Et vanskelig valg... (hund som har bitt)

Jeg hadde en golden for godt over 12år siden.. og da hun var halvannet og fjortiss... så hoppet hun opp og beit meg i ræva hver gang jeg snudde ryggen til. Når jeg snudde meg regelrett lo hun av meg.. glisa med hele fleisen.. spratt frem og tilbake og var megapøbel. :-P. Det var aldern, hun krevde mer trening... osv.
Hun var ganske lydig, men da hun havnet i puberteten ramlet all lærdom av, også kom hun tilbake til "normalen" og tok imot lærdom igjen da perioden gikk over. 
Men klart det må jobbes med mens det pågår og, men ikke alle aldre all lærdom blir tatt imot like raskt :). 

Det er vanskelig for oss andre som ikke var der å vurdere situasjonen. Men det viktigste jeg har lært... et bitt er nødvendigvis ikke bare et bitt!!

Mann min fikk et stort kutt i fingern da han gikk i mellom to tisper som fløy på hverandre. I stedet for å dra de i halen.. gikk han og delte de ved munnen... kremt... De så ikke at han kom engang.. og spratt til siden da de så at han brått var truffet. 
Det var ikke akuratt voffsene sin skyld. 

Men aggressive hunder som biter eller hunder som biter av redsel uten å gi andre tegn først er jeg svært enig om avlivning på. Fordi man aldri kan vite hvordan det vil gå. Men bitt under lek av en unghund... en på halvannet er egentlig en "baby" enda... og kan ikke vurderes på samme linje som andre bitt. Mener jeg ihvertfall :)

Drømmeren skrev:
Uansett om det er eierens skyld at hunden biter, så er ansiktet like ødelagt...
Og når en hund først biter så er det fort å bite igjen...
Jeg hadde blitt forbanna om de ikke avliva den hunden som beit meg...
Hadde ikke jeg sett ned når den beit så hadde den satt seg fast i halsen min og da hadde jeg ikke vært her i dag..
Det handler om trygghet...
En person bør ikke skaffe seg en hund før de kan ta seg skikkelig av dem og gi dem den opplæringen de trenger for å unngå slikt...
For de av dere som vil gamble på at dere klarer å "fikse" problemet, så vil dere angre om den hunden en gang biter for alvor.. 
Da vil dere bli sittende å vite at det kunne vært unngått..
Jeg ELSKER dyr bare så det er sagt, men jeg velger sikkerheten først..
Det jeg opplevde var enormt traumatisk og slet i maaaaange år etterpå med mareritt , arr osv... måtte ha en ny operasjon på nesen for å få den til å se litt beinere ut.

Nei det blir opp til dere om dere vil ta sjangsen eller ikke..
Men JEG hadde ikke gjort det.

Sign. og amen til den (sjølv om eg *heldigvis* var så lita då eg vart bite at eg ikkje huskar det).

Speler ingen rolle om det er hunden som er "ansvarleg" eller om det er eigaren. Hunden har bitt, ikkje berre ein, men to gongar på kort tid. Dokker har vore heldige som ikkje har fått ordentlege skader. Eg kunne aldri stolt på at ein hund som har bitt ikkje kom til å bite igjen.

Hunden beit "berre" i leggen. Tenk om det hadde vore f.eks. i ansiktet. Hadde det vore like enkelt å gje hunden ein andre, eller tredje sjanse då? Det er truleg ganske tilfeldig kor hunden fekk tak. Hadde barnet lagt på bakken hadde det kanskje like gjerne blitt ansiktet eller halsen. Skummelt!

Eigaren til hunden som beit meg fekk hunden sin avliva på eige initiativ. Hadde han ikkje gjort det hadde foreldra mine krevd avliving. Og nei, ingen av oss hatar dyr eller noko, eg har vokst opp med hund men har berre kattar no. Har blitt litt utrygg på hundar etter eg sjølv fekk barn.

Kanskje ikkje så rart heller.

*lykkeligst* skrev:
Nå har jeg ikke lest alle svar her inne, men skjønte det begynte å bli ufint, så jeg skal holde meg på den smale sti.
Jeg syns ikke du skal tenke på omplassering og avlivning med en gang. Han er ikke store gutten enda, og er kanskje litt av en fjortiss. Bruk litt ekstra tid på trening kun dere to er mitt tips. Det er nok ikke bare lett for han med ny unge i hus heller. Ikke at jeg her gir hunder menneskelige trekk, men at hunder også reagerer på forandringer er jo ikke noe sjokk (for de fleste).
Tror ikke det er lurt å holde hunden unna barna iallefall, da lærer den iallefall ikke at barna (babyen) er der for å bli. Men selvfølgelig vil jeg ikke anbefale å la hunden være alene med barna heller.
Lykke til!

Det er ei tispe, med penis (helt sant)... Takk for lykkeønskninger! Vi har kommet frem til at vi skal ha henne her og trene masse med henne sånn at hun både skjønner hvor grensene går og at vi alle er og skal være her sammen :)

mammatileijente skrev:
Har dere IKKE lært at man ikke skal ta ALLE under en kam?? Dere roper jo ut avlivning som eneste alternativ? Skjønner at dere umulig kan være dyrekjennere! Dette er jo ikke snakk om en aggressiv hund! Håper du trådstarter ikke engang vurderer avlivning! Det tror jeg heller kje du gjør:) jeg hadde lukket øynene for sånne svar! Du har fått masse gode tips her, og tror ikke jeg kan tilføye stort mer. Masse lykke til :)

Nei, det er ikke et alternativ :)
Takk!

Drømmeren skrev:

mammatileijente skrev:
Men drømmeren.. Selv om DEN hunden bet deg sånn, vil jo ikke si at alle hunder er sånn.. Du må også tenke på at dette er en svært ung hund.. Den er knapt 1 år lissom.. Og da å tenke avliving som eneste alternativ, er for meg hårreisende... Du hadde ikke engang omplassering som et alternativ.. Ikke kjenner du til hunden heller.. Og da å være så bastant på avlivning er for meg helt feil.. Jeg er bitt selv jeg også.. Og krevde ikke den hunden avlivd.. Man må jo se litt på settingen også

Nei men er ingen garanti er det jeg tenker på...
Som jeg skrev i forrige innlegg så må de vel bare ta sjangsen.. men da må noen proffe fikse det.
jeg synes bare det er viktig å få frem hvor fort slikt kan skje.. for den som beit meg kosa med meg og logra og virka kjempe glad.. plutselig satt den fast i meg.. Sannsynligvis pga sjalusi..
Derfor er jeg nøye på slikt..
Min personlige regel er at en hund som biter skal avlives...
Jeg sier ikke at hunden hennes kommer til å gjøre det, men sier bare at det er skummelt å ta sjangsen også..
Og ville forklare hvor fort slike ting skjer..
Men som sagt, jeg ser ikke ned på noen av den grunn..
Så skriver ikke slikt for å være frekk eller noe slikt..

Men man tar jo en sjanse bare ved å ha en hund (eller andre dyr). Alle hunder kan bite uansett rase og slikt.. Man har aldri noen garanti. En hund kan drepe første gang den setter tennene i noen og trenger ikke ha bitt før.... 

LittleMonkey* skrev:

*lykkeligst* skrev:
Nå har jeg ikke lest alle svar her inne, men skjønte det begynte å bli ufint, så jeg skal holde meg på den smale sti.
Jeg syns ikke du skal tenke på omplassering og avlivning med en gang. Han er ikke store gutten enda, og er kanskje litt av en fjortiss. Bruk litt ekstra tid på trening kun dere to er mitt tips. Det er nok ikke bare lett for han med ny unge i hus heller. Ikke at jeg her gir hunder menneskelige trekk, men at hunder også reagerer på forandringer er jo ikke noe sjokk (for de fleste).
Tror ikke det er lurt å holde hunden unna barna iallefall, da lærer den iallefall ikke at barna (babyen) er der for å bli. Men selvfølgelig vil jeg ikke anbefale å la hunden være alene med barna heller.
Lykke til!

Det er ei tispe, med penis (helt sant)... Takk for lykkeønskninger! Vi har kommet frem til at vi skal ha henne her og trene masse med henne sånn at hun både skjønner hvor grensene går og at vi alle er og skal være her sammen :)

Seriøst? Har jeg aldri sett  Hvordan fant dere ut at det var ei tispe da? Det hadde ikke jeg tenkt på å sjekke dersom jeg så en penis henge der liksom

Syns det er fryktelig å se hvor mange som tar så lett på å ta livet av et dyr som ikke kan forsvare sine handlinger. Det kan være mange årsaker til at hunder utvikler atfersproblemer, og ofte er det menneskene som provoserer dyret og hunden reagerer med et naturlig instinkt, men det kan også være at hunden har smerter, er syk osv. Det er ikke greit at en hund biter, men det er masse av muligheter istedet for å skulle ta livet av dyret. Syns det er stygt gjort å ikke se dyra som mer verdifulle enn som så. Hvis man bruker litt tid på å omplassere hunden til et hjem som er villig til å jobbe litt med atferdsproblemene, vil man sitte igjen med en bedre følelse også. Ikke skaff deg dyr, hvis du bare skal kvitte deg med det fort og gæli når det oppstår problemer med hunden. Sett igang tiltak istedet.

Vi har bestemt oss for å ha henne og å sette andre ting litt til sides for å trene masse med henne. Hun skal sjekkes hos veterinær og så skal jeg forhøre meg litt med hundefolk i området. Jeg tror dette skal gå bra, hun er lykkelig som bare det og nysgjerrig på alle rundt her, spesielt lillebror. Tror kanskje hun gjerne vil hilse ordentlig på han og ligger under vuggen hans og passer på.. Hun finnes ikke sint, så det er ikke problemet. Og som jeg også har fotstått etter å ha lest meg litt opp er det helt vanlig at hunder i denne alderen "prøver seg" litt og at de ikke helt har den samme selvbeherskelsen som de hadde..

Det er lov å synes at jeg er helt idiot og lavpanna, men sånn er det bare..

*lykkeligst* skrev:

LittleMonkey* skrev:

*lykkeligst* skrev:
Lykke til!

Seriøst? Har jeg aldri sett  Hvordan fant dere ut at det var ei tispe da? Det hadde ikke jeg tenkt på å sjekke dersom jeg så en penis henge der liksom

Altså... Det var ei tispe og da hun var rundt 6måneder så det ut som om det var en vaginal prolaps på gang, så jeg tok henne med til dyrlegen. Hun kjente litt og sa "Ehm... Det her, det er en penis"... "Huh?"...

Joda, hunder har bein i guttetissen og det har hunden min også, inni jentetissen....
Har tatt ultralydundersøkelser og sjekket, så hun har eggstokker, men ikke testikler :p

LittleMonkey* skrev:
Vi har bestemt oss for å ha henne og å sette andre ting litt til sides for å trene masse med henne. Hun skal sjekkes hos veterinær og så skal jeg forhøre meg litt med hundefolk i området. Jeg tror dette skal gå bra, hun er lykkelig som bare det og nysgjerrig på alle rundt her, spesielt lillebror. Tror kanskje hun gjerne vil hilse ordentlig på han og ligger under vuggen hans og passer på.. Hun finnes ikke sint, så det er ikke problemet. Og som jeg også har fotstått etter å ha lest meg litt opp er det helt vanlig at hunder i denne alderen "prøver seg" litt og at de ikke helt har den samme selvbeherskelsen som de hadde..

Jeg ble glad for å høre denne konklusjonen :-) Ta tiden til hjelp, les hundebøker, les på forumet på canis.no (om det er lov å nevne andre forum her..?), og snakk med hundefolk :-) Jeg vil signere alt Rekekreke sa, for hun sa alt jeg tenkte, men ikke fikk ut. Hun har en tendens til det har jeg lagt merke til.. :p
Uansett, lykke til med jenteguttehunden din, håper dere får mange lykkelige stunder sammen :-)

LittleMonkey* skrev:

Så fint:) heilt sikker på at du klarer det! Jeg har selv en gutte"valp" på 16 mnd.. Og han er helt tulling.. Han har kommer til skade for å ha bitt jenta mi han og.. I lek.. Aldri gått noe hull.. Og han er ikke aggressiv! Han er blittå litt bedre der nå.. Samt at jenta mi har begynt å leke litt annerledes:) de gangene tenne hans har truffet henne har ikke vært med vilje.. Men sånn som kan skje når man har små hunder i hus.. Meg derimot har han bitt kraftig en gang! Hardt.. For å forsvare deg.. Det er ikke greit! Og det gav jeg klar beskjed om der og da.. Og ikke skjedd igjen:) jenta mi er aldri sammen med han alene da:) hun er 5 år. Masse lykke til:):) dette klarer dere!

LillianneLie skrev:
Jeg synes ikke avliving bør være første valg, som mange her inne tydligvis mener (ikke TS jeg sikter til da, ser at du heller vil vurdereomplassering). Man kan jobbe med en hund, finne ut av hva som evt. plager (medisinske årsaker kanskje? Eller psykiske som du selv sier - en reaksjon på den nye situasjonen i familien?)
Jeg merker også at jeg ofte er litt på "hundens side"  også i situasjoner der hunder har bitt - kanskje spesielt under lek. Jeg sier absolutt ikke at det er greit, men jeg mener det blir feil å ikke tenke på omstendighetene rundt også. En familiehund som aldri har bitt før eller vist aggressive tendenser blir ikke plutselig mannevond uten grunn. Da finner man ut av grunnen først, og kan det "fikses" så gjør man det!
Tenker jeg!

Helt enig her!

Om en hund hadde bitt mine unger hadde jeg krevd avliving! Av den grunn til at det KAN skje flere ganger! Ett eksempel: om mannen din hadde slått deg en gang, hadde du akseptert det fordi det ikke var så alvorlig? Så slår han en gang til,og det fortsatt ikke gjøres noe med det! DA vil mannen gjerne fortsette pga motparten ikke gjør noe med det!

Om en hund hadde bitt mine unger hadde jeg krevd avliving! Av den grunn til at det KAN skje flere ganger! Ett eksempel: om mannen din hadde slått deg en gang, hadde du akseptert det fordi det ikke var så alvorlig? Så slår han en gang til,og det fortsatt ikke gjøres noe med det! DA vil mannen gjerne fortsette pga motparten ikke gjør noe med det!

Må bare signere rekekreke på alt. Dette er ett ikke problem! Hunden har bitt under lek, og er 1,5 år. Jeg har mange blåmerker jeg etter at jeg har lekt med kajsa mi, jeg ber jo om det selv da:) Og ett lite tips til deg monkey er å la hunden hilse skikkelig på det nye familiemedlemmet. Hver morgen så setter jeg meg ned til hunden med viktor på fanger men med ryggen og nakken opp. Så får Kæja snuse og lukte på Viktor hver eneste dag. Og jeg forteller ho da at dette er jo babyen vår og hun må vi passe på. Dette har jeg gjort med begge barna mine og hunden finnes ikke sjalu. Hun ligger ofte siden av Viktor på gulvet å passer på han, og Theodor og hun er jo bestevenner. Og hun er mye mer forsiktig i lek med han en oss:) Så flott at dere har bestemt dere for å ha ho videre, bare lek masse og tren masse så skal du se at du får en flott hund. Og det sjokkerer meg ikke at mange av hønene her inne skriker ut om avlivning, som jeg har sagt mange ganger mennesker er en grusom art, vi tror vi er verdt så uendelig mye mer enn andre arter. En hund skal jobbes med og som regel er det menneskene som har skylden i at en hund biter, man må jo lese hunden sine signaler. Jeg anbefaler alle å lese boken på talefot med hunden så skal man se at man får en helt annen oppfattning av en hund. For en hund "snakker" utrolig mye. Bare ett gjesp betyr noe:) Lykke til monkey dette er fikser dere kjempe lett:)

Lovebelly skrev:

Nei jeg hadde ikke avlivet min mann av den grunn for hadde han slått meg under lek, så hadde han ikke slått meg i sinne. Stor forskjell! Hadde du virkerlig kvittet deg med mannen din om han hadde slått deg når dere hadde lekesloss??

Lovebelly skrev:

Sammenligner du et ondsinnet slag med et lekebitt med for mye kraft? 
Jeg kunne jo ikke ha avlivet denne hypotetiske mannen...

Dette var et merkelig svar og en absurd sammenligning.. 
Tror ikke mennesker og hunder kan sidestilles.... Mener du at en hund har evne til å reflektere på samme måte som et menneske?

søteste skrev:
Må bare signere rekekreke på alt. Dette er ett ikke problem! Hunden har bitt under lek, og er 1,5 år. Jeg har mange blåmerker jeg etter at jeg har lekt med kajsa mi, jeg ber jo om det selv da:) Og ett lite tips til deg monkey er å la hunden hilse skikkelig på det nye familiemedlemmet. Hver morgen så setter jeg meg ned til hunden med viktor på fanger men med ryggen og nakken opp. Så får Kæja snuse og lukte på Viktor hver eneste dag. Og jeg forteller ho da at dette er jo babyen vår og hun må vi passe på. Dette har jeg gjort med begge barna mine og hunden finnes ikke sjalu. Hun ligger ofte siden av Viktor på gulvet å passer på han, og Theodor og hun er jo bestevenner. Og hun er mye mer forsiktig i lek med han en oss:) Så flott at dere har bestemt dere for å ha ho videre, bare lek masse og tren masse så skal du se at du får en flott hund. Og det sjokkerer meg ikke at mange av hønene her inne skriker ut om avlivning, som jeg har sagt mange ganger mennesker er en grusom art, vi tror vi er verdt så uendelig mye mer enn andre arter. En hund skal jobbes med og som regel er det menneskene som har skylden i at en hund biter, man må jo lese hunden sine signaler. Jeg anbefaler alle å lese boken på talefot med hunden så skal man se at man får en helt annen oppfattning av en hund. For en hund "snakker" utrolig mye. Bare ett gjesp betyr noe:) Lykke til monkey dette er fikser dere kjempe lett:)

Jeg har en flott hund og hun er utrolig snill og beskyttende. Jeg har nok vært litt forsiktig med lillebror og hunden, men har nå begynt med snusing flere ganger om dagen. Hun er fryktelig nysgjerrig på han og ligger og passer på der hvor han er. Storesøster og hunden er veldig gode venner og det er tydelig at hunden passer på henne. Når hunden har lagt seg for kvelden hender det til stadighet at hun har tatt med seg en av tingene/klærne til storesøster som hun passer på. 
Vi prøver det vi kan iallefall, hun har jo ikke blitt "en annen hund", men bitt under lek.

søteste skrev:

Sign:) Og hundens signaler av Turid Rugås:)

Det jeg reagerer mest på vedr de som skriker opp avlivning.. er at det ser ikke ut til at de tenker på at dette så og si er bare valpen!! Grusomt å tenke avlivning på et lite "barn"! Og at man ikke feks kan tenke omplassering skremmer meg!! Istede for avlivning mener jeg

Lovebelly skrev:

Ha ha.. seriøst? Sammenligner du noe sånt? Om mannen er så uheldig og kommer til å slå under lek.. så skal man kvitte seg med han?

Når en hund/valp biter under lek.. så går det ann å irettesette det.. så han ikke gjør det igjen.. men de trenger læring de og.. som så mange andre..

Barn som biter andre barn da? Skal man adoptere de bort da eller? For å vise de at sånt tolererer man ikke? Blir en like dum sammenligning som du kommer med vedr mann som slår

Back
Topp