Det er et svakt studie som helsedirektoratet har vurdert - og valgt å opprettholde rådet om fullamming til 6 mnd allikevel. Forskerne syns jo sine funn er viktigst i verden slik alle syns, men det er metodologisk svakt og kan ikke si mye om friske fullbårne barn.
Edit: og for å utdype, det er sannsynligvis ingen fare ved verken oppstart av fast føde ved 4 eller 6 mnd, men mor og barns trivsel og ønske er det sentrale. Derfor har helsesykepleieren i startinnlegget gått langt forbi sitt mandat når hun presser på sine utdaterte eller egne (sannsynligvis en blanding) meninger på trådstarter. Her velger jeg bevisst å vente med fast føde til 6 mnd fordi jeg ikke ønsker å gi grøt eller mosemat, jeg syns det er artigere og det passer vår familie bedre at barnet er større og kan delta mer aktivt i måltidene og spise samme mat som oss (vi fulgte BLW/babystyrt mattilvenning), slik at man slipper å lage egne babymåltider (det bunner mye i latskap mao
Og at det er bra å ha fokuset på sunn mat fra bunnen for hele familien). Noe som forøvrig betyr at min fikk masse «B12-mat» fra første uka (kylling og fisk var av de første middagene, og egg fikk han som en av de første måltidene), så er ikke veldig bekymra for det til tross for fullamming utover 4 mnd