31+0 TREDJE TRIMESTER
Termin: 16.10.24
Dager til termin: 63
Prosent fullført: 77,5 %
Trimester: 3.trimester
Neste JM/legetime:
- 12. August - kikhostevaksina
- 21. August - kontroll/UL med min gynekolog
- 10. September - kontroll sykehuset
- 12. September - kontroll min gynekolog
Kjønn: en liten gutt
Sykemeldt: Ja, 100%
Symptomer/plager/humør:
- Energinivå: lavt/medium
- vondt bekken, vondt i halebeinet, vanskelig å gå i trapper nå og sitte lenge av gangen
- sure oppstøt hele tiden
- dårlig søvn
- økt sult!!
- blåmerker og smerter på stikkstedene etter heparinen
- hoven, har måttet ta av ringene nå og hengt gifteringen rundt halsen
Cravings: ingen spesielle annet enn god mat
og ekstremt sulten om dagen!
Vekt: gått ned igjen 1 kg siden sist uke, mest vann vil jeg tro. Opp totalt 8 kg hittil.
Utstyr/mangler:
Ønsker meg:
- liten jordbærbamse til fresita (den er for øyeblikket utsolgt den jeg hadde sett meg ut, håper den kommer tilbake i stock!)
- Medela pumpeskåler til å ha i BHen
- silverette
- Maxi Cosi bedside crib (revurderer den nå, sett mange har skrevet at den ikke er så stabil og at baby ruller inn til ene siden eller andre i løpet av natten)
-
Easygrow UV-nett
- Easygrow favn/Najell/Voksi babynest (mannen vil ikke ha/ser ikke nytten...
)
-
Voksi vår/sommerpose (oktober er varmt her)
-
Bugaboo butterfly til storesøster
- søskenbrett til foxen
- tåteflasker med glassflaske istedenfor plast (sett hos både Avent og mam)
- smokker
-
babybox Mummi fra reima
- klær
- hengevugge (mer og mer gira på denne)
Har:
- Bugaboo fox5
- Emmaljunga nxt90f 2022 modell, skal selges
- Medela freestyle flex dobbel pumpe
- Naturebond vakuumpumpe
- Krybbe fra 6 mnd
- klær fra storesøster
- bilsete BeSafe izi go modulær med base (0-12 mnd), storesøster har et nytt og større ett
Bevegelse: veldig varierende fortsatt, men han er liten og jeg har stor plass i bekkenet virker det som, så legen sa han fortsatt har god plass til å turne rundt inni der
Kynnere: ikke hatt så mye, litt overraskende da jeg hadde MYE med storesøster
Leie: Free floating, i går lå han helt tydelig på tvers, i dag er jeg litt usikker men muligens ligger han med hodet ned.
Tanker om fødsel: ikke så mange nye, spent og litt redd, og gleder meg på samme tid. Håper jeg får gå nesten til termin
Generelt: Føler det har vært en intens uke uten så mye mulighet for å hvile og ta seg inn etter en slitsom ferie og reise, snuppa har ikke barnehage før i midt september og merker jeg stresser over hvordan jeg skal orke å være høygravid, med barn hjemme, overtakelse av leilighet, bygging av kjøkken osv osv nå rett før fødsel. Hadde lyst til at dette skulle være en rolig tid med masser av hvile. Så stresser litt med det, sover dårlig pga bekymringer og pga at magen begynner å bli stor, sure oppstøt og nattesvette. Heldigvis sover storesøster godt nå, og gjennom natten nesten hver natt
gleder meg også veldig til alt som ligger foran oss, på tross av at det er stress. Skal bli så fint å komme inn i ny leilighet og få ordnet ting akkurat sånn som vi vil ha det, og få innredet et skikkelig fint barnerom til storesøster
Var ganske bekymret i starten av uken for lillebrors vekt og alt dette, og i tillegg svangerskapsdiabetesen, men føler jeg har fått landet mye mer i de følelsene nå og tenker at det skal gå fint. Fikk mye katastrofetanker om at "hva om lillebror er syk? Hva om jeg mister han nå?" Osv. Men vet at veldig mange opplever dette og føder helt friske fine barn, så prøver å fokusere på det.
Bedside-criben jeg har sikla på i flere år nå er på salg akkurat nå, men når jeg har lest erfaringene fra andre som har brukt den så vet jeg ikke om jeg vil ha den lenger
ville ha den først og fremst fordi den kan vugges, og innstilles opp og ned individuelt i tilfelle neste også sliter med reflux. Men ser ut som den ikke er spesielt stabil og at det er risiko for at baby ruller ut på siden i løpet av natten, det høres jo ikke spesielt bra ut. Så nå vurderer jeg heller å bruke krybba vi har (som man kan ta vekk ene siden på og bruke som bedside), også heller legge bøker under beina hvis den må heves. Den er ikke så lett å flytte med seg rundt da. Men tenker jeg heller vil kjøpe en slyngevugge til soving på dagtid som jeg kan ta med meg rundt etter behov. Blitt overbevist av en god venninne om den og får mer og mer lyst på slyngevugge hehe
Fortsatt ikke orket eller funnet tid til noe magebilde, må få til det snart!!
Milepæler:
1. trimester 0-12 uker (0+0 til 12+6)
- Komme over kjemisk-grensen 5+0 (SA 4+3)
- hjertet begynner å slå 5+1
- komme forbi punktet for tidligere SA, 5+4
- Se hjertet slå
- Høre hjertet slå
- ultralyd i uke 7 (?)
- komme forbi punktet for tidligere SA, 7+1
- Normal utvikling forbi 8 uker (da fosterutviklingen stoppet opp ved MA'en)
- komme forbi punktet for tidligere MA, 10+2
- Tidlig ordinær ultralyd 12+1
- NIPT
- 01.04 - risiko for spontanabort avtar 12+0
2. trimester 13-26 uker (13+0-26+6)
- ordinær ultralyd 20+0
- få vite om barnet er friskt
- få vite kjønn
- kjenne babyen sparke (uke 18~20?)
- halvveis! 20+0
- 23+0 skulle babyen mot formodning
komme tidlig vil de nå prøve å redde den
- 23+4 fosteret kan høre
3. trimester 27-42 uker (27+0-42+0/fødsel)
- 27+0 komme til tredje trimester
- 27+4 babyen kan åpne øynene
- 3/4 unnagjort! 30+0
- 34+4 høygravid!
- Fødsel