Får vi det til? (Ja! Etter SA/MA/SA/SA er endelig nr.2 født) ❤️☺️

Tusen takk!! ❤️:love017 Vel, rolige blir de ikke, ser ut som alt baller seg oppå hverandre her nå med møter med banken, overtakelse, flytting, bestilling og bygging av kjøkken, og nå henvisning til endokrinolog i tillegg til de vanlige kontrollene fordi jeg har fått konstatert svangerskapsdiabetes i dag. Så han må *ikke* komme tidlig for da vet jeg ikke hvordan vi skal klare det :nailbiting: (var akkurat dette vi ville unngå, men men, dette har vært utenfor vår kontroll).

Håper det går bra med dere i barsel ❤️

Oi! Rolig blir det ikke nei :smiley-ashamed004 mye som skjer, så spennende!! Men ja, lillebror får gjøre det enklere for dere å holde seg inne til det passer litt mer :hilarious:❤️ kjedelig med sv.dia igjen... håpe det holder med de høye målingene på dagen så det ikke blir så inngripende, er nok annet å tenke på for deg ❤️ skjønner det med vekst kan sette tanker i spinn, men må bare stole på at legen ikke sa noe fordi det ikke er noe å bekymre seg for❤️ skal du til mye kontroll snart? Blir kanskje litt tettere oppfølging nå uansett pga sv.dia?
 
Så gøy med en titt på lillebror :love017

Åå så kjipt med sv.dia igjen! Godt du er i uke 31, så det ikke er alt for lenge igjen ❤️

Skjønner du bekymrer deg litt for størrelsen, rart legen ikke sa noe om det! Skal du på oppfølgning ang vekst og sv.dia?

Kanskje han følger egen kurve? Jeg hadde svangerskapsforgiftning begge gangene, nr 1 lå -20 ved termin, mens nr 2 lå i overkant (husker ikke hvor mye). Det var en grei forskjell på de to :hilarious:
Veldig gøy!! ☺️❤️

Ja skal til sjekk ca annenhver uke fremover, så godt fulgt opp blir jeg ihvertfall.

Endokrinologen ringte meg i går, skal måle selv hjemme nå, og hvis jeg har 4 dager med målinger på rad som er for høye så skal jeg ringe han og få en time ASAP. De har satt opp en for meg om en måned, men det synes jeg er litt lenge til. Diettplanen de har gitt meg inneholder også MYE mer karbohydrater enn jeg spiser per dags dato, så tviler på at målingene blir bedre av å følge den :hilarious:

Oj, såpass til forskjell ja! Men egentlig veldig godt å høre at du også hadde så stor forskjell på søsken. Håper dog du slipper svangerskapsforgiftning denne gangen da (for den skal sitte igjen) ❤️
 
Oi! Rolig blir det ikke nei :smiley-ashamed004 mye som skjer, så spennende!! Men ja, lillebror får gjøre det enklere for dere å holde seg inne til det passer litt mer :hilarious:❤️ kjedelig med sv.dia igjen... håpe det holder med de høye målingene på dagen så det ikke blir så inngripende, er nok annet å tenke på for deg ❤️ skjønner det med vekst kan sette tanker i spinn, men må bare stole på at legen ikke sa noe fordi det ikke er noe å bekymre seg for❤️ skal du til mye kontroll snart? Blir kanskje litt tettere oppfølging nå uansett pga sv.dia?
Hihi ja veldig spennende!! ☺️❤️ Det fine med at han er "liten" er vel at det ikke gjør noe da om jeg går over termin hehe. :hilarious: ja, veldig kjedelig! Og at det er den typen som ikke lar seg styre av diett. Ser akkurat samme mønsteret nå som med storesøster, det spiller ingen rolle hvor lite eller bra jeg spiser, kveldsmålingene kan være perfekte og allikevel er morgenmålingene for høye. Så får se hva de vil gjøre med det, i Norge fikk jeg metformin, men det bruker de ikke her så blir vel kanskje insulin da? Men det ordner seg ❤️☺️ ja jeg må bare puste med magen og stole på legen, føler hodet så lett stresser seg opp nå etter at vi har hatt så mange vonde overraskelser. Men alt er helt sikkert bra og vi skal på kontroll igjen om 2 uker, så det er godt. Jeg skal nok også til endokrinologen på si ja, så blir å fly til legen nesten hele tiden fremover, har ikke tid til dette :hilarious::p
 
Hihi ja veldig spennende!! ☺️❤️ Det fine med at han er "liten" er vel at det ikke gjør noe da om jeg går over termin hehe. :hilarious: ja, veldig kjedelig! Og at det er den typen som ikke lar seg styre av diett. Ser akkurat samme mønsteret nå som med storesøster, det spiller ingen rolle hvor lite eller bra jeg spiser, kveldsmålingene kan være perfekte og allikevel er morgenmålingene for høye. Så får se hva de vil gjøre med det, i Norge fikk jeg metformin, men det bruker de ikke her så blir vel kanskje insulin da? Men det ordner seg ❤️☺️ ja jeg må bare puste med magen og stole på legen, føler hodet så lett stresser seg opp nå etter at vi har hatt så mange vonde overraskelser. Men alt er helt sikkert bra og vi skal på kontroll igjen om 2 uker, så det er godt. Jeg skal nok også til endokrinologen på si ja, så blir å fly til legen nesten hele tiden fremover, har ikke tid til dette :hilarious::p

Det er sant❤️ så må du uansett prøve å ikke stresse og styre altfor mye da vil nok kroppen si ifra uansett ❤️
Ja, det er veldig kjedelig altså... men også litt greit å vite at det er ikke noe med jobben du gjør/har gjort, du har gjort ditt beste, men kroppen spiller ikke på lag! Da blir det nok insulin ja! Men det er jo en del av oppfølgningen du får videre fremover og det blir nok mye besøk i ukene frem til fødsel nå ja :smiley-ashamed004 men godt å vite en blir tatt vare på ❤️ er det sånn at en blir satt igang der også som her i Norge ved sv.dia?
 
Veldig gøy!! ☺️❤️

Ja skal til sjekk ca annenhver uke fremover, så godt fulgt opp blir jeg ihvertfall.

Endokrinologen ringte meg i går, skal måle selv hjemme nå, og hvis jeg har 4 dager med målinger på rad som er for høye så skal jeg ringe han og få en time ASAP. De har satt opp en for meg om en måned, men det synes jeg er litt lenge til. Diettplanen de har gitt meg inneholder også MYE mer karbohydrater enn jeg spiser per dags dato, så tviler på at målingene blir bedre av å følge den :hilarious:

Oj, såpass til forskjell ja! Men egentlig veldig godt å høre at du også hadde så stor forskjell på søsken. Håper dog du slipper svangerskapsforgiftning denne gangen da (for den skal sitte igjen) ❤️
Så bra de følger deg godt opp ❤️

Men for en rar diettplan da :hilarious: tenker du å lage din egen plan? Håper målingene går fint ❤️

Tusen takk, så kjekt du har så troen ❤️ håper virkelig jeg slipper unna denne gang! Skal gå på blodfortynnende i alle fall :)
 
Går egentlig utrolig raskt ja, er en liten del av hele livet hvis man ser på det som en helhet. Selvom jeg og har dager hvor jeg tenker at "uff jeg orker ikke dette" :laughing002:hilarious: men aller mest prøver jeg å nyte:love017

Hihi høres ikke dumt ut! Kjekt at det var OL akkurat nå da ☺️❤️ vokser og sover lille godt? ❤️
Haha, jaa, det er ikke alltid like greit å være gravid. Men godt om man jevnt over koser seg litt med et og ❤️ Og premien er jo veldig fin da :love017

Jaa, passer fint med OL altså! Akkurat passe tv å ha bakgrunn det syns jeg. Vokser gjør hu, men skulle gjerne ønske det var litt hyppigere veiinger nå i starten for sist hu ble veid var en uke etter fødsel, og da hadde hun økt fint i vekt forsåvidt, men hadde vært greit å vite at trenden fortsetter. Så tenker å ta en tur på åpen helsestasjon til uka for å veie. Men ser hvertfall ut som hu vokser som hu skal. Sover en god del, men har noe kveldsuro og litt mer luftsmerter nå de siste dagene. Men jeg sober dårlig da, hadde glemt hvor påskudd man er i starten etter fødsel! Reagerer på hver minste lille lyd :laughing002
 
30+2 vekstkontroll

Vært på ultralyd vekstkontroll på sykehuset i dag, og de sa at alt var bra og så veldig fint ut. Lillebror ligger med hodet nedover, men ikke festet og bevegde seg og kosa seg der inne.
Vis vedlegget 441092

Jeg fikk konstatert svangerskapsdiabetes (igjen), verdiene på morgenen er høyere enn ønsket selvom de gjennom dagen er veldig fine. Så da ble jeg henvist til endokrinolog og skal i gang med daglige målinger osv hjemme.

Bekymret meg litt for størrelsen på lillebror, 1362g og falt fra 25-percentilen til ca 5-percentilen. Vekta estimerer han til å være 28+6. Så ble litt bekymret for det, selvom legen ikke nevnte noe på det og ikke virket bekymret.
Vis vedlegget 441091

Synes også det er så snodig at han er så liten i forhold til hva storesøster var, hun lå på 50 jevnt hele veien og var 3790 g da hun ble født.
Ånei, så kjedelig med svangerskapsdiabetes! Håper blodsukkeret holder seg stabilt og at du slipper for mye styr med det ❤️

Skjønner det er kjipt å se at han byttet kurve vektmessig, men kan kanskje og være variasjon i målingene gjort og? Satser på at alt er bra med den lille og at han vokser og trives der inne en stund til ❤️
 
Det er sant❤️ så må du uansett prøve å ikke stresse og styre altfor mye da vil nok kroppen si ifra uansett ❤️
Ja, det er veldig kjedelig altså... men også litt greit å vite at det er ikke noe med jobben du gjør/har gjort, du har gjort ditt beste, men kroppen spiller ikke på lag! Da blir det nok insulin ja! Men det er jo en del av oppfølgningen du får videre fremover og det blir nok mye besøk i ukene frem til fødsel nå ja :smiley-ashamed004 men godt å vite en blir tatt vare på ❤️ er det sånn at en blir satt igang der også som her i Norge ved sv.dia?
Ja kroppen sier nok ifra, og kommer til å overlate så mye jeg trenger til mannen og andre som kommer for å hjelpe. Hadde håpet at siste innspurt før fødsel kom til å bli rolig, og en tid for hvile, hvor vi hadde hatt tid til å fylle fryseren med masse Tupperware med mat osv. Men men, ikke alt man har kontroll over. Heldigvis har vi mange gode folk rundt oss så det skal nok gå veldig fint allikevel. ☺️❤️ Ja det er godt å vite at det ikke er noe jeg kan noe for, selvom man innimellom får den følelsen når du får en diettplan i hånda av legen og beskjed om å spise bedre :hilarious: frustrerende når man allerede spiser så godt man kan og langt sunnere enn "normalt". Håper endokrinologen er lettere å snakke med og at vi finner en god vei videre sammen. Godt å vite at en blir godt tatt vare på ja ❤️ ja blir satt igang her også, så blir det denne gangen også. Også på grunn av heparinen så vil de sette meg i gang, men har ikke blitt noe snakk om når enda
 
Så bra de følger deg godt opp ❤️

Men for en rar diettplan da :hilarious: tenker du å lage din egen plan? Håper målingene går fint ❤️

Tusen takk, så kjekt du har så troen ❤️ håper virkelig jeg slipper unna denne gang! Skal gå på blodfortynnende i alle fall :)
Veldig bra ❤️

Ja jeg lager min egen, jeg har jo mer utdanning på feltet enn mange av legene og sykepleierne så tror nok det skal gå fint :hilarious: målingene de siste dagene er supre i løpet av dagen, ligger langt under målet etter måltidene. Eneste problemet er de målingene på morgenen før jeg har spist, de er for høye (selv om de var fine kvelden før). Blir nok å ringe endokrinologen på mandag.

Så bra at du skal gå på blodfortynnende denne gangen, da kan det jo hende du unngår det helt forhåpentligvis. ❤️ Ja jeg har skikkelig troa denne gangen, bare har det på følelsen lissom ☺️❤️
 
Haha, jaa, det er ikke alltid like greit å være gravid. Men godt om man jevnt over koser seg litt med et og ❤️ Og premien er jo veldig fin da :love017

Jaa, passer fint med OL altså! Akkurat passe tv å ha bakgrunn det syns jeg. Vokser gjør hu, men skulle gjerne ønske det var litt hyppigere veiinger nå i starten for sist hu ble veid var en uke etter fødsel, og da hadde hun økt fint i vekt forsåvidt, men hadde vært greit å vite at trenden fortsetter. Så tenker å ta en tur på åpen helsestasjon til uka for å veie. Men ser hvertfall ut som hu vokser som hu skal. Sover en god del, men har noe kveldsuro og litt mer luftsmerter nå de siste dagene. Men jeg sober dårlig da, hadde glemt hvor påskudd man er i starten etter fødsel! Reagerer på hver minste lille lyd :laughing002
Premien er sååå fin ❤️ og koser meg også masse med prosessen hehe, nesten trist at dette er siste gang. Selvom det også er godt :p tenker dere å etterhvert prøve på flere? Eller er dere fornøyde?

Hihi ja det er skikkelig bra bakgrunnstv, nok til å være interessant men ikke såpass at man sitter klistra og alt fokus stjeles. Oj har de veid så sjeldent? Da skjønner jeg du godt kunne tenke deg en veiing til. Vi kjøpte egen babyvekt vi og veide, for hadde problemer med ammingen og synes det var greit å kunne ha litt hyppigere kontroller da. Men håper veiingen på helsestasjonen til uka går fint og at hun fortsatt vokser som hun skal ☺️❤️ uff de luftsmertene er ikke gode, stakkars. Håper de gir seg fort. Men så deilig at hun stort sett sover godt og er fornøyd. Haha ja man blir helt tigermamma, hver minste lille lyd vekker en, bra men slitsomt, spesielt når man gjerne skulle hatt den søvnen ❤️

Ånei, så kjedelig med svangerskapsdiabetes! Håper blodsukkeret holder seg stabilt og at du slipper for mye styr med det ❤️

Skjønner det er kjipt å se at han byttet kurve vektmessig, men kan kanskje og være variasjon i målingene gjort og? Satser på at alt er bra med den lille og at han vokser og trives der inne en stund til ❤️
Håper det!! Tenker jeg ringer på mandag for å få fremskyndet timen hos endokrinologen, morgenmålingene er for høye hver dag, uansett hva jeg gjør og hvor bra de er på kvelden.

Ja tenkte det kunne være variasjon, men nå har de målt han både i Norge og Spania til å ha falt fra 25 til ca 5-percentilen så er nok riktig målt. Kanskje det kan ha med at blodsukkeret mitt nå har begynt å bli dårlig? Så håper at ved å få hjelp med det så skyter han fart i vekt igjen. Er så redd for at han skal være syk, eller at det skal være noe annet galt (bekymringene går lett avgårde med meg), men legene virker ikke nervøse så jeg får bare stole på det og prøve å puste med magen :hilarious::Heartpink:Heartblue
 
Premien er sååå fin ❤️ og koser meg også masse med prosessen hehe, nesten trist at dette er siste gang. Selvom det også er godt :p tenker dere å etterhvert prøve på flere? Eller er dere fornøyde?
Ja, litt sørgmodig når man tenker på at det kanskje er siste gangen ❤️ Vi har ikke egentlig bestemt oss. Så vi får se hva vi tenker om noen år. Føler meg for øyeblikket ikke ferdig, som er litt rart rett etter en fødsel og med en baby i armene. Men må se litt hva vi har overskudd til tenker jeg. Ønsker nok at en eventuelt tredje kommer med litt større aldersforskjell. Så har god tid til å føle på det og lande litt i den nye tilværelsen først :laughing002

Hihi ja det er skikkelig bra bakgrunnstv, nok til å være interessant men ikke såpass at man sitter klistra og alt fokus stjeles. Oj har de veid så sjeldent? Da skjønner jeg du godt kunne tenke deg en veiing til. Vi kjøpte egen babyvekt vi og veide, for hadde problemer med ammingen og synes det var greit å kunne ha litt hyppigere kontroller da. Men håper veiingen på helsestasjonen til uka går fint og at hun fortsatt vokser som hun skal ☺️❤️ uff de luftsmertene er ikke gode, stakkars. Håper de gir seg fort. Men så deilig at hun stort sett sover godt og er fornøyd. Haha ja man blir helt tigermamma, hver minste lille lyd vekker en, bra men slitsomt, spesielt når man gjerne skulle hatt den søvnen ❤️
Tydeligvis! Trodde det var hyppigere, men sjekket eldste sitt helsekort og var visst ikke så veldig hyppig i starten der heller. Men da og dro jeg innom for en veiing i mellom. Så lurt med egen vekt når ammingen var trøblete. Slippe å måtte dra ut for å få det sjekket. Nå er hu frøkna her nesten 6 uker ved neste veiing, jeg bare syns det er litt lenge til nå selvom alt virker å være bra med matinntaket.. Her er vell egentlig problemet at hu drukner i melk og får en heftig utdriving rett i kjeften. Ikke rart det blir mye luft I magen. Men nå raper jeg henne ofte og gir magemassasje ved behov, så håper det hjelper ❤️
Håper det!! Tenker jeg ringer på mandag for å få fremskyndet timen hos endokrinologen, morgenmålingene er for høye hver dag, uansett hva jeg gjør og hvor bra de er på kvelden.

Ja tenkte det kunne være variasjon, men nå har de målt han både i Norge og Spania til å ha falt fra 25 til ca 5-percentilen så er nok riktig målt. Kanskje det kan ha med at blodsukkeret mitt nå har begynt å bli dårlig? Så håper at ved å få hjelp med det så skyter han fart i vekt igjen. Er så redd for at han skal være syk, eller at det skal være noe annet galt (bekymringene går lett avgårde med meg), men legene virker ikke nervøse så jeg får bare stole på det og prøve å puste med magen :hilarious::Heartpink:Heartblue
Så lurt å få fremskyndet timen! Da kan du jo og høre ang blodsukker og veksten til lille og OL det er noen sammenheng der. Det er jo godt at legen ikke er bekymret da, de er vell sikkert vant til at barn skifter kurve både den ene og andre veien i blant. Også er det jo godt at han nå er såpass stor at om det skulle vise seg å være noe som gjør at han ikke får tilstrekkelig næring så kan han jo komme ut etterhvert. Selvom det såklart ikke er ønskelig, så er det hvertfall fint å vite at man er kommet så langt at det kan gjøres om det er det beste for den lille ❤️ Får håpe han bare har funnet seg en ny kurve og følger den eller tar seg en vekstspurt senere og holder seg inne en god stund til ❤️
 
Åååå her har det skjedd sååå masse siden sist jeg var innom ❤️

Tenk at nå nærmer det seg, kjære du.
Kjedelig at du har fått sv.dia igjen, men heldigvis er det ikke mange ukene det er i fokus :love2

Sender deg en stor klem!
 
Ja, litt sørgmodig når man tenker på at det kanskje er siste gangen ❤️ Vi har ikke egentlig bestemt oss. Så vi får se hva vi tenker om noen år. Føler meg for øyeblikket ikke ferdig, som er litt rart rett etter en fødsel og med en baby i armene. Men må se litt hva vi har overskudd til tenker jeg. Ønsker nok at en eventuelt tredje kommer med litt større aldersforskjell. Så har god tid til å føle på det og lande litt i den nye tilværelsen først :laughing002


Tydeligvis! Trodde det var hyppigere, men sjekket eldste sitt helsekort og var visst ikke så veldig hyppig i starten der heller. Men da og dro jeg innom for en veiing i mellom. Så lurt med egen vekt når ammingen var trøblete. Slippe å måtte dra ut for å få det sjekket. Nå er hu frøkna her nesten 6 uker ved neste veiing, jeg bare syns det er litt lenge til nå selvom alt virker å være bra med matinntaket.. Her er vell egentlig problemet at hu drukner i melk og får en heftig utdriving rett i kjeften. Ikke rart det blir mye luft I magen. Men nå raper jeg henne ofte og gir magemassasje ved behov, så håper det hjelper ❤️

Så lurt å få fremskyndet timen! Da kan du jo og høre ang blodsukker og veksten til lille og OL det er noen sammenheng der. Det er jo godt at legen ikke er bekymret da, de er vell sikkert vant til at barn skifter kurve både den ene og andre veien i blant. Også er det jo godt at han nå er såpass stor at om det skulle vise seg å være noe som gjør at han ikke får tilstrekkelig næring så kan han jo komme ut etterhvert. Selvom det såklart ikke er ønskelig, så er det hvertfall fint å vite at man er kommet så langt at det kan gjøres om det er det beste for den lille ❤️ Får håpe han bare har funnet seg en ny kurve og følger den eller tar seg en vekstspurt senere og holder seg inne en god stund til ❤️
Hehe jeg hadde så lyst på en til øyeblikket etter første fødsel, varte ca 3 måneder og så kom jeg tilbake på jorden og fikk tenkt meg ordentlig om. Vet ikke om det var hormoncoctailen eller den enorme mestringsfølelsen etter fødselen som gjorde det men var en veldig sterk følelse. Hihi høres lurt ut å ta tiden til hjelp og føle og tenke ordentlig på det først. Nå har dere jo 2 fine små, godt å ha god tid til å nyte de, også ser man etterhvert hva framtiden bringer. Som du sier, man skal jo ha overskudd av både tid og økonomi for å ha 3. Teoretisk sett kunne jeg godt tenkt meg 3 selv, men vet at vi stopper på 2 da det ikke er energi til 3 desverre. Gleder meg så til å ha 2 da :love017

Oj, 6 uker mellom var mye synes jeg også! Sånn heftig utdrivning har vi erfaring med ja, er litt problematisk :smiley-ashamed004 jeg måtte til tider ta og pumpe litt først, for å "ta av det værste trykket" :hilarious: så fikk hun det heller på flaske litt etterpå. Håper det går seg litt bedre til og at hun får mindre luft i magen etterhvert ☺️❤️

Ja det skal jeg gjøre ☺️ forhåpentligvis så får han en god vekst spurt nå på slutten ja. Har også fundert i om det har påvirket veksten hans at vi har reist (med mye stress og lite hvile, og ikke like god mulighet for en velbalansert diett). Men det er jo egentlig umulig å vite akkurat hvorfor tror jeg, så lenge han fortsetter å vokse og viser tegn til å ha det bra så er jeg fornøyd ❤️ og ja, heldigvis er han så stor nå at om han MÅ ut, så går nok sannsynligvis det også bra, men håper han holder seg inne noen gode 9-10 uker til ☺️
 
Åååå her har det skjedd sååå masse siden sist jeg var innom ❤️

Tenk at nå nærmer det seg, kjære du.
Kjedelig at du har fått sv.dia igjen, men heldigvis er det ikke mange ukene det er i fokus :love2

Sender deg en stor klem!
Hihi ja her har det skjedd litt ☺️❤️

Ja tenk deg, det er helt vilt, og surrealistisk. Føler meg ikke helt klar enda selvom jeg også føler meg klar :hilarious:

Litt kjedelig med sv.dia. men men, spiser ganske likt til vanlig sånn som man må med det (pga PCOS'en) så det går bra. Blir ikke så store endringene sånn sett, annet enn at vi må få fikset de høye morgenmålingene - må nok få medisiner for det da de er høye uansett hvordan jeg spiser. Ikke så mange ukene igjen med det i fokus heller nei hehe ☺️❤️

Hvordan går det med deg?? ❤️ Stor klem tilbake!:love017
 
31+0 TREDJE TRIMESTER
1000056165.png


Termin: 16.10.24

Dager til termin: 63

Prosent fullført: 77,5 %

Trimester: 3.trimester

Neste JM/legetime:
  • 12. August - kikhostevaksina
  • 21. August - kontroll/UL med min gynekolog
  • 10. September - kontroll sykehuset
  • 12. September - kontroll min gynekolog
Kjønn: en liten gutt :love017:Heartblue

Sykemeldt: Ja, 100%

Symptomer/plager/humør:
- Energinivå: lavt/medium
- vondt bekken, vondt i halebeinet, vanskelig å gå i trapper nå og sitte lenge av gangen
- sure oppstøt hele tiden
- dårlig søvn
- økt sult!!
- blåmerker og smerter på stikkstedene etter heparinen
- hoven, har måttet ta av ringene nå og hengt gifteringen rundt halsen

Cravings: ingen spesielle annet enn god mat ☺️ og ekstremt sulten om dagen!

Vekt: gått ned igjen 1 kg siden sist uke, mest vann vil jeg tro. Opp totalt 8 kg hittil.


Utstyr/mangler:
Ønsker meg:
- liten jordbærbamse til fresita (den er for øyeblikket utsolgt den jeg hadde sett meg ut, håper den kommer tilbake i stock!)
- Medela pumpeskåler til å ha i BHen
- silverette
- Maxi Cosi bedside crib (revurderer den nå, sett mange har skrevet at den ikke er så stabil og at baby ruller inn til ene siden eller andre i løpet av natten)
- Easygrow UV-nett
- Easygrow favn/Najell/Voksi babynest (mannen vil ikke ha/ser ikke nytten... :smiley-ashamed004 )
- Voksi vår/sommerpose (oktober er varmt her)
- Bugaboo butterfly til storesøster
- søskenbrett til foxen
- tåteflasker med glassflaske istedenfor plast (sett hos både Avent og mam)
- smokker
- babybox Mummi fra reima
- klær
- hengevugge (mer og mer gira på denne)

Har:
- Bugaboo fox5
- Emmaljunga nxt90f 2022 modell, skal selges
- Medela freestyle flex dobbel pumpe
- Naturebond vakuumpumpe
- Krybbe fra 6 mnd
- klær fra storesøster
- bilsete BeSafe izi go modulær med base (0-12 mnd), storesøster har et nytt og større ett


Bevegelse: veldig varierende fortsatt, men han er liten og jeg har stor plass i bekkenet virker det som, så legen sa han fortsatt har god plass til å turne rundt inni der

Kynnere: ikke hatt så mye, litt overraskende da jeg hadde MYE med storesøster

Leie: Free floating, i går lå han helt tydelig på tvers, i dag er jeg litt usikker men muligens ligger han med hodet ned.

Tanker om fødsel: ikke så mange nye, spent og litt redd, og gleder meg på samme tid. Håper jeg får gå nesten til termin ❤️

Generelt: Føler det har vært en intens uke uten så mye mulighet for å hvile og ta seg inn etter en slitsom ferie og reise, snuppa har ikke barnehage før i midt september og merker jeg stresser over hvordan jeg skal orke å være høygravid, med barn hjemme, overtakelse av leilighet, bygging av kjøkken osv osv nå rett før fødsel. Hadde lyst til at dette skulle være en rolig tid med masser av hvile. Så stresser litt med det, sover dårlig pga bekymringer og pga at magen begynner å bli stor, sure oppstøt og nattesvette. Heldigvis sover storesøster godt nå, og gjennom natten nesten hver natt ❤️ gleder meg også veldig til alt som ligger foran oss, på tross av at det er stress. Skal bli så fint å komme inn i ny leilighet og få ordnet ting akkurat sånn som vi vil ha det, og få innredet et skikkelig fint barnerom til storesøster ☺️

Var ganske bekymret i starten av uken for lillebrors vekt og alt dette, og i tillegg svangerskapsdiabetesen, men føler jeg har fått landet mye mer i de følelsene nå og tenker at det skal gå fint. Fikk mye katastrofetanker om at "hva om lillebror er syk? Hva om jeg mister han nå?" Osv. Men vet at veldig mange opplever dette og føder helt friske fine barn, så prøver å fokusere på det.

Bedside-criben jeg har sikla på i flere år nå er på salg akkurat nå, men når jeg har lest erfaringene fra andre som har brukt den så vet jeg ikke om jeg vil ha den lenger :hilarious: ville ha den først og fremst fordi den kan vugges, og innstilles opp og ned individuelt i tilfelle neste også sliter med reflux. Men ser ut som den ikke er spesielt stabil og at det er risiko for at baby ruller ut på siden i løpet av natten, det høres jo ikke spesielt bra ut. Så nå vurderer jeg heller å bruke krybba vi har (som man kan ta vekk ene siden på og bruke som bedside), også heller legge bøker under beina hvis den må heves. Den er ikke så lett å flytte med seg rundt da. Men tenker jeg heller vil kjøpe en slyngevugge til soving på dagtid som jeg kan ta med meg rundt etter behov. Blitt overbevist av en god venninne om den og får mer og mer lyst på slyngevugge hehe ☺️

Fortsatt ikke orket eller funnet tid til noe magebilde, må få til det snart!! ❤️

Milepæler:
1. trimester 0-12 uker (0+0 til 12+6)

- Komme over kjemisk-grensen 5+0 (SA 4+3)
- hjertet begynner å slå 5+1
- komme forbi punktet for tidligere SA, 5+4
- Se hjertet slå
- Høre hjertet slå
- ultralyd i uke 7 (?)
- komme forbi punktet for tidligere SA, 7+1
- Normal utvikling forbi 8 uker (da fosterutviklingen stoppet opp ved MA'en)
- komme forbi punktet for tidligere MA, 10+2
- Tidlig ordinær ultralyd 12+1
- NIPT
- 01.04 - risiko for spontanabort avtar 12+0

2. trimester 13-26 uker (13+0-26+6)
- ordinær ultralyd 20+0
- få vite om barnet er friskt
- få vite kjønn
- kjenne babyen sparke (uke 18~20?)
- halvveis! 20+0
- 23+0 skulle babyen mot formodning
komme tidlig vil de nå prøve å redde den
- 23+4 fosteret kan høre

3. trimester 27-42 uker (27+0-42+0/fødsel)
- 27+0 komme til tredje trimester :eek:
- 27+4 babyen kan åpne øynene
- 3/4 unnagjort! 30+0

- 34+4 høygravid!
- Fødsel ❤️
 
Hihi ja her har det skjedd litt ☺️❤️

Ja tenk deg, det er helt vilt, og surrealistisk. Føler meg ikke helt klar enda selvom jeg også føler meg klar :hilarious:

Litt kjedelig med sv.dia. men men, spiser ganske likt til vanlig sånn som man må med det (pga PCOS'en) så det går bra. Blir ikke så store endringene sånn sett, annet enn at vi må få fikset de høye morgenmålingene - må nok få medisiner for det da de er høye uansett hvordan jeg spiser. Ikke så mange ukene igjen med det i fokus heller nei hehe ☺️❤️

Hvordan går det med deg?? ❤️ Stor klem tilbake!:love017
Det går bra med meg! Har begynt å komme inn i tilværelsen som tobarnsmamma, og det er både travelt og veldig kos ❤️
 
Hehe jeg hadde så lyst på en til øyeblikket etter første fødsel, varte ca 3 måneder og så kom jeg tilbake på jorden og fikk tenkt meg ordentlig om. Vet ikke om det var hormoncoctailen eller den enorme mestringsfølelsen etter fødselen som gjorde det men var en veldig sterk følelse. Hihi høres lurt ut å ta tiden til hjelp og føle og tenke ordentlig på det først. Nå har dere jo 2 fine små, godt å ha god tid til å nyte de, også ser man etterhvert hva framtiden bringer. Som du sier, man skal jo ha overskudd av både tid og økonomi for å ha 3. Teoretisk sett kunne jeg godt tenkt meg 3 selv, men vet at vi stopper på 2 da det ikke er energi til 3 desverre. Gleder meg så til å ha 2 da :love017
Kanskje det er hormonene og mestringsføl3lsen som gjør det ja! Jeg følte det ikke sånn sist, men da visste jeg jo at vi skulle ha en til da vi alltid har ønsket søsken til barna vi får. Høres ut som to blir helt perfekt da ❤️ Abdolutt viktig å ha overskudd til de barna man får, også unngår man jo endel. logistikkutfordringer ved å ha to da. Nei, det blir en vurdering for oss det der en gang i framtiden, men tror ikke vi orker å begynne å tenke så mye på det helt enda.

Oj, 6 uker mellom var mye synes jeg også! Sånn heftig utdrivning har vi erfaring med ja, er litt problematisk :smiley-ashamed004 jeg måtte til tider ta og pumpe litt først, for å "ta av det værste trykket" :hilarious: så fikk hun det heller på flaske litt etterpå. Håper det går seg litt bedre til og at hun får mindre luft i magen etterhvert ☺️❤️
Prøvd på å ta ut verste med pumpe selv, men har ikke følt at det helt har hjulpet på problemstillingen. Heldigvis så hjelper det mye at de blir eldre og ammingen blir jo bare lettere etterhvert. Så satser på at dette går seg greit til :love017 Hvordan er det med amming i Spania? Ammer mange? Og får man god ammeveiledning?

Ja det skal jeg gjøre ☺️ forhåpentligvis så får han en god vekst spurt nå på slutten ja. Har også fundert i om det har påvirket veksten hans at vi har reist (med mye stress og lite hvile, og ikke like god mulighet for en velbalansert diett). Men det er jo egentlig umulig å vite akkurat hvorfor tror jeg, så lenge han fortsetter å vokse og viser tegn til å ha det bra så er jeg fornøyd ❤️ og ja, heldigvis er han så stor nå at om han MÅ ut, så går nok sannsynligvis det også bra, men håper han holder seg inne noen gode 9-10 uker til ☺️
Jaa, viktigst at han vokser og har det bra ❤️ Og så godt å lese at du har landet litt og ikke engste d3g over det nå ❤️ Går fort fram mot termin nå!
 
Det går bra med meg! Har begynt å komme inn i tilværelsen som tobarnsmamma, og det er både travelt og veldig kos ❤️
Åååh så godt å høre!!! Høres ut som en hærlig tilværelse hihi ☺️❤️ og travel ja :laughing002 tenk at vi har kommet så langt, du har allerede fått gullet ditt og jeg får snart. Føles ikke lenge siden at de bare var 2 streker på en pinne :love017
 
Kanskje det er hormonene og mestringsføl3lsen som gjør det ja! Jeg følte det ikke sånn sist, men da visste jeg jo at vi skulle ha en til da vi alltid har ønsket søsken til barna vi får. Høres ut som to blir helt perfekt da ❤️ Abdolutt viktig å ha overskudd til de barna man får, også unngår man jo endel. logistikkutfordringer ved å ha to da. Nei, det blir en vurdering for oss det der en gang i framtiden, men tror ikke vi orker å begynne å tenke så mye på det helt enda.


Prøvd på å ta ut verste med pumpe selv, men har ikke følt at det helt har hjulpet på problemstillingen. Heldigvis så hjelper det mye at de blir eldre og ammingen blir jo bare lettere etterhvert. Så satser på at dette går seg greit til :love017 Hvordan er det med amming i Spania? Ammer mange? Og får man god ammeveiledning?


Jaa, viktigst at han vokser og har det bra ❤️ Og så godt å lese at du har landet litt og ikke engste d3g over det nå ❤️ Går fort fram mot termin nå!
Hihi heldigvis har dere god tid til å tenke og føle på det ❤️ og uansett hva dere kommer frem til så blir det sikkert utrolig bra ❤️ ja jeg har alltid følt det samme, at det var viktig for meg at barna mine hadde søsken, men vi visste ikke om jeg kunne få flere enn ett, så veldig glad og takknemlig for at vi kan ha to :love017

Nei det er vel egentlig ikke en så veldig god løsning :hilarious: håper det går seg bedre til etterhvert ja, gjør helt sikkert det ❤️ mange færre som ammer her desverre, føler det er mye større kultur for å gi det opp med en gang det blir litt mer utfordrende enn man hadde trodd. men det er også veldig lite støtte/veiledning å finne om det, både i og utenfor helsevesenet, så skjønner godt at mange kvinner gir opp og føler seg alene om det. Jeg er veldig glad for at jeg har lang erfaring nå fra før, og for Ammehjelpen ikke minst!

Ja prøver å ikke gå i helberedskap hele tiden :hilarious: og når 2 fødselsleger sier at alt er bra så kan jeg nok stole på det, er bare denne lange historien med uhell som forfølger meg si :p går veldig fort!! Spent på når han kommer ❤️
 
31+1
Fått vaksinen i dag, mot kikhoste (eller boostrix da, med stivkrampe og difteri). Ikke kjent så mye til den egentlig, litt vondt i hodet og slapp kanskje, men det er jeg mye uansett. Og vondt i armen der den ble satt. Veldig deilig å ha det overstått ihvertfall ☺️:gen014 og vite at lillebror har en liten ekstra beskyttelse når han kommer til verden :Heartblue
 
Last edited:
Back
Topp