Første kontroll hos lege eller jordmor

De bør nok henvise til ultralyd så fort som mulig, slik at det plass til deg den uka du er 12 uker. Jeg er 12 uker rett etter ferien, og tenker at det fort er mange som skal til ultralyd til samme tid. Det er fastlegen som henviser i mitt tilfelle hvert fall, og tror det er gjeldende de fleste steder.

11. juli er du bikka 7 uker, så i teorien skal det dukke opp et bankende hjerte der. I forskninga jeg deltok i var første time til ultralyd i uke 7 begge gangene. Da så de etter et levende foster og målte lengde for å estimere så nøyaktig som mulig termindato.
Takk! Legen sa hun skulle sende henvisning med en gang, så satser på at jeg får den uken i hvert fall :)
Blir spennede å se om de ser noe 11 juli da :)
 
Jeg ringte jordmorkontoret og legekontoret i dag for å sikre meg timer over ferien. Sekretæren hos jordmor kunne henvise til tul på sykehuset med en gang, uten at jeg måtte inn på time først.
Nå har jeg time hos lege i uke 12 for å ta blodprøver og uke 16 for jordmor. Det er leeenge til
 
Jeg ringte jordmorkontoret og legekontoret i dag for å sikre meg timer over ferien. Sekretæren hos jordmor kunne henvise til tul på sykehuset med en gang, uten at jeg måtte inn på time først.
Nå har jeg time hos lege i uke 12 for å ta blodprøver og uke 16 for jordmor. Det er leeenge til
Åh det var lenge og vente ja. Du kan jo gå på en privat ul i mellomtiden? :)
 
Åh det var lenge og vente ja. Du kan jo gå på en privat ul i mellomtiden? :)
Ja, glemte å skrive at jeg har en privat ul time når jeg er 7 uker på vei for å se bankende hjerte :Heartred det gleder jeg meg til. Har ingen symptomer nå utenom hyppige dobesøk
 
noen som vet hva som skjer på første legetime som gravid? Nå har jo jeg time når jeg er 7-ish uker på vei.. jeg trenger litt forbereding hvis jeg må ta blodprøver :hilarious: :hilarious: Er altså så pyse på det dero_O vet man må ta blodprøver når man er på kontroll i uke 11-14…
Ja, man tar vanligvis blodprøver på første konsultasjon. I tillegg bør du ha med urinprøve. Man tar blodtrykk og vekt hvis man vil.

Den neste blir NIPT (om du skal ha det) på TUL mellom u.11-14. Det er en blodprøve.

Så skal det tas HB rundt u.24, mener jeg. Eller så tar de bare det som du har litt dårlig jernstatus. Hvis du må ta sukkerbelastningstest, må du ta to blodprøver i forbindelse med det. En først og en ny etter to timer.

Det er også anbefalt å ta kikhostevaksine rundt uke 24.

Det er også anbefalt å ta influensavaksine når sesongen starter og ev. Covid.

Med mindre noe spesielt oppstår, tror jeg neste stikk blir mot slutten av fødselen. Da setter de som regel en veneflon +ei sprøyte i låret ditt.

Jeg har slitt med samme fobi som deg, men det har blitt bedre pågrunn av økt eksponering i en periode. Kanskje graviditeten din fungerer som eksponeringsterapi? De er også ganske vant til dette på kontorene. Det er en vanlig fobi. ❤️
 
Første kontroll hos jordmor i dag 8+1 kl. 12:30❤️ Tar med urinprøve men føler det er liten vits uansett, er vel mer mot slutten det er viktig for å passe på at en ikke har svangerskapsforgiftning eller sukker i urinen? :bag:
 
Ja, man tar vanligvis blodprøver på første konsultasjon. I tillegg bør du ha med urinprøve. Man tar blodtrykk og vekt hvis man vil.

Den neste blir NIPT (om du skal ha det) på TUL mellom u.11-14. Det er en blodprøve.

Så skal det tas HB rundt u.24, mener jeg. Eller så tar de bare det som du har litt dårlig jernstatus. Hvis du må ta sukkerbelastningstest, må du ta to blodprøver i forbindelse med det. En først og en ny etter to timer.

Det er også anbefalt å ta kikhostevaksine rundt uke 24.

Det er også anbefalt å ta influensavaksine når sesongen starter og ev. Covid.

Med mindre noe spesielt oppstår, tror jeg neste stikk blir mot slutten av fødselen. Da setter de som regel en veneflon +ei sprøyte i låret ditt.

Jeg har slitt med samme fobi som deg, men det har blitt bedre pågrunn av økt eksponering i en periode. Kanskje graviditeten din fungerer som eksponeringsterapi? De er også ganske vant til dette på kontorene. Det er en vanlig fobi. ❤️
Tusen takk for utfyllende og godt svar! :Heartred
Heldigvis har vi emblaplaster som har god effekt (på meg ihvertfall)
 
Tusen takk for utfyllende og godt svar! :Heartred
Heldigvis har vi emblaplaster som har god effekt (på meg ihvertfall)
Ja, jeg tenkte det var greit å få en oversikt. Men ta forbehold om feil. Jeg er ikke jordmor, hehe! ❤️ Jeg har ikke brukt emblaplaster selv, for det er prosedyren/blod jeg er mest redd for. Men det er flott om du har god effekt av det!
 
Tusen takk for utfyllende og godt svar! :Heartred
Heldigvis har vi emblaplaster som har god effekt (på meg ihvertfall)
Og hvis du må sy litt, kan det hende de må sette bedøvelse. De prøvde med spray på meg, men jeg KREVDE sprøyte, så den skrekken var tydeligvis mindre en skrekken for å kjenne smerte der og da.
 
Første time hos lege idag (8+0) gikk veldig fint! Blodprøvene holdt jeg på å svime av av, men de er heldigvis greie på labben, så de ga meg vann og lot meg ligge, hun som stakk, sa hun sluttet ganske fort da hun skjønte jeg ble dårlig før jeg selv gjor :hilarious: hun kjente det på huden min haha:hilarious: leverte urinprøve og tok ultralyd og fikk se hjertet slå :Heartred
 
Har fått innkalling til TUL på sykehus 22. juni :Heartpink Da er jeg 12+5. mon tro om de kan/ vil si kjønn da :love017
Tviler dessverre. De pleier å vente til oul da de kan si det mer sikkert. Selvfølgelig om det er helt åpenbart så er det noe annet, men det vanligste er å få vite på oul
 
Er det noen som vet om man må ta med morgenurin på første kontroll? Eller kan jeg tisse i et glass rett før jeg drar dit? Har ikke time før på dagen, å skal på jobb klokken 08, å jeg kan ikke legge urinprøven i kjøleskapet på jobbxsmile9 jeg kan kjøre hjem å hente prøven, men hvis jeg ikke trenger det - så unngår jeg det.. noen som vet?
 
Er det noen som vet om man må ta med morgenurin på første kontroll? Eller kan jeg tisse i et glass rett før jeg drar dit? Har ikke time før på dagen, å skal på jobb klokken 08, å jeg kan ikke legge urinprøven i kjøleskapet på jobbxsmile9 jeg kan kjøre hjem å hente prøven, men hvis jeg ikke trenger det - så unngår jeg det.. noen som vet?
Du kan ta før du drar, selv om morgenurin sikker er ideelt så er ikke det noen krise så tidlig. Det anbefales at du tar "midtstråleurin", altså at du tisser litt først og så tar prøven. Vask deg også gjerne litt nedentil med f.eks en våtserviett først. Det er for å unngå å kontaminere prøven med bakterier fra utsiden, sånn at det ser ut som du har en urinveisinfeksjon når du i realiteten ikke har det.
 
Er det noen som vet om man må ta med morgenurin på første kontroll? Eller kan jeg tisse i et glass rett før jeg drar dit? Har ikke time før på dagen, å skal på jobb klokken 08, å jeg kan ikke legge urinprøven i kjøleskapet på jobbxsmile9 jeg kan kjøre hjem å hente prøven, men hvis jeg ikke trenger det - så unngår jeg det.. noen som vet?
Jeg tok med urin men hun sa at det var ingen vits på første kontroll å ta med urin egentlig :hilarious:
 
Du kan ta før du drar, selv om morgenurin sikker er ideelt så er ikke det noen krise så tidlig. Det anbefales at du tar "midtstråleurin", altså at du tisser litt først og så tar prøven. Vask deg også gjerne litt nedentil med f.eks en våtserviett først. Det er for å unngå å kontaminere prøven med bakterier fra utsiden, sånn at det ser ut som du har en urinveisinfeksjon når du i realiteten ikke har det.
Takk for svar!
 
Første kontroll hos lege i morgen. Er min første, så kjenner jeg er veldig spent! Å skulle til legen gjør at det føles litt mer virkelig :D
 
Back
Topp