Fast føde og råd fra helsesøster

MissFlite

Glad i forumet
Jeg har lest meg frem til i diverse brosjyrer, på offentlige nettsider og på ammehjelpen at fullamming anbefales i 6 mnd og amming i ett år, det er liksom opplest og vedtatt føler jeg.

Men på helsestasjonen fikk jeg på 4 mnd-kontroll beskjed om at nå er det på tide å innføre grøt. De jeg kjenner med små barn har også begynt med grøt rundt 4 mnds alder etter råd fra helsestasjonen.

Nå på 5 mnds kontroll fikk jeg beskjed om at vi burde ha 4 måltider om dagen og gi både grøt, frukt og grønnsaker,og at vi burde gi vann ved måltidene. Vi syntes at det var voldsomt så fort frem det skulle gå, så selv om vi gir litt smaksprøver av grøt og mos så er jo ammingen hovedmåltid uansett. Skulle jeg gitt så mye fast føde og vann hadde det jo gått utover hvor mye morsmelk babyen får i seg og jeg vil miste melka. Vår lillemor trives godt med både amming og morsmelk på flaske, så selv om jeg syntes det er fint at hun lærer seg å smake på forskjellig vil jeg jo fortsette å amme/pumpe så lenge som mulig ved siden av. Hun vokser og går jevnt opp i vekt og er frisk og sterk.

Er det bare jeg og mine venninner som har "gammeldagse" helsesøstre, eller er det jevnt over ikke helt samstemt mellom de offisielle rådene og råd man får på helsestasjonen?
 
Jeg har lest meg frem til i diverse brosjyrer, på offentlige nettsider og på ammehjelpen at fullamming anbefales i 6 mnd og amming i ett år, det er liksom opplest og vedtatt føler jeg.

Men på helsestasjonen fikk jeg på 4 mnd-kontroll beskjed om at nå er det på tide å innføre grøt. De jeg kjenner med små barn har også begynt med grøt rundt 4 mnds alder etter råd fra helsestasjonen.

Nå på 5 mnds kontroll fikk jeg beskjed om at vi burde ha 4 måltider om dagen og gi både grøt, frukt og grønnsaker,og at vi burde gi vann ved måltidene. Vi syntes at det var voldsomt så fort frem det skulle gå, så selv om vi gir litt smaksprøver av grøt og mos så er jo ammingen hovedmåltid uansett. Skulle jeg gitt så mye fast føde og vann hadde det jo gått utover hvor mye morsmelk babyen får i seg og jeg vil miste melka. Vår lillemor trives godt med både amming og morsmelk på flaske, så selv om jeg syntes det er fint at hun lærer seg å smake på forskjellig vil jeg jo fortsette å amme/pumpe så lenge som mulig ved siden av. Hun vokser og går jevnt opp i vekt og er frisk og sterk.

Er det bare jeg og mine venninner som har "gammeldagse" helsesøstre, eller er det jevnt over ikke helt samstemt mellom de offisielle rådene og råd man får på helsestasjonen?

Ja, det høres ut som at du får litt merkelige råd.
Jeg fikk beskjed om at vi kunne fullamme til 6 mnd så lenge vekten pekte rett vei og vi var komfortable med det, og at ingenting tydet på at vi måtte begynne med grøt.
4 måltider ved 5 mnd har jeg aldri hørt om.
Min var 10 mnd da vi var oppe i 4 måltider ;) alltid hatt god vektøkning.
Ville bare fortsatt å forholde meg til de rådene helsedirektoratet har, samt vurdere å bytte til en annen hs om det er mulig :)
 
Syns helsesøster gir utdaterte råd ja. Helsedirektoratet oppdaterte sine råd sist i 2017, og er fortsatt tydelig på at fullamming til 6 mnd om mor og barn trives og _deretter_ oppstart av smaksprøver er optimalt (men at det ikke er funnet noen ulemper med smaksprøver fra 4 mnd). At et 5 mnd gammelt barn skal ha 4 måltider dagen er ikke noe annet enn absurd!

Morsmelk (og mme når morsmelk ikke er mulig) skal ideelt sett være _hoveddelen_ av næringsinntaket og barnets viktigste mat helt til 12 mnd, fast føde er et tillegg. Helsesøster plikter å oppdatere seg ang råd og retningslinjer, og her har hun åpenbart ikke gjort det eller lar personlige meninger gjennomsyre råd hun gir - begge deler er dårlig og fortjener rapportering til helsestasjonens leder. Eller høyere opp.

Ellers er ikke helsesøsters ord lov heller, og du står fritt frem til å overhøre råd du ikke er enig i. Eller konfrontere med oppdatert kunnskap fra helsedirektoratet om du orker (noe som anbefales om du orker, da det kan hjelpe andre mødre denne helsesøsteren møter).
 
Takk for svar,

Jeg nikker og smiler, men følger ikke råd jeg ikke er enig i. Burde jo utfordre helsesøster på ting som er i mot helsedirektoratet sine råd, men det er noe med at når man sitter der med baby så har man har ikke så lyst til diskutere. Man blir jo usikker også, helsesøster er mye eldre enn meg og ganske firkanta. Og helsesøster er jo hyggelig ellers så dumt å lage dårlig stemning. Men syntes det er litt dumt, nå blir jeg jo usikker på om resten av rådene hun gir er gode eller dårlige
 
Jeg har lest meg frem til i diverse brosjyrer, på offentlige nettsider og på ammehjelpen at fullamming anbefales i 6 mnd og amming i ett år, det er liksom opplest og vedtatt føler jeg.

Men på helsestasjonen fikk jeg på 4 mnd-kontroll beskjed om at nå er det på tide å innføre grøt. De jeg kjenner med små barn har også begynt med grøt rundt 4 mnds alder etter råd fra helsestasjonen.

Nå på 5 mnds kontroll fikk jeg beskjed om at vi burde ha 4 måltider om dagen og gi både grøt, frukt og grønnsaker,og at vi burde gi vann ved måltidene. Vi syntes at det var voldsomt så fort frem det skulle gå, så selv om vi gir litt smaksprøver av grøt og mos så er jo ammingen hovedmåltid uansett. Skulle jeg gitt så mye fast føde og vann hadde det jo gått utover hvor mye morsmelk babyen får i seg og jeg vil miste melka. Vår lillemor trives godt med både amming og morsmelk på flaske, så selv om jeg syntes det er fint at hun lærer seg å smake på forskjellig vil jeg jo fortsette å amme/pumpe så lenge som mulig ved siden av. Hun vokser og går jevnt opp i vekt og er frisk og sterk.

Er det bare jeg og mine venninner som har "gammeldagse" helsesøstre, eller er det jevnt over ikke helt samstemt mellom de offisielle rådene og råd man får på helsestasjonen?

Denne helsestasjonen ville jeg sendt inn en klage på til fylkesmannen, for dette er helt på jordet.
De nasjonale rådene er som du sier selv; fullamming til 6 mnd. Smaksprøver i tillegg til morsmelk som hovednæring frem til 1 år.
 
Har heller aldri hørt om 4 faste måltider ved 5mnd alder. Vår gutt begynte med grøt da han var 4,5 mnd, og det var fordi jeg skulle begynne å jobbe da han var 6 mnd og vi ville ta det rolig med tilvenning for magen hans og for trivsel,at vi ikke skulle føle at vi måtte ha sterkere fremgang enn han var klar for. Man kan fullamme i 6 mnd,eller man kan gi fast føde fra 4 mnd, og ser ikke at noen sier at det ene alternativet er bedre enn det andre. Så da velger man selv. Hvis du skal tilbake i jobb tidlig,er det en fordel for ungen at du begynner å øve på fast føde,flaske osv forut så det ikke blir krøll når du er på jobb. Det var litt rare råd du fikk,synes jeg. Men har du ellers god tone med henne,så hadde jeg nok latt det bli. Jo eldre ungen blir,jo mindre er man på helsestasjonen også så det spiller liksom ikke så stor rolle om hs er litt gammeldags innimellom.
 
Har heller aldri hørt om 4 faste måltider ved 5mnd alder. Vår gutt begynte med grøt da han var 4,5 mnd, og det var fordi jeg skulle begynne å jobbe da han var 6 mnd og vi ville ta det rolig med tilvenning for magen hans og for trivsel,at vi ikke skulle føle at vi måtte ha sterkere fremgang enn han var klar for. Man kan fullamme i 6 mnd,eller man kan gi fast føde fra 4 mnd, og ser ikke at noen sier at det ene alternativet er bedre enn det andre. Så da velger man selv. Hvis du skal tilbake i jobb tidlig,er det en fordel for ungen at du begynner å øve på fast føde,flaske osv forut så det ikke blir krøll når du er på jobb. Det var litt rare råd du fikk,synes jeg. Men har du ellers god tone med henne,så hadde jeg nok latt det bli. Jo eldre ungen blir,jo mindre er man på helsestasjonen også så det spiller liksom ikke så stor rolle om hs er litt gammeldags innimellom.

Rådet om litt fast føde ved 4 mnd gjelder de barna som får mme. ;) Fast føde trenger man ikke stresse med, og barnet skal fortsatt ha morsmelk/mme som hovednæring det første året uansett.
 
Rådet om litt fast føde ved 4 mnd gjelder de barna som får mme. ;) Fast føde trenger man ikke stresse med, og barnet skal fortsatt ha morsmelk/mme som hovednæring det første året uansett.
Trenger ikke å stresse med nei,men det er ikke noen dokumentasjon på at fullamming i 6 mnd er bedre enn introduksjon av fast føde fra ca 4 mnd. Fullammingen kan gjøres så lenge vektoppgang er ok, og "mor og barn trives med det". Oppfatter det som en betryggelse på at det er ok å fullamme 6 mnd, ikke at det er feil eller dårligere å gi fast føde fra 4 mnd for de som ønsker det.
 
Jeg fikk beskjed om at da ungen var 6 måneder så skulle fast føde ta over for morsmelk. Det ble ikke aktuelt for min del. Jeg orket ikke kampen med helsesøster, som jo var snill selv om hun var utdatert, så jeg bare jattet med. Bare oppdaterte henne i ettertid :p
Jeg fikk en del dårlige råd angående amming denne gangen. Jeg var visst for snill med ungen som lot henne ligge lenge på puppen. Skulle vel helst satt på en klokke og ammet slavisk etter den :rolleyes: Og nattamming skulle også avsluttes når helsesøster ville det.
Hadde jeg fult de rådene så hadde ikke ungen gått opp i vekt.
 
Jeg fikk beskjed om at da ungen var 6 måneder så skulle fast føde ta over for morsmelk. Det ble ikke aktuelt for min del. Jeg orket ikke kampen med helsesøster, som jo var snill selv om hun var utdatert, så jeg bare jattet med. Bare oppdaterte henne i ettertid :p
Jeg fikk en del dårlige råd angående amming denne gangen. Jeg var visst for snill med ungen som lot henne ligge lenge på puppen. Skulle vel helst satt på en klokke og ammet slavisk etter den :rolleyes: Og nattamming skulle også avsluttes når helsesøster ville det.
Hadde jeg fult de rådene så hadde ikke ungen gått opp i vekt.

Jeg blir helt satt ut av å høre om sånne helsesøstre. Tenk på alle de stakkars foreldrene (og deres barn) som ikke vet bedre enn å følge slike råd fra noen som de bør kunne stole på at vet barnets beste. :(
 
Jeg blir helt satt ut av å høre om sånne helsesøstre. Tenk på alle de stakkars foreldrene (og deres barn) som ikke vet bedre enn å følge slike råd fra noen som de bør kunne stole på at vet barnets beste. :(

Jeg fulgte rådene med eldste, og der måtte jeg begynne med fast føde fra 4 måneder siden hun ikke gikk opp nok i vekt ifølge helsesøster. Hun fulgte sin egen kurve, men det var ikke bra nok. Ingenting endret seg da hun fikk grøt heller, så den var bortkastet. Det var en annen helsesøster, men med samme begrensning for hvor lenge hun skulle få ligge på puppen :rolleyes:
Heldigvis lærte jeg, slik at yngste fikk en annen opplevelse. Det skal sies at eldste ikke hadde problemer med å die, mens yngste hadde det, men likevel.
 
Jeg fikk beskjed om at da ungen var 6 måneder så skulle fast føde ta over for morsmelk. Det ble ikke aktuelt for min del. Jeg orket ikke kampen med helsesøster, som jo var snill selv om hun var utdatert, så jeg bare jattet med. Bare oppdaterte henne i ettertid :p
Jeg fikk en del dårlige råd angående amming denne gangen. Jeg var visst for snill med ungen som lot henne ligge lenge på puppen. Skulle vel helst satt på en klokke og ammet slavisk etter den :rolleyes: Og nattamming skulle også avsluttes når helsesøster ville det.
Hadde jeg fult de rådene så hadde ikke ungen gått opp i vekt.
Oi fikk du råd om å amme ettter klokken? Det var vel rådet 25 år siden.. men nå? :eek:
 
Nei vet du hva, her synes jeg du må si ifra til helsesøster direkte eller sende inn en klage. Her hos oss har ikke helsesøster snakket om fast føde engang og vi skal snart på 5 mnd kontroll. Og det blir nok ikke snakket noe særlig om da heller for da er det time med fysioterapaut, sjekking av hofter etc som er på agenda.

Mi har fått smake et par skjeer med sviskemos for ca en mnd siden, pga mageproblemer var det et forsøk for å se om det kom til å løsne opp litt, men vi har valgt å avvente noe mer smaksprøver før magen stabiliserer seg mer, noe det ser ut som den er på vei til å gjøre endelig *krysserfingrene*. Så hun er 5 mnd om noen dager, men hun blir nok nærmere 6 mnd før vi starter med noe særlig fast føde tipper jeg:) ikke helt etter min plan siden jeg har vært stresset på dette med fast føde ifht tilvenning før jeg skal starte på jobb igjen nå som fellesperiodene ble forkortet med 5 uker, men nå har vi bestemt at jeg tar ulønnet perm så kjenner jeg stresser mindre med det nå.
 
På 4 Mnd barselsmøtet ble vi fortalt at man kunne fortsette med fullamming til 6 mnd så lenge baby gikk opp i vekt (følger egen kurve) og var fornøyd. Men ved 6 mnd måtte noe annet inn for å få jern. jeg var eneste som ikke hadde begynt med mat (hun var 3,5mnd, de andre 3,5-5,5). Men også at det er bra med smaksprøver for å venne til nye smaker. Så det fulgte jo rådet greit. Hun sa en gang tidligere at vi burde begynne ved 4 mnd oh trappe opp til to (? Husker ikke antall) måltid ved 6 mnd.

Jeg er nik også en som jatter med om jeg ikke er enig og heller gjør min egen ting ... :p burde vel startet dialog i stedet men men :angelic:
 
Oi fikk du råd om å amme ettter klokken? Det var vel rådet 25 år siden.. men nå? :eek:

Det var 6 1/2 år siden, men ja, ungen skulle ikke ligge lenger enn 10-15 min. Det er vel lenge nok for de fleste sikkert, men når de ligger og smpsutter så får de jo i seg den fete melken, og det er jo ingen ulempe for en slank unge.
 
Oi fikk du råd om å amme ettter klokken? Det var vel rådet 25 år siden.. men nå? :eek:

Jeg fikk det rådet på barsel i 2016 :rolleyes: Maks 20 minutt per pupp og deretter påfyll mme (det var jo og pga lavt blodsukker, men lell, med bedre ammeveiledning kunne vi kanskje sluppet mme). Amminga løsna ikke på barsel for å si det sånn!
 
Jeg fikk det rådet på barsel i 2016 :rolleyes: Maks 20 minutt per pupp og deretter påfyll mme (det var jo og pga lavt blodsukker, men lell, med bedre ammeveiledning kunne vi kanskje sluppet mme). Amminga løsna ikke på barsel for å si det sånn!

Det går kaldt nedover ryggen på meg når jeg hører sånt. :(
 
Det går kaldt nedover ryggen på meg når jeg hører sånt. :(

Nei, når vi kom hjem forholdt vi oss heller til ammehjelpen og ammepoliklinikken (hun sa riktignok maks en time per pupp, men hadde ellers fornuftige råd da), etter 8 uker kunne vi endelig hive flaskene og fullamme, og fullammet til 6 mnd og deretter ammet til 2,5 år. Men det var ikke takket være barsel akkurat :hilarious:
 
Back
Topp