Første kontroll hos lege eller jordmor

Har fått innkalling til TUL på sykehus 22. juni :Heartpink Da er jeg 12+5. mon tro om de kan/ vil si kjønn da :love017
Har du fått det allerede?? Har du vært på kontroll hos jordmor/lege allerede?❤️ Jeg også vil ha time!! :hilarious: Men jeg skal jo ikke til jordmor før jeg er 8+3, så lenge til jeg får vite når tid jeg får TUL :( Forresten, juli mener du vel? :laughing001
 
Har du fått det allerede?? Har du vært på kontroll hos jordmor/lege allerede?❤️ Jeg også vil ha time!! :hilarious: Men jeg skal jo ikke til jordmor før jeg er 8+3, så lenge til jeg får vite når tid jeg får TUL :( Forresten, juli mener du vel? :laughing001
Oi, mente selvfølgelig juli ja :hilarious: Når jeg var på privat ul så spurte jeg om det var slik at hun kunne henvise, eller om det var FL som gjorde det. Så sa hun «nei det kan godt jeg gjøre» xsmile9 skal ikke til FL før jeg er 8 uker, og siden vi havner midt i fellesferie osv når det blir tid for TUL tenkte jeg det var greit å få gang på henvisningen :angelic:
 
Oi, mente selvfølgelig juli ja :hilarious: Når jeg var på privat ul så spurte jeg om det var slik at hun kunne henvise, eller om det var FL som gjorde det. Så sa hun «nei det kan godt jeg gjøre» xsmile9 skal ikke til FL før jeg er 8 uker, og siden vi havner midt i fellesferie osv når det blir tid for TUL tenkte jeg det var greit å få gang på henvisningen :angelic:
du kan jo høre i morgen du også om de ikke kan henvise deg xsmile9
 
Oi, mente selvfølgelig juli ja :hilarious: Når jeg var på privat ul så spurte jeg om det var slik at hun kunne henvise, eller om det var FL som gjorde det. Så sa hun «nei det kan godt jeg gjøre» xsmile9 skal ikke til FL før jeg er 8 uker, og siden vi havner midt i fellesferie osv når det blir tid for TUL tenkte jeg det var greit å få gang på henvisningen :angelic:
Oi det visste jeg ikke at privat kunne! Jeg håper at jeg får time etter uke 12 hvertfall, for da kan de jo som regel se kjønn, beste hadde vært etter uke 13 selv om det er leeeenge å vente :hilarious: Om de ikke ser kjønn på TUL så må jeg bestille privat, klarer ikke vente til uke 19 igjen, så håper jeg slipper å bruke de pengene :bag:
 
Oi det visste jeg ikke at privat kunne! Jeg håper at jeg får time etter uke 12 hvertfall, for da kan de jo som regel se kjønn, beste hadde vært etter uke 13 selv om det er leeeenge å vente :hilarious: Om de ikke ser kjønn på TUL så må jeg bestille privat, klarer ikke vente til uke 19 igjen, så håper jeg slipper å bruke de pengene :bag:
Haha samme her! Får vi ikke vite kjønn blir det rett på privat ul uken etter :laughing002
 
Jeg bestilte time allerede i morgen jeg. Da er jeg 4+1. Kanskje litt tidlig men.. Har lyst til å måle HCG med blodprøve, så tenkte det var greit å bare få det gjort.
 
Da har jeg hatt første kontroll hos fastlegen. Er 7+6 i dag. Hun har også ul apparat, så fikk se det fine lille hjerte slå :Heartred Blitt til en liten peanøtt med knøttsmå stumper til armer og bein. Var nydelig å få bekreftet at det fortsatt er liv :love017
 
Var hos jordmor forrige fredag, litt tidlig men godt å snakke med noen ☺️ Skal tilbake om en og en halv uke for å ta blodprøve og levere urinprøve :hilarious:
 
Her var det ikke mulig å få time hos jordmor før etter ferien, så jeg må ta første kontroll hos fastlegen for å rekke henvisning til TUL. Det var litt nedtur, men sånn er det! Første kontroll hos jordmor blir ikke før ca uke 24, i oktober en gang… Har time om to uker, da er jeg 7+3. Skal til kontroll på klinikken (UL) samme dag. Og så tar vi ferie!
 
Pga. forskning på de to andre svangerskapene mine med mange kontroller og veldig ofte ultralyd, i tillegg til normale kontroller, så kjenne jeg lite behov for å gå noe sted denne gangen :p

Jeg tar nok en blodprøve, en rhesus-prøve siden jeg er rhesus minus, en privat tul i uke 6, en vanlig tul i uke 12 og en oul rundt uke 18. Tar en time hos jordmor over sommeren, men vet ellers ikke om jeg gidder dra på noe annet denne gangen. Bare mas syns jeg.
 
Haha samme her! Får vi ikke vite kjønn blir det rett på privat ul uken etter :laughing002
Oi det visste jeg ikke at privat kunne! Jeg håper at jeg får time etter uke 12 hvertfall, for da kan de jo som regel se kjønn, beste hadde vært etter uke 13 selv om det er leeeenge å vente :hilarious: Om de ikke ser kjønn på TUL så må jeg bestille privat, klarer ikke vente til uke 19 igjen, så håper jeg slipper å bruke de pengene :bag:
Jeg var på privat ultralyd i uke 13 med første. (Var ikke noe som ble dekket med mine to første) Fikk beskjed om at det var 99% sikkert en gutt. På kontroll i forskninga jeg deltok i, i uke 18, var det 100% jente og fortsatt i dag :knegg: jordmor (skikkelig proff, erfaren jordmor) sa at hun aldri «gjettet» på kjønn før uke 15, fordi kjønnsorganene ikke godt nok utviklet til å se det helt tydelig og klart. Så kan anbefale å vente med privat ultralyd til uke 15+ hvis det utelukkende er for kjønn!
 
noen som vet hva som skjer på første legetime som gravid? Nå har jo jeg time når jeg er 7-ish uker på vei.. jeg trenger litt forbereding hvis jeg må ta blodprøver :hilarious: :hilarious: Er altså så pyse på det dero_O vet man må ta blodprøver når man er på kontroll i uke 11-14…
Du _må_ ingenting. Du kan veldig selv. Du har gjennom hele svangerskapet, fødsel og barsel-tid alltid et valg. Noen ting kan oppleves som en fordel å delta på, og noen ting ikke. Og noen ting gjør man gjerne fordi det er fornuftig, men kanskje ikke er så gira på. Men til syvende og sist er det du som bestemmer :Heartbigred
 
Du _må_ ingenting. Du kan veldig selv. Du har gjennom hele svangerskapet, fødsel og barsel-tid alltid et valg. Noen ting kan oppleves som en fordel å delta på, og noen ting ikke. Og noen ting gjør man gjerne fordi det er fornuftig, men kanskje ikke er så gira på. Men til syvende og sist er det du som bestemmer :Heartbigred
Det er sant, men nå tar jeg blodprøver så sjeldent (er to år siden sist for å sjekke vitaminer og før det hadde jeg ikke tatt noen blodprøver på 10! År :depressed: ) så er nok nødvendig dersom noe er i vegen, ønsker jo å holde meg så frisk som mulig og ha beste forutsetninger for lille bønna i magen, men takk for veldig betryggende ord:Heartred:Heartred
 
Tok kontakt med legen i dag (4+4), og hun sa at med mindre jeg har noen spørsmål eller lignende, så trenger jeg ikke komme inn før uke 12 for første kontroll, og at hun skulle henvise til ultralyd og NIPT i uke 12 også. Er det normalt? Høres litt sent ut i forhold til det mange skriver over her? Er 36 år og er første gang jeg er gravid, for info.

Jeg skal også på ultralyd 11 juli for å sjekke noen mageproblemer jeg har hatt, tror dere det er mulig at de kan se fosteret da, og om de kan se om hjertet banker?

Hvordan fungerer det med jordmor, er det fastlegen som henviser til jordmor etter første kontroll?
 
Tok kontakt med legen i dag (4+4), og hun sa at med mindre jeg har noen spørsmål eller lignende, så trenger jeg ikke komme inn før uke 12 for første kontroll, og at hun skulle henvise til ultralyd og NIPT i uke 12 også. Er det normalt? Høres litt sent ut i forhold til det mange skriver over her? Er 36 år og er første gang jeg er gravid, for info.

Jeg skal også på ultralyd 11 juli for å sjekke noen mageproblemer jeg har hatt, tror dere det er mulig at de kan se fosteret da, og om de kan se om hjertet banker?

Hvordan fungerer det med jordmor, er det fastlegen som henviser til jordmor etter første kontroll?
Det var veldig seint, NIPT og UL skal de sende så fort som mulig. Jeg ringte legen min samme uke jeg testet positivt og han sendte all samme dag. Var hos han i uke 6 og tok prøver
 
Jeg var på privat ultralyd i uke 13 med første. (Var ikke noe som ble dekket med mine to første) Fikk beskjed om at det var 99% sikkert en gutt. På kontroll i forskninga jeg deltok i, i uke 18, var det 100% jente og fortsatt i dag :knegg: jordmor (skikkelig proff, erfaren jordmor) sa at hun aldri «gjettet» på kjønn før uke 15, fordi kjønnsorganene ikke godt nok utviklet til å se det helt tydelig og klart. Så kan anbefale å vente med privat ultralyd til uke 15+ hvis det utelukkende er for kjønn!
Oisann såpass ja! Da skal jeg ta det med en klype salt om jeg får vite kjønn rundt uke 13 :hilarious:
 
Tok kontakt med legen i dag (4+4), og hun sa at med mindre jeg har noen spørsmål eller lignende, så trenger jeg ikke komme inn før uke 12 for første kontroll, og at hun skulle henvise til ultralyd og NIPT i uke 12 også. Er det normalt? Høres litt sent ut i forhold til det mange skriver over her? Er 36 år og er første gang jeg er gravid, for info.

Jeg skal også på ultralyd 11 juli for å sjekke noen mageproblemer jeg har hatt, tror dere det er mulig at de kan se fosteret da, og om de kan se om hjertet banker?

Hvordan fungerer det med jordmor, er det fastlegen som henviser til jordmor etter første kontroll?
De bør nok henvise til ultralyd så fort som mulig, slik at det plass til deg den uka du er 12 uker. Jeg er 12 uker rett etter ferien, og tenker at det fort er mange som skal til ultralyd til samme tid. Det er fastlegen som henviser i mitt tilfelle hvert fall, og tror det er gjeldende de fleste steder.

11. juli er du bikka 7 uker, så i teorien skal det dukke opp et bankende hjerte der. I forskninga jeg deltok i var første time til ultralyd i uke 7 begge gangene. Da så de etter et levende foster og målte lengde for å estimere så nøyaktig som mulig termindato.
 
Last edited:
Hadde telefontime med legen 5+0 for å få henvisning og har fått time nå 26juni til kontroll , skal ha ultralyd samme dag 7+2 pga prøverør,

har fått time til TUL 5 aug, OUL i september og en time til ul i desember så langt.
 
Back
Topp