Et vanskelig valg... (hund som har bitt)

Synes ikke avlivning er det første man bør tenke på. Ville først tatt hunden med til veterinær for å utelukke smerter av noe slag. Deretter ville jeg gått til en som er spesialist på adferd hos hund, og fått klarhet i årsaken til bitingen.
Deretter ville jeg fulgt råd fra eksperter på området om hva som var best å gjøre.
Synes alt for mange avliver med engang.
Og ja, jeg har nulltoleranse for biting av hund men synes også det er viktig å få frem årsaken til biting.
Måtte selv avlive en hund pga biting for 2 år siden, og det viste seg at han hadde store smerter i hoftene som hadde gått til hodet hans.
Avliving med engang er en alt for lettvint løsning.

Vi hadde en hund som bet mitt lille søskenbarn to ganger på relativt kort tid. Ene gangen ble det ett blåmerke og andre gangen ett lite merke. Det var matforsvar begge gangene. Det ble vurdert frem og tilbake til slutt ble vi enig om at han en sjanse til og la forholdene bedre til rette og jobbet kjempe hardt med han. Og han gjorde det aldri igjen og fortsatte med og være verdens snilleste hund som han var før til den dagen han døde av alderdom :-)

Om hunden har bitt to ganger på kort tid, så ville jeg valgt å avlive hunden. Da kunne jeg ikke ha stolt noe på hunden ilag med barn.

Vi skaffet oss hund nr 2 tidlig i sommer. Første uken var grei, så begynte valpen å forandre seg veldig! Han ble nervøs og veeeldig usikker overfor lillejenta vår (snart 3 år), og samtidig veldig eiersyk overfor meg.
Jeg turde ikke ta noen sjangser, når jeg så slike tydelige tegn på hunden - så jeg valgte å omplassere han til noen uten barn. (forklarte selvfølgelig om oppførselen hans)

Hadde han eller den andre hunden min bitt jenta mi eller andre, så ville jeg tatt de med til dyrelegen for en sjekk for å se om der var noe fysisk som plaget dem, som jeg ikke kunne sett. Om ikke det, så hadde hunden blitt avlivet.. Jeg hadde ikke turt å tatt sjangsen på "hva skjer neste gang".. Hunden er et familiemedlem hos oss, men barna må komme først!
Selv om det skjer i lek, så er et bitt likevel et bitt.

Hei! 
Jeg svarer deg i denne tråden og håper at du ser svaret mitt!

Det er ikke så mange råd jeg kan gi deg, men den gyldne regelen her i vårt hus er: Barn skal ALDRI være alene med hunden.

Det er viktig at lek ikke går over styr, og det er hverken barnet eller hunden sitt ansvar. 

Hunden vår har et dårlig hundespråk pga. sin fortid og det er ikke noe problem ifht. voksne, men ifht. barn som ikke helt forstår at hva de gjør kan oppfattes som truende.

MEN det er vårt ansvar som voksne at barnet vårt og hunden vår ikke er alene.  

Vær så snill å ikke høre på de som roper ut om avliving i hytt og pine! Det er sannsynligvis ikke noe som helst galt med hunden din, men dere som voksne er nødt til å være tilstede for å forhindre at lignende episoder skjer igjen. 
Barn bør ikke få lov til å herje/herjeleke med hunden. Når hunden går å legger seg f.eks. MÅ den få ligge i fred. Lær barna den ansvarlige måten å mosjonere og aktivisere hunden på!

Nå har jeg ikke lest så mange av svarene i denne tråden, så på forhånd beklager om jeg gjentar noen andre. 
Jeg er heller ikke nødvendigvis så flink til å formidle hva jeg mener skriftlig (jeg er mye bedre på muntlig overlevering av info ;) 

Jeg kjenner at jeg engasjerer meg pyttelitt ;) i slike saker, og om du lurer på noe kan du sende PM så skal jeg forsøke å hjelpe deg så godt jeg kan!

Mvh meg! :o)

Hunden til et nært familiemedlem, begynte plutselig slik. Beit under leking, men  så begynte den og bite folk uten spesielle handlinger. Selv ble jeg bitt, og måtte sy i ansiktet. Jeg gikk bare forbi den. Hunden rakk å bite ni mennesker før den ble avlivet.
Jeg tror ikke jeg hadde klart å stole på hunden, og latt den være alene med barna noensinne. Og sånn tror jeg ikke at jeg hadde orka å ha hatt det.  En hund skal være en glede for hele familien.

Men mener dere som svarer avliving som eneste alternativ i denne tråden pga. at dere ikke kunne stolt mer på hunden, at en hund er en slags maskin som bare skal fungere uten noe mer om og men?!? 
At det ikke skal være nødvendig å trene hunden, mosjonere heunden, venne den til nye situasjoner, fordi at nei, det er en FAMILIEHUND! Den skal bare fungere som en del av familien uten noen form for tilpassing?!
Og når den ikke "fungerer" lenger, så bare avliver man den fordi man ikke kan stole på den lenger i den familien der den bare skulle fungere uten noe som helst arbeid.

Folkens, det tar MYE arbeid å få en fungerende hund! 

Noen hunder kan selvsagt være syke eller det er andre fysilogiske grunner til at den utagerer og biter.
De fleste er det ikke, de er bare ikke godt nok trente for å takle situasjonen.
Ofte i situasjoner med bran/hund, er heller ikke barnet godt nok "trent" til å vite hvordan de skal behandle en hund.
Det er ikke bare hunden som skal være barnevennlig, barnet må også lære å bli hundevennlig.

Kjenner jeg blir litt lei meg fordi det er så mange som mener at det letteste er å avlive når hunden har gjort en feil (som i bunn og grunn ofte er eiers feil).

Og til dere som ble bitt av hund når dere var barn, det var ikke deres feil ei heller hundens feil. Det er EIER som har feilet ifht. å ha kjennskap til hundens grenser! Det er ALLTID eieren som har ansvaret for hunden og hundens handlinger. 

Sier ikke at avliving ikke kan være det eneste alternativet i enkelte saker, men det bør IKKE være det første man tenker på.

Det er stor forskjell på å bite pga. forsvar eller bite i lek. 
Det å bite er ofte hundens siste forsvar, den kan ha gitt tusen beskjeder på forhånd som en person som ikke er hundevant har oppdaget.

Sist men ikke minst, hunder har en IQ som er omtrent som en gjennomsnittlig 2 åring, det er viktig å ikke overvurdere ansvaret til en hund, det ville man heller ikke gjort med et barn! 

(blir vel halshogd her nå, men syns detter er en viktig sak!)

TonjeJenta skrev:
Jeg vil nå si at det er stor forskjell på en hund som f.eks;
blir rett og biter, blir sinna og biter..... 

enn en hund som har bitt under lek. Hvor gammel er den? Har den lekt mye med andre hunder, vært lenge nok med hundemamman sin og lært bitehemming? Om ikke hunden har lært at det gjør vondt når han biter noen (fra lek med andre hunder og fra valpetiden) kan den nok kanskje slite med det som voksen, eller om den blir for gira kanskje?
Bare noen tanker. Men om hunden er glad når den har bitt her.... og ikke sint/redd.. vil jeg tro det er et lekebitt med litt for mye styrke og ikke bitt for å skade/skremme/få mennesket vekk fra seg. Veldig stor forskjell.

Hun har alltid vært forsiktig, så det jeg tenker er at hun har blitt for gira, men hun må jo forstå at det ikke er greit... Vi har nettopp vært hos veterinær, men kanskje vi skulle tatt en telefon og hørt hva de tenker. 

KvakKvakK skrev:
Om hunden har bitt to ganger på kort tid, så ville jeg valgt å avlive hunden. Da kunne jeg ikke ha stolt noe på hunden ilag med barn.

Vi skaffet oss hund nr 2 tidlig i sommer. Første uken var grei, så begynte valpen å forandre seg veldig! Han ble nervøs og veeeldig usikker overfor lillejenta vår (snart 3 år), og samtidig veldig eiersyk overfor meg.
Jeg turde ikke ta noen sjangser, når jeg så slike tydelige tegn på hunden - så jeg valgte å omplassere han til noen uten barn. (forklarte selvfølgelig om oppførselen hans)

Hadde han eller den andre hunden min bitt jenta mi eller andre, så ville jeg tatt de med til dyrelegen for en sjekk for å se om der var noe fysisk som plaget dem, som jeg ikke kunne sett. Om ikke det, så hadde hunden blitt avlivet.. Jeg hadde ikke turt å tatt sjangsen på "hva skjer neste gang".. Hunden er et familiemedlem hos oss, men barna må komme først!
Selv om det skjer i lek, så er et bitt likevel et bitt.

Barna mine kommer selvsagt også først. Jeg har bare ikke troen på avliving når hunden ikke har bitt for å skremme eller advare. Ofte blir folk bitt av hunder fordi de ikke skjønner at man aldri skal gå bort til ukjente hunder som står fastbundet. 

Summer Frost skrev:
Hei! 
Jeg svarer deg i denne tråden og håper at du ser svaret mitt!

Det er ikke så mange råd jeg kan gi deg, men den gyldne regelen her i vårt hus er: Barn skal ALDRI være alene med hunden.

Det er viktig at lek ikke går over styr, og det er hverken barnet eller hunden sitt ansvar. 

Hunden vår har et dårlig hundespråk pga. sin fortid og det er ikke noe problem ifht. voksne, men ifht. barn som ikke helt forstår at hva de gjør kan oppfattes som truende.

MEN det er vårt ansvar som voksne at barnet vårt og hunden vår ikke er alene.  

Vær så snill å ikke høre på de som roper ut om avliving i hytt og pine! Det er sannsynligvis ikke noe som helst galt med hunden din, men dere som voksne er nødt til å være tilstede for å forhindre at lignende episoder skjer igjen. 
Barn bør ikke få lov til å herje/herjeleke med hunden. Når hunden går å legger seg f.eks. MÅ den få ligge i fred. Lær barna den ansvarlige måten å mosjonere og aktivisere hunden på!

Nå har jeg ikke lest så mange av svarene i denne tråden, så på forhånd beklager om jeg gjentar noen andre. 
Jeg er heller ikke nødvendigvis så flink til å formidle hva jeg mener skriftlig (jeg er mye bedre på muntlig overlevering av info ;) 

Jeg kjenner at jeg engasjerer meg pyttelitt ;) i slike saker, og om du lurer på noe kan du sende PM så skal jeg forsøke å hjelpe deg så godt jeg kan!

Mvh meg! :o)

Hunden var ikke alene med barna når dette skjedde. Jeg lar dem heller aldri være alene.
Jeg føler at vi gjør alt riktig, men jeg lurer på om hun er litt sjalu på minstemann rett og slett... Dette er vanskelig synes jeg.

Dette er et lett valg! en hund som har bitt 2 ganger skal avlives!!Noe annet er ikke et alternativ...

LittleMonkey* skrev:
For et par uker siden bet hunden vår datteren til mannen under lek. Datteren hans løp i ring og hunden etter. Da datteren hans bråstoppet hoppet hunden og beit henne i leggen. Det ble et lite hull og det ble et knall blått merke etter kjeven til hunden, så det er helt tydelig at hun har bitt hardt.. 

Jeg og mannen snakket sammen om dette og tenkte at det var fordi leken ble for vill og at hun ble ertet opp, men at vi holder et øye med henne..

Og så, for et par dager siden, skjer det igjen...
Søsteren min satt på ei huske med mini og hadde bundet hunden så hun stod ved siden av. Plutselig hoppet hun opp og beit søsteren min i leggen.. Det ble ikke noen merker, men det var vondt.

Jeg vet ikke hva som skjer, om det er lek eller hva det er, men jeg vet at det ikke er greit! 
Hun har nok forandret seg litt etter at det kom en baby i hus, så jeg vet ikke om det kan være en reaksjon på det eller noe.. Det er jo litt spesielt at hun plutselig har bitt, hun som er verdens snilleste.

Så nå vurderer jeg å omplassere henne, til noen som har masse tid og energi og som vil jobbe med henne.. Men vi er jo så glad i henne, og hun og mini er jo "bestevenner". 
Synes dette er forferdelig tøft og vet ikke helt hvordan jeg skal komme frem til en avgjørelse.. Noen som har erfaringer med dette?

Jeg skjønner at dette er fryktelig vanskelig. Men jeg må også si at jeg er veldig glad for å høre at dere er villige til å gjøre alt dere kan før dere tar skrittet og vurderer et nytt hjem til henne :)

I tilfeller som dette, syntes jeg det blir fryktelig vanskelig å skulle gi noe svar, uten å ha sett hunden (ikke det at jeg er noen ekspert uansett). Men har dere vurdert å få hjelp av en hundetrener? Kanskje det er en hundeklubb i nærheten av dere hvor dere kan søke råd?
Det er ikke alltid det skal så mye til for å hjelpe på, man må bare finne de riktige knappene :)
Og får hun mye psykisk stimuli? Det er gjerne mer slitsomt for hunden å bruke hodet, enn å gå timeslange turer om dagen. Mindre tidkrevende også, hvis det er en problemstlling med en småttingen i huset :)

Uansett hva dere gjør videre, ønsker jeg dere masse lykke til, og håper virkelig dere finner en løsning på problemet!

Uansett om det er eierens skyld at hunden biter, så er ansiktet like ødelagt...
Og når en hund først biter så er det fort å bite igjen...
Jeg hadde blitt forbanna om de ikke avliva den hunden som beit meg...
Hadde ikke jeg sett ned når den beit så hadde den satt seg fast i halsen min og da hadde jeg ikke vært her i dag..
Det handler om trygghet...
En person bør ikke skaffe seg en hund før de kan ta seg skikkelig av dem og gi dem den opplæringen de trenger for å unngå slikt...
For de av dere som vil gamble på at dere klarer å "fikse" problemet, så vil dere angre om den hunden en gang biter for alvor.. 
Da vil dere bli sittende å vite at det kunne vært unngått..
Jeg ELSKER dyr bare så det er sagt, men jeg velger sikkerheten først..
Det jeg opplevde var enormt traumatisk og slet i maaaaange år etterpå med mareritt , arr osv... måtte ha en ny operasjon på nesen for å få den til å se litt beinere ut.

Nei det blir opp til dere om dere vil ta sjangsen eller ikke..
Men JEG hadde ikke gjort det.

Summer Frost skrev:
Men mener dere som svarer avliving som eneste alternativ i denne tråden pga. at dere ikke kunne stolt mer på hunden, at en hund er en slags maskin som bare skal fungere uten noe mer om og men?!? 
At det ikke skal være nødvendig å trene hunden, mosjonere heunden, venne den til nye situasjoner, fordi at nei, det er en FAMILIEHUND! Den skal bare fungere som en del av familien uten noen form for tilpassing?!
Og når den ikke "fungerer" lenger, så bare avliver man den fordi man ikke kan stole på den lenger i den familien der den bare skulle fungere uten noe som helst arbeid.

Noen hunder kan selvsagt være syke eller det er andre fysilogiske grunner til at den utagerer og biter.
Ofte i situasjoner med bran/hund, er heller ikke barnet godt nok "trent" til å vite hvordan de skal behandle en hund.
Det er ikke bare hunden som skal være barnevennlig, barnet må også lære å bli hundevennlig.

Kjenner jeg blir litt lei meg fordi det er så mange som mener at det letteste er å avlive når hunden har gjort en feil (som i bunn og grunn ofte er eiers feil).

Og til dere som ble bitt av hund når dere var barn, det var ikke deres feil ei heller hundens feil. Det er EIER som har feilet ifht. å ha kjennskap til hundens grenser! Det er ALLTID eieren som har ansvaret for hunden og hundens handlinger. 

Sier ikke at avliving ikke kan være det eneste alternativet i enkelte saker, men det bør IKKE være det første man tenker på.

Det å bite er ofte hundens siste forsvar, den kan ha gitt tusen beskjeder på forhånd som en person som ikke er hundevant har oppdaget.

Sist men ikke minst, hunder har en IQ som er omtrent som en gjennomsnittlig 2 åring, det er viktig å ikke overvurdere ansvaret til en hund, det ville man heller ikke gjort med et barn! 

Veldig enig i disse to tingene! 

Jeg er heller ikke for at dere skal avlive hunden tvert og med en gang. Det kan være tusen grunner til at den beit, og det trenger ikke å være fordi den var sint. Det hadde ikke vært den minste tvil om hunden hadde bitt for å "drepe", altså angrepet.

Det jeg lurer litt på, er hvordan hunden var før og etter det første bittet? Var den tydelig i en leke-tilstand? Eller virket den stresset? Hvordan reagerte den selv etterpå? Jeg kan se på våre hunder at de blir litt forfjamsa om de gjør ting de ikke har lov til. Litt sånn "oi, hva gjorde jeg nettopp?". De har aldri bitt noen da, men Border Collien vår (3 år nå) kan bli litt skarp, og gi advarsler i form av "snapping", uten at det noen gang har vært bitt. Aldri mot barn, heldigvis, men vi er alikevel spente på hvordan det blir å få baby i hus! 

Hadde det vært min hund som hadde tatt steget å bitt noen, spesielt et barn, så hadde jeg først analysert situasjonen; kan barnet på noen måte ha "ertet" hunden uten å mene det?

Hunder bruker jo munnen veldig ofte for å kommunisere, så i vill lek kan det jo ha betydd så mye annet enn det vi mennesker tolker det som.. Jeg tenker også på dette med bitehemming som valp. Den må ha lært av andre hunder at det er vondt å bli bitt, så hvis dette ikke er helt innprenta, kan det fort hende at den "ikke tenker seg om", og dermed biter. Hunder ser jo også på barn som valper, så om hunden ikke er så gammel, kan det jo også ha vært "søskenbiting" bare uten at den vet hvor hardt den kan bite før det gjør vondt. 

Det ble veldig langt dette her, men jeg merker at jeg ble veldig engasjert, iom at jeg selv har hunder, og at en av de er faktisk ikke "verdens snilleste" som så mange andre hunder er. Ikke misforstå, hunden er helt herlig, men i gitte situasjoner, spesielt med barn som vil kose med henne, så velger jeg å si nei, siden hun kan skremme barna (og ikke minst foreldrene) med advarslene sine, da de fort kan bli tolket som bittforsøk. 

Nå har ikke jeg lest tråden, annet en hi, å min tanke er å ta hunden til veterinær... Om dette kom brått, åegentlig er verdens snilleste hund, er en tur til veterinær en grei plass å starte:)
Kan jo være hunden er smertepåvirket.

Håper det går seg til, å at dere finner en løsning som er best og tryggest for alle!:)

Summer Frost skrev:

Amen!!

Jeg opplevde dessverre dette i sommer.
Min hund beit min bror på 17  år. Vi pakket fordi vi skulle på hytta, da sitter alltid hunden i åpent bur i bilen, fordi han er livredd for å ikke få bli med på tur.
Like før vi skulle dra dyttet broren min hodet inn i buret hans for å kose. Vips - bitt, stivkrampesprøyte og et sting.

Nå var denne historien litt lenger, med tanke på at min bror har oppført seg feil ovenfor hunden over lenger tid. (Dytte ansiktet sitt oppi hunden sitt ansikt, selvom hunden har vært tydelig ubekvem f.eks. Det godtok hunden lenge, men i sommer fikk han tydelig nok.)

Jeg snakket med veterinær, med veldig hundevante mennesker, men de som ikke har peiling på hund, de som er redd for hund, og ALLE sa det samme.
Hunden prøvde kun å forsvare seg fordi den ble satt i en truet situasjon og at det var min bror sin skyld.
(Blant annet min tante som ble skambitt som 4-åring. Det er et under at hun fikk beholde både øyne, nese og munn. Drømmeren: Man må kunne tenke logisk selvom man har opplevd en sånn situasjon.)

HELDIGVIS hørte ikke jeg på en panisk og gal mamma, som i kaoset og redselen ville sette sprøyta i hunden med en gang.
Ikke EN gang etterpå har han vist noen aggessive tendenser ovenfor mennesker, han har heller blitt mer kosete og tydd seg mer til mennesker.

Jeg ville ikke avlivd i ditt tilfelle, ikke snakk om. Men det må jobbes med, ellers vil det fortsette, og da er det ikke lenger akseptabelt.

Så hunden bare hoppet opp å beit søsteren din i leggen helt uprovosert? Mens hun dyttet husken?

Det høres ikke som et "bitt i lek" for meg men.

Og er det ikke sånn at hunden som har skambitt noen eller drept et barn alltid er verdens snilleste hund og har aldri gjort noe sånn før angrepet?

Husker hun bestemora som gikk å hentet posten mens hun passet barnebarnet på ett år. Borte i 1 minutt og i mellomtiden hadde verdens snilleste hund drept ettåringen.

Så kan man argumentere for hunden så klart: Ungen hadde sikkert gått/krabbet etter... Også? Gir det hunden rett til å angripe? Det blir som å si at ungen had it comming. Bestemora skulle ALDRI gått fra dem, det er sikkert alle enige i, men den hunden hadde jo aldri gjort noe mot noen før. I hele sitt liv liksom!

Og tanta mi som var hjemme fra dagmamma/skole (husker ikke helt hvor gammel, men rundt 5/6) fordi hun var syk og hunden angrep henne mens hun lå på sofaen og sov. Tydeligvis på hans plass.... Da var moren på dass liksom. Det var også verdens snilleste hund som aldri hadde vist tegn til noe aggresjon eller sjalusi.

du har nok feilet i "oppdragelsen" av hunden. og av barna dine rundt en hund, ser det ut som.
du skriver at hunden ikke har vist noe tegn til agressivitet..... er ikke dette som har skjedd, 2 ganger, tegn nok.???

som jeg pleier å si... det er ikke hunden sin skyld...det er eierens.
en hund klikker ikke uten grunn.

En hund som har bitt et barn, mener jeg skal avlives. Man har et ansvar ikke bare overfor egne barn, men også overfor andre som kan komme i kontakt med dette dyret. Jeg måtte selv avlive min rottweiler da han lekebet en 4-åring i armen. Hunder kan gjøre enorm skade selv med "små" bitt, og man har et ansvar for å beskytte barn. Jeg vet at man elsker sine dyr, men de er tross alt dyr. De skal vike for barn. Og du har ingen garanti ved omplassering at denne hunden ikke vil bite igjen.

Helene O_0 skrev:
Så hunden bare hoppet opp å beit søsteren din i leggen helt uprovosert? Mens hun dyttet husken?

Det høres ikke som et "bitt i lek" for meg men.

Nei, hun satt på husken med mini på fanget.. Hunden prøvde å følge husken før hun hoppet opp...

Igjen, så har hun aldri vært aggressiv, heller ikke nå. Hun har ikke endret adferd på den måten at hun har blitt sint. 

Back
Topp