Det var ikke nødvendig sa jeg, for det viktigste er at det er noe som lever der inne. :-) Da stemte den gode følelsen jeg har hatt mesteparten av dette forsøket (med unntak av en del dager jeg har vært skikkelig bekymret) og det er faktisk en liten en på vei til oss! Måtte det bare holde helt til oktober/november. :-)

Jeg spurte etterpå om han var sikker på at det bare var en, men det ville han ikke egentlig svare på. Han så jo egentlig ikke etter flere og da han oppdaget spiren, glemte jeg å spørre om han kunne se etter en til. Han sa at det får være en bonus på neste ultralyd hvis det er en til der. Fikk ny time hos han andre uka etter påske. Har heldigvis en ultralyd uka før det også etter henvisning fra Rikshospitalet og så må jeg fundere litt på om jeg skal avbestille den private ultralyden jeg har bestilt til neste uke eller ta den. Jeg er jo beroliget akkurat nå, men to uker uten å vite at alt fortsatt er bra, er veldig lenge.

Ellers sa han at jeg var litt overstimulert med noe væske i buken, men at det ikke gjorde noe og nesten var litt positivt. Det forklarer kanskje delvis den store magen og at jeg fortsatt kjenner eggstokkene murre...
Så fantastisk flott å høre [emoji173] [emoji173] for en karusell du har vært på de siste dagene, håper virkelig skuldrene har senket seg og at du klarer å nyte at det er en (eller kanskje to) nydelig liten spire der inne [emoji4]

Blodprøven 23 dpo var på 600. 4 dager etter, på fredag, var den på 700noe, i går tok jeg ny(4dager etter den siste), å i dag snakket jeg med legen som fortalte at prøven hadde steget til 1200å noe.
Hva skjer?? Jeg skjønner jo at dette ikke kan gå bra med den lave stigningen mellom de prøvene, men jeg skjønner ingenting. Skal inn å ta ny prøve i morgen og vurdere om vi skal framskynde ul. Har hatt litt vage smerter på høyre side i eggstokk området i dag, så er bekymret for exu. Hadde også en ny liten blødning i dag.
Huff, høres jo ikke lovende ut egentlig.
Jeg har møtt gynekologer som har opplevd det kan gå bra med "unormal" hcg, men man skal jo absolutt være på vakt ift ex u ja.

Ja, veldig deilig at hcg stiger. Nå håper jeg bare intenst på å få se noe idag, men forbereder meg mentalt på nok en skuffelse. Tror ikke at gynekologen bruker nok tid til å lete, det er jo tross alt noe bittelite man ser etter og mange gynekologer vil jo ikke prøve en gang før 7+0. Jeg er 6+4 idag. Skal prøve å få henne til å bruke mer tid idag, zoome og å vinkle apparatet bakover, men legene er ofte ikke så lette å påvirke, så ikke sikkert at jeg får henne til å gjøre som jeg vil. Har bestilt privat ul til 7+3 og da håper jeg at vi får se noe. Hvis det plutselig dukker opp et embryo med hjerteslag idag, så avbestiller jeg bare den private.

Det var en lang prøveperiode, ja. Det kan jo ha oppstått et eller annet etter at du fikk første barn som gjør at du ble gravid på egenhånd den gangen, men ikke har blitt det i ettertid. Jeg kan ikke akkurat så mye om det, men har skjønt at både endometriose, infeksjoner og autoimmune sykdommer (som ikke nødvendigvis er oppdaget) kan føre til at det er vanskeligere å bli gravid. Samtidig, hvis dere ikke har fått påvist noe galt med noen av dere, er jo sjansen der for å bli gravid naturlig fortsatt. Skjønner så veldig godt at veien videre ikke er noe samtaleemne enda. Du må jo komme til hektene igjen og få bearbeidet alt før det kan bli aktuelt å tenke på hva som skal skje videre, tenker jeg.

Ja det er nok det som har skjedd.. Lurer på om jeg skal prøve å få en ny lap for å sjekke hva som skjer der inne.. Tre år siden jeg tok den..
Ja må bearbeide dette.. Håper det ikke tar alt for lang tid, føler meg helt fjern for tiden.

Så bra at du fikk høre hjerte[emoji4] Synes det er så dumt at leger uttaler seg før de vet helt sikkert. Skaper så uro og bekymring unødvendig. Godt du fikk en annen lege i dag som var litt mer omstendig. Gratulerer så masse! Nå skal det bli baby(er) på dere[emoji173]️

Tusen takk! :-) Ja, er helt fantastisk at det faktisk er noen som lever der inne. :-) Enig i at det er utrolig korttenkt av leger å si noe før de er sikre. Veldig slitsomt å bekymre seg i dagevis, og særlig når det ikke egentlig var grunn til det. Er veldig glad for at jeg fikk den legen jeg fikk siste gangen. Blir han på neste ultralyd på sykehuset også og det er jeg glad for!

Så fantastisk flott å høre [emoji173] [emoji173] for en karusell du har vært på de siste dagene, håper virkelig skuldrene har senket seg og at du klarer å nyte at det er en (eller kanskje to) nydelig liten spire der inne [emoji4]

Ja, det var noen skikkelig fæle dager, men nå går alt heldigvis mye bedre. :-) Jeg prøver å slappe av og nyte at kvalmen enda ikke har satt inn for fullt. :-)

Ja det er nok det som har skjedd.. Lurer på om jeg skal prøve å få en ny lap for å sjekke hva som skjer der inne.. Tre år siden jeg tok den..
Ja må bearbeide dette.. Håper det ikke tar alt for lang tid, føler meg helt fjern for tiden.

Ja, kanskje det er en idé med en ny lap. Det går i hvert fall an å høre med gynekolog om det kunne være lurt.

For meg har det pleid å ta noen uker før jeg begynner å føle meg mer normal igjen etter at jeg har mistet. Det sitter i lengre enn det selvsagt, men etter noen uker har jeg hatt en følelse av at jeg kan fungere igjen likevel, om du skjønner.

Da har jeg også vært på TUL, 8+3, og fikk se et nydelig bankende hjerte [emoji173] jeg har hatt en god følelse hele veien, og det var ordentlig fint å få bekreftet at den følelsen stemte. Har dere som har vært til tul et annet sted enn ivf-klinikken meldt resultatet videre til klinikken? Usikker på om jeg skal gi beskjed til Porsgrunn eller ikke [emoji4]

Da har jeg også vært på TUL, 8+3, og fikk se et nydelig bankende hjerte [emoji173] jeg har hatt en god følelse hele veien, og det var ordentlig fint å få bekreftet at den følelsen stemte. Har dere som har vært til tul et annet sted enn ivf-klinikken meldt resultatet videre til klinikken? Usikker på om jeg skal gi beskjed til Porsgrunn eller ikke [emoji4]

Så bra! [emoji2]
Jeg fikk beskjed om å melde resultatet videre til klinikken etter TUL på lokalsykehuset vertfall.

Åh, gratulerer så mye!! Det er en herlig følelse! Jeg gleder meg til ny TUL på mandag! Godt å kjenne på glede denne gangen!! Sist var jeg skrekkslagen bare!!

Ul i morgen hos lege i nabokommunen. Aner ikke om det er innvendig eller utsending, men skulle vært/er 6+2 i morgen, så regner med at de bør klare å se om det er noe i livmoren eller ikke i alle fall, uansett? Vil bare vite om jeg må forberede meg på exu eller ikke :(

Nå blør jeg, mer en tidligere, og mørkere blod.
Sto på butikken å kjente plutselig at det rant. Kjenner også at det kommer tak i mage og rygg, så håper kroppen klarer å avslutte dette selv nå. Tar de innvendig ul ved blødninger også?
Kan man utelukke exu ved større blødninger eller burde jeg ta den ul’n i morgen uansett?
Har også time til ul på sykehuset på tirsdag igjen.

Sto på butikken å kjente plutselig at det rant. Kjenner også at det kommer tak i mage og rygg, så håper kroppen klarer å avslutte dette selv nå. Tar de innvendig ul ved blødninger også?
Kan man utelukke exu ved større blødninger eller burde jeg ta den ul’n i morgen uansett?

Tar innvendig ved blødninger også ja.. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt ul i morgen. Håper kroppen ordner opp selv:Heartred klem

Ville tatt begge UL for å få avklaring og følge med på hvordan kroppen evt ordner opp.
Det er jo bra om det var ex u, men ender i SA ift alternativet..
Legen min mistenkte ex u for meg en gang pga lav hcg. Selv etter blødning og UL som viste normale forhold (EL en uke etterpå) ble jeg ikke "friskmeldt" før hcg hadde falt kraftig

Back
Topp