Fødebagen

Jeg brukte ikke tutt når jeg var liten, men hadde ringefinger og langefinger i kjeften istedet. Når jeg skulle slutte fikk jeg beskjed om at jeg skulle få en stor gave. Jeg klarte det helt fint, så lenge jeg fikk beholde kosekluten min! Men tror jeg var liiiiitt gammel da mamma begynte med avvenningen :p
Hadde ingen koseklut og uansett hva mamma prøvde så fortsatte jeg :p er bare glad ingen av mine har tatt i bruk tommelen :hilarious:
 
Ok. Vi alle er forskjellige å noen gir smokk og noen ikke. Opp til oss selv å bestemme. Jeg er i mot smokk men det er min mening og hvis dere føler det hjelper så gjør dere det.
Vi gjør det som er det beste for barnet sitt

Ammet og sleit med en som lå på meg i 6 mnd så lillebroren hans fikk smokk på sykehuset uten problemer:happy: Og nåde den på sykehuset som tørr kommentere det denne gangen også :hilarious: var forøvrig bare godord for 11 år siden på sykehuset ift smokk.
 
Min liste er veldig lik mange andres. En ting som ikke er blitt nevnt er Multi-mam kompresser. Leste et sted at de vistnok skal være en lifesaver for såre brystvorter. Så det har jeg gått til innkjøp av allerede. Det viktigste i min fødebag blir

- thermo vannflaske (holder vann kaldt lenge)
- leppepomade
- hårstrikker
- dusj sko
- neglefil (vet aldri når behovet melder seg og det er helt enormt plagsomt med en flisete negl man ikke kan fikse!)


Klær har jeg ikke peiling på enda da jeg ikke vet hvor varmt det blir. Samme til baby egentlig.

Fikk et tips fra jordmor om å ta med snacks som var lett å spise og var proppet i energi dersom man under fødselen skulle trenge et ekstra kick, men ikke orket eller hadde lyst på mat.

Ellers kommer jeg til å laste ned et par filmer eller serier på netflix i tilfelle det er dårlig nett. Slik at vi har noe å få tiden til å gå med dersom det skulle vise seg å ta litt tid. Man vet jo aldri så må forberede seg på alt.
 
Er det noen som har født på Ullevål i det siste (ikke ABC), og vet hva som kan være greit å ha med dit? Finner ikke en egen tråd på det, og tenkte å pakke bagen denne uka (er plutselig i uke 36). :)
 
Jeg spurte jordmor på sykehuset da jeg var på jordmorsamtale, for varierer en del fra sykehus til sykehus hva de har. Ville også tenkt på at det er varmt på sommeren og om sykehuset har air condotion eller ikke.

Etter jordmorens anbefalinger ser min liste slik ut:
Ammebh/ammetopp
Ammeinnlegg
Myk bukse
Truse til hjemreise
Klær til hjemreise (myk bukse+topp+en jakke?)
Slippers/Crocs
Toalettsaker, linser, briller
Vannflaske
Mobillader
Helsekort
Klær til hjemreise til baby

Hun anbefalte å ikke ha med så mye klær til baby. De anbefaler masse hud til hud, så helst ingen klær da. De tørker bare av barnet, men tørker ikke bort det «fettet» på huden, det skal bare trekke inn av seg selv. Dessuten bader de ikke baby før etter hørselstest, så greit å ikke «skitne til» fine klær hjemmefra.
 
Vår på straks 2 år har aldri brukt kos eller smokk. Han ville ikke ha, selv om vi prøvde iherdig. Han har alltid hatt et vanvittig sugebehov så han hang i puppen min døgnet rundt. Han kunne godt bli liggende i timesvis på puppen og skulle sove med den i munnen. Han våknet om han snudde seg og puppen ikke fulgte etter, så jeg måtte bytte side når han snudde seg. Jeg hadde overproduksjon av melk, og at han var så puppegal hjalp ikke akkurat den produksjonen ned. Det resulterte i gulp, gulp og mer gulp. Vi måtte bytte på sengen et par ganger om natten i de verste periodene, og måtte ligge på håndklær fordi madrassen og ble våt. Nå har han i en alder av 1,5 år funnet tommelen sin.. Nekter fremdeles smokk og har nå blitt god venn med tommelen, så det blir spennende å se om vi klarer å venne han av med det.. Til lillesøster tar vi med smokk i fødebagen med god samvittighet :)
Har opplevd akkurat det samme!!! Prøvde med smokk hver dag, men den ble spyttet langt av gårde. Han begynte med smokk da han var 16 mnd og tok smokken til lillesøster (han ville også være baby). Hun ville derimot ikke ha smokk og hadde ikke behov for å suge på noe mellom måltidene som var ganske korte. Har hørt det samme fra andre med tette barn at eldstemann blir «liten» og begynner med smokk når babyen kommer. Følte at det var en god ide å behandle han litt som baby en periode på tull og han ble fort lei og ville være «stor» igjen. Det ble aldri noe sjalusi!! Smokken gjemte vi bare den dagen vi syntes det fikk være nok, da han var litt over 2 år.
 
Anbefaler å ta med en liten mappe til dokumenter. Jeg har nok fått ekstra mye papirer pga prematur fødsel, men har fått maaaange papirer og er glad jeg hadde alle svangerskapspapirene mine i en mappe :p på sus har jeg hvertfall fått fri tilgang på bind og engangstruser :D på nyfødt intensive har de også gitt småen smokk for å dekke sugebehovet når jeg ikke er der.
 
Har ca 4 uker igjen til termin (+ -)
Har tenkt på fødebagen, men den er tom.
Er usikker på hva jeg skal ha med til babyen, og til meg selv.
Vet at helsekortet må være med, og mobil og lader er fint å ha.
Men klær? Hva kommer jeg til å trenge og hva babyen trenger, der står jeg litt fast.
Tenkte også på om jeg skal samle alt i en bage eller en liten koffert, hva som blir lettest.
Denne gangen tar jeg det litt for mye med ro, har endelig fått inn det som trengs til babyen, uten om klær, har veldig lite..
 
Har ca 4 uker igjen til termin (+ -)
Har tenkt på fødebagen, men den er tom.
Er usikker på hva jeg skal ha med til babyen, og til meg selv.
Vet at helsekortet må være med, og mobil og lader er fint å ha.
Men klær? Hva kommer jeg til å trenge og hva babyen trenger, der står jeg litt fast.
Tenkte også på om jeg skal samle alt i en bage eller en liten koffert, hva som blir lettest.
Denne gangen tar jeg det litt for mye med ro, har endelig fått inn det som trengs til babyen, uten om klær, har veldig lite..


Eg har starta litt og då har eg pakka til baby i stelleveska og til meg i ein bag.
Tek med av klær
2 Aladdin joggebukser(cubus)
2 ammesingletter
2 ammebh
Sokker
Nokon gode truser
Cardigan
Grei nattpysj i forhold til amming

Slippers
Kjeks/sjokolade
Drikkeflaske

Så langt er eg komt
 
Har ca 4 uker igjen til termin (+ -)
Har tenkt på fødebagen, men den er tom.
Er usikker på hva jeg skal ha med til babyen, og til meg selv.
Vet at helsekortet må være med, og mobil og lader er fint å ha.
Men klær? Hva kommer jeg til å trenge og hva babyen trenger, der står jeg litt fast.
Tenkte også på om jeg skal samle alt i en bage eller en liten koffert, hva som blir lettest.
Denne gangen tar jeg det litt for mye med ro, har endelig fått inn det som trengs til babyen, uten om klær, har veldig lite..

jeg har pakket to bukser, to ammetopper, en genser, sokker, engangstruser, bind, morgenkåpe, toalettveske, ett sett med klær til far HVIS han plutselig skulle måtte overnatte, pysj til baby, en body, bukse, sokker, teppe, lue.

sist gikk jeg mest i sykehus-skjorta, og tror nok jeg gjør det denne gangen også... du tror du kommer til å dusje og stelle deg og føle deg fresh, but you dont:hilarious: håret vaska jeg vel samme dag jeg skulle hjem. Ellers gikk jeg i skjorta mi og sykehusbleie og labba rundt på crocs... kroppen er sååå sliten, så jeg orka ikke sminke meg eller stelle meg. Nå får vi ikke ta imot besøk heller, så har ingen grunn til å ha med fine klær eller å stelle meg på håret:bag:
 
Nå er jeg i uke 37 og fødebagen er så å si klar. Har pakket både til meg selv, babyen, samboer og en bag til 2 åringen hvis vi må levere henne til svigers.

Det jeg har pakket med til meg selv er:
3 par sokker, 3 par truser, 2 ammebh, 2 ammesingletter, tynn morgenkåpe, tynn bukse, lang skjorte, noe lettere klær ligger klar til å brukes hvis det er varmt når ting skjer, lader, toalettmappe med kremer og medesiner jeg bruker + tannbørste og tannkrem.
Sånt som mobil og lommebok har jeg alltid i vesken som jeg bare tar med i farten.
Snacks blir kjøpt inn samme uka som jeg har termin.
Til babyen har jeg pakket med:
3 body, 3 sparkebukser, 2 luer, bleier, toalettmappe med nødvendige ting som vi bruker til 2 åringen, 2 par sokker, hentesettet mangler knapper bare:D
Ellers så får vi klær på sykehuset.
Jeg har ordnet at vi har hver vår bag da det er mye lettere. Husker sist så hadde vi alt i en stor bag og ble bare rot når vi skulle ta ut klær:happy:
Men jeg går å dobbelskjekker en gang om dagen at jeg har husket med alt :D:rolleyes:
 
Har ca 4 uker igjen til termin (+ -)
Har tenkt på fødebagen, men den er tom.
Er usikker på hva jeg skal ha med til babyen, og til meg selv.
Vet at helsekortet må være med, og mobil og lader er fint å ha.
Men klær? Hva kommer jeg til å trenge og hva babyen trenger, der står jeg litt fast.
Tenkte også på om jeg skal samle alt i en bage eller en liten koffert, hva som blir lettest.
Denne gangen tar jeg det litt for mye med ro, har endelig fått inn det som trengs til babyen, uten om klær, har veldig lite..
Lettere hvis du pakker en bag til hver. Slipper du å ha alt i en og må lete masse når du skal ha noe. Samboer har fått en liten sekk bare for han trenger ikke så mye.
 
En uke igjen... Og min bag er nå pakket.. Mangler et par ting som blir slengt i når vi må gå... Lader...mobil.. Hårbørst O. L...
Pakket toalettsaker, 2ammesinglet,undertøy til Meg, 2bukser, genser (mulig ha et par knebukse og om været blir varmt) slippers..
Til baby 3sett med klær og teppe 2lue
Og en sjokolade til mor :)
 
Nå er det en del som har født allerede og de som ikke har født har kanskje pakket ferdig? Er det andre lure tips for oss som ikke har født enda?
 
Nå er det en del som har født allerede og de som ikke har født har kanskje pakket ferdig? Er det andre lure tips for oss som ikke har født enda?
Denne gangen brukte jeg:
Bepanthen salve til niplene
Engangs ammeinnlegg
Lang cardigan
Fin gravidbukse i linblanding
Boksere
Ammesingleter
Sminke (denne gangen var jeg i super form etter fødsel og følte for å pynte meg for min egen del selv om vi bare var inne på rommet)
Toalettsaker
Badesko til dusjen
Birkenstock
Paracet (gadd ikke å ringe på pleierne for å få det)

lillebror:
Pysjamaser
Hentesett
Tynne luer i ull/silkeblanding
Bilstol
Smokk
Strikket teppe til hjemreisen

pappa (fikk overnatte med oss på barsel):
T-skjorter
Collegegenser
Jeans
Sokker
Toalettsaker
Birkenstock
 
Jeg fødte på Drammen sykehus for to uker siden, og jeg fikk bruk for:

Myke store joggebukser
Pysjamas
Mange amme-bher (sølte masse)
Tørre stellekluter
Dusjsko
Tøfler
Store skjorter
Purelan til lepper og pupper
Ammeinnlegg i ull
Vannflaske
Ansiktsvask og krem
Sjampo og balsam
Snacks
Et par skift til babyen
Bilstol
Babyteppe

Skulle ønske jeg hadde husket å ta med en liten LED-lampe med mykt lys til bleieskift og nattamming. Også hadde jeg pakket altfor store klær. Selv 50 var litt stort til min lille spurvunge. :)
 
Jeg fødte på Drammen sykehus for to uker siden, og jeg fikk bruk for:

Myke store joggebukser
Pysjamas
Mange amme-bher (sølte masse)
Tørre stellekluter
Dusjsko
Tøfler
Store skjorter
Purelan til lepper og pupper
Ammeinnlegg i ull
Vannflaske
Ansiktsvask og krem
Sjampo og balsam
Snacks
Et par skift til babyen
Bilstol
Babyteppe

Skulle ønske jeg hadde husket å ta med en liten LED-lampe med mykt lys til bleieskift og nattamming. Også hadde jeg pakket altfor store klær. Selv 50 var litt stort til min lille spurvunge. :)
Hvor mange joggebukser hadde du med? Og hadde du med egen pyjamas fordi du ikke ville bruke sykehusskjortene?
 
Back
Topp