Hva mener du med at man da gjør feil? Jeg vet om flere som har praktisert blw, hvor barnet ikke har spist noe særlig av maten, men hvor så og si alt har gått på gulvet til nærmere ettårsalderen. Det var poenget mitt, at man må se an situasjonen. For noen barn fungerer det utmerket og de spiser og får i seg tilstrekkelig, for andre så trenger de gjerne mer hjelp og veiledning, og da faller jo litt av metoden med blw. bort. Det handler ikke nødvendigvis om å missforstå metoden.
Og det finnes flere studier når det gjelder fast føde fra 4 mnd. Det er gjort i hvert fall to studier på Haukeland. Hvorfor ellers har helsedirektoratet moderert anbefalingen fra 6 måneder fullamming til 4-6 måneder?
Og har jeg skrevet at BLW er perfekt for alle? Jeg skrev at det var perfekt for MIN FAMILIE, og MITT BARN når jeg skrev om det, og at det var en av grunnene til at vi valgte å fullamme til 6 mnd. BLW er en fin metode å innføre mat på for de fleste friske barn, men det passer ikke for alle. Og hvis barnet faktisk blir _underernært_ av det, så gjør man noe feil, ved å ikke tilby mat barnet er istand til å håndtere, eller å nekte tilgang på morsmelk/mme.
Haukeland-studiene er B12-studiene, igjen, et metodologisk svakt studie. Å forske på premature barn med allerede motorisk forsinket utvikling og si at det er gyldig for alle friske, fullbårne barn er så flaut at det er vondt metodologisk sett. Men for noen barn, blant annet barn som får mme, eller hvor mor og barn ikke lengre trives med fullamming, eller fordi familien ønsker det sånn, er fast føde fra 4 med helt fint. Det er derfor det er endret. Fordi det ikke finnes noen klare ulemper. Ikke fordi det er bedre enn å fullamme til 6 mnd.
https://helsedirektoratet.no/retnin...åneder,-bør-fast-føde-introduseres.anbefaling. "Det europeiske mattrygghetsorganet (EFSA) og Den europeiske barnelegeforeningen (ESPGHAN) har ikke funnet noen ulemper ved å starte med annen mat som tillegg til morsmelk i alderen fire til seks måneder i Europa (Nordiske ernæringsanbefalinger 2012)." Om fullamming til 6 måneder "Så lenge barnet vokser og trives, og så lenge mor trives med ammingen, er det ingen grunn til å gi barnet annen mat og drikke enn morsmelk de første seks månedene. I denne perioden gir morsmelk all næring og væske barnet trenger, med unntak av D-vitamin som bør gis fra barnet er fire uker gammelt. Les mer om D-vitamin under Anbefalinger for tilførsel av energi og næringsstoffer. Barnet trenger ikke ekstra tilførsel av vann, selv i varmt klima.
Nordiske ernæringsanbefalinger (NNR, 2012) sier følgende om lengden av fullammingsperioden: «Eksklusiv amming i omkring seks måneder anbefales av de fleste offisielle organer, inkludert Den amerikanske barnelegeforeningen (AAP, 2008 og 2012), Det europeiske mattrygghetsorganet (EFSA 2009), Den europeiske barnelegeforeningen (ESPGHAN, 2008 og 2009), Den britiske vitenskapskomiteen for ernæring (SACN, 2011) og Verdens helseorganisasjon (WHO). EFSA og ESPGHAN har imidlertid ikke funnet noen ulemper ved å starte med tilleggskost i tillegg til morsmelk, i alderen fire til seks måneder i Europa.»"