33+0 TREDJE TRIMESTER
Termin: 16.10.24
Dager til termin: 49
Prosent fullført: 82,5 %
Trimester: 3.trimester
Neste JM/legetime:
- 10. September - kontroll sykehuset
- 12. September - kontroll min gynekolog
Kjønn: en liten gutt
Sykemeldt: Ja, 100%
Symptomer/plager/humør:
- Energinivå: lavt/medium
- vondt bekken, vondt i halebeinet, vanskelig å gå i trapper nå og sitte lenge av gangen
- sure oppstøt hele tiden
- dårlig søvn
- økt sult!!
- blåmerker og smerter på stikkstedene etter heparinen
- vanskelig å sove
- armer og hender dovner bort på natta
- hoven i beina og kroppen, spesielt på kveldene, da er jeg så hoven at det gjør vondt
Cravings: ingen spesielle annet enn god mat
og ekstremt sulten om dagen!
Vekt: opp 1 kg siden sist uke. Opp totalt 10 kg hittil.
Utstyr/mangler:
Ønsker meg:
- liten jordbærbamse til fresita
- Medela pumpeskåler til å ha i BHen
- silverette
- Maxi Cosi bedside crib (revurderer den nå, sett mange har skrevet at den ikke er så stabil og at baby ruller inn til ene siden eller andre i løpet av natten)
- Easygrow UV-nett
- Easygrow favn/Najell/Voksi babynest (mannen vil ikke ha/ser ikke nytten...
)
- Voksi vår/sommerpose (oktober er varmt her)
- Bugaboo butterfly til storesøster
- søskenbrett til foxen
- tåteflasker med glassflaske istedenfor plast (sett hos både Avent og mam)
- smokker
- babybox Mummi fra reima
- klær
- hentesett
- hengevugge
Har:
- Bugaboo fox5
- Emmaljunga nxt90f 2022 modell, skal selges
- Medela freestyle flex dobbel pumpe
- Naturebond vakuumpumpe
- Krybbe fra 6 mnd
- klær fra storesøster
- bilsete BeSafe izi go modulær med base (0-12 mnd), storesøster har et nytt og større ett
Bevegelse: Hadde håpet at jeg kjente mer denne gangen enn med storesøster, siden jeg nå har morkaka bak "oppi taket" i motsetning til foran som sist. Men det synes jeg ikke at jeg gjør. Lillebror er veldig rolig. Selvom han også kan slå til med kraftig åling iblant og harde press utover på ene eller andre siden av magen. Ser bevegelsene utenpå men aldri sånn at jeg kan si om det er en hånd eller fot eller et hode
og hver gang mannen eller storesøster skal kjenne så stopper han opp
i tillegg sies det jo gjerne at de er mest aktive på kveldstid, vel, ikke han her, etter kl.21 kjenner jeg som regel lite og kjenner stort sett ikke noe i løpet av natten heller (selvom jeg våkner flere ganger hver natt av andre plager). Snodig! Håper han sover like godt om natten når han kommer på utsiden
storesøster var (og er) IKKE en sovebaby så det ønsker jeg meg nå
Kynnere: lite enda
Leie: Free floating, endrer fortsatt mye stilling
Tanker om fødsel: snakket med gynekologen min nå sist om når de eventuelt hadde tenkt å sette meg igang, hvis det kom til det. Hun sa at hvis alt så bra ut så kunne jeg godt gå så lenge som mulig. Tidligst uke 39 og senest uke 41+3 sa hun. Jeg vil gjerne gå så lenge som mulig, helst til kroppen selv er klar. Og håper jeg får en fin og komplikasjonsfri fødsel. Er redd for en hel rekke ting som kan skje, men prøver å tenke positivt og legge de skremmende tankene bort. Er vel normalt å ha litt av begge før en fødsel tenker jeg.
Generelt: på størrelse med en melon! Det er ganske så stort
merker det bedre og bedre at det er en liten kropp inni magen nå, spesielt når jeg skal snu meg fra en side til den andre om natta (som jeg gjør 5000 ganger hver natt nå). Sover særdeles dårlig om natta nå, og bedre skal det vel ikke bli. Så det er vel en av de største plagene, i tillegg til at jeg blir så hoven at alt gjør vondt. Bekkenet er som det har vært, vondt men levelig. Og de sure oppstøtene er grusomme og konstante. Hendene mine er så numne og hovne nå at jeg har problemer med å treffe rett "knapp" på tastaturet på mobilen
Bortsett fra det så føler jeg at jeg egentlig har det ganske bra som gravid, koser meg med lillebror og magen og prøver å nyte det maksimalt nå, da dette blir siste graviditeten for oss mest sannsynlig.
Jeg er mer stressa for alt det andre som skal gjøres før han blir født, og litt frustrert at ikke jeg får brukt de siste månedene nå på å hvile og samle krefter før han kommer. Men men.. her går det nemlig i hundre! Prøver å få gjort så mye som mulig nå imens formen min er sånn noenlunde grei
Vi har endelig fått nøklene til leiligheten vår nå
overlykkelig over å ha den så vi kan få begynt skikkelig med flytting osv. Mangler jo masse på badet, og hele kjøkkenet (i gang med å bestille det men er nok ikke på plass før om en måned/halvannen) osv. Og ting tar så himla lang tid her i dette landet at jeg blir gal. For å få strøm og vann på plass så kan det f.eks. ta opptil 15 dager siden det er et nybygg! Enda alt er ferdig og vi bestilte kontrakten samme dag som vi fikk leiligheten. Den er også full av byggestøv, så den må ha en god nedvask. Og alle "feil" fra utbygger må noteres ned og meldes inn. Vi har funnet en del allerede. Låsen på boden fungerer ikke, det må fikses før vi kan begynne å sette ting der. Litt kjipt for planen var å begynne å fylle den imens vi ventet på at leiligheten var klar for innflytting. Ellers så ser vi på fargevalg, møbler osv. som mangler. MASSE masse som må gjøres med andre ord. Samtidig som vi har barn hjemme, og min form er skrall, så hvordan dette skal gå det vet jeg ikke. Har ofte mareritt om det, men prøver å puste med magen og ta en dag av gangen og det blir ferdig når det blir ferdig. Heldigvis kan vi leie her vi bor nå så lenge vi trenger. Og jeg gleder meg helt vilt til alt er klart selvom jeg klager og stresser litt nå.
Midt oppi flyttepakking og forberedelser så har jeg også gått i nesting-modus, kjenner på at det nærmer seg med stormskritt nå, så jeg vasker alle nyfødt-klærne fra storesøster. Har funnet frem og vasket tepper og dyner, sengetøy, gulpekluter, bæreseler, vippestol, etc etc og lagt det klart et sted hvor vi finner det lett før/etter flytting. Jeg har montert vogna og hatt i vongposen og dynen i den (dynen skal i krybba, men enn så lenge ligger den i vogna så vet jeg hvor den er hehe). Heldigvis har vi jo alt det "essensielle" fra storesøster. Vi har handlet moonboon slyngevugge, med et sånt lite telt over hihi, veldig fornøyd og spent på den! Håper lillebror liker den. Kjenner det er essensielt at vi kan få litt "hjelp" til vugging skal dette gå med 2 små. Og jeg har kjøpt et foreløpig hentesett til han, hvis ikke jeg finner et senere jeg liker bedre
handlekurven på Amazon er full av babyting som vi mangler, og det blir både glasståteflasker og smokker fra bibs bl.a.
Milepæler:
1. trimester 0-12 uker (0+0 til 12+6)
- Komme over kjemisk-grensen 5+0 (SA 4+3)
- hjertet begynner å slå 5+1
- komme forbi punktet for tidligere SA, 5+4
- Se hjertet slå
- Høre hjertet slå
- ultralyd i uke 7 (?)
- komme forbi punktet for tidligere SA, 7+1
- Normal utvikling forbi 8 uker (da fosterutviklingen stoppet opp ved MA'en)
- komme forbi punktet for tidligere MA, 10+2
- Tidlig ordinær ultralyd 12+1
- NIPT
- 01.04 - risiko for spontanabort avtar 12+0
2. trimester 13-26 uker (13+0-26+6)
- ordinær ultralyd 20+0
- få vite om barnet er friskt
- få vite kjønn
- kjenne babyen sparke (uke 18~20?)
- halvveis! 20+0
- 23+0 skulle babyen mot formodning
komme tidlig vil de nå prøve å redde den
- 23+4 fosteret kan høre
3. trimester 27-42 uker (27+0-42+0/fødsel)
- 27+0 komme til tredje trimester
- 27+4 babyen kan åpne øynene
- 3/4 unnagjort! 30+0
- 34+4 høygravid!
- Fødsel