Får vi det til? (SA/MA/SA/SA) Endelig gravid med nr.2 ❤️☺️

Det har virkelig skutt fart, føler vi snakker ofte om dette, men det er så snodig, følelsen av at det går så tregt under prøving og fram til uke 12, også er det plutselig bare boom uke 24 og få måneder igjen til fødsel :eek: :laughing002

Åååh så gøy! Hvilket landet dere på? Så bra han ble så fornøyd!! Vi kjøpte nytt til storesøster da hun fylte 1, vi hadde det lille setet fra BeSafe (izi go?), som er superpraktisk og veldig fornøyd med det, men hun vokste fort ut av det. Og det var så gøy å kjøpe neste sete :laughing002 stellematte med lin høres digg ut!! Haha ja det er sånn vi vet at nå er vi voksne, når sånt er det vi blir gira over :hilarious::p:love017
Det er helt sant st det går sååå seint fram til rundt uke 12. Regnet meg fram til at når ferien til EM er ferdig har jeg bare 6 uker igjen til termin:eek: Whaat?:hilarious:

Det ble Britax Max-Safe Pro og han digger det fortsatt:D Sant det er gøy med sånne milepæl-kjøp til de små?:love017
Vil du anbefale BeSafe? Vi må se oss om etter nytt nyfødtsete ettersom EMs gamle Axkid One+ desverre får for bratt vinkel i den nye bilen vår:sorry:
Jauda, voksen og ansvarlig:laughing002 Siste shoppingrunde bestod av sandkassesand, ryddesag og bilsete:laughing001 Men elsker det da:love017
 
Det går så fint! ❤ lillebror er mye mindre plaget enn broren var, så denne barseltiden har vært så rolig og fin! Vi koser oss å nyter han :love7tenk han er 7 uker allerede! Du har så mye å glede deg til nå! ❤️
Åh så fantastisk!! Sååå godt å høre :love7:Heartred krysser fingrene for at det fortsetter sånn, så deilig å få oppleve en baby som ikke er plaget. Håper lillebror blir sånn her også, med storesøster hadde vi problemer stille refluks i nesten ett år, og det var ikke bare bare :laughing002

Tenk at han er 7 uker allerede ja :eek::love017 tiden flyr virkelig! Åååh, dere må ha en riktig god sommer videre og kose dere og nyte masse lille og store ☺️❤️ hihi.

Gleder meg masse! Synes det er rart at det bare er 3 mnd igjen! Over sommeren lissom og så er han her... Og sommeren går jo alltid så fort
 
Det er helt sant st det går sååå seint fram til rundt uke 12. Regnet meg fram til at når ferien til EM er ferdig har jeg bare 6 uker igjen til termin:eek: Whaat?:hilarious:

Det ble Britax Max-Safe Pro og han digger det fortsatt:D Sant det er gøy med sånne milepæl-kjøp til de små?:love017
Vil du anbefale BeSafe? Vi må se oss om etter nytt nyfødtsete ettersom EMs gamle Axkid One+ desverre får for bratt vinkel i den nye bilen vår:sorry:
Jauda, voksen og ansvarlig:laughing002 Siste shoppingrunde bestod av sandkassesand, ryddesag og bilsete:laughing001 Men elsker det da:love017
Det er helt sykt å tenke på!! 6 uker igjen til termin etter at ferien er over :eek::love017 sykt og veldig fint, men tiden bare flyr altså! ❤️ :hilarious: føler også det har generelt gått mye fortere dette svangerskapet med nummer 2, enn det jeg husker at det gjorde med første? Haha

Ooh det så veldig fint og behagelig ut da!! Britax har mye fint. ☺️ Kjempegøy haha, jeg elsker det! :laughing002 vil absolutt anbefale BeSafe! Synes den er god i bruk, og er testet til et av de tryggeste på markedet av NAF. Vil anbefale hvis dere skal kjøpe et nytt til minste å gå rett for det store, dette:
Som funker fra fødsel til 4 år. Vi har det til storesøster nå.

Også har vi dette til lillebror (etter storesøster):
Veldig fornøyd med det også, men blir fort for lite og synes det andre som kan snus til siden er superpraktisk.

Hahaha åååå I love it :laughing002 skikkelig voksen-kjøp ja, men hadde blitt så gira over det selv :hilarious: skulle ønske vi hadde plass til sandkasse, det er så stas! :love017
 
25+2 ANDRE TRIMESTER
1000053227.png


Termin: 16.10.24

Dager til termin: 103 dager igjen

Prosent fullført: 63,2 %

Trimester: 2.trimester

Neste JM/legetime:
  • 4. Juli - blodprøver og glukosebelastningstest
  • 11. Juli - kontroll/UL hos min gynekolog (får nok se i 3D da :love017)
  • 6. August - kontroll/UL på sykehuset
  • 12. August - kikhostevaksina
Kjønn: en liten gutt :love017:Heartblue

Sykemeldt: Ja, 100%

Symptomer/plager/humør:
- Kvalme av og på
- Energinivå: lavt/medium
- vondt bekken, vondt i halebeinet, vanskelig å gå i trapper nå og sitte lenge av gangen
- puppene større og veldig ømme, kan se råmelk-krystallene i melkeutgangene.
- sure oppstøt hele tiden
- Litt kortere lunte enn vanlig.
- dårlig søvn
- ekstremt forstoppet
- økt sult!!
- hodepine og stiv nakke, daglig
- klør i huden på magen

Cravings: søtt og salt og generelt bare veldig sulten!

Vekt: opp 5 kg fra startvekt. Litt morsomt å se at kroppen plutselig har hoppet opp til samme vekt som jeg hadde på samme tidspunkt i første svangerskap (lilla linje er nå, grå er første):
1000052954.png


Utstyr/mangler:
Ønsker meg:

- liten jordbærbamse til fresita
- Medela pumpeskåler til å ha i BHen
- silverette
- Maxi Cosi bedside crib
- Easygrow UV-nett
- Easygrow favn/Najell/Voksi babynest
- Voksi vår/sommerpose (oktober er varmt her)
- Bugaboo butterfly til storesøster
- søskenbrett til foxen
- tåteflasker med glassflaske istedenfor plast (sett hos både Avent og mam)
- smokker
- babybox Mummi fra reima
- klær
- hengevugge

Har:
- Bugaboo fox5
- Emmaljunga nxt90f 2022 modell, skal selges
- Medela freestyle flex dobbel pumpe
- Naturebond vakuumpumpe
- Krybbe fra 6 mnd
- klær fra storesøster
- bilsete BeSafe izi go modulær med base (0-12 mnd), storesøster har et nytt og større ett.


Bevegelse: fortsetter på samme vis, har perioder hvor jeg ikke kjenner like mye men han har jo fortsatt god plass selvom det nå begynner å bli trangere. Fikk bekreftet på ultralyd her om dagen at han lå på tvers av magen, tror både han og storesøster liker/likte å ligge sånn for føler ofte magen står i spenn ut på sidene. Snodig følelse :laughing002 Stort sett kjenner jeg han godt, og det er aktivitet hver dag. Forrige dagen sparket han så hardt at jeg så det på utsiden for første gang, fikk filmet det så mannen fikk se, og siden har det ikke skjedd igjen. Håper det blir mer av det fremover :love017

Kynnere: begynt å komme oftere nå, ikke smertefullt vanligvis men før helgen lå jeg hele natten og neste morgen med vonde kynnere. Dro på legevakta og det var uvi. Bedre etterpå, lite kynnere i går og i dag.

Leie: Free floating

Tanker om fødsel: kjenner på at det nærmer seg med stormskritt, begynt å få litt mer tanker/nerver nå, prøver å tenke positivt og håpe og ønske at det skal gå helt supert.

Generelt: Joda, så siden jeg forrige uke skrev at jeg gjerne ville slippe flere antibiotikakurer så ser det ut som det har gått troll i ord, for på fredag havnet jeg på akutten med mye magesmerter og kynnere, viste seg at det var enda en UVI. :hilarious: :banghead:Noe jeg ikke helt skjønner hvordan har klart å oppstå da jeg er ekstremt nøye med alt, og følger alle råd og retningslinjer men jaja, sånn er det. Ny antibiotikakur, helt slått ut hele helga, jeg blir så dårlig av de, men heldigvis bedre nå. Veldig glad for at det ikke var tidlige rier jeg hadde, eller noe annet skummelt på gang. De sjekket også livmorhalsen og den var på 3,5 cm, noe de var fornøyd med i uke 25. ☺️ Ukens oppdatering kommer derfor litt sent da jeg ikke har hatt piff til å sette meg ned og skrive før.

Synes magen begynner å bli virkelig stor nå! Baby også hihi, på størrelse med en blomkål visstnok (eller en liter melk/artisjokk/papaya alt ettersom hvilken app vi skal høre på hehe). Det er veldig gøy! Sist ultralyd ble han jo estimert til 728 g, som er på 50 persentilen utifra hva Norge bruker, her nede tror jeg det havner på 65 ca, hvis jeg husker rett. Skal få tatt et magebilde i løpet av uka så dere får se ☺️❤️ ellers så har huden på magen begynt å klø veldig, ettersom den nå vokser så. Ikke noe kløe noe annen plass så er nok bare pga at huden strekkes, så tenkte å prøve å smøre med litt body butter fra the body shop og se om det hjelper. Ingen antydning til strekkmerker eller linea nigra, men det hadde jeg heller ikke med storesøster.

På torsdag skal jeg avgårde for neste glukosebelastningstest og flere blodprøver. Spent på hva den viser, håper ikke jeg har svangerskapsdiabetes denne gangen ☺️:angelic:

I Norge setter de jo kikhostevaksina nå, eller i uke 24 egentlig, men her skal jeg få den mellom uke 28-32 etter retningslinjene. Fått time etter sommeren når jeg er 31+1.

Ellers er all goood!! Koser meg masse med magen, storesøster, sommer og snart ferie og å reise på besøk hjem til Norge :love017:Heartred

Milepæler:

1. trimester 0-12 uker (0+0 til 12+6)

- Komme over kjemisk-grensen 5+0 (SA 4+3)
- hjertet begynner å slå 5+1
- komme forbi punktet for tidligere SA, 5+4
- Se hjertet slå
- Høre hjertet slå
- ultralyd i uke 7 (?)
- komme forbi punktet for tidligere SA, 7+1
- Normal utvikling forbi 8 uker (da fosterutviklingen stoppet opp ved MA'en)
- komme forbi punktet for tidligere MA, 10+2
- Tidlig ordinær ultralyd 12+1
- NIPT
- 01.04 - risiko for spontanabort avtar 12+0

2. trimester 13-26 uker (13+0-26+6)
- ordinær ultralyd 20+0
- få vite om barnet er friskt
- få vite kjønn
- kjenne babyen sparke (uke 18~20?)
- halvveis! 20+0
- 23+0 skulle babyen mot formodning
komme tidlig vil de nå prøve å redde den
- 23+4 fosteret kan høre


3. trimester 27-42 uker (27+0-42+0/fødsel)
- 27+4 babyen kan åpne øynene
- 3/4 unnagjort! 30+0
- 34+4 høygravid!
- Fødsel ❤️
 
Så gøy med den vektkurven. Jeg og ligger veldig likt med forrige svangerskap nå, så det er veldig morro syns jeg :D Liker grafer :smiley-angelic002

Huff, så kjedelig med enda en uvirkelig. Det er ikke noe godt. Men godt å ha fått behandling og at du er på bedringens vei. Håper dere får en finfin ferie her i nord ❤️
 
Så gøy med den vektkurven. Jeg og ligger veldig likt med forrige svangerskap nå, så det er veldig morro syns jeg :D Liker grafer :smiley-angelic002

Huff, så kjedelig med enda en uvirkelig. Det er ikke noe godt. Men godt å ha fått behandling og at du er på bedringens vei. Håper dere får en finfin ferie her i nord ❤️
Hihi ja det var forunderlig å se, at den har gått opp til akkurat det samme. Så gøy at det har skjedd hos deg også!! :D spent på om den blir lik fremover også hihi, føler meg så sykt mye mer sulten dette svangerskapet :laughing002 jeg og liker grafer :angelic:

Heldigvis fått behandling ja og glad det ble oppdaget så ikke det ble noen mer alvorlige konsekvenser av det, vet jo det kan trigge tidlig fødsel osv. Er heldigvis mye bedre nå ❤️ hihi tusen takk!! Gleder meg veldig, savner Norge :happy:
 
26+1 ANDRE TRIMESTER

Termin:
16.10.24

Dager til termin: 97! Eller 100 dager igjen i følge bv

Prosent fullført: 65,4 %

Trimester: 2.trimester

Neste JM/legetime:
  • 11. Juli - kontroll/UL hos min gynekolog (får nok se i 3D da :love017) - om 3 dager! :gen014
  • 6. August - kontroll/UL på sykehuset
  • 12. August - kikhostevaksina
Kjønn: en liten gutt :love017:Heartblue

Sykemeldt: Ja, 100%

Symptomer/plager/humør:
- Kvalme av og på
- Energinivå: lavt/medium
- vondt bekken, vondt i halebeinet, vanskelig å gå i trapper nå og sitte lenge av gangen
- puppene større og veldig ømme, kan se råmelk-krystallene i melkeutgangene.
- sure oppstøt hele tiden
- Litt kortere lunte enn vanlig.
- dårlig søvn
- økt sult!!
- hodepine og stiv nakke, daglig. Kink i nakken de siste dagene
- klør i huden på magen
- urinveisinfeksjon :hungover:

Cravings: søtt og salt og generelt bare veldig sulten! Hekta på havregrøt med banan og blåbær plutselig

Vekt: opp 5,5 kg fra startvekt. 0,5 siste uka.
(Lilla: nå, grå: forrige svangerskap)
1000053657.png


Utstyr/mangler:
Ønsker meg:
- liten jordbærbamse til fresita
- Medela pumpeskåler til å ha i BHen
- silverette
- Maxi Cosi bedside crib
- Easygrow UV-nett
- Easygrow favn/Najell/Voksi babynest
- Voksi vår/sommerpose (oktober er varmt her)
- Bugaboo butterfly til storesøster
- søskenbrett til foxen
- tåteflasker med glassflaske istedenfor plast (sett hos både Avent og mam)
- smokker
- babybox Mummi fra reima
- klær
- hengevugge

Har:
- Bugaboo fox5
- Emmaljunga nxt90f 2022 modell, skal selges
- Medela freestyle flex dobbel pumpe
- Naturebond vakuumpumpe
- Krybbe fra 6 mnd
- klær fra storesøster
- bilsete BeSafe izi go modulær med base (0-12 mnd), storesøster har et nytt og større ett.

Bevegelse: Stort sett kjenner jeg han godt, og det er aktivitet hver dag. Men det går fortsatt opp og ned, noen dager med mer og andre dager med mindre. Hatt flere dager med mindre nå, og i natt har det vært full sparkefest med skikkelig harde spark hele natta, deilig! :laughing002

Kynnere: ikke hatt like mye siste uka

Leie: Free floating

Tanker om fødsel: spent på når og hvordan det blir denne gangen, håper jeg kommer forbi 39+0 ihvertfall før det setter i gang

Generelt: Så, det tok meg nesten hele uka å komme meg fra UVI'en sist uke, blir så dårlig av antibiotika også. Men føles bedre nå, skal avgårde med ny urinprøve i morgen tidlig for å kontrollere at alt er "knekt" av bakterier. Var også avgårde og leverte "vanlig" urinprøve (den som tilhører prøvene for 2. Trimester) og tok blodprøver og glukosebelastningstest på torsdag, så på onsdag kan jeg ringe og spør om de har resultatene fra det sa de. Glukosebelastningstesten gikk mye bedre enn jeg føler den har gjort før, jeg har pleid å bli skikkelig kvalm og svimmel og uggen av den, men denne gangen kjente jeg ingenting av det, så kanskje kroppen takler sukker bedre i dette svangerskapet? Jeg håper det, at jeg slipper svangerskapsdiabetes denne gangen ☺️

Torsdag og fredag opplevde jeg mye mindre liv i magen, fredag var det nesten helt stille, så vi bestemte oss for å dra å ta en sjekk på sykehuset. Alt var heldigvis bra og fikk se kjapt med ultralyd at han trivdes godt der inne. Han lå på tvers (som barna mine tydeligvis liker å gjøre), så antakeligvis derfor jeg ikke kjente han så tydelig. Lillemor måtte også være med da vi ikke fant pass på så kort varsel, hun fikk være med inn og var svært fascinert av å se lillebror på skjermen. Så det ble egentlig en veldig fin ting! Møtte på samme legen som sist fredag da, når jeg var der inne for UVI'en, hun er veldig hyggelig og virker veldig dyktig. Kommer sikkert til å bli kjent med de alle sammen der inne før fødsel hvis lillebror fortsetter å skremme meg sånn :hilarious:

Lørdag våknet jeg med en grusom kink i nakken, med smerter nedover i skulderen og armen. Kom nok ifra trapezius-muskelen. Litt fortvilet for hodepinen jeg har hatt hele uka hadde endelig letta, og så kom dette. Tragikomisk. Heldigvis bedre i dag, smertene er nesten borte nå, og har på tross av det hele egentlig hatt en veldig fin helg med sol og bading (på pappa og lille, jeg har stort sett vært parkert i en solstol i skyggen, men kjempekoselig å se på dem kose seg:love017).

Gleder meg sånn til å gi henne en lillebror, og se dem i årene som kommer leke sammen ❤️ Hun er allerede veldig opptatt av lillebror, og kommer og koser med magen og legger seg nedpå med hodet og gir klem osv. Hun har også fått med seg at lillebror kun skal spise melk fordi han er baby, så hun elsker å komme med lekematen sin og "tilby" den til lillebror i magen også sier hun "neeei, lillebror spiser jo ikke sånn" mens hun ler godt :hilarious::love017

Milepæler:
1. trimester 0-12 uker (0+0 til 12+6)

- Komme over kjemisk-grensen 5+0 (SA 4+3)
- hjertet begynner å slå 5+1
- komme forbi punktet for tidligere SA, 5+4
- Se hjertet slå
- Høre hjertet slå
- ultralyd i uke 7 (?)
- komme forbi punktet for tidligere SA, 7+1
- Normal utvikling forbi 8 uker (da fosterutviklingen stoppet opp ved MA'en)
- komme forbi punktet for tidligere MA, 10+2
- Tidlig ordinær ultralyd 12+1
- NIPT
- 01.04 - risiko for spontanabort avtar 12+0

2. trimester 13-26 uker (13+0-26+6)
- ordinær ultralyd 20+0
- få vite om barnet er friskt
- få vite kjønn
- kjenne babyen sparke (uke 18~20?)
- halvveis! 20+0
- 23+0 skulle babyen mot formodning
komme tidlig vil de nå prøve å redde den
- 23+4 fosteret kan høre

3. trimester 27-42 uker (27+0-42+0/fødsel)
- 27+4 babyen kan åpne øynene
- 3/4 unnagjort! 30+0
- 34+4 høygravid!
- Fødsel ❤️
 
Last edited:
Alt var bra på ultralyd! Vokser akkurat som han skal og målt til 1008g i dag, over 1 kilo nå!! :woot: :love017

Ifølge spanske grafer ligger han litt over 50-percentilen, og i følge norske grafer litt over 25-percentilen. Så hittil kan det se ut til at han blir noe mindre enn storesøster som lå på norsk 50 hele veien (dog ikke UL-estimat). Så lenge han følger grafen sin så er jeg fornøyd ☺️
1000053874.jpg
1000053875.jpg


Han lå med rumpa godt plantet ned i bekkenet, men tror akkurat han har snudd seg nå for fikk et himla press ut mot ene siden og så har jeg kjent spark andre plasser i magen. Sist ultralyd forrige uke lå han på tvers, så er ikke bekymret enda for at han skal komme med rumpa først, han har fortsatt god plass! ☺️ Og storesøster lå med rumpa ned heeeelt fram til rett før fødsel, så håper han også snur seg fint før han skal ut. :Heartblue

1000053865.jpg
 
Skjønneste lillebror og nydelige deg med magen :love017 :love017 godt å se at alt er i orden❤️
 
Alt var bra på ultralyd! Vokser akkurat som han skal og målt til 1008g i dag, over 1 kilo nå!! :woot: :love017

Ifølge spanske grafer ligger han litt over 50-percentilen, og i følge norske grafer litt over 25-percentilen. Så hittil kan det se ut til at han blir noe mindre enn storesøster som lå på norsk 50 hele veien (dog ikke UL-estimat). Så lenge han følger grafen sin så er jeg fornøyd ☺️
Vis vedlegget 439379Vis vedlegget 439380

Han lå med rumpa godt plantet ned i bekkenet, men tror akkurat han har snudd seg nå for fikk et himla press ut mot ene siden og så har jeg kjent spark andre plasser i magen. Sist ultralyd forrige uke lå han på tvers, så er ikke bekymret enda for at han skal komme med rumpa først, han har fortsatt god plass! ☺️ Og storesøster lå med rumpa ned heeeelt fram til rett før fødsel, så håper han også snur seg fint før han skal ut. :Heartblue

Vis vedlegget 439383
Så herlig, nydelige lillebror! :Heartblue:Heartblue:Heartblue
 
Back
Topp