Et vanskelig valg... (hund som har bitt)

LittleMonkey* skrev:

Lovebelly skrev:
Om en hund hadde bitt mine unger hadde jeg krevd avliving! Av den grunn til at det KAN skje flere ganger! Ett eksempel: om mannen din hadde slått deg en gang, hadde du akseptert det fordi det ikke var så alvorlig? Så slår han en gang til,og det fortsatt ikke gjøres noe med det! DA vil mannen gjerne fortsette pga motparten ikke gjør noe med det!

Sammenligner du et ondsinnet slag med et lekebitt med for mye kraft? 
Jeg kunne jo ikke ha avlivet denne hypotetiske mannen...

Dette var et merkelig svar og en absurd sammenligning.. 
Tror ikke mennesker og hunder kan sidestilles.... Mener du at en hund har evne til å reflektere på samme måte som et menneske?

Ja, skjønner jo at det er en litt på spissen sammenligning! MEN om man ser slikt på det da: mannen din slår deg ganske så hardt under lek. Beklager seg og alt. Så ikke lenge etter slår han enda engang for hardt! Hva hadde du gjort da? Satset på at det aldri skjer igjen???Men noen ting får man ikke ett annet syn på før det er seg selv eller egne barn det går utover...

Lovebelly skrev:

LittleMonkey* skrev:

Lovebelly skrev:
Om en hund hadde bitt mine unger hadde jeg krevd avliving! Av den grunn til at det KAN skje flere ganger! Ett eksempel: om mannen din hadde slått deg en gang, hadde du akseptert det fordi det ikke var så alvorlig? Så slår han en gang til,og det fortsatt ikke gjøres noe med det! DA vil mannen gjerne fortsette pga motparten ikke gjør noe med det!

Tror ikke mennesker og hunder kan sidestilles.... Mener du at en hund har evne til å reflektere på samme måte som et menneske?

Ja, skjønner jo at det er en litt på spissen sammenligning! MEN om man ser slikt på det da: mannen din slår deg ganske så hardt under lek. Beklager seg og alt. Så ikke lenge etter slår han enda engang for hardt! Hva hadde du gjort da? Satset på at det aldri skjer igjen???

Men helt seriøst: Du kan da virkelig ikke sammenligne en voksen mann mot en liten hundevalp på 1 1/2 år??? Du ser vel at det ikke er sammenlignbart eller?

Jeg avliver fortsatt ikke mannen min. Men slår han meg når vi krangler og er agresiv så må han finne seg ett nytt hjem. Lek er lek og sinne er sinne. Dessuten en helt vil sammeligningen. Du får sammeligne det med barn da vettu, for denne hunden er fortsatt en valp og ikke voksen. Den har fortsatt ikke lært når man skal være forsiktig eller ikke. Håper mannen min som er voksen har lært dette, og barnet mitt må jeg lære dette til, samme med hunden. Forkastelig at voksene mennesker har slike tanker om ett liv, dette er ett liv.

mammatileijente skrev:

Lovebelly skrev:

LittleMonkey* skrev:

Lovebelly skrev:

Ja, skjønner jo at det er en litt på spissen sammenligning! MEN om man ser slikt på det da: mannen din slår deg ganske så hardt under lek. Beklager seg og alt. Så ikke lenge etter slår han enda engang for hardt! Hva hadde du gjort da? Satset på at det aldri skjer igjen???

Men helt seriøst: Du kan da virkelig ikke sammenligne en voksen mann mot en liten hundevalp på 1 1/2 år??? Du ser vel at det ikke er sammenlignbart eller?

Ja, jeg skjønner jo at det var litt teit sammenligning;) MEN det jeg ikke skjønner er at folk tørr å ha en hund som har bitt hardt flere ganger!! Ja,det er ett liv det også, men tørr man virkelig å sette livet til ungene sine på spill for en hund? Og igjen hunden er ett liv, ja, men mine unger teller mer enn ett hunds liv!!! DET kan ingen få meg til å endre på. Og sånn som jeg ser denne saken,så er det ikke en umulighet for at den kan bite igjen! Vil man da satse på at hunden bare biter litt i beinet igjen, og ikke ansiktet eller halsen? Hva skjer om barna ligger på gulvet å leker med hunden??

Kjører man med barnet fremovervendt i en alder av 3 år blir man halshugd her inne,eller om man tar hull i ørene på en 3 åring....DA er man jo bare dum. Men..å beholde en hund som biter,i en barnefamille...da får man klapp på skuldra!

Det er jo latterlig!! En hund er en hund,de eier ikke evne til å resonere og vurdere situasjoner. Virker som dere tror det er mennesker det er snakk om..? At dere tørr å utsette deres og andre barn for dette!! budre skamme dere!!

heidu skrev:
Kjører man med barnet fremovervendt i en alder av 3 år blir man halshugd her inne,eller om man tar hull i ørene på en 3 åring....DA er man jo bare dum. Men..å beholde en hund som biter,i en barnefamille...da får man klapp på skuldra!

Det er jo latterlig!! En hund er en hund,de eier ikke evne til å resonere og vurdere situasjoner. Virker som dere tror det er mennesker det er snakk om..? At dere tørr å utsette deres og andre barn for dette!! budre skamme dere!!

hehe, utrolig godt poeng der altså!
men kan ikke svare hva jeg hadde gjort...håper du finner ut av det ts!

heidu skrev:

Nå handler dette ikke om en hund som er agresiv, det handler om en valp som har vært i lek. Om man setter seg litt inn i hvordan en hund leker så vet man at det kan foregå biting! Observer to hunder som leker sammen og du ser at begge hundene bruker munn i lek. Denne adferden må en valp lære at man ikke skal gjøre på barn. Dette er en ung hund som ikke har blitt avlært denne adferden enda, derfor må man trene hunden. Altså leke med hunden og vise hunden med ett språk som hunden forstår at det å bruke tenna er ikke greit med ett menneske! Det er ingen her som klapper hi på skuldra om hunden hadde bitt og vært agresiv og hun hadde beholdt hunden. Nå er ikke dette ett tilfelle! Ja det er dumskap og ikke sikre barna sine i bil, akkuratt som det er dumskap og beholde enn hund som er agresiv i en barnefamile, man må klare å skille to saker om man skal uttale seg om å drepe ett liv som mange her skriker ut om.

Jeg synes ikke at det skal være snakk om en valp når den er 1.5 år. Da bør hunden ha lært at bitt er ikke greit.. 

Jeg skjønner heller ikke at dere tørr ha den i en barnefamilie.. 

En hund på 1,5 år er vel ingen valp. Og en hund som står bundet, og bare ser på at en voksen og ett barn sitter på husken, er vel ikke i lek med disse. Det vil jo si at den kan bite hvem som helst den møter på sin vei som leker det da.. Også unnskyldes det med at den er i lek!

Det første tilfellet reagerte jeg ikke så veldig på, men det andre tilfellet hørtes mer alvorlig ut. Og når du da legger til det første i tillegg, på kort tid, så synes jeg det hele høres skummelt ut!

Det er som noen andre her sier, også slik at alle har verdens snilleste hund, og alle har en hund som aldri har vist agressive tendenser. Jeg trur det blir litt som med sine barn, men vil gjerne bare se de positive sidene deres, og fortrenger ofte de negative tingene (som kanskje også burde gjøres noe med) litt lenger enn man burde, fordi man er glad i de. Man forsvarer gjerne negativ og/eller "farlig" adferd litt for lenge.

Det er selvfølgelig vanskelig for noen av oss og si noe sikkert uten og ha sett situasjonene, men jeg synes ting ble mye mer bagatellisert utover i tråden, og stiller da spørsmålstegn ved om det jeg nevner over her er tilfelle. I såfall er det meget skummelt!

Lovebelly skrev:

mammatileijente skrev:

Lovebelly skrev:

LittleMonkey* skrev:

Lovebelly skrev:

Ja, jeg skjønner jo at det var litt teit sammenligning;) MEN det jeg ikke skjønner er at folk tørr å ha en hund som har bitt hardt flere ganger!! Ja,det er ett liv det også, men tørr man virkelig å sette livet til ungene sine på spill for en hund? Og igjen hunden er ett liv, ja, men mine unger teller mer enn ett hunds liv!!! DET kan ingen få meg til å endre på. Og sånn som jeg ser denne saken,så er det ikke en umulighet for at den kan bite igjen! Vil man da satse på at hunden bare biter litt i beinet igjen, og ikke ansiktet eller halsen? Hva skjer om barna ligger på gulvet å leker med hunden??

Er vel INGEN her som ikke setter barnet sitt høyere enn en hunds liv? Er det? Men hadde vært mye mer akseptabelt for mitt vedkommende om de som skriker opp avlivning heller hadde sett på muligheten for å omplassere hunden..

Men for mitt vedkommende så hadde jeg ikke gjort dette.. dette er en unghund og høres ikke ut som han biter for å forsvare seg eller for å være slem.. det har skjedd under lek.. og er helt uskyldig.. da må man heller gripe fatt i det.. og lære hunden at sånt er ikke ok.. og det er ikke gjort på 1 2 3.

hadde denne hunden bitt i form av feks å forsvare maten sin.. leken sin.. osv osv.. så hadde jeg og sett annerledes på det.. da hadde han blitt omplassert tvert.. for da er det aggresjon i bildet.. og det er det jo ikke her.. men hadde ikke valgt avlivning som første alternativ her heller. hadde heller gitt den til en familie som ikke hadde små barn.. og som kunne lært han opp til at sånt ikke er ok.. dette er en prosess som er langt lengre og vanskligere enn om feks en valp biter i lek... De er jo vandt med sånn fra mammaen sin.. og de tror det er helt greit

heidu skrev:

Ja, vi burde virkelig skamme oss! Herregud for en bastant uttalelse!

Du må jo lese hva dette dreier seg om.. det er en ikke aggressiv hund!

gutt09jente11 skrev:
Jeg synes ikke at det skal være snakk om en valp når den er 1.5 år. Da bør hunden ha lært at bitt er ikke greit.. 

Jeg skjønner heller ikke at dere tørr ha den i en barnefamilie.. 

Nei.. det er ikke en valp valp.. men heller ikke en voksen hund.. Og det er jo først når problemet dukker opp at man kan lære hunden.. Den er jo ikke lært opp til at biting ikke er ok.. så den jobben må de jo ta nå.. når situasjonen har oppstått.. Skjønner tispen det ikke fortsatt da.. så kan man jo vurdere å omplassere den..

Synes man skal se på bitesituasjonen før man eventuelt velger avliving.. og dette er snakk om en svært ung hund.. som ikke på langt nær er voksen..

Har en hund selv som er litt yngre enn trådstarter sin.. og min og er litt sånn i lek.. Feks hvis datteren min tar fra han bamsen hans.. holder den høyt oppe i luften.. og tuller/lurer han.. så hopper han opp og tar den.. eller dytter henne over ende i sin iver.. kan også være at tennene treffer hendene hennes istede for bamsen.. osv osv.. Jeg AVLIVER jo ikke en hund på 16 mnd av den grunn..

Teoretisk sett er hunden en valp frem til den er to år.. Det hadde kanskje passet bedre å si unghund, men den er fortsatt ikke utlært, og har voldsomme "pubertets"tendenser i den alderen. Jeg har selv en hund på 1,5 år, og hun er helt crazy for tiden!

Mrs.Chuck Bass skrev:
Teoretisk sett er hunden en valp frem til den er to år.. Det hadde kanskje passet bedre å si unghund, men den er fortsatt ikke utlært, og har voldsomme "pubertets"tendenser i den alderen. Jeg har selv en hund på 1,5 år, og hun er helt crazy for tiden!

hehe.. min og! Går meg på nervene snart:) Er helt bajas!

mammatileijente skrev:

heidu skrev:

Neinei..ikke aggressiv. Bare biter litt...
Om dere vil utsette barna deres  for den faren for at den kanskje biter igjen "under lek,men ikke er aggressiv"..værsegod! Jeg hadde ikke latt mine barn vært i kontakt med slike hunder.

heidu skrev:

mammatileijente skrev:

heidu skrev:

Om dere vil utsette barna deres  for den faren for at den kanskje biter igjen "under lek,men ikke er aggressiv"..værsegod! Jeg hadde ikke latt mine barn vært i kontakt med slike hunder.

Ja ja.. Skjønner jo at du ikke har så stor greie på hunder....

mammatileijente skrev:

heidu skrev:

mammatileijente skrev:

heidu skrev:

Ja ja.. Skjønner jo at du ikke har så stor greie på hunder....

Nei, har bare hatt hund i 25 år...ikke så stor greie på det nei.

Tydeligvis så trenger man ikke å ha peiling på hund for å ha hund. For om man har hatt en hund i 25 år så bør man vite at en ung hund på 1,5 år er i sine verste tennårene og at man faktisk må lære hunden hvordan den oppfører seg i lek. Jeg håper at de som uttaler seg i denne tråden lar være å skaffe seg dyr, for om man ikke takler oppdrager rollen å dreper ett dyr av slike årsaker som hi har. Bør man overhode ikke være en dyreeier! Jeg er så lei av denne måten vi kaster fra oss dyr på, i Norge har vi ett forkastelig dyresyn!!

søteste skrev:
Tydeligvis så trenger man ikke å ha peiling på hund for å ha hund. For om man har hatt en hund i 25 år så bør man vite at en ung hund på 1,5 år er i sine verste tennårene og at man faktisk må lære hunden hvordan den oppfører seg i lek. Jeg håper at de som uttaler seg i denne tråden lar være å skaffe seg dyr, for om man ikke takler oppdrager rollen å dreper ett dyr av slike årsaker som hi har. Bør man overhode ikke være en dyreeier! Jeg er så lei av denne måten vi kaster fra oss dyr på, i Norge har vi ett forkastelig dyresyn!!

Nei, er heelt enig med deg :)

Back
Topp