Får vi det til? (SA/MA/SA/SA) Endelig gravid med nr.2 ❤️☺️

26+5
Enda en runde med antibiotika ble det på meg da... I dag fikk jeg tilbake resultatet fra dyrkningen av urinprøven fra sist infeksjon, og den var ikke knekt nei... Tydeligvis fått en sånn super nestenresistent mot antibiotika-bakterie :inpain: Så da blir det ny og enda lenger behandling. 5 kuren til nå :hungover:
 
Den ville ikke slippe taket, altså! Så irriterende. Du har hatt nok av disse plagene nå, håper det forsvinner forgodt denne gang ❤️
 
27+0 TREDJE TRIMESTER!!!
1000054102.png

Termin: 16.10.24

Dager til termin: 91

Prosent fullført: 67,5 %

Trimester: 3.trimester

Neste JM/legetime:
  • 6. August - kontroll/UL på sykehuset
  • 12. August - kikhostevaksina
Kjønn: en liten gutt :love017:Heartblue

Sykemeldt: Ja, 100%

Symptomer/plager/humør:
- Kvalme av og på
- Energinivå: lavt/medium
- vondt bekken, vondt i halebeinet, vanskelig å gå i trapper nå og sitte lenge av gangen
- puppene større og veldig ømme, kan se råmelk-krystallene i melkeutgangene.
- sure oppstøt hele tiden
- Litt kortere lunte enn vanlig.
- dårlig søvn
- økt sult!!
- hodepine og stiv nakke, daglig.
- klør i huden på magen
- urinveisinfeksjon :hungover:

Cravings: søtt og salt og generelt bare veldig sulten! Fortsatt hekta på havregrøt med banan og blåbær, og det er storesøster også, så den får jeg hjelp med hver morgen :laughing002

Vekt: Ikke veid meg i dag, men er på ca samme som sist uke, tror jeg var opp 0,3 kg når jeg veide meg for noen dager siden

Utstyr/mangler:
Ønsker meg:
- liten jordbærbamse til fresita
- Medela pumpeskåler til å ha i BHen
- silverette
- Maxi Cosi bedside crib
- Easygrow UV-nett
- Easygrow favn/Najell/Voksi babynest
- Voksi vår/sommerpose (oktober er varmt her)
- Bugaboo butterfly til storesøster
- søskenbrett til foxen
- tåteflasker med glassflaske istedenfor plast (sett hos både Avent og mam)
- smokker
- babybox Mummi fra reima
- klær
- hengevugge

Har:
- Bugaboo fox5
- Emmaljunga nxt90f 2022 modell, skal selges
- Medela freestyle flex dobbel pumpe
- Naturebond vakuumpumpe
- Krybbe fra 6 mnd
- klær fra storesøster
- bilsete BeSafe izi go modulær med base (0-12 mnd), storesøster har et nytt og større ett.

Bevegelse: Stort sett kjenner jeg han godt, og det er aktivitet hver dag. Men det går fortsatt opp og ned, noen dager med mer og andre dager med mindre. Synes bevegelsene har blitt litt mer sånn ålende og sterkere i karakter siste uka hehe

Kynnere: ikke hatt like mye siste uka

Leie: Free floating

Tanker om fødsel: spent på når og hvordan det blir denne gangen, håper jeg kommer forbi 39+0 ihvertfall før det setter i gang. Tenker mer og mer på det, gruer meg til noen deler av det og gleder meg til andre ☺️

Generelt:
TENK at jeg er i tredje trimester!!! :eek::love017:woot::love017 synes plutselig tiden har flydd, og det føles både rart og fantastisk å ha kommet helt hit. Med en rolig liten aubergine i magen hihi :love017:laughing002

Føler meg langt ifra klar for å føde helt enda, og å tenke på at det bare er 3 mnd igjen er surrealistisk. Men også fint. ☺️❤️

Sliter fortsatt med den hersens UVI'en, vet ikke om det er den samme som har hengt i hele veien eller hva det er men men, ny kraftigere kur nå, håper den er det som skal til. Vært så dårlig, kvalm og slått ut hele dagen. Håper ikke det fortsetter sånn hele uka. Også blitt satt på canestenpiller som skal i huha hele uka, forebyggende, og synes det er bra, men det er ubehagelig og noe klin :hilarious:

Ellers ser vi fram til ferie nå, mannen har fri i 3 uker og det skal bli godt å kunne kose oss som familie og gjøre litt mer sammen. Ikke minst å slippe å være alene om ansvaret for storesøster store deler av dagen. Nå skal det nytes ☺️❤️

Milepæler:

1. trimester 0-12 uker (0+0 til 12+6)

- Komme over kjemisk-grensen 5+0 (SA 4+3)
- hjertet begynner å slå 5+1
- komme forbi punktet for tidligere SA, 5+4
- Se hjertet slå
- Høre hjertet slå
- ultralyd i uke 7 (?)
- komme forbi punktet for tidligere SA, 7+1
- Normal utvikling forbi 8 uker (da fosterutviklingen stoppet opp ved MA'en)
- komme forbi punktet for tidligere MA, 10+2
- Tidlig ordinær ultralyd 12+1
- NIPT
- 01.04 - risiko for spontanabort avtar 12+0

2. trimester 13-26 uker (13+0-26+6)
- ordinær ultralyd 20+0
- få vite om barnet er friskt
- få vite kjønn
- kjenne babyen sparke (uke 18~20?)
- halvveis! 20+0
- 23+0 skulle babyen mot formodning
komme tidlig vil de nå prøve å redde den
- 23+4 fosteret kan høre

3. trimester 27-42 uker (27+0-42+0/fødsel)
- 27+0 komme til tredje trimester :eek:
- 27+4 babyen kan åpne øynene
- 3/4 unnagjort! 30+0
- 34+4 høygravid!
- Fødsel ❤️
 
Tenk tredje trimester allerede! :love7
 
Hurra for 3. Trimester! Så gøy :D
Huff, den uvien der altså, håper du går noe som tar knekken på det nå :smiley-angelic001
 
Hurra for 3. Trimester! Så gøy :D
Huff, den uvien der altså, håper du går noe som tar knekken på det nå :smiley-angelic001
Hihi Jaaa, det går unna her :woot: :Heartblue takk, håper det, det føles ihvertfall bedre allerede, selvom den slår ut kroppen på andre måter. Viktigste er jo at lille ikke tar skade av det ❤️
 
Hihi Jaaa, det går unna her :woot: :Heartblue takk, håper det, det føles ihvertfall bedre allerede, selvom den slår ut kroppen på andre måter. Viktigste er jo at lille ikke tar skade av det ❤️
Ja, men virkelig ikke noe særlig å gå med over tid ❤️
 
Et lite tips fra meg: Når du er ferdig med antibiotikaen, kjøp noen skikkelige probiotika piller.

Antibiotikaen tar knekken på de dårlige bakteriene, men tar også knekken på mange gode bakterier i tillegg og gir ubalanse i bakteriefloraen både i tarmen og i skjeden. Så det kan føre til at du får sopp i etterkant (og tilogmed nye urinveisinfeksjoner). Snakker av erfaring.

Disse er dyre, men de er gull!

I tillegg kan det være bra for barnet :)
 
Et lite tips fra meg: Når du er ferdig med antibiotikaen, kjøp noen skikkelige probiotika piller.

Antibiotikaen tar knekken på de dårlige bakteriene, men tar også knekken på mange gode bakterier i tillegg og gir ubalanse i bakteriefloraen både i tarmen og i skjeden. Så det kan føre til at du får sopp i etterkant (og tilogmed nye urinveisinfeksjoner). Snakker av erfaring.

Disse er dyre, men de er gull!

I tillegg kan det være bra for barnet :)
Tusen tusen takk for tips og omtanken ❤️❤️☺️

Jeg tar allerede "tusen" typer probiotika (noen spesifikke for magen, andre for underlivet og urinveiene) og prebiotika, alltid vært veldig bevisst på det og tar de fast og forebyggende, spesielt under og etter en antibiotikakur. Men i denne graviditeten får jeg allikevel ene UVI'en etter den andre :smiley-ashamed004 mulig det også er fordi jeg er i et "nytt miljø", jeg har jo ikke vokst opp i Spania og møter på bakterier der som folk vanligvis har god beskyttelse mot men som biter lett på meg som sikkert aldri har vært borti de før... Den jeg har nå er visst typisk på sykehus, mulig jeg har fått den fra da jeg har vært til kontroll der :confused013aner ikke, blir jo bare hypoteser, men.. håper dette er den siste nå ☺️❤️

Veldig interessant den artikkelen! Gøy å lese!! Har ikke opplevd at legene i Norge anbefaler probiotika under graviditeten, men i Spania kommer faktisk multivitaminene som er for gravide med probiotika inkludert, og alle gynekologene jeg har snakket med har anbefalt det.

Veldig troa på at mye av helsa vår ligger i bakteriefloraen vår :gen014:cool14
 
Tusen tusen takk for tips og omtanken ❤️❤️☺️

Jeg tar allerede "tusen" typer probiotika (noen spesifikke for magen, andre for underlivet og urinveiene) og prebiotika, alltid vært veldig bevisst på det og tar de fast og forebyggende, spesielt under og etter en antibiotikakur. Men i denne graviditeten får jeg allikevel ene UVI'en etter den andre :smiley-ashamed004 mulig det også er fordi jeg er i et "nytt miljø", jeg har jo ikke vokst opp i Spania og møter på bakterier der som folk vanligvis har god beskyttelse mot men som biter lett på meg som sikkert aldri har vært borti de før... Den jeg har nå er visst typisk på sykehus, mulig jeg har fått den fra da jeg har vært til kontroll der :confused013aner ikke, blir jo bare hypoteser, men.. håper dette er den siste nå ☺️❤️

Veldig interessant den artikkelen! Gøy å lese!! Har ikke opplevd at legene i Norge anbefaler probiotika under graviditeten, men i Spania kommer faktisk multivitaminene som er for gravide med probiotika inkludert, og alle gynekologene jeg har snakket med har anbefalt det.

Veldig troa på at mye av helsa vår ligger i bakteriefloraen vår :gen014:cool14
Da har Spania kommet lengre på det området ja! Jeg også har skikkelig tro på at tarmflora har mye å bety for helsa :love017
 
28+1 TREDJE TRIMESTER
1000054659.png

Termin: 16.10.24

Dager til termin: 83

Prosent fullført: 70,4 %

Trimester: 3.trimester

Neste JM/legetime:
  • 6. August - kontroll/UL på sykehuset
  • 12. August - kikhostevaksina
  • 21. August - kontroll/UL med min gynekolog
Kjønn: en liten gutt :love017:Heartblue

Sykemeldt: Ja, 100%

Symptomer/plager/humør:
- Energinivå: lavt/medium
- vondt bekken, vondt i halebeinet, vanskelig å gå i trapper nå og sitte lenge av gangen
- sure oppstøt hele tiden
- dårlig søvn
- økt sult!!

Cravings: søtt og salt og generelt bare veldig sulten! Hjemme i Norge på besøk og spiser alt det jeg har savnet som vi ikke har i Spania :hilarious:

Vekt: Ikke veid meg, vi er på ferie og aner ikke hvordan jeg ligger an, men mistenker jeg skyter fart nå med mye god feriemat hehe

Utstyr/mangler:
Ønsker meg:
- liten jordbærbamse til fresita
- Medela pumpeskåler til å ha i BHen
- silverette
- Maxi Cosi bedside crib
- Easygrow UV-nett
- Easygrow favn/Najell/Voksi babynest
- Voksi vår/sommerpose (oktober er varmt her)
- Bugaboo butterfly til storesøster
- søskenbrett til foxen
- tåteflasker med glassflaske istedenfor plast (sett hos både Avent og mam)
- smokker
- babybox Mummi fra reima
- klær
- hengevugge

Har:
- Bugaboo fox5
- Emmaljunga nxt90f 2022 modell, skal selges
- Medela freestyle flex dobbel pumpe
- Naturebond vakuumpumpe
- Krybbe fra 6 mnd
- klær fra storesøster
- bilsete BeSafe izi go modulær med base (0-12 mnd), storesøster har et nytt og større ett.

Bevegelse: Stort sett kjenner jeg han godt, og det er aktivitet hver dag. Men det går fortsatt opp og ned, noen dager med mer og andre dager med mindre.

Kynnere: ikke hatt så mye siste uka

Leie: Free floating

Tanker om fødsel: var tilbake på fødeavdelingen der jeg fikk datteren vår her tidligere i uka, og kjente at jeg så gjerne skulle likt å føde der igjen. De er så fine der alle sammen og jeg følte meg så trygg og ivaretatt. Hadde følt meg litt tryggere ved å føde på samme plass igjen hehe. Men går nok fint uansett ☺️

Generelt: ting går stort sett bra! Føles surrealistisk å være i siste trimester allerede. Sååå fornøyd med det ☺️❤️ samtidig som det føles som om ting rundt oss begynner å haste. Vi skulle jo egentlig få leiligheten vår i mai/juni, nå ser det heller ut til at det blir i slutten av august/september, og vi må sette inn kjøkken og flytte da etter overtakelse. Håper inderlig ikke lillebror bestemmer seg for å komme tidlig :nailbiting:laughing6
Gleder meg til å få alt på plass og klart før han kommer, få et funksjonelt drømmekjøkken, og ordne et skikkelig fint soverom til storesøster.

Lillebror oppfører seg hittil veldig likt som storesøster inni magen, med dager med lite/svake spark. Så det blir noen turer på føden. Vi er på ferie i min hjemby nå, og måtte ta turen her om dagen for å sjekke om alt var bra for sparkene hadde gått fra utbryter-styrke til lette små knips. Heldigvis var alt bra, han hadde bare snudd seg (på tvers -igjen), og glad vi tok turen for å få det bekreftet. I dag har han også vært ganske rolig, men i går hadde han party der inne, så tror alt er bra nå og. De sjekket supernøye med CTG, og ultralyd, og sjekket at alle blodårer til morkaken osv var bra. Så da tenker jeg at alt i utgangspunktet er bra i dag også, og at han bare ligner storesøster (blir spennende å se om de ligner når han kommer ut og). Vi var sååå ofte på lite liv kontroll med henne, men da hadde jeg jo også morkaka på fremsiden. Var rart og fint å være tilbake på avdelingen der hun ble født. Har ikke vært der siden, og alle minnene kom flommende tilbake. Kjenner det hadde vært fint å kunne føde der igjen. Selvom det helt sikkert blir veldig bra å føde i Spania også ☺️

Er ganske utslått av å være på ferie, det er ikke bare bare å reise langt når man er i tredje trimester hehe. Bekkenet likte ikke å sitte rett opp og ned i fly/bil en hel dag, og jeg savner senga mi og bbhugme'en. Men, det er godt å unnslippe ekstremvarmen de har i Spania nå, opp mot 45 grader er litt heftig. Og storesøster synes det er så stas med gummistøvler og regn, gøy at hun får oppleve det skikkelig også (ikke så mye av det der vi bor).

Milepæler:
1. trimester 0-12 uker (0+0 til 12+6)
- Komme over kjemisk-grensen 5+0 (SA 4+3)
- hjertet begynner å slå 5+1
- komme forbi punktet for tidligere SA, 5+4
- Se hjertet slå
- Høre hjertet slå
- ultralyd i uke 7 (?)
- komme forbi punktet for tidligere SA, 7+1
- Normal utvikling forbi 8 uker (da fosterutviklingen stoppet opp ved MA'en)
- komme forbi punktet for tidligere MA, 10+2
- Tidlig ordinær ultralyd 12+1
- NIPT
- 01.04 - risiko for spontanabort avtar 12+0

2. trimester 13-26 uker (13+0-26+6)
- ordinær ultralyd 20+0
- få vite om barnet er friskt
- få vite kjønn
- kjenne babyen sparke (uke 18~20?)
- halvveis! 20+0
- 23+0 skulle babyen mot formodning
komme tidlig vil de nå prøve å redde den
- 23+4 fosteret kan høre

3. trimester 27-42 uker (27+0-42+0/fødsel)
- 27+0 komme til tredje trimester :eek:
- 27+4 babyen kan åpne øynene

- 3/4 unnagjort! 30+0
- 34+4 høygravid!
- Fødsel ❤️
 
Så kjedelig at overtakelse er utsatt, håper dere rekker alt dere har tenkt selvom ❤️ Kos dere med ferie ❤️
 
Så kjedelig at overtakelse er utsatt, håper dere rekker alt dere har tenkt selvom ❤️ Kos dere med ferie ❤️
Hihi håper det!! Blir ihvertfall gøy og spennende å snart komme igang med "nestingen" ☺️❤️ tusen takk og i like måte ❤️ håper det går bra med dere ❤️
 
29+0 TREDJE TRIMESTER
1000055057.png

Termin: 16.10.24

Dager til termin: 77

Prosent fullført: 72,5 %

Trimester: 3.trimester

Neste JM/legetime:
  • 6. August - kontroll/UL på sykehuset
  • 12. August - kikhostevaksina
  • 21. August - kontroll/UL med min gynekolog
Kjønn: en liten gutt :love017:Heartblue

Sykemeldt: Ja, 100%

Symptomer/plager/humør:
- Energinivå: lavt/medium
- vondt bekken, vondt i halebeinet, vanskelig å gå i trapper nå og sitte lenge av gangen
- sure oppstøt hele tiden
- dårlig søvn
- økt sult!!

Cravings: ingen spesielle annet enn god mat ☺️

Vekt: Aner ikke, mistet kontrollen, bare koser meg på ferie så får vi se laughing6

Utstyr/mangler:
Ønsker meg
:
- liten jordbærbamse til fresita
- Medela pumpeskåler til å ha i BHen
- silverette
- Maxi Cosi bedside crib
- Easygrow UV-nett
- Easygrow favn/Najell/Voksi babynest
- Voksi vår/sommerpose (oktober er varmt her)
- Bugaboo butterfly til storesøster
- søskenbrett til foxen
- tåteflasker med glassflaske istedenfor plast (sett hos både Avent og mam)
- smokker
- babybox Mummi fra reima
- klær
- hengevugge

Har:
- Bugaboo fox5
- Emmaljunga nxt90f 2022 modell, skal selges
- Medela freestyle flex dobbel pumpe
- Naturebond vakuumpumpe
- Krybbe fra 6 mnd
- klær fra storesøster
- bilsete BeSafe izi go modulær med base (0-12 mnd), storesøster har et nytt og større ett.

Bevegelse: siste uka har det vært bevegelse hver dag, jevnlig, men han liker å holde meg på tå hev med endring av type/styrke/sted hele tiden. Kan jo ikke fly og sjekke på sykehuset hver dag heller så stoler på at alt er bra, nå hadde vi jo ul bare for en uke siden ca. Og skal på ny i starten av august så skal prøve å tenke at alt er bra frem til da, så lenge jeg kjenner han jevnlig ☺️❤️

Kynnere: ikke hatt så mye siste uka

Leie: Free floating, ofte på tvers virker det som, i dag var det litt lett sparking under pleksus, så håper han lå med hodet ned da (og ikke rumpa hihi). Men han har fortsatt god plass.

Tanker om fødsel: ikke så mange nye, spent og litt redd, og gleder meg på samme tid.

Generelt:
Denne uka har jeg shoppet masse! Ikke sååå mye til lillebror, blir jo litt sånn at siden han skal arve etter storesøster så blir det nytt til henne, og så får han det hun har brukt. Så har kjøpt ny dundyne til storesøster, med flere fine trekk. Og kjøpt et nytt lite trekk til den lille dundyna lillebror skal arve, med *sjokk* Mummimotiv på :hilarious: måtte bare ha det! Ellers har jeg handlet myggnett til lillebror med UV-beskyttelse fra ergobaby, det blir kjekt med den sola vi har der nede. Og en ny vognpose fra Voksi, som passer temperaturen vi kommer til å ha når lillebror kommer i oktober. Har også en tykkere vognpose fra før, som vi kan bruke til vinteren.

Den nye:
1000055098.png


Blitt mye besøk hos diverse familie osv denne uka, mye høyere tempo enn hva kroppen min er fornøyd med om dagen kjenner jeg, så begynner å bli veldig sliten. I dag måtte jeg sette en stopp og bare ta det helt med ro. Koselig å være her men begynner å glede meg til hjemreise snart.

Ikke fått resultatene fra de siste blodprøvene enda.. vi må ringe for å få resultatet, og når vi ringer så er det vanskelig å komme igjennom og når vi kommer gjennom så sier de at de skal ringe oss tilbake. Super irriterende og tungvint, brukt flere uker på det nå... Men får jo svar på første kontrollen 6. August uansett, men skulle gjerne visst resultatet av glukosebelastningstesten nå. Akkurat der har det offentlige helsevesenet i Spania forbedringspotensiale :hilarious:

Koser meg veldig med den voksende magen og å kjenne lillebror røre seg inni der. Skal se om jeg får stjålet et øyeblikk for å ta magebilde en dag og lagt ut her ❤️

Håper alle som leser dette har en strålende sommer. :love017:love7

Milepæler:
1. trimester 0-12 uker (0+0 til 12+6)

- Komme over kjemisk-grensen 5+0 (SA 4+3)
- hjertet begynner å slå 5+1
- komme forbi punktet for tidligere SA, 5+4
- Se hjertet slå
- Høre hjertet slå
- ultralyd i uke 7 (?)
- komme forbi punktet for tidligere SA, 7+1
- Normal utvikling forbi 8 uker (da fosterutviklingen stoppet opp ved MA'en)
- komme forbi punktet for tidligere MA, 10+2
- Tidlig ordinær ultralyd 12+1
- NIPT
- 01.04 - risiko for spontanabort avtar 12+0

2. trimester 13-26 uker (13+0-26+6)
- ordinær ultralyd 20+0
- få vite om barnet er friskt
- få vite kjønn
- kjenne babyen sparke (uke 18~20?)
- halvveis! 20+0
- 23+0 skulle babyen mot formodning
komme tidlig vil de nå prøve å redde den
- 23+4 fosteret kan høre

3. trimester 27-42 uker (27+0-42+0/fødsel)
- 27+0 komme til tredje trimester :eek:
- 27+4 babyen kan åpne øynene

- 3/4 unnagjort! 30+0
- 34+4 høygravid!
- Fødsel ❤️
 
Last edited:
Back
Topp