Er det virkelig slik

Lurer bare på hvordan det vil fungere i praksis. Jeg kan ikke så mye om markedsøkonomi, så hjelp meg gjerne til å forstå :) Hvis andre boliger blir billigere, så vil det jo være vanskeligere å selge til den prisen jeg egentlig kunne solgt for? Mange investerer jo også i bolig, nettopp fordi det er en trygg investering. Har aldri solgt med tap, bare kjøpt trygge boliger. Nybygg er jo ofte populære blant småbarnsfamilier (i alle fall her), så vet ikke om de ville selge de billigere akkurat? De får jo solgt uansett her? Så hvis ingen skal tape, så må jo staten inn å sponse eller komme med en (kanskje urimelig) regulering?
Er nok staten som må gjøre noe hvis det skal skje noen endringer ja.
 
Selvfølgelig er det forskjell på hvor mye man får spart iforhold til regninger. Det er også store forskjeller i ulike byer.
Det er ikke alle som kan bo veldig landlig heller. Ikke alle har lappen og bil. Arbeidsted er også avgjørende. Som regel vil man bo slik at det er rimelig avstand til jobb og skole/barnehage. Vi kjøpte leilighet for 5'år siden. 2,5 mill. hus i området var gjerne 3,5 mill. Nå er hus i området 4,9 og opp. Dette er faktisk unna sentrum også. Tar ca 30 min kollektivt til sentrum.

Vi har spart mye og vi har fremdeles ikke råd... hvor mye egenkapital må man liksom ha da? 2-3'millioner? Hvor mye egenkapital synes du er rimelig å spare for å få et OK sted?

hvor mye egenkapital har dere spart opp?
 
Det kan være utfordrende å spare mye når man har barn, men vi klarte det gjennom å sette av ett år til «intens sparing». Leide billig leilighet og lot det «gå sport i» å spare mest mulig med visshet om at det kun var for ett år.
I tillegg kjøpte vi hus som krevde litt oppussing. Det har vi gjort litt år for år..
 
Det er vel en sannhet med modifikasjoner.
Alene hadde jeg kunne aldri eid noe, jeg tjeber mye mindre enn gjennomsnittslønn og med barn så hadde det rett og slett ikke gått samme hvor mye jeg ønsket det. Heldigvis er jeg ikke alene så derfor eier jeg bolig
Men flott at du har fått det til
Samme her. Alene og med to barn, da skulle det holdt hardt å få nok i lån til å kjøpe selv. Kanskje nok til å kjøpe i det dårlige strøket der leilighetene går for ca 1,2mill, men det er ikke noe sted for barn å vokse opp pga narkomiljøet :wacky: og ja, vi bor ikke i et spesielt dyrt område (en enebolig går for 2,5-3,5mill i helt ok stand).
 
Samme her. Alene og med to barn, da skulle det holdt hardt å få nok i lån til å kjøpe selv. Kanskje nok til å kjøpe i det dårlige strøket der leilighetene går for ca 1,2mill, men det er ikke noe sted for barn å vokse opp pga narkomiljøet :wacky: og ja, vi bor ikke i et spesielt dyrt område (en enebolig går for 2,5-3,5mill i helt ok stand).
Hadde ikke fått kjøpt den billigste rngang tror jeg, de går vel fra 2.5 og oppover de leilighetene.
Å så koster det mye å leie dessverre
 
Last edited:
For de fleste er det jo sånn at man må begynne et sted. Kjøpe en bolig selvom det kanskje ikke er der du ønsker å bli gammel, bare for å komme inn på markedet. Selvfølgelig skal man trives altså, men for en periode må man kanskje bo litt trangere eller litt lenger ut i gokk. Så kan man kjøpe seg noe større og bedre etterhvert. Vi gjorde det hvertfall sånn. Her ble jeg huseier da jeg var 25 år, uten verdens beste betalte jobb. Vi er to stk og hadde den gangen bare ett barn. Men vi fikk råd til dette huset fordi vi hadde et mellomkjøp først som var ganske rimelig :)
 
Enig.

Vi er over 40 begge to, og har ikke sjans til å få kjøpt noe..

Tilfeldighetene har vært sånn at vi ikke har hatt mulighet til å spare opp, eller få lån tidligere, og så kom plutselig regelen om egenkapital.. Så da sto vi der da..

Ikke har vi mulighet til å få hjelp av familie heller..

Men er litt pinlig synes jeg å ikk eie egen bolig.. Men sånn er det nå dessverre..

Dessuten er det ikke så billig her, og ikke har vi familie her, men er her vi har jobbene våre og ungene skole og venner, så vi må bli her noen år til. Så får vi se når yngste er ferdig på barneskolen om 5 år hva vi gjør.

Et lite tips man kan sjekke ut når ståa er slik som du beskriver, det er start lån i kommunen. Vi startet der og fikk bygd oss opp en egenkapital med å eie. Nå har vi godt over 3 mill i egenkapital om vi selger. Vi startet på null der dere er :)
Det er ikke sånn at det i kommunen er kun for de aller vanskligstilte eller for de med veldig lite penger. Vi tjente godt over 1 mill når vi søkte og fikk invilget lån på over 3! Det er håp for alle, undersøk alle mulighet
 
Dere som kjøpte "den gangen jeg var 25år" hvor mange år siden er det? For det er stor forskjell på de siste årene.
 
Et lite tips man kan sjekke ut når ståa er slik som du beskriver, det er start lån i kommunen. Vi startet der og fikk bygd oss opp en egenkapital med å eie. Nå har vi godt over 3 mill i egenkapital om vi selger. Vi startet på null der dere er :)
Det er ikke sånn at det i kommunen er kun for de aller vanskligstilte eller for de med veldig lite penger. Vi tjente godt over 1 mill når vi søkte og fikk invilget lån på over 3! Det er håp for alle, undersøk alle mulighet
Signerer denne, sjekk med Husbanken. Og bolig ute i gokk er fortsatt langt bedre økonomisk enn å leie. Leie er penger ut av vinduet. Eier du, så er nedbetaling=sparing. Til og med om du selger med tap.
 
Dere som kjøpte "den gangen jeg var 25år" hvor mange år siden er det? For det er stor forskjell på de siste årene.

Da jeg kjøpte min første bolig som 19 åring så var det enda høyere krav enn det er idag. Vi måtte ha 20% egenkapital og ikke 15% som nå. Jeg synes boligmarkedet sånn sett er lettere nå, lettere å få lån selv om boligene er dyrere. Min inntekt har jo også stige noe vilt mye på de årene. Jeg hadde samme jobb som i dag hadde en årsinntekt på 290 tusen, i dag har jeg en lønn på over 500 tusen. Det på 13 år. Er jo ikke kun boligprisene som stiger!
 
Signerer denne, sjekk med Husbanken. Og bolig ute i gokk er fortsatt langt bedre økonomisk enn å leie. Leie er penger ut av vinduet. Eier du, så er nedbetaling=sparing. Til og med om du selger med tap.

Og det er jeg enig med deg i, mye bedre å betale til seg selv enn leie i storby.. Pendle i noen år klarer de fleste av oss for en bedre fremtid :)
 
Signerer denne, sjekk med Husbanken. Og bolig ute i gokk er fortsatt langt bedre økonomisk enn å leie. Leie er penger ut av vinduet. Eier du, så er nedbetaling=sparing. Til og med om du selger med tap.
Leier billig da, mye billigere enn å betale lån. Leier av familie. Men ja, det er noe med å eie selv likevel..
 
Leier billig da, mye billigere enn å betale lån. Leier av familie. Men ja, det er noe med å eie selv likevel..
Du skal leie svært rimelig før det blir «billigere» enn å betale på lån. Ingen leiepris er billigere enn nedbetalingen, men kanskje billigere enn rentene, avhengig av hva du kjøper. Men med dagens lave rente tviler jeg faktisk på at du leier billigere.
Hva du har kapasitet til å betale pr mnd, eller hva du vil få i max lån, vil jo selvfølgelig være en faktor for om du kan kjøpe og til hvilken pris. Men jeg håper ikke du tenker at du sparer penger på å leie kontra å eie. Jeg skriver ikke dette for å kverulere, du må gjerne leie, og å leie kan ha sine fordeler, men billigere er det svært, svært sjeldent.
 
Da jeg kjøpte min første bolig som 19 åring så var det enda høyere krav enn det er idag. Vi måtte ha 20% egenkapital og ikke 15% som nå. Jeg synes boligmarkedet sånn sett er lettere nå, lettere å få lån selv om boligene er dyrere. Min inntekt har jo også stige noe vilt mye på de årene. Jeg hadde samme jobb som i dag hadde en årsinntekt på 290 tusen, i dag har jeg en lønn på over 500 tusen. Det på 13 år. Er jo ikke kun boligprisene som stiger!
Stemmer ikke helt det at man må ha 15% i dag. Vi har lavere lønn enn deg. Vi har flere barn. Banken vet ikke om barn nr 3 da vi skjulte det på møtet om å få lån. Vi må ha 30% av kjøpesummen.. Vi har ingen bilån.
Banken vet at vi kan spare, men de går etter beregninger hvor mye utgifter som en familie har og en veldig høy renteøkning.. Så det beløpet vi ønsket havnet faktisk på rødt i forhold til renteøkning. Greit nok så sa jeg at jeg ikke ville bruke bsu siden den liksom er full neste år.. Så sikkerhet i bsu tok de vanligvis ikke..

Er heller ikke bare lønnen og boliger som stiger. Alle varer også. Så det er ikke alltid man har mer penger, for noen ganger er pengene mindre verd. Er ikke så lett for meg å sammenligne hvor mye pengene er verd nå sammenlignet med når vi fikk første lån. Husker at en pakke med smør kostet 20 kr da og 34 nå. Økningen på en tilfeldig vare på 5 år.
 
Stemmer ikke helt det at man må ha 15% i dag. Vi har lavere lønn enn deg. Vi har flere barn. Banken vet ikke om barn nr 3 da vi skjulte det på møtet om å få lån. Vi må ha 30% av kjøpesummen.. Vi har ingen bilån.
Banken vet at vi kan spare, men de går etter beregninger hvor mye utgifter som en familie har og en veldig høy renteøkning.. Så det beløpet vi ønsket havnet faktisk på rødt i forhold til renteøkning. Greit nok så sa jeg at jeg ikke ville bruke bsu siden den liksom er full neste år.. Så sikkerhet i bsu tok de vanligvis ikke..

Er heller ikke bare lønnen og boliger som stiger. Alle varer også. Så det er ikke alltid man har mer penger, for noen ganger er pengene mindre verd. Er ikke så lett for meg å sammenligne hvor mye pengene er verd nå sammenlignet med når vi fikk første lån. Husker at en pakke med smør kostet 20 kr da og 34 nå. Økningen på en tilfeldig vare på 5 år.

Det er ikke vanlig å kreve 30 % EK av banken.. Har du sjekket med andre banker? Her er det 15 % mener jeg. Og banken var veldig tydelig på at vi gjerne kunne få et mye høyere lån om vi ville (og dermed mindre enn 15 % EK). Mulig det har sammenheng med inntekt?
 
Jeg er 28, så ikke så stor forskjell :p
Ok for på den tiden jeg var 25år ble det for dyrt, men om prisene hadde holdt seg mer normal hadde jeg fått r
Da jeg kjøpte min første bolig som 19 åring så var det enda høyere krav enn det er idag. Vi måtte ha 20% egenkapital og ikke 15% som nå. Jeg synes boligmarkedet sånn sett er lettere nå, lettere å få lån selv om boligene er dyrere. Min inntekt har jo også stige noe vilt mye på de årene. Jeg hadde samme jobb som i dag hadde en årsinntekt på 290 tusen, i dag har jeg en lønn på over 500 tusen. Det på 13 år. Er jo ikke kun boligprisene som stiger!
Ikke alle er så heldig at de beholder samme jobben hele veien. Nedbemanning skjer hele tiden. Min mann på mesten 40år tjener ca 340.000kr etter ny jobb. Så startlønn på 50.000kr mer løpet av 13år er ganske mye mindre enn 2 milioner mer for samme bolig.
 
Det er ikke vanlig å kreve 30 % EK av banken.. Har du sjekket med andre banker? Her er det 15 % mener jeg. Og banken var veldig tydelig på at vi gjerne kunne få et mye høyere lån om vi ville (og dermed mindre enn 15 % EK). Mulig det har sammenheng med inntekt?
De regnet ut at vi lett kunne betjene det lånet vi har fått beskjed om, men pga rentehopp på 7? Prosent så ble det mer usikkert. Hun måtte høre med noen andre i banken. På fastrente var det tryggere lån.
Vi har ikke sjekket andre banker. Vi hadde fått høyere lån uten barn, for deat er kostbart. Desverre er beløpet ikke helt nok for vår del. Vi har lett etter ny bolig i 6 mnd.
 
Stemmer ikke helt det at man må ha 15% i dag. Vi har lavere lønn enn deg. Vi har flere barn. Banken vet ikke om barn nr 3 da vi skjulte det på møtet om å få lån. Vi må ha 30% av kjøpesummen.. Vi har ingen bilån.
Banken vet at vi kan spare, men de går etter beregninger hvor mye utgifter som en familie har og en veldig høy renteøkning.. Så det beløpet vi ønsket havnet faktisk på rødt i forhold til renteøkning. Greit nok så sa jeg at jeg ikke ville bruke bsu siden den liksom er full neste år.. Så sikkerhet i bsu tok de vanligvis ikke..

Er heller ikke bare lønnen og boliger som stiger. Alle varer også. Så det er ikke alltid man har mer penger, for noen ganger er pengene mindre verd. Er ikke så lett for meg å sammenligne hvor mye pengene er verd nå sammenlignet med når vi fikk første lån. Husker at en pakke med smør kostet 20 kr da og 34 nå. Økningen på en tilfeldig vare på 5 år.

Nei dere har nok ikke flere barn enn oss da, vi har tre barn banken vet om. Du kan ikke shoppe lån i kun en bank, du må undersøke flere. Noen banker har sine egne regler. 30% egenkapital er ofte på sekundær bolig. Sjekk andre banker og ikke kun den ene. Ja, alt øker selvfølgelig, men jeg er ung fortsatt og har aldri mottat hjelp på boligmarkedet, men jeg har heller aldri avfunnet meg med et nei fra en bank med egne regler.
15% er kravet, finn en bank som forholder seg til de norske reglene. Men renteøkning må dere regne med. Renta er historisk lav, min første rente var på 10% jeg var ung, jeg hadde ikke mye sikkerhet osv.
Så må du bruke bsuen din slik at dere får den egenkapitalen dere trenger.
Inflasjon gjelder alt fra bolig til varer i matbutikken, likevel bruker vi mindre del av vår lønn på mat, tenk telefon utgifter på 90 tallet. Var ikke sjeldent pappa var gal fordi jeg hadde ringt til min venninne i lengre tid. Den var ofte på 3-4 tusen.
Vi har samtidig som inflasjonen steget jevnt og trutt i lønn også, vi har mer igjen av vår lønn til å bruke på ting enn våre foreldre hadde. Jeg synes ikke så synd på oss, vi klarer oss bra. Det gjelder bare å gi slipp på noe for å oppnå drømmene våre.
Jeg har akkurat tatt opp boliglån, det var ikke noe problem, men det var ikke alle banker som ønsket meg som lånekunde da går man et annet sted.
 
Back
Topp