Er det virkelig slik

Dere som kjøpte "den gangen jeg var 25år" hvor mange år siden er det? For det er stor forskjell på de siste årene.

Vi kjøpte hus det året jeg ble 22 år (2013), noe jeg er både glad og stolt av. Kostet ca. 4 Mill den gangen.

Kommer jo veldig an på hvor i landet, og hvor i livet man er... Jeg hadde jo ikke studielån en gang da vi kjøpte (men det har jeg nå, haha), og vi hadde ingen barn. Begge hadde jobb med ok lønn.

Vi var bevisst på at det var lurt å komme seg ut i boligmarkedet tidlig, men er jo ikke alle som har muligheten til det.
 
Ok for på den tiden jeg var 25år ble det for dyrt, men om prisene hadde holdt seg mer normal hadde jeg fått r

Ikke alle er så heldig at de beholder samme jobben hele veien. Nedbemanning skjer hele tiden. Min mann på mesten 40år tjener ca 340.000kr etter ny jobb. Så startlønn på 50.000kr mer løpet av 13år er ganske mye mindre enn 2 milioner mer for samme bolig.
Ok for på den tiden jeg var 25år ble det for dyrt, men om prisene hadde holdt seg mer normal hadde jeg fått r

Ikke alle er så heldig at de beholder samme jobben hele veien. Nedbemanning skjer hele tiden. Min mann på mesten 40år tjener ca 340.000kr etter ny jobb. Så startlønn på 50.000kr mer løpet av 13år er ganske mye mindre enn 2 milioner mer for samme bolig.
Det handler ikke om å beholde samme jobb i alle år, jeg kunne fint ha søkt andre jobber eller mistet den jeg også. Men lønn i de fleste yrker har steget samtidig som boligprisene har, hva tjente de i samme yrke son din mann for 13 år siden? Har de ikke gått opp i lønn?
Når jeg var 18 år så hadde jeg en timelønn på 95 kroner i resturantbransjen, nå i samme bransje ligger 18 åringer på rundt 130-140. Alle yrker tjener ikke 500 tusen det vet jeg godt, men de alle har økt ganske mye i lønn på den tiden som boligmarkedet har økt. De samme tjener derimot "like lite" for alle har gått opp i lønn også de som hadde mye den gang.

men mange som får et nei fra en bank gir gjerne opp, jeg har fått mange nei, jeg har forhandlet masse og bankene har gått utenfor sine restriksjoner til slutt. Ikke gi opp, men man får begynne et sted. Man kan ikke forvente en stor enebolig til 17 mill på beste vestkant i Oslo. Man bygger seg sakt opp mot drømmen.
Jeg har ikke hatt egenkapital, jeg har ikke hatt foreldre som kan hjelpe. Derimot så har jeg vært svært bestemt og shoppet rundt, snakket med banker og bygd meg sakte opp til nå å bo i en bolig som er stor, dyrt sted og har mer i verdi enn lån :)
Og jeg er faktisk veldig stolt av å fått til det jeg har fått til, jeg har jobber for å nå drømmen. Jeg drømmer videre om et hus med stranda, men den drømmen blir ikke oppnådd. Nå skal vi falle til ro der vi har bygd oss hus.
 
Stemmer ikke helt det at man må ha 15% i dag. Vi har lavere lønn enn deg. Vi har flere barn. Banken vet ikke om barn nr 3 da vi skjulte det på møtet om å få lån. Vi må ha 30% av kjøpesummen.. Vi har ingen bilån.
Banken vet at vi kan spare, men de går etter beregninger hvor mye utgifter som en familie har og en veldig høy renteøkning.. Så det beløpet vi ønsket havnet faktisk på rødt i forhold til renteøkning. Greit nok så sa jeg at jeg ikke ville bruke bsu siden den liksom er full neste år.. Så sikkerhet i bsu tok de vanligvis ikke..

Er heller ikke bare lønnen og boliger som stiger. Alle varer også. Så det er ikke alltid man har mer penger, for noen ganger er pengene mindre verd. Er ikke så lett for meg å sammenligne hvor mye pengene er verd nå sammenlignet med når vi fikk første lån. Husker at en pakke med smør kostet 20 kr da og 34 nå. Økningen på en tilfeldig vare på 5 år.
Absolutt ikke normalt med 30% så da tviler jeg på at du har snakket med så veldig mange banker. Man kan jo ikke bare snakke med en bank
 
Nei dere har nok ikke flere barn enn oss da, vi har tre barn banken vet om. Du kan ikke shoppe lån i kun en bank, du må undersøke flere. Noen banker har sine egne regler. 30% egenkapital er ofte på sekundær bolig. Sjekk andre banker og ikke kun den ene. Ja, alt øker selvfølgelig, men jeg er ung fortsatt og har aldri mottat hjelp på boligmarkedet, men jeg har heller aldri avfunnet meg med et nei fra en bank med egne regler.
15% er kravet, finn en bank som forholder seg til de norske reglene. Men renteøkning må dere regne med. Renta er historisk lav, min første rente var på 10% jeg var ung, jeg hadde ikke mye sikkerhet osv.
Så må du bruke bsuen din slik at dere får den egenkapitalen dere trenger.
Inflasjon gjelder alt fra bolig til varer i matbutikken, likevel bruker vi mindre del av vår lønn på mat, tenk telefon utgifter på 90 tallet. Var ikke sjeldent pappa var gal fordi jeg hadde ringt til min venninne i lengre tid. Den var ofte på 3-4 tusen.
Vi har samtidig som inflasjonen steget jevnt og trutt i lønn også, vi har mer igjen av vår lønn til å bruke på ting enn våre foreldre hadde. Jeg synes ikke så synd på oss, vi klarer oss bra. Det gjelder bare å gi slipp på noe for å oppnå drømmene våre.
Jeg har akkurat tatt opp boliglån, det var ikke noe problem, men det var ikke alle banker som ønsket meg som lånekunde da går man et annet sted.
Ja kanskje må vi sjekke med andre banker. Har tenkt at det ikke skal være nødvendig å sprette bsu når vi har så høy egenkapital uten.
Må kontakte banken på mandag. Dukket plutselig opp et hus som var interessant for oss.. Men 190 000 over grensen..
Desverre kommer nok huset til å gå høyt siden det er veldig lite hus på markedet nå.. Tenker det er verd et forsøk. Vi har bittelitt mer egenkapital nå enn vi var hos banken i januar
 
Absolutt ikke normalt med 30% så da tviler jeg på at du har snakket med så veldig mange banker. Man kan jo ikke bare snakke med en bank
Vi har gjerne vært litt for trofast mot banken.
 
Ja kanskje må vi sjekke med andre banker. Har tenkt at det ikke skal være nødvendig å sprette bsu når vi har så høy egenkapital uten.
Må kontakte banken på mandag. Dukket plutselig opp et hus som var interessant for oss.. Men 190 000 over grensen..
Desverre kommer nok huset til å gå høyt siden det er veldig lite hus på markedet nå.. Tenker det er verd et forsøk. Vi har bittelitt mer egenkapital nå enn vi var hos banken i januar
Jeg trengte ikke å bruke bsu på verken første hus (da hadde kun samboer fast jobb, jeg var vikar), eller på hus nr 2 nå. Her i banken sa de at det holdt at de så at den var der:)
Anbefales å sjekke ut flere banker slik andre sier, og håper det ordner seg for dere :)
 
Ja kanskje må vi sjekke med andre banker. Har tenkt at det ikke skal være nødvendig å sprette bsu når vi har så høy egenkapital uten.
Må kontakte banken på mandag. Dukket plutselig opp et hus som var interessant for oss.. Men 190 000 over grensen..
Desverre kommer nok huset til å gå høyt siden det er veldig lite hus på markedet nå.. Tenker det er verd et forsøk. Vi har bittelitt mer egenkapital nå enn vi var hos banken i januar

Hvorfor trofast mot en bank? Det er verken økonomisk lurt eller banken setter ekstra pris på deg av den grunn. Gå til andre banker, vi har fått best betingelser av banker som gjerne er nettbaserte. De har også vært villige til å gå lengre enn andre banker.
30% egenkapital burde ikke være nødvendig og kanskje dere kan få beholde bsu hos andre banker. Vet om flere som ha stilt sikkerhet i kontoen uten å avslutte bsu! Shop rundt, ikke forhold deg til en bank. Det er aldri økonomisk lurt, samme med forsikringselskap!
 
Jeg trengte ikke å bruke bsu på verken første hus (da hadde kun samboer fast jobb, jeg var vikar), eller på hus nr 2 nå. Her i banken sa de at det holdt at de så at den var der:)
Anbefales å sjekke ut flere banker slik andre sier, og håper det ordner seg for dere :)
Takk :)
 
Hvorfor trofast mot en bank? Det er verken økonomisk lurt eller banken setter ekstra pris på deg av den grunn. Gå til andre banker, vi har fått best betingelser av banker som gjerne er nettbaserte. De har også vært villige til å gå lengre enn andre banker.
30% egenkapital burde ikke være nødvendig og kanskje dere kan få beholde bsu hos andre banker. Vet om flere som ha stilt sikkerhet i kontoen uten å avslutte bsu! Shop rundt, ikke forhold deg til en bank. Det er aldri økonomisk lurt, samme med forsikringselskap!
Vi har bare alltid vært der.. :oops:
 
Vi har bare alltid vært der.. :oops:

Som nordmenn flest med andre ord ;)
Bytt bank til en bank som ikke tar kundene sine forgitt, jeg er ganske så sikker på at om du søker nå så får du innvilget lån ganske så fort!! Første du gjør til mandag kontakt andre banker :)
 
Som nordmenn flest med andre ord ;)
Bytt bank til en bank som ikke tar kundene sine forgitt, jeg er ganske så sikker på at om du søker nå så får du innvilget lån ganske så fort!! Første du gjør til mandag kontakt andre banker :)
Tenker vi først må ringe vår fysiske bank i forhold til litt mer i lån slik at vi gjerne kan bli med i budrunde på et hus som ligger ute nå. Beliggenheten er super for at ungene kan fortsette i samme barnehage og at de kan begynne på samme skole som noen fra barnehagen
 
Det handler ikke om å beholde samme jobb i alle år, jeg kunne fint ha søkt andre jobber eller mistet den jeg også. Men lønn i de fleste yrker har steget samtidig som boligprisene har, hva tjente de i samme yrke son din mann for 13 år siden? Har de ikke gått opp i lønn?
Når jeg var 18 år så hadde jeg en timelønn på 95 kroner i resturantbransjen, nå i samme bransje ligger 18 åringer på rundt 130-140. Alle yrker tjener ikke 500 tusen det vet jeg godt, men de alle har økt ganske mye i lønn på den tiden som boligmarkedet har økt. De samme tjener derimot "like lite" for alle har gått opp i lønn også de som hadde mye den gang.

men mange som får et nei fra en bank gir gjerne opp, jeg har fått mange nei, jeg har forhandlet masse og bankene har gått utenfor sine restriksjoner til slutt. Ikke gi opp, men man får begynne et sted. Man kan ikke forvente en stor enebolig til 17 mill på beste vestkant i Oslo. Man bygger seg sakt opp mot drømmen.
Jeg har ikke hatt egenkapital, jeg har ikke hatt foreldre som kan hjelpe. Derimot så har jeg vært svært bestemt og shoppet rundt, snakket med banker og bygd meg sakte opp til nå å bo i en bolig som er stor, dyrt sted og har mer i verdi enn lån :)
Og jeg er faktisk veldig stolt av å fått til det jeg har fått til, jeg har jobber for å nå drømmen. Jeg drømmer videre om et hus med stranda, men den drømmen blir ikke oppnådd. Nå skal vi falle til ro der vi har bygd oss hus.
Det er kjempe bra du klarte det og er noe å være stolt av.

Det er nettopp det som er poenget i denbe tråden. Du må enten tjene godt, ha foreldre som hjelper deg eller være kjempe flink. Skal du være flink må du ha energi til det og kunnskap nok til å vite hva du skal være flink med (eventuelt kunnskap om hvor du skal hente rett kunnskap). Dessverre blir ikke alle utdelt med de samme loddene i livet.

Jeg har lest (år siden, så finner de ikke) flere artikler/debattinnlegg fra økonomer som sier det har blitt vanskeligere pga villet politikk. Politikken har ikke hatt til hensikt å ødlegge for unge mennesker som vil etablere seg, men det er likevel det som skjer. Politikken har vært å bygge opp under de som allerede eier bolig.
 
Jeg kan ikke så mye om BSU, har aldri hatt det - men er det ikke meningen at man skal bruke det på boligkjøp?
 
Jeg kan ikke så mye om BSU, har aldri hatt det - men er det ikke meningen at man skal bruke det på boligkjøp?
Eller betale ned på lånet. En kan fylle på frem til og med en blir 33 (eller er det 34?)år og får med seg skattelette på 5000 hvis en fyller den opp hvert år:)
 
De regnet ut at vi lett kunne betjene det lånet vi har fått beskjed om, men pga rentehopp på 7? Prosent så ble det mer usikkert. Hun måtte høre med noen andre i banken. På fastrente var det tryggere lån.
Vi har ikke sjekket andre banker. Vi hadde fått høyere lån uten barn, for deat er kostbart. Desverre er beløpet ikke helt nok for vår del. Vi har lett etter ny bolig i 6 mnd.
prøv husbanken. Vi fikk 2,5 der, eller tilbud om det, men valgte å avvente til etter rettssaken.
 
Last edited:
Det er kjempe bra du klarte det og er noe å være stolt av.

Det er nettopp det som er poenget i denbe tråden. Du må enten tjene godt, ha foreldre som hjelper deg eller være kjempe flink. Skal du være flink må du ha energi til det og kunnskap nok til å vite hva du skal være flink med (eventuelt kunnskap om hvor du skal hente rett kunnskap). Dessverre blir ikke alle utdelt med de samme loddene i livet.

Jeg har lest (år siden, så finner de ikke) flere artikler/debattinnlegg fra økonomer som sier det har blitt vanskeligere pga villet politikk. Politikken har ikke hatt til hensikt å ødlegge for unge mennesker som vil etablere seg, men det er likevel det som skjer. Politikken har vært å bygge opp under de som allerede eier bolig.
Hadde ikke hjulpet oss, alt ble kastet på sjøen da jeg skadet meg.
Havnet på AAP, stramt budsjett osv. Ikke mulig å spare mer enn 3000 det første året, de neste årene gikk det ikke stort bedre.
Først nå har vi kommet oss ovenpå (fikk innvilget ufør)
 
Back
Topp