Et vanskelig valg... (hund som har bitt)

smash skrev:
Til dere som mener avlivning er den eneste løsningen:

Etter hva jeg leser, så er det ikke snakk om en AGRESSIV hund!
Det er snakk om en hund som trenger hjelp til å roe seg, og til å beherske seg litt!
Et lite problem, men som kan bli stort dersom det ikke blir tatt tak i NÅ!
Men det er jo akkurat det Monkey gjør!

hun gjør jo ikke det når hun sitter her å skriver.... eller?

"Det er snakk om en hund som trenger hjelp til å roe seg, og til å beherske seg litt!"
den hadde ikke trengt hjelp til det om eier hadde gjort en god jobb, fra dag 1. om ikke dette er en veldig liten valp da, men det virker ikke sånn.

monkey: hva sier foreldrene til de barna som ble bitt???

linda80. skrev:

smash skrev:
Til dere som mener avlivning er den eneste løsningen:

Etter hva jeg leser, så er det ikke snakk om en AGRESSIV hund!
Det er snakk om en hund som trenger hjelp til å roe seg, og til å beherske seg litt!
Et lite problem, men som kan bli stort dersom det ikke blir tatt tak i NÅ!
Men det er jo akkurat det Monkey gjør!

hun gjør jo ikke det når hun sitter her å skriver.... eller?

"Det er snakk om en hund som trenger hjelp til å roe seg, og til å beherske seg litt!"
den hadde ikke trengt hjelp til det om eier hadde gjort en god jobb, fra dag 1. om ikke dette er en veldig liten valp da, men det virker ikke sånn.

monkey: hva sier foreldrene til de barna som ble bitt???

Okey, så nå skal hvert minutt av dagen gå til hunden? Hva mente du med at jeg ikke gjorde det når jeg skriver her?

Alle har blitt enige om at jeg suger nå, ok? Men uansett hvor mange ganger du skriver det så endrer det ingen verdens ting.. Du skjønner det, sant?

Moren til datteren til mannen har ikke sagt noe som helst og mine foreldre sier at de håper vi kan ha hunden. 

Hunden er 1,5år gammel.

har ikke egentlig noe mening om dette tilfelle her når jeg ikke selv har sett situasjonene, ettersom eiere ofte klarer å se formildene omstendigheter rundt sitt eget gull.
Men lurer litt på om alle som ser på avliving som helt uaktuelt om dere også hadde gjordt det om det forx var en stor hund som en grande som hadde bitt deres barn?

ta å ring Ceasar Milan da vettu. han vet sikkert hva du burde gjøre, siden han er hundehviskeren. :)

lykke til.

Det er rimelig tydelig at de som skriker om avlivning har lite til ingen peiling om hunder og deres psyke.
Jeg tror derimot Monkey er inne på noe med at den kansje er sjalu på babyen. Det er ganske normalt.
Det jeg ville gjort var å skjerme hunden fra barn og ungdommer litt, ikke la den hoppe etter husker, sklier eller leke en liten stund. 
Så ville jeg i løpet av dagen lagt inn en "treningstid" med hunden. Dere kan kaste ball, gjemme godbiter, gå tur, kose på sofaen osv. Trenger ikke være så mye.
Så ville jeg ettervært gradevis latt barna ta del i dette. Hatt babyen i bæresele mens jeg holdt på med hunden slik at den kunne lære at den ikke stjeler alt fra den.

Hunder har instinkter og er knyttet til eier som leder, det er helt naturlig at den vil bli frustert når eier/flokkleder ikke gir den samme oppmerksomhet som tidligere. Og den frustjasjonen kan lett vise seg med at den blir overivrig eller biter på denne måten. 
Jeg tror nemlig ikke dette er så alvorlig, og ikke det er så mye som skal til for å løse denne sitvasjonen i det hele tatt.

Herregud, jeg har faktisk ikke tall på hvor mange ganger jeg har endt opp med blåmerker eller smårift fordi hundene har blitt overivrig når vi har lekt. Det er faktisk noe du må regne med når du kaster deg inn i lek med en hund. 
Jeg avliver ikke hunden fordi JEG fant ut jeg skulle stikke av med hundebeinet eller!?!?
Eller at JEG fant ut at vi skulle leke sisten i stua. 
Og når den eneste gangen denne hunden har bitt er under lek, så er det faktisk helt naturlig!

linda80. skrev:
ta å ring Ceasar Milan da vettu. han vet sikkert hva du burde gjøre, siden han er hundehviskeren. :)

lykke til.

Oi, den var morsom.

for å være helt ærlig, så er det ikke sikkert du trenger å legge så mye i det her heller. 
Mest sannsynlig så er det bare tennårene som vises tydelig i hunden, den blir sterkere og har litt liten impulskontroll akuratt nå. 
Så jeg tror løsningen er så enkel som "Akuratt nå kan vi ikke leke med hunden på den måten, heller kaste ball og slike ting". 

linda80. skrev:

lykke til.

Hva i all verden er det som feiler deg da? Er jo bare surt oppgulp som kommer fra din kant.

Ønsker deg lykke til TS. Håper det ordner seg.

Hei jenter!

Dette begynner å utvikle seg litt stygt, nå synes jeg vi kan roe oss litt ned.

Nå har jeg ikke lest alle svar her inne, men skjønte det begynte å bli ufint, så jeg skal holde meg på den smale sti.
Jeg syns ikke du skal tenke på omplassering og avlivning med en gang. Han er ikke store gutten enda, og er kanskje litt av en fjortiss. Bruk litt ekstra tid på trening kun dere to er mitt tips. Det er nok ikke bare lett for han med ny unge i hus heller. Ikke at jeg her gir hunder menneskelige trekk, men at hunder også reagerer på forandringer er jo ikke noe sjokk (for de fleste).
Tror ikke det er lurt å holde hunden unna barna iallefall, da lærer den iallefall ikke at barna (babyen) er der for å bli. Men selvfølgelig vil jeg ikke anbefale å la hunden være alene med barna heller.
Lykke til!

Du har en hund i puberteten, slik adferd er slettes ikke uvanlig. Men det gjelder å få kyndig hjelp til å takle dette nå før det blir et problem. De som hyler og skriker om at hunden burde vært avlivet, viser relativt liten innsikt på emnet. For å ikke snakke om at de mangler totalt repekt for at det å ta hunde av dage, er å ta ett liv!!!
Jeg har selv valgt å omplassere en hund som bet og den hunden biter ikke lenger i dag. Men for oss med små barn og en hund på over 60 kg, så turte jeg ikke å ta sjansen.
Dette er i tillegg en småhund, ja det kan gjøre skade den også. Men den har bitt under lek og fortjener jammen en sjanse til!!!

Har dere IKKE lært at man ikke skal ta ALLE under en kam?? Dere roper jo ut avlivning som eneste alternativ? Skjønner at dere umulig kan være dyrekjennere! Dette er jo ikke snakk om en aggressiv hund! Håper du trådstarter ikke engang vurderer avlivning! Det tror jeg heller kje du gjør:) jeg hadde lukket øynene for sånne svar! Du har fått masse gode tips her, og tror ikke jeg kan tilføye stort mer. Masse lykke til :)

Og ser nå at hunden kun er 1 1/2 år også.. I alle fall en STOR grunn for IKKE å avlive:) det er jo nesten bare valpen!

Altså må bare si det at selv om jeg hadde avliva pga sikkerheten for mennesker rundt meg så betyr ikke det at jeg ikke har peiling på dyr eller bryr meg om dyr..
Ja ett dyr er ett liv det også.
Jeg elsker og forguder dyr og har hatt dyr hele livet selv...
Men pga egen erfaring (noe ikke alle her har) med bitt, så ville ikke JEG tatt noen sjangser..
For all del.. vil folk ta sjangsen så gjør det... Men da bør dere gå på kurs osv med profesjonelle folk med en gang før det er for sent...
Som sagt, den hunden som beit meg hadde bitt noen en gang før.. og han gjorde det igjen... forskjellen var at meg kunne han drept hadde det ikke vært for at jeg så ned på han når han beit meg...

En hun kan faktisk drepe ett menneske ganske kjapt om den bestemmer seg for det..
Brutal sannhet ja.. men det er fakta..

Jeg rakker ikke ned på noen, og ser heller ikke ned på noen.. 
Men akkurat på dette temaet har jeg veldig sterke meninger og det legger jeg ikke skjul på altså..

Men drømmeren.. Selv om DEN hunden bet deg sånn, vil jo ikke si at alle hunder er sånn.. Du må også tenke på at dette er en svært ung hund.. Den er knapt 1 år lissom.. Og da å tenke avliving som eneste alternativ, er for meg hårreisende... Du hadde ikke engang omplassering som et alternativ.. Ikke kjenner du til hunden heller.. Og da å være så bastant på avlivning er for meg helt feil.. Jeg er bitt selv jeg også.. Og krevde ikke den hunden avlivd.. Man må jo se litt på settingen også

mammatileijente skrev:
Men drømmeren.. Selv om DEN hunden bet deg sånn, vil jo ikke si at alle hunder er sånn.. Du må også tenke på at dette er en svært ung hund.. Den er knapt 1 år lissom.. Og da å tenke avliving som eneste alternativ, er for meg hårreisende... Du hadde ikke engang omplassering som et alternativ.. Ikke kjenner du til hunden heller.. Og da å være så bastant på avlivning er for meg helt feil.. Jeg er bitt selv jeg også.. Og krevde ikke den hunden avlivd.. Man må jo se litt på settingen også

Nei men er ingen garanti er det jeg tenker på...
Som jeg skrev i forrige innlegg så må de vel bare ta sjangsen.. men da må noen proffe fikse det.
jeg synes bare det er viktig å få frem hvor fort slikt kan skje.. for den som beit meg kosa med meg og logra og virka kjempe glad.. plutselig satt den fast i meg.. Sannsynligvis pga sjalusi..
Derfor er jeg nøye på slikt..
Min personlige regel er at en hund som biter skal avlives...
Jeg sier ikke at hunden hennes kommer til å gjøre det, men sier bare at det er skummelt å ta sjangsen også..
Og ville forklare hvor fort slike ting skjer..
Men som sagt, jeg ser ikke ned på noen av den grunn..
Så skriver ikke slikt for å være frekk eller noe slikt..

Drømmeren skrev:

mammatileijente skrev:

Nei men er ingen garanti er det jeg tenker på...
Som jeg skrev i forrige innlegg så må de vel bare ta sjangsen.. men da må noen proffe fikse det.
jeg synes bare det er viktig å få frem hvor fort slikt kan skje.. for den som beit meg kosa med meg og logra og virka kjempe glad.. plutselig satt den fast i meg.. Sannsynligvis pga sjalusi..
Derfor er jeg nøye på slikt..
Min personlige regel er at en hund som biter skal avlives...
Jeg sier ikke at hunden hennes kommer til å gjøre det, men sier bare at det er skummelt å ta sjangsen også..
Og ville forklare hvor fort slike ting skjer..
Men som sagt, jeg ser ikke ned på noen av den grunn..
Så skriver ikke slikt for å være frekk eller noe slikt..

Hunder er faktisk dyr, med instinkter som tidevis tar over. Du har ingen garanti for at en hund aldri biter, så om du skal være helt 100%sikker så kan du ikke vært i nærheten av hunder overhodet.

Dette er uansett hvordan du vrir og vender på det en liten unghund som har gått etter den i lek, den har ikke angrepet noen, den har fulgt instinktet sitt og tatt et ben den har fått "beskjed" om å løpe etter. 
Det er nemlig det som skjer når en hund jager noe, noe den har gjort i begge tilfellene TS beskriver. Når en hund får beskjed om å jakte etter noe, så vil den følge instinktet sitt og "ta det", spessielt en unghund som dette som er midt i mellom barn og voksen der det at den skal være forsiktig ikke er helt utviklet og lært ennå.

Det finnes ingen grunn overhodet til å være redd eller føre var når det kommer til denne hunden ut i fra det TS beskriver. Den har nemlig bare gjort akuratt det den har fått beskjed om.

Det eneste jeg som sagt mener er nødvendig akuratt her, er å korrigere hunden om den "jager" slik det høres ut som den gjør, fordi man vet at den har en tendens til å bli overivrig og ta litt hardt i.
Og selfølgelig trene med den, men det skal man uansett.

Dere som mener avvlivning er eneste alternativ, har dere sett hunden? Har dere sett situasjonen? Har hunden gitt noen signaler?
Sier ikke at aggresive hunder ikke skal avlives, men dette høres ikke ut som en aggresiv hund. Hunden er bare 1,5år, og fortsatt i puberteten.
Det kan være utrolig mange grunner til at hunden har bitt, og det trenger heller ikke være eier som har feilet.
Hundespråket er totalt forskjellig på mange måter fra menneskespråket, så desverre kan det skje konfrontasjoner mellom barn og hund .Og hvem sier at hunden ikke har sagt ifra at nok er nok uten at noen har tatt signalene? Et barn med hund i lek klarer ikke alltid å ta signalene fra hunden, og det kan derfor bli situasjoner som er lite hyggelige.
Som hundeeiere har vi plikt på oss til å lære oss hundespråket!

Få en seriøs hundetrener(ikke hundeinstruktør) til å se på hunden, i forskjellige situasjoner, og få en eksperts mening. Utelukk også fysiske plager.

Synes det er utrolig at noen kan komme med så bastante meninger uten å vite så mye om situasjonene som har skjedd.
Synes TS virker som en seriøs hundeeier som faktisk tar tak i problemet og ønsker å gjøre det beste for hunden.

Jeg har heller aldri sagt at det kan finnes garantier med hunder... De som tror det er trangsynte..
Selvfølgelig finnes det aldri noen garanti for at hunden ikke biter noen uansett hvor snill den er...

Back
Topp