Hvor er de studiene som viser fordeler med amming utover 4 måneder kontra 6 måneder? Såvidt jeg vet er det like trygt per dags dato å begynne ved 4 måneder som å begynne ved 6 måneder. Har du linker til dette? Edit: så du hadde lagt ut noe.De blir ikke blankt avvist. Men når fullamming til 6 måneder viser flere fordeler enn fullamming til 4 måneder, og man som jeg referer til i innlegget over ikke finner noen gode grunner til å tilføre B12 utenfra, så er det jo ingen grunn til å gå vekk fra anbefalingen om 6 måneder med fullamming.
Studiene du snakker om blir ikke avvist, men de blir vurdert opp mot annen forskning, og vurdert utifra hva faktisk studiene sier. Ikke hva avisoverskriftene eller forskerne som selger studien sier, men hva resultatene faktisk forteller oss kontra det andre vi vet om B12 hos friske babyer.
Hvis det er det med gastroenteritt du tenker på så er det kommet frem at det har det lite betydning. Dessuten er det og vanskelig å vite hva som betegnes som det, da «løs» hyppig avføring kan være vanlig i den alderen. I tillegg blir det jo litt misvisende å sammenligne mage tarm infeksjoner i i-land og u-land.
Men det var uansett ikke poenget, de lærde strides. Det er fakta. Hvis du tror at anerkjente barneleger som Trond markestad «selger» studiene sine så får du bare tenke det Jeg syns det er interessant. I tillegg er det jo debatten om tilstrekkelig jern.
Jeg har heller ikke skrevet at man skal gå vekk fra anbefalingene. Hvor har du det fra? Jeg kom bare med et innspill i forhold til helsesøster som snakket om fast føde fra 4 måneder, at det ikke er noe som tilsier at det er noe skadelig på noe vis. Å snakke om å melde henne inn blir jo helt absurd i mine øyne. Det er jo faktisk endret til 4-6 måneder, for å kunne gi individuelle råd. At helsepersonell kan gi veiledning i form av individuell tilpasning til hvert enkelt barn og hver enkelt familie.
Ts har jo i tillegg sagt at hun ville ta det i rolig tempo og begynne med litt smaksprøver nå ved 4 måneder før hun skal i jobb. Derfor syns jeg man kan roe ned litt den bastante holdningen om at fullamming til 6 måneder ER best.
Last edited: