Fast føde og råd fra helsesøster

De blir ikke blankt avvist. Men når fullamming til 6 måneder viser flere fordeler enn fullamming til 4 måneder, og man som jeg referer til i innlegget over ikke finner noen gode grunner til å tilføre B12 utenfra, så er det jo ingen grunn til å gå vekk fra anbefalingen om 6 måneder med fullamming.

Studiene du snakker om blir ikke avvist, men de blir vurdert opp mot annen forskning, og vurdert utifra hva faktisk studiene sier. Ikke hva avisoverskriftene eller forskerne som selger studien sier, men hva resultatene faktisk forteller oss kontra det andre vi vet om B12 hos friske babyer.
Hvor er de studiene som viser fordeler med amming utover 4 måneder kontra 6 måneder? Såvidt jeg vet er det like trygt per dags dato å begynne ved 4 måneder som å begynne ved 6 måneder. Har du linker til dette? Edit: så du hadde lagt ut noe.

Hvis det er det med gastroenteritt du tenker på så er det kommet frem at det har det lite betydning. Dessuten er det og vanskelig å vite hva som betegnes som det, da «løs» hyppig avføring kan være vanlig i den alderen. I tillegg blir det jo litt misvisende å sammenligne mage tarm infeksjoner i i-land og u-land.

Men det var uansett ikke poenget, de lærde strides. Det er fakta. Hvis du tror at anerkjente barneleger som Trond markestad «selger» studiene sine så får du bare tenke det :) Jeg syns det er interessant. I tillegg er det jo debatten om tilstrekkelig jern.

Jeg har heller ikke skrevet at man skal gå vekk fra anbefalingene. Hvor har du det fra? Jeg kom bare med et innspill i forhold til helsesøster som snakket om fast føde fra 4 måneder, at det ikke er noe som tilsier at det er noe skadelig på noe vis. Å snakke om å melde henne inn blir jo helt absurd i mine øyne. Det er jo faktisk endret til 4-6 måneder, for å kunne gi individuelle råd. At helsepersonell kan gi veiledning i form av individuell tilpasning til hvert enkelt barn og hver enkelt familie.

Ts har jo i tillegg sagt at hun ville ta det i rolig tempo og begynne med litt smaksprøver nå ved 4 måneder før hun skal i jobb. Derfor syns jeg man kan roe ned litt den bastante holdningen om at fullamming til 6 måneder ER best.
 
Last edited:
Det er ikke sant at det ikke er fordeler ved fullamming til 6 måneder kontra 4. Tror dere anbefalingen om fullamming til 6 måneder bare er tatt fra løse lufta?

Fullamming til 6 måneder gir bedre beskyttelse mot mage- og tarminfeksjoner enn fullamming til 4 mnd. Helsedirektoratets anbefalinger er stappfulle av kilder, det samme er WHO sine anbefalinger, og baserer seg blant annet på denne: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22895934. Helsedirektoratet sin hovedanbefaling er fortsatt fullamming til 6 mnd, men de har myknet opp rådene og sier at fast føde fra 4 mnd er OK hvis det er mer ønskelig eller riktig for mor og/eller barn. Det gir altså ingen alvorlige konsekvenser å innføre fast føde tidligere enn 6 måneder. I tillegg viser forskning at total ammelengde går ned hos gruppen som introduserer fast føde tidligere enn de som venter til 6 måneder. Morsmelk har mange gunstige effekter også etter fast føde er introdusert, derfor er total ammelengde også et viktig mål å vurdere ved rådene.

Helsedirektoratet har gjort en veldig omfattende vurdering av litteraturen på området før de har kommet med sine retningslinjer. B12-studien viser ingen gode grunner til å bare fullamme til 4 mnd. Ett argument er studiets dårlige kvalitet, et annet er at man ikke finner helsemessige grunner til å sikre mest mulig B12 fra kosten for så små babyer. Les for eksempel her: https://www.med.uio.no/imb/forskning/aktuelt/arrangementer/disputaser/2015/hay-gry.html

Nivåene av vitamin B12 var lavere hos ammede barn enn hos barn som ikke fikk morsmelk. Når annen mat eller melk ble gitt i tillegg til morsmelk, ga det likevel ikke økning i vitamin B12-status. Resultatene tyder på at lave verdier av vitamin B12 hos ammede barn er et normalt funn. Det er mulig at komponenter i morsmelk gjør at vitaminet utnyttes mer effektivt hos ammede barn. Det er også mulig at de lavere verdiene hos ammede barn er hensiktsmessig for barnet.
Det er derfor utrolig viktig at rådene kommer fra folk med faktisk ekspertise på å vurdere tung medisinsk (!!!) litteratur. En helsesykepleier har ikke denne kompetansen. Den vanlige mor i gata har ikke denne kompetansen. Det er en stor uting når mediene hopper på disse "studiene" og blåser opp resultatene med stor overskrift, slik at hundretusener av mennesker uten kompetanse plutselig tror de vet bedre enn retningslinjene. Alle vil jo det beste for sitt barn, og tenker "ånei, jeg må sikre mitt barn B12" - uten å spørre seg om studien egentlig er noe tess, og om B12 faktisk bør sikres utenfra. Hvorfor skal babyer få mest mulig B12 egentlig? Det er så mange ting som spiller inn! Det er jo derfor Helsedirektoratet går gjennom disse artiklene, så vi uten kompetanse skal slippe å synse og mene noe om en studie vi har null forutsetninger til å forstå. Avisartikler og forskning.no er ikke en god kilde for å vurdere forskning! Forskning.no er forskningens Se og Hør.

TS: Jeg ville klaget til helsestasjonen. Send en e-post, si at du klager på at du har fått råd som strider mot retningslinjene uten god begrunnelse for hvorfor, og send med kopi til kommunen. Nevn at du ønsker tilbakemelding, og at du også kan vurdere å melde fra til Fylkesmannen. Du trenger ikke være veldig "klagete" i tonen altså, men send en saklig e-post som utfordrer dem til å tenke på sin praksis. Det kan henne denne helsesykepleieren trenger litt oppdatert kunnskap, men da må jo noen si ifra. Å si ifra direkte til helsesykepleieren er sikkert ikke så hensiktsmessig uansett, spesielt ikke hvis du synes det er ubehagelig. Gjør man feil i jobben sin er det greit at man får beskjed fra overordnet hold. :) Det kan jo også hende det har vært en feilkommunikasjon her, og hvis du klager får helsestasjonen anledning til å bli mer obs på hvordan de kommuniserer.

Da tror jeg de fleste ville måtte klage til helsestasjonen. Det er vanlig praksis å ta opp tema fast føde ved 4 mnd alder. Da bør klagen sendes til et høyere organ i så fall sånn at man får en endring på system nivå.
Forskning.no publiserer studier fra anerkjente tidsskrifter så er vel ikke helt riktig å sammenlikne de med se og hør.
Jeg synes denne debatten har fått frem nettopp de delte meningene fagmiljøet har. Det at foreldre vet om dette gjør at de vil ta mer veloverveide valg som passer sitt barn og sin situasjon best.
 
Back
Topp